eikels eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

eikels eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-02 11:38

in de weidegang van mij paard staat een eikel boom,
nu vallen al die eikels, en mn paard heeft ontdekt dat ie ze kan eten.
maar is het wel goed dat ze die eikels eet?
ik ben er niet helemaal zeker over. Scheve mond Verward

Brabantse Fries ;)


Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 11:55

Afbeeldingheel vroeger, nog voordat de aardappel zijn intrede deed in nederland, aten de mensen ook eikels. er werd zelfs meel van gemaakt dus ik denk niet dat het erg is. wrs. is het nog ergens goed voor ook. Afbeelding


Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 12:01

Pellie schreef:
Afbeeldingheel vroeger, nog voordat de aardappel zijn intrede deed in nederland, aten de mensen ook eikels. er werd zelfs meel van gemaakt dus ik denk niet dat het erg is. Afbeelding


Aardappels zijn ook goed voor mensen, maar giftig voor paarden.
Maargoed, eikels zijn niet giftig, maar ik zal hem er niet te veel van laten eten. Vanwege dat het best grote, harde, puntige dingen zijn.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 12:02

AfbeeldingBestanddelen van de eikel: quercine, querciet, citroenzuur en olie.
Nou, olie en citroenzuur is zo gezond als wat. Dat andere kan ik ff niet achterkomen maar van die bestanddelen zitten ook in de eikebast en dat wordt/werd weer gebruikt als versterking op maag en darmkanaal. Uitwendige compressen zijn geschikt tegen eczeem en andere uitslag.
Afbeelding

ikke

Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 12:07

Beetje mee oppassen, er zit looizuur in en dat is in grote hoeveelheden niet zo gezond, maar niet in paniek raken, gewoon oprapen en wat blijft liggen mag ie best opeten. Ze gaan er in ieder geval niet zomaar dood aan.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 12:09

Afbeeldinglooizuur, zou dat die quercine dan zijn? Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88597
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 12:11

Eikels zijn wel degelijk giftig in deze tijd. Als ze langer liggen niet meer, dan verdwijnt het gif. Bij grotere hoeveelheden (15 kg) tast het gif de nieren en de hersens aan. Vergis je niet in de hoeveelheid eikels die er liggen en wat ze wegen. Beter is het de wei op dat stuk even af te zetten.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 12:21

Bij ons staat er ook een boom.
Lodewijk vind ze erg lekker maar eet ze dus niet vanaf de grond.. hij staat op z'n achterbenen en probeerd ze dan uit de boom te graaien.
*grijnz* hij heeft er per dag ongeveer een stuk of 10 zoiets want het is toch wel akelig veel moeite voor zo'n eikeltje.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 12:24

Sugarmiss schreef:
Eikels zijn wel degelijk giftig in deze tijd. Als ze langer liggen niet meer, dan verdwijnt het gif. Bij grotere hoeveelheden (15 kg) tast het gif de nieren en de hersens aan. Vergis je niet in de hoeveelheid eikels die er liggen en wat ze wegen. Beter is het de wei op dat stuk even af te zetten.



Afbeeldingdat is dus écht een kwestie van overdaad ja!! BloosAfbeelding

Percy

Berichten: 12068
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 13:23

Hoe kom je aan die 15 kg? Dat heb ik nooit geweten, wel dat veel eikels eten inderdaad de nieren aan kunnen tasten.
Tien eikels zullen geen schade aanrichten, die van mij mogen er ook best een paar eten, maar ik ben er ook wel voorzichtig mee.

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 14:10

Een poos geleden heeft er in BIT een top-13 gestaan van giftige planten. De eikenboom stond daar ook bij! Vooral vanwege de eikels (als ik me niet vergis...) Dus zeker even oppassen.

Mahatma Gandhi: "De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht."

DubbelFun

Berichten: 88597
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 16:28

Percy: 15 kg heb ik eens ergens gelezen op een medische site.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-02 18:38

oej..
ik wis dat niet.
ookal is het 15 kilo..
ik ga toch even harken daar denk..
ik kan t niet afzetten want net daar staat dr drinkenkuip.
bedankt voor jullie tips!

Brabantse Fries ;)

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 18:43

tinkerlover schreef:
Aardappels zijn ook goed voor mensen, maar giftig voor paarden.
Maargoed, eikels zijn niet giftig, maar ik zal hem er niet te veel van laten eten. Vanwege dat het best grote, harde, puntige dingen zijn.


hmm zijn aardappels zelf giftig voor paarden? Nee toch? De plant die boven de grond zit is giftig! Ook voor mensen! Zijn vroeger ook veel mensen aan gestorven omdat ze dat nog niet wisten.

En Pellie.. zou je alsjeblieft niet bij elk bericht twee van die animated gifs neer willen zetten? het ziet nogal druk uit dan en dat bevordert de leesqualiteit niet..

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 18:59

off topic: méén je dat? Huilen weeheeeee, het is bijna mijn trademark tijdens het forummen... vinden anderen dat ook? Misschien moet ik er maar een aparte topic voor aanmaken... Knipoog

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 19:16

Sypheron"]
[quote="tinkerlover schreef:
Aardappels zijn ook goed voor mensen, maar giftig voor paarden.
Maargoed, eikels zijn niet giftig, maar ik zal hem er niet te veel van laten eten. Vanwege dat het best grote, harde, puntige dingen zijn.


hmm zijn aardappels zelf giftig voor paarden? Nee toch? De plant die boven de grond zit is giftig! Ook voor mensen! Zijn vroeger ook veel mensen aan gestorven omdat ze dat nog niet wisten.

En Pellie.. zou je alsjeblieft niet bij elk bericht twee van die animated gifs neer willen zetten? het ziet nogal druk uit dan en dat bevordert de leesqualiteit niet..
[/quote]

Alle nachtschades bevatten de giftige stof Solanine. Bij de aardappel komt Solanine voor in het loof, de vruchtjes en de spruiten. Ook groen geworden aardappelen bevatten Solanine.

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 19:50

Als je aardappels kookt, is het gif overigens wel onschadelijk gemaakt/afgebroken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: -Namiro-, Googlebot en 126 bezoekers