Mijn paard stopt met lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Mijn paard stopt met lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-02 10:38

hoi,Ik rijd nu al een paar jaar western. Het gaat heel erg goed. Het enige wat blijft en veel erger word is dat hij als ik naar het oefen terrein wil datie dan als ik een straatje inmoet gewoon stopt met lopen dan wil hij alleen nog maar achteruit. Terwijl hij vroeger gewoon ernaartoe ging. Nu denkt iedereen atuurlijk; gewoon door drijven. Maar dat doet hij dus niet, dan gaatie achteruit. En ook als ik hem sla dan steigert hij ff maar dan gaatie nog ff vooruit. Dus ik ga vanavond weer rijden maar....WAT MOET IK IN GODSNAAM DOEN? Ik moet al helemaal niet richting bos of de polder ingaan want dan kan je niets. Alle tips zijn welkom. Bedankt!
celinde schoenmaker

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 10:46

Er zijn wel meer paarden die dat doen. Je hebt verschillende opties om dit op te lossen. Ten eerste moet je eens rustig de tijd nemen en heel erg vastberaden zijn. Jij wilt ergens heen en daar ga je dus ook komen, het kan niet schelen of dat binnen 10 minuten of een uur is, je komt er wel. Iedere pas die hij naar voren doet is braaf, maar niet overdreven geweldig erover doen, gewoon braaf.
Je kunt m ook omdraaien en achteruit er heen gaan. Na een meter of wat vindt hij dat waarschijnlijk niet leuk meer en zal hij wel om willen draaien. Als hij dan weer gaat zeuren, weer omdraaien en achteruit.
Mijn paard wil vaak niet door de stal naar de bak als ik er op zit, als hij niet voorwaarts wil, dan maar achteruit. Meestal bedenkt hij zich wel Lachen en kunnen we blijkbaar toch vooruit.
Wat je vooral niet moet doen is twijfelen en bang worden, gewoon rustig blijven en niet opgeven.

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-02 11:08

heel erg bedankt voor die reactie.
Het enige probleem is dat ik western doe en soms een half rondje (pleasure) achteruit door de bak moet. Maar ik doe ook altijd als hij er neit langs wil achteruit. Maar nou maaktn hem dat nniets meer uit. Je krijgt hem dan gewoon niet naar voren. Alleen als ik ervoor ga lopen.
weet je misschien nog iets om hem langs die 'onzichtbare muur' te krijgen.
Maar hij is neit bang het is gewoon....hij speelt een spelletje met me....maar hebben veel paarden dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 11:15

Vind hij de les soms niet leuk?
Als hij het alleen doet als hij daar naar toe moet zou ik dat bijna gaan denken.

Je kunt dit oplossen door b.v daar een keer naartoe te gaan en alleen maar laten grazen, en dan weer naar huis.
Na een tijdje weet hij niet meer wanneer het les is, of lekker wat relaxen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 11:36

Celinde, er zijn genoeg paarden die zo doen, het is een soort machtsspelletje van ze. Tenminste, als ze niet bang zijn, maar ik geloof niet dat jouw paard bang is.
Mijn paard deed ook wel eens zo en nu nog wel eens hoor. Ooit heb ik het een keer 'uitgevochten' met hem, gekeken wie de langste adem had Lachen. Nou, dat was ik dus. Tegenwoordig heb ik dit soort dingen niet zo veel meer, heel soms nog maar.
Het is ook belangrijk om niet overal op in te gaan wat je paard doet. Sommige dingen kun je ook negeren door er niet op te reageren. Je kunt bijv. vlak voor de denkbeeldige muur stil gaan staan. Gewoon staan, teugels los en niks doen behalve zijn neus in de goede richting houden. Op het moment dat je hem weer voorwaarts wil laten gaan, moet ie reageren, anders wordt je maar boos. Net zo lang tot je verder bent dan toen je stilstond, al is het maar 1 meter. Hij verzint die muur daar en dat mag hij eigenlijk niet doen, daarom denk ik dat het een 'machtspelletje' is van hem.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 12:14

Dit is een zeer bekend probleem!
Ik rijd een 4-jarig paard voor iemand, die dit dus sinds kort precies hetzelfde doet. Bij mij is dit alleen midden op de weg, en ze wil echt geen stap vooruit, het isachteruit of stijgeren. Maar goed, er zitten daar zoveel sloten waar ze ook rustig in loopt. Dat ik vaak gedwongen wordt af te stappen (dan loopt ze zonder problemen mee) fo er moet iemand mee fietsen.Maar goed, het wordt alleen maar erger en opsteeds meer punten. Dus ik zou alsik jou was, alsdat even kan, absoluut niet afstappen en gewoon vol blijven houden (al sta jedaar een hele dag). Ik ben dus wel afgestapt (had weinig keus) en het wordt alleen maar erger, ze heeft nu door dat ik dan afstap.
Dus als iemand nog tips heeft......

