Inslapen omdat operatie te duur is: wel eens meegemaakt?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Liezja
Berichten: 767
Geregistreerd: 07-01-12
Woonplaats: The World.

Inslapen omdat operatie te duur is: wel eens meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 21:30

Dat je verzorgpony of lievelingspony is ingeslapen? Ik heb het helaas 2x gehad en 2x dat ze de operatie niet konden betalen, dat vind ik zo erg! Als je een paard koopt, moet je ook geld hebben voor evt een operatie... Wat vinden jullie?
Laatst bijgewerkt door Elles op 06-06-12 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast en topic verplaatst naar IM.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Re: Hebben jullie weleens meegemaakt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:35

een operatie is ook niet alles voor een paard hoor!
maar idd ik vind ook dat je een spaarpotje voor een operatie moet hebben. ik heb wel met mezelf afgesproken een koliekoperatie niet meer te doen bij mijn oudste merrie. dat wil ik haar niet meer aandoen ook omdat het slagingspercentage niet hoog is en de kans op terugkeer binnen een jaar wel hoog.

wat voor operaties hadden je verzorgpony's nodig?

furious

Berichten: 7105
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Re: Hebben jullie weleens meegemaakt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:37

Geld voor noodsituties lijkt mij wel logisch. Laten inslapen boven een operatie verkiezen ligt wel aan de situatie.

Liezja
Berichten: 767
Geregistreerd: 07-01-12
Woonplaats: The World.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 21:41

Amalarab schreef:
een operatie is ook niet alles voor een paard hoor!
maar idd ik vind ook dat je een spaarpotje voor een operatie moet hebben. ik heb wel met mezelf afgesproken een koliekoperatie niet meer te doen bij mijn oudste merrie. dat wil ik haar niet meer aandoen ook omdat het slagingspercentage niet hoog is en de kans op terugkeer binnen een jaar wel hoog.

wat voor operaties hadden je verzorgpony's nodig?


De eerste verzorgpony had ik geen idee van, ik reed nog geen paard en ging met een vriendin mee, na een week kwam ik al elke dag bij haar, ze was al vrij oud maar alsnog..
De 2de was mijn lievelingspaard op de manege, super paard! Reed er elke week op en ik vond dr helemaal geweldig, alleen had ze problemen met haar blaas en plaste dan ook bijna de hele dag (weet niet wat het precies was) maar de manege kon het niet betalen en heeft haar weggebracht... Was er kapot van!

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 21:57

Ik heb ook verschillende paarden moeten laten inslapen( Een merrie van mijzelf en paarden van anderen) Inslapen is ook een verlossing uit het lijden dat een dier op dat moment heeft... Zelfs met al het geld van de wereld kun je niet elk paard redden.
Natuurlijk hangt aan elke behandeling of operatie een prijskaartje en vaak is dat niet mis. Niet elke eigenaar heeft daar het geld voor (over). Een dure operatie of behandeling wil niet zeggen dat het paard het dan automatisch redt. Mijn merrie had haar voorbeen gebroken en als het te opereren geweest was had ik er geen moment over na hoeven denken. Wat het ook gekost had... ik had zeker laten behandelen. Alleen was er geen eerlijke kans voor haar dus heb ik haar uit haar lijden verlost..
Op een manege komt daarbij nog dat het een bedrijf is dat geld moet verdienen. Ze zullen vaak een paard of pony laten behandelen tot zekere hoogte.. Ik heb eerlijk gezegd meer moeite met eigenaars die hun kop in het zand steken en tegen beter weten in doorgaan en niet de beslissing durven nemen om het lijden te stoppen.
Natuurlijk ben je heel verdrietig als je je maatje moet laten gaan maar "houden van is ook loslaten"...
Laatst bijgewerkt door Aukelizzy op 05-06-12 22:01, in het totaal 1 keer bewerkt

tribeworld
Berichten: 980
Geregistreerd: 26-04-09
Woonplaats: gelderland

Re: Hebben jullie weleens meegemaakt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:01

ik vind ook dat het aan de situatie ligt, wij hebben afgelopen jaar 2 van onze eigen paarden moeten laten inslapen wat een hel was dat de eerste had zware atrose en de ander was plotseling heel erg slecht dat hebben we 3 dagen aangekeken maar als je ziet dat je paard zo verschikkelijk lijdt en geen eten meer binnenkrijgt moet je gewoon gaan beslissen hoe moeilijk het ook is.
ik had er 1000en euro's ervoor over gehad om ze terug te hebben maar dat was niet eerlijk geweest tegenover hun ze waren gewoon helemaal op.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 22:49

