iemand ervaring met RHINOPNEUMONIE???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

iemand ervaring met RHINOPNEUMONIE???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-02 17:32

hallo,
2 van onze pony's hebben bij een handelstal rhinopneumonie opgelopen toen ze daar een dagje op stal hebben gestaan omdat er kopers kwamen.
mijn pony had 5 dagen boven de 40 graden koorts en was heel ziek echt zielig, heeft antibiotica spuiten gehad zodat hij geen long of hart aandoening erbij zou krijgen. de andere had er minderlast van die had 39 graden.
ze eten nu weer wat beter en de tempratuur zakt . maar mijn pony maakt nu een heel raar grommend geluid wat is dat??? heeft iemand mischien ervaring met rhino-virus (rhinopneumonie)???

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 20:19

Er zal best wat slijm in z'n luchtwegen zitten waardoor die dat grommende geluid maakt. Omdat ze bij het Rhino-virus verkouden worden zijn vaak ook de klieren in z'n keel opgezwollen. Als je het zeker wilt weten, moet je het even aan de dierenarts vragen.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-02 12:22

de dierenarts is al heel vaak geweest.
die heeft ze al gespoten , maar dat mag maar 5 dagen.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-02 22:43

nu zijn beide pony's weer verhoogd met de koorts en eten weer minder, we hebben de paardenkliniek weer gebeld, maar ze zeiden daar kan je helaas beter niks aan doen, het kon dat ze aan een 2e koortsfase kwamen, en dat konden ze heel lang volhouden, mijn moeder wordt er al niet goed van!! We hebben vanalles voor ze gehaald, zeewier, lijnzaad voor eventueel vitamientjes en ingewanden, vitaminestoot, foene griek tegen hoesten. thimsiroop wat het slijm in de keel iets oplost, en slobber dat kunnen ze beter eten, of het allemaal helpt weet ik niet maar dat mag ik hopen.

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-02 17:42

waarom heeft nooit iemand hier ervaring mee gehad dan??? kan ou niemand verteen oe het met zijn/haar paard is afgelopen en hoe die ziekte bij jouw paard verliep???? het is een hele nare ziekte daar ben ik nu onderhand ook wel achter.........

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-02 13:28

grrr.... de 3e pony nu ook!!

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-02 15:25


koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-02 11:12

not found komt er als ik het aanklik

Bolle

Berichten: 722
Geregistreerd: 31-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 11:20


koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-02 11:31

bedankt die eerste had ik al, en die laatste was intressant, mijn 2 pony's van 5 en 7 jaar hadden de 1e vorm van rhino) maar voor die jaarling zou het ook nog wel eens de 2e vorm kunnen zijn, want die heeft hele pijnlijke klieren onder de kaak. nou hoop ik maar niet dat die er verlammingverschijnselen van krijgt doordat het ruggemerg wordt aangetast, want dan kan je haar af laten maken, en daar heb ik niet zo'n zin in, dus nu maar hopen dat het meevalt en toch de eerste vorm van rhino is.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 12:06

Het virus is ook in een dorp naats ons geweest op een manege, echt een ellende, maar twee paarden hebben het overleeft!
Ik hoop dat het goed komt voor je, een troost, als ze het hebben gehad zijn ze er imuun voor!!

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-02 14:56

ze kunnen het altijd nog eens krijgen maar dan in verzwakte vorm zegt de diernarts.
ze gingen er niet dood aan, alleen door de 2e vorm kan het als je ze geen antibiotica bijspuit, antibiotica helpt niet tegen een virus, maar wel tegen de long en hart aandoeningen die ze aan over kunnen houden.

mijn pony heb ik daarstraks ff in de trailer gahd, maar het leek wel of hij achter hele zwakke spiertjes had. dat duurt zeker weer heel lang voordat hij weer op conditie is?? ik begin volgende week met longeren. de ander pony gaat woensdag naar amerika.

Tallie1979
Berichten: 22745
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-02 15:11

koetje schreef:
waarom heeft nooit iemand hier ervaring mee gehad dan??? kan ou niemand verteen oe het met zijn/haar paard is afgelopen en hoe die ziekte bij jouw paard verliep???? het is een hele nare ziekte daar ben ik nu onderhand ook wel achter.........


Ik weet alleen dat het dodelijk kan zijn ( in de meeste gevallen redden paarden het geloof ik niet ) Ik heb er godzijdank nog nooit last mee gehad..

Heel veel sterkte!

koetje

Berichten: 761
Geregistreerd: 12-10-01
Woonplaats: GOTHAMCITY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-02 16:46

nou de dierenarts hier zegt dat in de meeste gevallen je paard het wel red hoor. je moet ze gewoon uit laten zieken. bij influenza is de kans op dode beesten groter!!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-02 21:25

Breng die zieke paarden niet met drachtige fokmerries in aanraking.