Stelling : veulen fokken

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Bonte_

Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-06-06

Stelling : veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-12 23:37

Naar aanleiding van ...

de paardenmarkt is overbe"paard". Toch beslist iemand ervoor om een veulentje te fokken. Haar vriendin gaat hier tegenin en zegt dat er genoeg veulens te koop zijn en dat de wereld echt niet wacht op nog iemand die er eentje fokt.
Maar is het eerlijk tegenover die persoon dat zij er niet zelf eentje mag fokken voor eigen "gebruik" en wordt "verplicht" tot een aankoop te doen van de markt.

Hoe staan jullie hier tegenover ?
Mag je fokken of moet je eerst de veulens die op de markt zijn "opgebruiken"?

Peer_hvj
Berichten: 962
Geregistreerd: 23-06-08

Re: Stelling : veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 23:47

Degene die hun veulen op de markt zetten, hebben toch ook ooit in dat denk stadium gezeten?
Waarom zou de één het dan wel mogen en de ander niet?
Tegenwoordig wordt er zelfs al op veulens geboren voordat ze uberhaupt geboren zijn.
Opgebruiken dat gaat gewoon niet lukken, er zijn altijd mensen die er hun geld mee willen verdienen, of er een appeltje voor de dorst uit willen slaan (al zit dat er tegenwoordig niet meer in)
Als je dan toch een veulen wilt, waarom dan niet één van je eigen merrie? Een groot deel van het gedrag krijgt hij van haar mee en van de andere paarden die nabij zijn (ook een deel genetisch bepaald), zo weet je zeker dat het veulen geen verhaal heeft.

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Re: Stelling : veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 23:50

Je mag fokken wat je wil. Er is niemand die je dat kan verbieden.
Het zou degene die fokt echter wel sieren om eerst goed na te denken over de toekomst van het veulen. ALs je graag een nakomeling van je paard of pony wilt en je bent van plan het te houden, of als je zo'n geweldig paard hebt dat er volop mensen zijn die het veulen willen kopen, dan is het een goed idee.
Maar fokken omdat een veulentje zo leuk is......

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 00:00

Akhal_Teke schreef:
Je mag fokken wat je wil. Er is niemand die je dat kan verbieden.
Het zou degene die fokt echter wel sieren om eerst goed na te denken over de toekomst van het veulen. ALs je graag een nakomeling van je paard of pony wilt en je bent van plan het te houden, of als je zo'n geweldig paard hebt dat er volop mensen zijn die het veulen willen kopen, dan is het een goed idee.
Maar fokken omdat een veulentje zo leuk is......


Ga ik mee.
Je doet wat je wil. Maar ik vindt ook dat je aan de toekomst van een veulen moet denken. Je wilt toch niet dat je een voor jouw leuk veulen fokt. Wat niet echt interessant is voor andere mensen en je door omstandigheden het paard moet verkopen als 2,3 of 4 jarige en dat het paard of gewoon weg niet gewild is en dus slecht verkoopbaar of dat het dier uiteindelijk in de handel komt en van de een naar de ander gaat met alle gevolgen van dien dat het dier onbegrepen wordt en vervolgens bij de slacht eindigt omdat zoveel mensen er aan hebben lopen prullen. Want dat is ook een nadeel van een "goedkoop" paard, mensen die eigenlijk niet het geld en de ervaring hebben toch een paard kopen die weinig kost met alle problemen die daarbij kunnen komen.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Stelling : veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:10

Tja, verbieden kan je het natuurlijk niet, maar aanzetten tot logisch nadenken wel.
Als niemand zijn denkpatroon durft te veranderen "die fokken toch ook veulens waarom ik dan niet", dan blijft de markt overbe"paard".

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Stelling : veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:13

geldt voor honden,katten,cavia's....mensen...de wereld is overvol met vanalles.
Je kunt iemand toch niet verbieden te fokken?
Of fokken verstandig is, is een tweede.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:17

Hier wordt af en toe een veulentje geboren. Zo ook dit jaar. Helaas is het een hengstveulen en daarom zal hij worden verkocht. Was het een merrieveulen, dan was hij voor 'eigen gebruik' geweest.

Ik denk dat je weldegelijk bij een dekking moet overwegen waar je het veulen gaat laten. Ik fok daarom mét papieren, met een goedgekeurde hengst en denk na bij de keuze van die hengst. Mocht verkoop niet lukken dan weet ik dat ik financieel gezien in staat ben om het veulen te laten opgroeien op mijn kosten. Ik fok ook met een merrie waarvan ik weet dat zij goed bewegende, gezonde, grote veulens brengt, waar in de markt nog altijd wel vraag naar is.