Heb het ook wel meegemaakt 1x met mijn lievelingspony toen had een verschrikkelijk ongeluk gehad en helaas overleden dus niet echt ingeslapen gehoopt dat ze het zou redden. En mijn eerste pony is ingeslapen.
Ja blijft toch moeilijk, ja je moet geld hebben voor een operatie maar onderschat de kosten daarvan niet. Betreft het een ouder paard is het natuurlijk de vraag wil je dat een paard op leeftijd nog wel aandoen om te opereren, revalidatie end. En wordt het paard wel beter zeker oudere paarden kunnen daar slechter tegen(narcose) als jonkies. Zelfde met hoe groot is de kans dat het paard pijnloos door het leven kan. Heb je een vrij jong paard maar zal die hoogst waarschijnlijk niet meer gebruikt kunnen worden is het natuurlijk ook belangrijk om na te denken kun jij je paard bieden om de rest van z'n leven bij jouw op de wei te staan. Verkoop van zo'n paard moet je niet aandenken alleen in uitzonderlijke gevallen zou dat kunnen. Kun je dat je paard niet bieden is het dan het risico waard om een dure operatie te laten onder gaan vervolgens de verkoop in om als fokmerrie of weidemaatje verder te gaan hoe zeker ben je er van dat het zo blijft dat het paard niet in de handel komt.
En tja als je paard hebt waarvan de operatie erg kostbaar is en vele malen hoger dan het aankoopbedrag en weinig zekerheid op 100 % genezing.
Houden van is ook kunnen loslaten en ja soms is inslapen paardvriendelijker dan er duizenden euro's in te steken en maanden van revalidatie en vervolgens nog niet pijnvrij kunnen leven. Het belangrijkste is dat je kiest wat voor het paard het eerlijkste is. Kun je hem een hoop ellende besparen lijkt het me geen slechte keus paard heeft er zelf geen weet van dat hij niet meer is.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:16

Het komt inderdaad heel regelmatig voor dat paarden bijvoorbeeld moeten worden ingeslapen omdat een operatie te duur is voor de eigenaar. Een koliekoperatie bijvoorbeeld kost al gauw 5000 eur en dan moet je de herstelfase nog maar afwachten. Niet iedereen heeft dat geld of is er voor verzekerd. Het is ook een boel geld en iedereen kan alleen in zijn eigen portemonnaie kijken en de beslissing afwegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:25

Liezja schreef:
Dat je verzorgpony of lievelingspony is ingeslapen? Ik heb het helaas 2x gehad en 2x dat ze de operatie niet konden betalen, dat vind ik zo erg! Als je een paard koopt, moet je ook geld hebben voor evt een operatie... Wat vinden jullie?


Ik vind dit heel erg zwart/wit.. Zoals ik terug kan lezen weet je zelf niet eens hoe en wat het bij jou oude' verzorgpony's '
aan de hand was :? ..

Jou bovenstaande dikgedrukte opmerking is een beetje apart. Heb je je er in verdiept wat een operatie kost en vooral om wat voor operatie het gaat.

Een koliek operatie kost al 7500 euro ( incl medicatie ) en het herstel is nooit te garanderen.
Als een paard 18 wordt is hij niet meer verzekerd ( er letterlijk uitgegooid ) en dat zou dus betekenen dan ik eigenlijk mijn paard weg zou moeten doen omdat ik geen 7500 euro apart heb staan om een eventuele ( bijvoorbeeld ) koliek operatie te betalen.

:?

