Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
jokari

Berichten: 8761
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:08

mijn paard ging de laatste tijd opzij, als ik met de Iberica kwam afgelopen... Toen ik deze middag mijn boomzadel uithaalde, bleef ze mooi staan... :\ Ze tölte ook beter. Hulp !


Jasia

Berichten: 6754
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:33

Jokari: Herkenbaar! Mijn paard, die ongelooflijk heftig reageert op zadels (bijten, trappen, steigeren, heen en weer draaien, kont toekeren, enz.) reageerde steeds minder en minder op de Iberica, dus ikke blij *\o/*
Vervolgens heeft ze nu al twee weken dat ze juist weer wél begint te reageren, kont toedraaien, niet stilstaan en zelfs een keer een poging tot trappen.
De ene keer meer als de andere keer.. Dus of ze nu 'gewoon' een rottige bui heeft, of dat het aan de Iberica ligt?
Toen van de week iemand langs kwam met haar (boom)zadel, was Anne ook niet vrolijk, dus het is niet specifiek de Iberica :))

Als ik er een maal op zit is er niks aan de hand en loopt ze wel lekker :)

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 21:32

Voor een jong paard is het misschien toch lastiger vanwege de druk verdeling en nog niet alle spieren te hebben.
Waarom wissel je het niet af?

tja....

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 00:28

Jasia schreef:
Jokari: Herkenbaar! Mijn paard, die ongelooflijk heftig reageert op zadels (bijten, trappen, steigeren, heen en weer draaien, kont toekeren, enz.) reageerde steeds minder en minder op de Iberica, dus ikke blij *\o/*
Vervolgens heeft ze nu al twee weken dat ze juist weer wél begint te reageren, kont toedraaien, niet stilstaan en zelfs een keer een poging tot trappen.
De ene keer meer als de andere keer.. Dus of ze nu 'gewoon' een rottige bui heeft, of dat het aan de Iberica ligt?
Toen van de week iemand langs kwam met haar (boom)zadel, was Anne ook niet vrolijk, dus het is niet specifiek de Iberica :))

Als ik er een maal op zit is er niks aan de hand en loopt ze wel lekker :)


Is het een Haflinger :D ? Zou wel eens kunnen dat het niet aan de zadels ligt, maar gewoon het karakter :D (als er geen fysiek probleem is tenminste). Spreek uit ervaring, heb er zelf eentje zadelmak gemaakt :+
Misschien gewoon wat grondwerk doen, kan al veel helpen...

jokari

Berichten: 8761
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 07:54

Kvika, dat ga ik nu idd doen. Al overweeg ik wel om er heavy duty inlages in te steken zoals pmarena. Ik vind Schaap nl véél te leuk ( en te duur :D ) om aan de kant te laten liggen. En ik zit veel relaxter dan met zadel, moet voor ponylief toch ook fijner zijn zou ik denken.

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 08:54

Juliette86 schreef:
Zoals don al zegt heeft de christ 1 band waar 2 singelstoten vanaf komen. Daar kan je dus geen v-systeem van maken tenzij je achter op de pad een 2 de band laat zetten. Maar ik ben het met Don eens dat de pad dan waarschijnlijk dubbel wordt getrokken.

Waarom zou je dit systeem willen op een pad? Bij boomzadels heeft het zo zn voordelen maar die gaan bij een pad niet op.


Ik ben zelf zadelmaker, dus banden zetten is helemaal geen probleem. Ik zag dat de aansingeling van jouw zadeltje ver naar achteren zat, maar had dan gezien dat bij de Iberica de aansingelplek meer naar voren lag.
Ik wist niet dat de iberica zo slapjes was, ik dacht dat er een soort van stevige mousse in zat die het model maakte van de iberica.
Hoe verdeelt die dan de druk bij de beugelophanging (ik rij zelf zonder stijgbeugels, maar zie hier toch veel mensen rondhobbellen op een pad met stijgbeugels)?? Dan moet de onderkant toch verstevigd zijn met iets dat maakt dat er geen drukbelasting komt door de stijbeugelriemen?
Ik vroeg me af waarom sommige de zitting van de butterfly beter vinden dan van de Iberica. Kun je me dat even zeggen? Ik zou ook zo'n pad kopen en wil graag de Iberica om een paard lichtjes aan in te rijden.

pmarena

Berichten: 48047
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:12

Het Fellsattel van Christ is gewoon een normaal dekje van Christ, met een schaap-zitting er op.

Dekje is dus helemaal soepel, en heeft inlage-vakken. Net zoals de rugbies op het dekje is gestikt, is er ook een brede nylon band op gestikt waar de singelstoten aan zijn bevestigd.

En op die singelstoten-band zit dan weer zo'n zelfde band, maar dan met 2 D-ringen er aan om je beugelriemen aan op te hangen.