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 12:38

heb dit ook meegemaakt. gelukkig was het van tijdelijke aard. sindsdien neem ik onderweg wel altijd een zweep mee, drijven hielp toen niet, tikje met de zweep wel. had wel gemerkt dat tijdens die korte periode ze wel doorliep wanneer iemand meefietste of een ander te paard voorging.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 16:17

Doen er zoveel, en het is niet zo heel moeilijk te corrigeren. Of je moet er eentje hebben met een extreem sterk karakter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 16:39

Steef, tegen geduld en vastberadenheid is geen paard bestand Haha!. Als je dat hebt, lukt het vast wel denk ik.

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-02 17:23

maar over een uur ga ik dus rijden...ik hoop dat het allemaal goed komt. Maar hij heeft zo nooit gedaan (naar het oefen terrein dan). Alleen in het allereerste begin. Maar hij heeft een HEEL sterk karakter. Dus ik hoop dat et lukt. Maar soms moet ik ook afstappen en dan doet hij het wel...heb je dan gewonnen of niet?
Radetsky is ook al 15 jaar en Jos zegt dat het niet meet af te leren is...maar ik denk van wel, kan je een paard alles nog afleren (die spelletjes van hem). Vroeger ging hij er ook vandoor...op dit moment vind ik dat fijner dan dat gestopt van meneer.
Gelukkig ben ik ook niet de enige...is ditsoort gedrag nog af te leren???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 17:36

Ja hoor, is wel af te leren. Zodra hij snapt dat hij hierover echt niks te beslissen heeft, zal hij er mee ophouden. Jij bent degene die hem uit moet leggen dat ie zich er niet mee moet bemoeien Haha!.
Als hij wel gaat terwijl je er naast loopt, maar niet gaat als je er op zit, dan is het zaak dat je er op blijft zitten, anders heeft ie namelijk alsnog gewonnen.Tenminste, zolang angst niet de oorzaak is van dit soort gedrag.

``jane

Berichten: 16
Geregistreerd: 22-07-01
Woonplaats: omg. Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 20:13

Iek geweld is nooit de oplossing. Ik kan me heel goed voorstellen dat deze dieren soms het bloed onder je nagels vandaan kunnen halen.

Maar goed niet vooruit dan achteruit sluit ik me bij aan, maar als dat niet werkt ben ik inderdaad bang dat ie geen zin heeft om te werken (te eentonig werk??).
Als je een ander paard voor je uit laat gaan, gaat ie er dan wel achter aan?

anders gewoon net zo lang proberen (zonder te slaan of boos te worden, want dat wint je paard altijd), jij zal dan winnen.

Meelokken met iets lekkers of iets anders om hem af te leiden terwijl je ernaartoe loopt.

Verder is het jouw paard, dus jij kent m het beste, heeft ie nergens pijn??

Groetjes, Jane

Ginn
Berichten: 38
Geregistreerd: 12-08-02
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 19:12

Dacht dat ik de enige was met zo'n paard!!!

Nou die van mij doet het ook!Halthouden, steigeren, rondjes draaien alles midden op de weg. In het begin dacht ik o, ik stap maar af en leidt haar wel ze is vast bang, Ja daaaaag, ze neemt me dus gewoon in de maling hoor! Toen dacht ik wacht als ik haar nou eens pest. Dus elke keer als ze steigerde of wou omdraaien een pets met de zweep op haar hals (niet op d'r kont dan krijg je een bok) en ze reageerde zoals ik verwachte: ze steigerde opnieuw. Dat deed ik net zolang tot ze het beu was en wat gebeurde er: ze liep gewoon door alsof er niks was gebeurd. Elke keer als ze me toch weer even wil uitproberen herhaal ik dit weer en ze doet het nu nog nauwelijks want ze weet nu dat steigeren en omdraaien helemaal niet leuk is! Knipoog

pebblientje
Berichten: 631
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 19:42

jep,klinkt heel bekent steigeren,omdraaien,en midden op de weg,liefst als er een auto aan kwam!erg fijn Boos!
ik moest soms wel afstappen,omdat hij erg dicht langs prikkeldraad enzo steigerde etc.
ik ben ook een keer met hem in een sloot gevallen...ik kon het hem niet afleren...wel deed ik hem soms stilzetten,en dan na een paar minuten tot een kwartier weer aandrijven,WEER steigeren en draaien...hij was erg sterk,qua karakter,en hij was toch nog vrij jong(7)maar niemand heeft het hem af kunnen leren,dus ja...