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:28

@Peanutbutter, koliekoperatie kost iets minder, maar verder ga ik mee in je verhaal. Niemand heeft dat soort geld klaar liggen, tenzij je echt rijk bent ;-)

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Inslapen omdat operatie te duur is: wel eens meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:32

Er zijn simpelweg grenzen. Een jaartje niet op vakantie voor een operatie met 90% herstelkans, prima. Een jaar lang op een houtje bijten of een flinke lening moeten afsluiten voor een operatie met 10% herstelkans, nee dat gaat hem niet worden hier... En daartussenin zit een gigantische grijze zone waarbinnen het een hele moeilijke beslissing zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:32

fargo schreef:
@Peanutbutter, koliekoperatie kost iets minder, maar verder ga ik mee in je verhaal. Niemand heeft dat soort geld klaar liggen, tenzij je echt rijk bent ;-)


Okeej dat zou kunnen !! Een oud stalgenootje was rond dat bedrag kwijt na een koliekoperatie.
Paard had 6 weken in Utrecht gestaan en kreeg lang en veel medicatie , vandaar dat ik er ook bij zette incl medicatie.

Maargoed er komen nog tal van kosten bij buiten alleen de operatie om.

Ik vind het erg oppervlakkig om zulke uitspraken te doen op , en krijg er alleen maar pennykriebels van :')

joyce83

Berichten: 5198
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:36

Als ik hierboven lees dat een koliekoperatie al snel 5000 euro kost dan weet ik nu al dat ik dit niet zal laten doen. Waarom? leeftijd paard, geen garantie voor goed herstel en simpelweg omdat ik zoveel geld niet opzij heb staan op dit moment.

Mensen die aangeven dat als je een paard koopt dat je geld moet hebben voor een operatie hoeveel hebben die dan op de rekening staan? en wat gaat daar vanaf? stel ik heb 8000 euro op de rekening voor mijn paard, nu moet je een ander zadel kopen (toch ook snel 1000 euro) heb je 7000 over. 2 maanden later koliekoperatie van 5000 euro (nog 2000 over) en dan blijken er toch nog complicaties te zijn en dan is het geld op... Met andere woorden een potje is goed maar er moet wel realistisch bekeken worden dat het niet altijd kan dat het potje gevuld blijft tot de max.
Belangrijkste is dat je doet wat in je macht ligt, zijn de vooruitzichten goed, herstelmogelijkheden voor het paard goed en kun je het betalen dan doe het. Maar als de vooruitzichten slecht zijn en het voor het paard beter is om niet verder te gaan dan moet je je erbij neerleggen. Echter ook als er een zware operatie nodig is en mensen besluiten toch voor inslapen ondanks dat ze het geld wel hebben kijk ze dan niet scheef aan, ook de keuze om een dier in te laten slapen is moeilijk.

Toevallig van de week nog met mijn tante over gehad. Stel dat er iets is dan ga ik op dat moment in goed overleg met de dierenarts kijken wat de mogelijkheden zijn. Als ik een flinke lening moet opnemen dan stopt het, moet ik de spaarrekening leeg halen dan vooruit maar ik ga niet jaren krom liggen om een paard te laten opereren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:37

Yessy schreef:
Er zijn simpelweg grenzen. Een jaartje niet op vakantie voor een operatie met 90% herstelkans, prima. Een jaar lang op een houtje bijten of een flinke lening moeten afsluiten voor een operatie met 10% herstelkans, nee dat gaat hem niet worden hier... En daartussenin zit een gigantische grijze zone waarbinnen het een hele moeilijke beslissing zou zijn.


Hier ga ik helemaal in mee, ik heb heeel veel over voor mijn paard en zeker voor zijn gezondheid.

Mijn paard heeft jaren geleden Kissings Spine als diagnose gehad bij zijn laatste 3 ruggewervels en eerste 2 lendewervels.

Volgens de arts in Utrecht was het niet actief aan het woekeren maar mocht hij er heel erg veel last van gaan krijgen was er een operatie mogelijk.

Er zou een doornuitsteeksel afgezaagd worden waardoor er weer ruimte was en er geen wrijving meer zat.
Paard zou dat 6 weken moeten ' hangen ' in stal ..
6 maanden boxrust
2 jaar opbouwen aan de hand

En dan zou je rond de 5000 euro lichter zijn ( alleen operatie ) en zou ik een leuk weide/gezelschapspaardje hebben.