En dan zit er nog voor en achter een rits waar je de losse schaap-zitting op vast ritst.

Meer is het niet. ECHT heel soepel en simpel dus eigenlijk. Vandaar dat ik voor een betere drukverdeling (omdat ik dus wel heel actief met stijgbeugels wil rijden) de Heavy Duty inlages van Barefoot er in gebruik.

Ik vind de Butterfly zitting fijner omdat de steunblokken net iets anders zijn. Ze hebben een zachtere vulling, de dijwrongen zitten wat anders gepositioneerd en de cantle is wat hoger, ik vind dat fijn aanvoelen zo'n hoog blok achter me. (klim nogal eens wat redelijk steile heuveltjes enzo :) )

Jasia

Berichten: 6754
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:22

Cambiar schreef:
Jasia schreef:
Jokari: Herkenbaar! Mijn paard, die ongelooflijk heftig reageert op zadels (bijten, trappen, steigeren, heen en weer draaien, kont toekeren, enz.) reageerde steeds minder en minder op de Iberica, dus ikke blij *\o/*
Vervolgens heeft ze nu al twee weken dat ze juist weer wél begint te reageren, kont toedraaien, niet stilstaan en zelfs een keer een poging tot trappen.
De ene keer meer als de andere keer.. Dus of ze nu 'gewoon' een rottige bui heeft, of dat het aan de Iberica ligt?
Toen van de week iemand langs kwam met haar (boom)zadel, was Anne ook niet vrolijk, dus het is niet specifiek de Iberica :))

Als ik er een maal op zit is er niks aan de hand en loopt ze wel lekker :)


Is het een Haflinger :D ? Zou wel eens kunnen dat het niet aan de zadels ligt, maar gewoon het karakter :D (als er geen fysiek probleem is tenminste). Spreek uit ervaring, heb er zelf eentje zadelmak gemaakt :+
Misschien gewoon wat grondwerk doen, kan al veel helpen...


Een stukje karakter, een stukje verleden en een stukje fysieke problemen maken mijn pony tot hoe ze is.. :+
Grondwerk doen we al heel veel, maar dit is gewoon iets wat ik moet accepteren van haar, denk ik. Het is al een stuk minder als 'vroegah', toen sloeg ze letterlijk het zadel uit mijn handen.. :')

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:26

Ik zei het maar even omdat ik een echte rakker van een Haflinger had, hij blonk van de deugenieterij en dacht misschien is het ook zo'n deugeniet... da's wel minder als hij ook fysieke problemen heeft, hoop dat het goed komt!

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 09:28

pmarena schreef:
Het Fellsattel van Christ is gewoon een normaal dekje van Christ, met een schaap-zitting er op.

Dekje is dus helemaal soepel, en heeft inlage-vakken. Net zoals de rugbies op het dekje is gestikt, is er ook een brede nylon band op gestikt waar de singelstoten aan zijn bevestigd.

En op die singelstoten-band zit dan weer zo'n zelfde band, maar dan met 2 D-ringen er aan om je beugelriemen aan op te hangen.

En dan zit er nog voor en achter een rits waar je de losse schaap-zitting op vast ritst.

Meer is het niet. ECHT heel soepel en simpel dus eigenlijk. Vandaar dat ik voor een betere drukverdeling (omdat ik dus wel heel actief met stijgbeugels wil rijden) de Heavy Duty inlages van Barefoot er in gebruik.

Ik vind de Butterfly zitting fijner omdat de steunblokken net iets anders zijn. Ze hebben een zachtere vulling, de dijwrongen zitten wat anders gepositioneerd en de cantle is wat hoger, ik vind dat fijn aanvoelen zo'n hoog blok achter me. (klim nogal eens wat redelijk steile heuveltjes enzo :) )


Thx voor de uitleg ;-), ik heb er eentje met zo'n heavy duty inlages besteld. Kan me nu al meer een idee vormen ;-)

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:22

Jokari en Jasia. Kan het zijn dat jullie paarden moeten wennen aan het feit dat jullie ineens vaker rijden. Jokari moest nog beginnen met rijden, dus die was er sowieso niet aan gewend en Jasia reed vaak niet vanwege de problemen met de zadels die niet pasten. Dus nu denken ze misschien :"daar heb je d'r weer met de schaap" ;)

pmarena

Berichten: 48047
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:35

En nog even voor de mensen die niet zo heel goed lezen / wat te enthousiast worden :P

Barefoot heeft GEEN Fellsättel.

Alleen een BareBackPad in verschillende modellen, zie onderaan http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadels/
En binnenkort een losse schaap-zitting die daarop gebruikt kan worden: http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... n-Pad.html

Dit heeft dus verder niks met een zadel te maken, het is ècht een BBP waar ook geen beugels aan bevestigd kunnen worden.