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 23:00

Mijn paardje is ook van het 'ik ga gewoon niet meer vooruit' type. Het meeste succes heb ik nog met het gewoon wachten. Neem er de tijd voor. Misschien kost het bij jou paard tien minuten, misschien anderhalf uur. Maar op een gegeven moment WIL hij liever lopen dan stilstaan. Geen geruk en gepluk. Hij mag alles behalve achteruit en omdraaien. Gewoon stil blijven zitten en wachten met zon instelling van... ik heb alle tijd van de wereld.... en jij vast minder dan ik!
Mijn paardje wil nog wel eens stoppen, maar hij weet dat ik toch niet opgeef, dus na hooguit een paar minuten loopt hij vanzelf door.
Succes!

celinde
Berichten: 879
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-02 12:58

gelukkig ben ik dus niet de enige. De 2 laatste keren ging het goed naja bijan goed hij stopte 1 keer en toen dacht ik; dan maar weer achteruit. Maar toen liep hij snel door. Terwijl met achteruit lopen....hij meestal wint. Dus...ik vind het wel raar dat hij dan toch denkt van; ach...laat ik toch maar doorlopen.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 14:11

nee je bent zeker niet de enige, die van deed het ook heel erg! Verschrikkelijk, ik ben ook al de eerste keren afgestapt, misschien is ze bang, nou NIET DUS!! Sindsdien heb ik er flink aangepakt, want zelfs met 5 man kregen we d'r niet langs de hoek van de straat!
Sinds ik westernrijd is het een stuk minder, als ik het nu voel krijgt ze een tip met m'n spoor! En een zweep hielp bij mij niet, ze werd alleen nog maar vervelender!! Dus met veel drijven (niet gestopt, gewoon achetr elkaar door) gaf ze het toch op, was toch niet zo lekker die sporen in je buik!!
Klinkt misschien heel hard, maar we kunnen nu gewoon lekker buitenrijden, zonder dat we een aanval van aanstellerities krijgen! Het heeft wat moeite gekost, maar het is er voor het grootste gedeelte uit!!

Tiko

Berichten: 3706
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 23:49

TIko exact hetzelfde, als ik alleen (de laatste tijd ooik vaker als we met zijn tweeen zijn) naar buiten ga. Hij kijkt alleen niet uit voor sloten, waardoor hij al enkele malen er half ingegleden is. Helaas zijn de oevers van de sloten zodanig steil, dat als hij er in glijd achterover kan klappen of er niet meer uit komt. Ook heb ik geen bos ofzo in de buurt, dus zit ik ook altijd met verkeer.
Acheruit zetten....ja hoor dan wil hij opeens vooruit. Ik heb laatst er bijna drie kwartier gestaan, op een wat rustiger stuk, maar hij geeft niet toe. Zodra ik ernaast ga, loopt hij braaf mee, dus hij lijkt niet echt bang alleen. Hij vertrouwt mij als ruiter dus niet genoeg om alleen mee weg te gaan, als ik er voor loop wel.
Been is idd steigeren of achteruit. Tik erger steigeren, en echt een harde klap, is omdraaien en er vandoor, liefst met een bok...dan kan ik hem dus niet meer houden.
Verder gaat het goed, en is hij heel braaf. Moet er alleen hele stukken naast lopen om bij het bos te komen, en heel vaak afstappen, als hij om de zoveel meter omkeert.

TJa....ik kan je niet helpen, het lukt me zelf ook niet om het op te lossen, maar je bent iig zeker niet de enige. Ik ehb een tinker met een heel sterk karakter, en hij is nog godse eigenwijs ook. Wens je heel veel sterkte...ik weet hoe irritant het is!

Succes

Kirsti
Berichten: 63
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-02 23:11

Zoals Lovely al zei, zou ik hem er gewoon achteruit heen laten lopen. En dan inderdaad ook eens wat ander doen op dat veldje ipv lessen.

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 18:39

Poot eraf hakken

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 18:40

Is het advies van mijn vader.....

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-02 18:52

Nuv schreef:
Poot eraf hakken


eeeeh ?! Ooonee ik snap het dan loopt ie veel sneller naar daar aha Haha!

Ginn
Berichten: 38
Geregistreerd: 12-08-02
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-02 11:49

Elk paard is weer anders en heeft andere oplossingen nodig om hem zo ver te krijgen datgene wat jij wilt bereiken voor jou te doen. Ik ben ook lang bezig geweest met de juiste oplossing te zoeken. Zolang je maar rustig en vol zelfvertrouwen (en volhardend) blijft moet je zoeken naar de juiste oplossing om die enorme aanstelleritis aan te pakken. Als je er niets aan doet gaan ze je met alles uitproberen die slimmerikjes Haha! en dan ben je nog verder van huis.