Nou ik weet het al hoor.. mocht hij er ooit last van gaan krijgen en dit zou mijn enige optie zijn.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:39

Wij hebben de keuze gemaakt bij onze Sylvester, kon geopereert worden, de verzekering wilde het ook betalen en toch hebben we toen gekozen voor inslapen. Omdat voor ons de kans op een goede afloop te klein was en het traject na de operatie veel te zwaar voor een jonge levendige 2 jarige. Hij had zijn kniegewricht kapotgetrokken bij uitglijden in de wei. Na de operatie had hij bijna een half jaar in de banden moeten hangen in de kliniek met als uitkomst 20 % kans om pijnvrij door het leven te gaan daarna. :n dat wilde we hem echt niet aandoen.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:42

Ook ik zou in veel gevallen eerder kiezen voor het inslapen dan voor de operatie. Voor mij is een kliniek gewoon een eind rijden en daarbij is het inderdaad enorm duur. ;) Mocht een paardje kunnen herstellen daarna met zekerheid dan wil ik dat nog laten doen. :)

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:43

Natuurlijk vind ik dat je als eigenaar van dieren een potje moet hebben voor noodgevallen, maar in geval van dure operaties word het toch ook anders vind ik persoonlijk...
Je hebt de emotionele kant, maar ook de realiteit :o Wat zijn de slagingskansen van de operatie is een hele leuke... Word ie 100 % de oude of heb je maar een kans van 10 % ofzo? Allemaal dingen die meewegen in het maken van een beslissing... En die beslissing kan je alleen maken als eigenaar als je zelf voor die keuze staat volgens mij :o

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:43

joyce83 schreef:
Als ik hierboven lees dat een koliekoperatie al snel 5000 euro kost dan weet ik nu al dat ik dit niet zal laten doen. Waarom? leeftijd paard, geen garantie voor goed herstel en simpelweg omdat ik zoveel geld niet opzij heb staan op dit moment.

Mensen die aangeven dat als je een paard koopt dat je geld moet hebben voor een operatie hoeveel hebben die dan op de rekening staan? en wat gaat daar vanaf? stel ik heb 8000 euro op de rekening voor mijn paard, nu moet je een ander zadel kopen (toch ook snel 1000 euro) heb je 7000 over. 2 maanden later koliekoperatie van 5000 euro (nog 2000 over) en dan blijken er toch nog complicaties te zijn en dan is het geld op... Met andere woorden een potje is goed maar er moet wel realistisch bekeken worden dat het niet altijd kan dat het potje gevuld blijft tot de max.
Belangrijkste is dat je doet wat in je macht ligt, zijn de vooruitzichten goed, herstelmogelijkheden voor het paard goed en kun je het betalen dan doe het. Maar als de vooruitzichten slecht zijn en het voor het paard beter is om niet verder te gaan dan moet je je erbij neerleggen. Echter ook als er een zware operatie nodig is en mensen besluiten toch voor inslapen ondanks dat ze het geld wel hebben kijk ze dan niet scheef aan, ook de keuze om een dier in te laten slapen is moeilijk.

Toevallig van de week nog met mijn tante over gehad. Stel dat er iets is dan ga ik op dat moment in goed overleg met de dierenarts kijken wat de mogelijkheden zijn. Als ik een flinke lening moet opnemen dan stopt het, moet ik de spaarrekening leeg halen dan vooruit maar ik ga niet jaren krom liggen om een paard te laten opereren.


hier ben ik het mee eens :j

DeniseM
Berichten: 1352
Geregistreerd: 30-11-05
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:45

Daar kan je niet over mee praten als je er zelf niet voor staat.

Stel je koopt je paard voor 1500 euro en hij moet geopereerd worden rond de 5000 euro (operatie's zijn duur, breng hem maar even naar Utrecht en je bent heel wat geld lichter).
En ze kunnen nooit 100% zeker zeggen dat alles goed komt.. Want dat is zo met operatie's.
Ik denk dat er dan maar weinig mensen laten opereren?

Mijn paard heeft OCD in zijn spronggewricht hij moet hier binnekort aan geopereerd worden in Utrecht.
Ze weten niet precies wat het gaat kosten maar het is een kleine ingreep maar ze zeggen dat ik wel op een paar duizend euro moet rekenen.

Paard staat nu al een paar maanden op box rust, daar word je ook niet vrolijk van (zeker niet met mooi weer!)

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:48

Moeilijk hoor,het ligt er natuurlijk aan hoeveel % de kans van slagen is,en hoe oud je pony is.
Ik zou zelf nooit zomaar zeggen inslapen omdat een operatie b.v. 800,- kost.
Mijn oude hond heb ik ook laten opereren aan een groot kanker gezwel,kans van slagen was meer dan 50%.
Operatie koste alles bij elkaar 800,-, helaas 5 dagen na de operatie overleed de hond.Maar ik had geen spijt,ik had haar in ieder geval en kans gegeven!
Ik kan niet zomaar een dier laten inslapen als het een kans heeft!