En de Heavy Duty inlages (http://barefoot-saddle.nl/shop/nl/Zadel ... -Duty.html ) die ik gewoon privé in mijn Christ Fellsattel (Iberica en Butterfly) gebruik, passen zoals ze door Barefoot geleverd worden prima in de Butterfly maar NIET in de Iberica: de inlagevakken daarvan zijn een stuk kleiner waardoor er een rand van de HD inlages afgehaald moet worden voordat je ze er in kunt gebruiken.

(en ik haal die rand er niet voor anderen af, dat kan ieder voor zich doen, goed op maat voor zijn eigen Fellsattel :) )

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 12:44

_/-\o_

Jasia

Berichten: 6754
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 16:41

Anne vindt werken geweldig, alleen zade len singels vindt ze verschrikkelijk!
Met de iberica leek t even een stuk minder te worden, nu weer meer.. Maar goed voor t zelfde geld is dat volgende week weer minder:p

10tje2
Berichten: 394
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 18:25

Buitenzinnig schreef:
Moet ik dat vragen aan die meneer?? Ze worden wel op maat gemaakt...... (met name het tuigje)
Of ik moet met het voorbeeld naar de plaatselijke koetsenboeren gaan en vragen of ze dat na kunnen maken.... Saddle Chariot is van roestvrij staal, dat maakt het natuurlijk niet voordeliger, terwijl - wat mij betreft - een gegalvaniseerde net zo best werkt.


Ha Don, Ik kom even binnenvallen over dit onderwerp, de Saddle Chariot. Staat al een poosje op mijn verlanglijstje, dus als je wat weet over kosten ed. dan hoor ik het graag. Heb je wat aan dit filmpje?
http://www.youtube.com/watch?v=htgf1iVtZnA
Sorry voor de vervuiling van de TS over de Iberica.......

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 19:48

Jasia schreef:
Anne vindt werken geweldig, alleen zadel en singels vindt ze verschrikkelijk!
Met de iberica leek t even een stuk minder te worden, nu weer meer.. Maar goed voor t zelfde geld is dat volgende week weer minder:p


Maar je hebt een hele tijd aan de lange lijnen gewerkt, of op een andere manier zonder zadel, dus mogelijk heeft ze nu een "booooooooring" :O momentje en zou je ene stapje terug moeten doen? Voor de afwisseling? (iedere dag appeltaart is ook vervelend op den duur, zeg maar ;) )

Citaat:
Ha Don, Ik kom even binnenvallen over dit onderwerp, de Saddle Chariot. Staat al een poosje op mijn verlanglijstje, dus als je wat weet over kosten ed. dan hoor ik het graag. Heb je wat aan dit filmpje?
http://www.youtube.com/watch?v=htgf1iVtZnA
Sorry voor de vervuiling van de TS over de Iberica.......

Ik heb al wat gevraagd aan een collega, maar dat moet ik kennelijk nog een keer doen ;) Ik heb wel gevonden dat hij op Facebook zit, dus mogelijk kan ik daar wat navragen. Daar staan ook veel foto's. Dat filmpje heb ik al een tig keer bekeken - en dan word je hebberig toch? :D Ik zal informeren of Christ een Saddle Chariot bontje kan maken - zijn we weer on topic :P

jokari

Berichten: 8761
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:10

Buitenzinnig schreef:
Dat filmpje heb ik al een tig keer bekeken - en dan word je hebberig toch? :D

yup :j :j
ideaal om mijn IJsje haar draf te trainen, toch ? :D Uitgelezen excuus om zo'n ding te hebben. :D

en yay een christ bontje op de chariot dan, heerlijk. :)

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:35

heel hebberig wordt je daarvan.... ikke ikke hebbe hebbe :+

10tje2
Berichten: 394
Geregistreerd: 04-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 20:48

Citaat:
Dat filmpje heb ik al een tig keer bekeken - en dan word je hebberig toch? :D Ik zal informeren of Christ een Saddle Chariot bontje kan maken - zijn we weer on topic :P
*\o/* ja, een bontje maakt het helemaal af!

Jasia

Berichten: 6754
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 23:54

Buitenzinnig schreef:
Jasia schreef:
Anne vindt werken geweldig, alleen zadel en singels vindt ze verschrikkelijk!
Met de iberica leek t even een stuk minder te worden, nu weer meer.. Maar goed voor t zelfde geld is dat volgende week weer minder:p


Maar je hebt een hele tijd aan de lange lijnen gewerkt, of op een andere manier zonder zadel, dus mogelijk heeft ze nu een "booooooooring" :O momentje en zou je ene stapje terug moeten doen? Voor de afwisseling? (iedere dag appeltaart is ook vervelend op den duur, zeg maar ;) )



