haf voor aankoop getest!!!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

haf voor aankoop getest!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-02 10:20

Gisteren een haflingermerrie getest voor aankoop. Het is voor mensen die een makke pony voro hun kleinkinderen willen. Pony is 3 jaar en 3 maanden, 3 maanden onder het zadel. Dus ik mee kijken, ze hadden zelf al een keer gekeken en gereden, maar ik moest de pony maar even bekijken en testen. M'n vriendin is veearts en zou de pony klinisch keuren.

Direct met uit het land halen: achter toch wat gallen. Benen opgetild, de gewrichten achter waren toch duidelijk overvuld, bij de sprong en de koot. Voor was het goed. Nu heb je bij haflingers vaker niet zulk hard beenwerk, dus op zich vond ik dat niet zo'n probleem. Het moet immers ook geeen sportpony worden.
Alle benen opgetild, pony was supermak. Ik heb erop gereden, de pony was erg groen, maar deed geen stap verkeerd, slingerde nog, zocht nog balans, maar dat heeft met leeftijd te maken. De bewegingen waren correct, maar niet ruim, weinig zweefmoment, maar ook dat hebben haflingers vaker.

Daarna een rondje langs de weg, pony is verkeersmak, maar wel gevoelig op harde ondergrond. Dus terug en nogmaals hoeven controleren: pony loopt op de zool, maar hoeven hebben aan kwaliteit niet over, weer iets wat vaak bij haflingers voorkomt.

Helaas ontdekten we iets op de hals wat op beginnende zomerexceem lijkt, het kan ook zijn dat de pony te vaak gewassen is en de shampoo irriteert. Dit baarde ons de meeste zorgen: pony wordt vaak gewassen, maar zomerexceem is een drama en zo'n pony wil je absoluut niet hebben.

conclusie: lastig geval, pony is supermak, er wordt 3500 gulden voor gevraagd, dus daar moet iets af. Maar de benen zijn toch iets week, achter iets sabelbenig, hoeven ook niet van de beste kwaliteit. Dit alles is voor het doel waarvoor dep ony gekocht moet worden geen probleem, maar die twijfelachtigheid over manenexceem dus wel. We hebben geadviseerd om verder te kijken. En dan misschien over een week nog eens bij deze pony te gaan kijken. Want het karakter is echt super, zitten goede papieren bij, en pony heeft mooi exterieur. Maar ik had persoonlijk droger beenwerk gewild.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 10:29

Een pony van drie mag geen gallen hebben, dus groot gelijk dat je daar je vraagtekens bij zet.
Mag ik vragen hoe oud die kleinkinderen zijn en hoeveel ponyervaring ze hebben? Op het westernforum las ik nl. een hele mooie opmerking: bluexblue=black&blue....
Geldt ook voor Haffies, want die gaan ook puberen Haha!

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-02 10:33

Er gaat 1 vrouw op met redelijk wat ervaring meerdere keren per week, ook voor de kar, en verder dus voor 14 kleinkinderen die af en toe langskomen, dus weinig ervaring. Die moeten kunnen hobbelen en een rondje kunnen mennen.
Die benen vond ik ook erg vroeg, je mag er van uitgaan dat een pony van 3 nog geen werk verricht heeft, het waren zachte gallen, en vochtophopingen, maar het is vaak een teken voor OCD. Kreupel of gevoelig was de pony niet, maar je weet natuurlijk nooit hoe het uitpakt als je meer gaat rijden.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 10:37

zomereczeem vind ik niet zo'n probleem. Het is lastig ja, maar er zijn zat middeltjes die het een hoop verzachten. Mijn paard heeft 2 jr geleden van de ene op de andere dag opeens zomereczeem gekregen (is 11) dus dat kan ook altijd gebeuren. We zijn niet verhuisd, dieet is niet veranderd. Ik smeer m nu in met Sweet Itch van Sectolin, en dat werkt prima!
Verder mag een jong paard idd geen gallen hebben, niet gevoelig lopen (ook geen afgesleten hoeven hebben als het daardoor komt), dat kán haast niet lang goed gaan.

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 10:56

ik vind zomerexceem wel een punt waarbij ik dus van de verkoop zou afzien, maar verder vind ik beenwerk ook heel erg belangrijk,en als je daar nu al aan twijfelt bij zo'n jong beestje....je kunt natuurlijk even het resultaat van de dierenarts afwachtte, maar die zal tot dezelfde conclusie komen. ik zou gewoon even verder kijken, genoeg haflingers voor een leuke prijs te koop!