Het 'over-be-paard' zijn van de markt zie je toch vooral terug op de najaarsmarkten. Neem Zuidlaren. Maar kijk ook eens wat voor soort paarden daar staan. Zoiets moet je dus niet fokken, daar is geen vraag naar.

Wel ben ik van mening, dat een ieder die voor zichzelf eens een veulentje wil fokken, dat gewoon moet kunnen doen. Het is wel iets heel leuks om een keer mee te maken.

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:33

Hoe zeker kan je zijn dat je paard tot bij zijn dood bij je gaat blijven? Hoe vaak, hoe vaak ik hier op bokt wel niet heb horen roepen "jamaar mijn paard blijft altijd hoor, mijn paard blijft tot de dood al moet ik droog brood eten!"
Ja dus, totdat een hele tijd later en toch een advertentie komt. Een onvoorziene omstandigheid of wending in hun leven. En dan wordt het plots "met heel veel pijn in het hart, maar het kan helaas niet anders" .

Je kan nooit de toekomst voorspellen en je zou er altijd vanuit moeten gaan dat wat je ook hebt, je het altijd wel terug zou moeten kunnen verkopen.
Maar goed, de meeste horen het waarschijnlijk niet graag, maar het voordeel van een paard ten opzichte van een puppy of kitten teveel is vaak dat je hem makkelijker weg kunt. Je moet hem maar even naar de slacht brengen. Maar als je dat nooit wilt meemaken dan moet je natuurlijk heel diep nadenken vooraf. Dat wil niet zeggen dat je het niet mag doen, maar wel heel goed doordacht met de meeste kans op succes bij een eventuele verkoop. En hopelijk dan ook niet verkopen aan een louche handelaar of naar de markt omdat jij je geweten kan sussen dat hij toch verkocht is en je hem niet naar de slacht hebt gedaan(terwijl de kans heel groot is dat hij er dan alsnog eindigt, na een veel langere lijdensweg).

Diaz

Berichten: 7892
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Gouda | Diaz staat in Stolwijk

Re: Stelling : veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:35

De enige reden dat ik een veulentje zou fokken is voor mezelf.
Voor de verkoopmarkt moet je het niet willen..

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Stelling : veulen fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:16

Winst bij een veulen fokken is voor veel mensen haalbaar. Denk ook aan al het risico wat je loopt met je merrie. En komt er uberhaubt wel een veulen na alle gemaakte kosten.

Daarbij kun je bij het zoeken naar een bestaand veulen kiezen uit afstamming, geslacht etc etc.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 20:22

Peer_hvj schreef:
Degene die hun veulen op de markt zetten, hebben toch ook ooit in dat denk stadium gezeten?
Waarom zou de één het dan wel mogen en de ander niet?
Tegenwoordig wordt er zelfs al op veulens geboren voordat ze uberhaupt geboren zijn.
Opgebruiken dat gaat gewoon niet lukken, er zijn altijd mensen die er hun geld mee willen verdienen, of er een appeltje voor de dorst uit willen slaan (al zit dat er tegenwoordig niet meer in)
Als je dan toch een veulen wilt, waarom dan niet één van je eigen merrie? Een groot deel van het gedrag krijgt hij van haar mee en van de andere paarden die nabij zijn (ook een deel genetisch bepaald), zo weet je zeker dat het veulen geen verhaal heeft.

Er zijn zat mensen die het fijn vinden een veulen te fokken en die al voor het dekken weten dat het dier verkocht wordt. Mensen moeten gewoon ovewegen om of een goed kwalitatief en gezond veulen te fokken of durven inzien als de merrie simpelweg wat mankeert.
Ik fok dit jaar 1 veulen, wil niet al mn merries drachtig. voor die merrie heb ik 2 jaar geleden de hengst al uitgezocht. Merrie heeft een sterpredikaat behaald vorig jaar, hengst is opgenomen in het stamboek en is -tig x kampioen geweest. Beide pony's hebben een uitstekend karakter. En ik fok alleen wat ik zelf kan aanhouden. als er zich een koper aanbiedt voor een goede thuis prima, maar ze hoeven niet 'perse' weg.
Tussen dat overaanbod aan paarden op de markt zit ook een grote hoeveelheid rommel. Zonde, maar ik wil iets wat ik mooi vind en waar ik wat mee kan, als ik wat koop.