Maar we zijn juist een hele tijd naar buiten gegaan en hebben, op wat longeren en grondwerk na, geen bak-werk gedaan.
Anne vindt buiten rijden nooit saai worden.. Ze heeft daarbij ook haar nodige rust-dagen gehad.
En als ik er dan eenmaal op zit, vindt ze het geweldig.. Maar goed, ik heb me er allang bij neergelegd dat Anne altijd zo kan reageren op het zadel, wanneer ze een dag gewoon stilstaat, ben ik daar gewoon erg blij mee. En al die dagen dat ze niet stilstaat, ben ik blij dat ze niet trapt. En die dagen dat ze wél trapt, ben ik blij als ik er eenmaal op zit.. Simpel toch :))

yvonne1303
Berichten: 206
Geregistreerd: 23-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 07:46

Heb je dan met de ride on fysio pad en het schaap van BF dan niet een beetje hetzelfde idee als de iberica?
Alleen dan zonder beugels.
Mij lijkt het nl wel wat. Toch inlages en een schaap.

grtjes

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Ervaring Christ Iberica Plus BBP

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:31

Ik had ook wel het idee dat dat een beetje het zelfde is. Ik heb al een gewone ride on pad en doe daar een cheyenne pad onder voor de wollen onderkant en inlages, en ik wil dus graag de wollen zitting nog. Moet alleen even weten of die ook op de versie zonder ringen aan de voorkant blijft zitten.
En ik wil er zowiezo toch geen beugelriemen aan.

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 08:50

Ik wordt wel erg blij (en hebberig) van de schapenzitting voor de ride on pad. Met de ride on Physio + de lamszitting heb je, denk ik, behoorlijk comfort voor je paard (als dat singelsysteem echt werkt) en voor jezelf nog steeds een heel fijn zittend en mooi zadel. Daarbij ben je beduidend goedkoper uit.

Ik ben op het moment wat te dik voor mijn 17 inch zadel (10 kilo aangekomen in een half jaar tijd -O- ) en heb eigenlijk bedacht pas weer te gaan rijden als ik genoeg ben afgevallen om in mijn zadel te passen. Nu gaan die 10 kilo er niet in een paar weken af en voor mijn paard zou het fijn zijn om 2 keer per week gereden te worden (naast AR handwerk en longeren). Ik ben trouwens absoluut niet te zwaar voor mijn paard, maar vraag me af of mijn gewicht op een bbp wel volodnede wordt verdeeld. Het laatste waar ik zin in heb zijn (nieuwe) rugproblemen.

Live is what happens to you while you're busy making plans....

Kwetal

Berichten: 4476
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Bergschenhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:31

Mrijn, ik kan niet spreken over de Ride On BBP van Barefoot, want die heb ik hier niet liggen en maar 1x gezien, maar de Iberica werkt prima op de meeste paarden, ook wanneer de ruiter wat zwaarder is. Over het algemeen zit het "kilootje te veel" bij de meeste dames rond de billen en daardoor verdeel je je gewicht al over een groter oppervlak ;) en bovendien zit in deze pad een stevige inlage.


pmarena

Berichten: 48047
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 09:47

Ik heb gisteren van Barefoot de sample-zitting ontvangen van het schaapje voor op de Ride-on-Pad, heb daar een RoP onder gedaan en heb wat foto's gemaakt op Rena, deze staan nu op de website erbij.

Het "probleem" is dat ik niet weet in hoeverre de "echte" schaap-zittingen nog anders zullen worden dan deze, ik denk dat er weinig verschil zal zijn maar zeker weten doe je het nooit :P

Wat me er aan opvalt, die zitting van Barefoot: de steunblokken zijn meer zoals die van de Christ Butterfly dan als van de Iberica, dus daar ben ik zeeeeeer blij mee +:)+

De vulling is vrij zacht, de cantle is hoog. De voorste blokken lijken wel iets schuiner te staan dan die van de Christ en het zou kunnen dat dat voor mij wat minder fijn is met mijn korte pootjes.

Ik heb hem verder niet geprobeerd (geen tijd voor) omdat ik hem direct weer door moest sturen voor een fotoshoot morgen.

Maar hij lag eigenlijk wel heel netjes op Rena! Singel op de juiste plek, mooie ligging op de rug....alleen tja ik wil zelf echt graag beugels er aan kunnen gebruiken en dat kan niet.

Het is natuurlijk toch wel iets heel anders dan de Christ Fellsättel hoor!

De RoP heeft een Sympanova onderzijde en dat is toch veel minder comfortabel dan echt lamsvel. Het geeft op zich wel een wat stabielere ligging, maar ik vind juist het lamsvel van de Christ zo'n heerlijk idee op het paard :)

En dan daarbij dat de schaap-zitting van Barefoot natuurlijk ook niet van lamsvel is, maar van veel goedkoper schapenwol. Het prijsverschil komt wel ergens vandaan natuurlijk :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Lithya en 96 bezoekers