Levita

Berichten: 1416
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:49

Een beetje zwart/wit gezien denk ik. Opereren zou ik altijd doen, mits er een grote kans op herstel bestaat. Ik denk dat dat een beter uitgangspunt is. Opereren kost al vaak 5000 euro en als ze daar dan ook nog slechter van worden ipv beter, dan is de vraag moet je dat wel willen?

different1
Berichten: 3630
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 11:55

Ja, ik heb ooit eens een paard in laten slapen omdat een operatie te duur was(en ook niet meer haalbaar voor de toestand waarin het paard zich verkeerde)
Het paard was al 20 jaar, en had heel heftige koliek.
Binnen een half uur was de mededeling veranderd van opereren naar inslapen, de mening van de dierenarts dus.
Ik zal altijd afwegen of de kosten opwegen tegen de baten, en of het dier ermee geholpen is.
Ook mijn laatste vriendje, Special, heb ik in laten slapen omdat hij sowieso al 4 jaar met pijn rondliep, de ene keer beter dan de andere keer.
Ik kon er nog voor kiezen om hem langdurig op pijnstillers te zetten, elke dag fysiotherapie te geven en hem te trainen, met 10% kans dat hij weer een rijpaard zou worden.
Maar of hij dan pijnvrij zou zijn, was nog maar de vraag.
Was het eerlijk geweest tov het paard om hem dat nog aan te doen?
Ik ben van mening dat dat niet eerlijk was geweest, maar daar zullen sommige buitenstaanders een andere mening over hebben.
Het is nog altijd de eigenaar die beslist wanneer het genoeg is geweest voor een paard, je kunt bij niemand in de portemonnee kijken en je weet nooit exact wat de eigenaar al besproken en gedaan heeft.

nienke1208

Berichten: 2140
Geregistreerd: 23-10-04
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Inslapen omdat operatie te duur is: wel eens meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 10:44

Ik zou mijn paard laten opereren, áls er een goede kans op herstel is... Heeft mijn paard een heel heftige koliek aanval, waarbij de kans van slagen bij operatie klein is, dan zou ik hem niet laten opereren...
Zou mijn paard een levenslang pijn hebben en pijnstillers moeten krijgen, dan zou ik hem laten gaan...
Neemt niet weg dat ik er niet aan moet denken om mijn grote vriend te moeten missen, maar TS ik vind de manier waarop je het plaatst een beetje oneerbiedig/oneerlijk naar de mensen die wél hun paard in moesten laten slapen, omdat ze geen geld hadden...
Een eigenaar laat zijn paard niet zomaar inslapen!

Apochewinta

Berichten: 666
Geregistreerd: 06-02-12
Woonplaats: Sommelsdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:55

Het is inderdaad een kwestie van afwegen. Hoe oud is het paard? wat is de medische voorgeschiedenis? Wat zijn de kansen? Wat vergt de revalidatie van paard en mens?
Een fit, jong en gezond sportpaard een behandeling laten ondergaan waarbij hij langdurig enorm beperkt wordt in zijn vrijheid met een minimale kans op slagen.... Tja....
Het blijft hoe dan ook een zware emotionele beslissing.

Charlottje

Berichten: 1209
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Inslapen omdat operatie te duur is: wel eens meegemaakt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 21:10

Ik heb mijn shetlander een paar weken geleden in laten slapen. 's Avonds naar de kliniek gereden en de dierenarts vroeg of opereren een optie was. Hoe moeilijk dit ook was en nog is om te zeggen, mijn keuze was om dit niet te doen. Hij zou de nacht niet doorkomen, maar hij kreeg een kans met pijnstillers. Mocht hij ook maar iets slechter worden had de dierenarts hem ingeslapen. Wonder boven wonder was hij de nacht super doorgekomen. 's Ochtends werd gezegd dat hij weer naar huis mocht maar helaas ging het aan het begin van de middag weer slechter. Er was een echo gemaakt en daaruit bleek dat zijn kans op herstel heel klein was, ook deels door zijn leeftijd. Samen met de dierenarts besloten om hem uit zijn lijden te verlossen...