Wormenkuren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Wormenkuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 17:21

Ja ik vraag me toch even iets af.
Of je nou altijd een hetzelfde merk wormekuur moet gebruiken, of elke keer weer een andere?

Mij is altijd meegegeven dat iedere keer een andere veel beter is etc, voor een betere werkzaamheid. Dus dat doe ik ook altijd.
En die hele sterke, Equest, gebruik ik dan wat vaker, vooral voór ze het land opgaan.

Maar nu was ik gister in een winkel, om dus een kuur te kopen. Equest was de laatste, en wilde nu dus een andere, nu Equiworm of oid. Dat vond de verkoopster maar raar, die vond dat je beter élke keer die Equest kon gebruiken.
Ja oké, er zit wel waarheid in, omdat die gewoon supergoed is, maar waarom dan dat verhaal over elke keer een ander merk?

De meningen verschillen hier geloof ik nogal over.

Wat vinden, of doen jullie? En met argumentatie graag. Tong uitsteken

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 17:28

ik wissel het per jaar af...waarom weet ik eigenlijk niet.... gewoonte...

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 17:29

nee juist niet ivm recestentie (schrijf ik het zo goed)
de wormen 'wennen' bij onderdosering en bij alsmaar hetzelfde spul aan het goedje en dan werkt het niet goed meer.
wij wisselen tussen equiworm (van sectollin geloof ik)
en equest

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 17:31

ik pak ook steeds verschillende,
is geloof ik een keer een topic over geweest dat het beter zu zijn!

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 17:59

Fabrikanten zijn ook niet achterlijk hoor Tong uitsteken
Aangezien je inderdaad af en toe van samenstelling moet wisselen en de fabrikanten liever niet hebben dat je een ander merk koopt wisselen zij die samenstelling voor je af Haha!

Vandaar dat je dus gewoon elke keer hetzelfde merk kan kopen..

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 18:04

Ik geef Equest, en blijf dat ook doen. Het is de beste en goedkoopste in gebruik (omdat hij 3 maanden meegaat) die er is, helemaal omdat je het nu ook vrij kunt krijgen en niet meer via de dierenarts. Daarbij smelt de gel op de mond en vinden ze het minder vies.

Voor de rest maakt het eigenlijk niet uit welk merk je neemt. Het gaat om de werkzame stof die in de kuren zit (Ivermectine, Moxidectine enz...)
Dus afwisselen tussen Furexel en Eqvalan is onzin, omdat ze allebei Ivermectine bevatten.

Oh, en voor mijn veulen natuurlijk Eqvalan, want die mag Equest nog niet hebben....

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 18:22

Ik gebruik altijd Eqvalan, mij is verteld dat je bij dit merk niet hoeft af te wisselen.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 18:38

Ik gebruikte ook vaak eqvalan maar nu equest.

Op aanraden van de DA.
En volgens de DA moet je bij equest juist niet afwisselen.
Hij zei dat je alleen nog maar equest moest gebruiken omdat de werkzame stof anders is en het was volgens hem dus ook niet nodig om af te wisselen.

Hij zei nog net niet dat ik er altijd troep in had gegooid maar dat bedoelde hij wel Boos!

Maar ja ik gebruik nu dus alleen nog equest.

jenson
Berichten: 237
Geregistreerd: 22-11-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 19:02

Hai, het schijnt ook dat je Equest niet hoeft af te wisselen omdat de stoffen die erin zitten anders zijn dan alle andere wormenkuren, en je paard er dus niet imuun voor wordt (of de wormen). Daarom krijgen ze allemaal bij ons op stal altijd Equest. Ook omdat het een van de beste is.
Ik heb geloof ik nog ergens een formuliertje liggen over alle soorten wordemkuren en welke stoffen er allemaal in zitten, en welke je waneer het beste kan geven, en welke je moet afwisselen of juist niet! Heel erg handig dus!! Ik zal hem straks even zoeken!

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 20:50

Niet afwisselen, maar er WEL voor zorgen dat je niet te weinig geeft anders worden de wormen er wel ongevoelig voor en hebben we weer een stofje minder wat we kunnen gebruiken zoals bij die andere goedkope wormenkuren met o.a. fenbendazol enzo.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 22:11

Eqvalan en furexel (zelfde werkzame stof) hoef je niet af te wisselen, bij de juiste dosering kan er geen resistentie optreden.
Equest ook niet, maar equest kan niet aan ieder paard gegeven worden (en dan doelt men op leeftijd neem ik aan of drachtige/zogende merries?)
Ja mag best afwisselen, dus eqvalan en dan bv equiworm, als je in het najaar maar eqvalan/furexel geeft, deze zijn als enige werkzaam tegen horzellarven.
Dit heb ik van onze paardenarts, die tevens docent diergeneeskunde is op paardengebied.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 22:18

Drachtige en zogende merrie's mogen Equest wel hebben, veulens onder een half jaar niet. Uitkijken met overdosering! Dit kan vooral bij jonge paarden of lichtere rassen heel snel verkeerd aflopen...

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 23:44

Afwisselen is grote onzin. Heb er nu al veel over gehoord.
Bij die duurdere merken (furexel, equest enz) kan geen resistentie optreden.
En die equi worm 7 is super slecht. Volgens mij da kon je die net zo goed in de heg spuiten als in je pony.
Altijd iets meer wormenkuur geven is trouwens goed. Zei weer een andere da. Ik ontworm pinky voor 300 terwijl hij tussen de 200 en de 250 weegt. Super, vond de da dat.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 10:40

Volgens onze DA moesten we het wel afwisselen. En bij de voerhandel raadden ze dat ook aan, ene keer eqvalan, andere keer equest is wat Tiko nu krijgt. En idd, altijd een beetje extra.
Cassidy: Tiko (en Navy volgens mij ook) vonden die equest juist heel vies!

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 10:57

Een paar keer dezelfde achter elkaar kan je doen, maar niet altijd want dan worden die womden er bestand tegen tegen die werkzame stoffen, en in elke wormspuit zit wel weer een andere stof b.v ivermectine!!

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 10:59

Wij wisselen altijd af, maar in het voorjaar en najaar wel eentje met stoffen tegen horzellarven etc.