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 11:19

Ik zou geen jonge haflinger kopen voor kinderen die rond willen hobbelen!
Ik heb ervaring met hoe mijn haflinger kan zijn, en zou er niet zomaar een beginner op laten hobbelen...
Misschien kijken naar een wat oudere pony, zonder al die verdachte mankementen?

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 11:24

Ligt er ook helemaal aan waar je woont, 't komt nl door een bepaald soort mugje (knutten), met vliegenmiddel is t zo weg.
Snap echt niet waarom je daarom van de koop af zou zien? Doe m een vliegendeken om en dan heb je er ook al veel minder last van. Tuurlijk is t lastig, maar het duurt echt ff voordat ze de manen helemaal kapot schuren, voor die tijd kun je al genoeg maatregelen nemen (schuurborstel van stal-maïr etc).
En als je aan zee woont heb je er sowieso minder last van. 't Is lastig, maar om daarom 'n paard te laten staan? Nou nee, zeker niet als het verder een paard is wat volledig aan de eisen voldoet (ben ook zoekende nl).

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 11:25

Sonja schreef:
bluexblue=black&blue....

Het is:
green and green makes black and blue! Tong uitsteken

mijntjuh

Berichten: 811
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: esch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 12:34

tjaa, als de ecxeem beperkt blijft dan is er wat aan te doen jah, maar ik heb ooit een pony van dichtbij mee gemaakt deie had het wel in zo'n errug geval, vreselijk voor dat beestje, alles geprobeerd, niets hielp meer en dat beestje maar leiden, nou nee daar zou ik geen zin meer in hebben, ook al was dat misschien wel een erg extreem geval hoor! maar als het beestje nu toch al een twijfelige indruk achterlaat dan zou ik eerst nog eens rustig verder kijken, of hem een tijd op proef nemen????

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 12:38

Al met al een dier wat ik niet zou kopen. Gallen op de benen en zomerexceem voor een 3 jarige geeft geen goede hoop voor de toekomst wat mij betreft

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-02 12:52

M'n vriendin die veearts is had dsu dezelfde twijfels. Maar ik heb zo'n gevoel dat de potentiele kopers voor het karakter gezwicht zijn, en dat was goed.
Zomerexceem is een drama, ik woon 20 km van zee (Delfzijl) en dna nog zijn de paarden kaal hoor. En gallen vind ik ook altijd verdacht, het komt wel vaker voor bij haffies is mij opgevallen, maar toch liever 1 zonder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 14:12

batje schreef:
Het is:
green and green makes black and blue! Tong uitsteken


Hahaha dat krijg je als je met blauw in je gedachten zit. <grijns> net nl. een hele discussie met een collega over blauwe lingerie *LOL* *LOL* *LOL*
Zwaaaaaaaaaar offtopic Party!!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 14:26

Met 14 kleinkinderen zou ik toch een wat oudere pony kiezen, en niet zo'n groene. Als die kinderen er te ruig mee omgaan kan dat juist met zo'n jong beest verkeerd gaan.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 19:47

ik vind 3500 euro idd errug duur voor zo'n groene haflinger....da's 7700 gulden! voor zo'n haflinger vind ik 2000 euro genoeg!

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 19:54

Ik zou uberhaupt geen 3 jarige pony kopen in dit geval, en waarschijnlijk ook geen Haflinger, maar dat moeten ze zelf weten. Bovendien vind ik het achterlijk veel geld, alleen met superouders uit Oostenrijk zou ze het waard kunnen zijn.

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 22:25

missnynke schreef:
ik vind 3500 euro idd errug duur voor zo'n groene haflinger....da's 7700 gulden! voor zo'n haflinger vind ik 2000 euro genoeg!

er staat 3500 gulden Knipoog

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-02 18:34

Het gaat om guldens, maar de mensen hebben besloten deze pony niet te kopen. Dat mogelijk exceem is waarschijnlijk geen exceem, die vrouw had de pony gewassen maar de shampoo niet uitgespoeld (en dat met 30 graden gaat lekker irriteren). Maar de benen waren de doorslag om de boel niet door te laten gaan. We zoeken rustig verder.

Het moet wel perse een haflinger zijn, liefst een merrie