Botverkalking??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kyara1989

Berichten: 653
Geregistreerd: 16-11-10
Woonplaats: oss

Botverkalking??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 19:47

Hallo Allemaal!

Ik had een paar vragen...
Vandaag heb ik te horen gekregen dat me paard botverkalking in haar sprong gewicht gekregen.
De dierenarts zei 10 weken rust dan verder kijken..
Nu is mijn vraag zal dit dan ook degelijk weg gaan?
Ik kan het me niet echt voorstellen eigenlijk.
En zou het wel echt kunnen genezen?
Kan ze dan nog verder leven zonder pijn?

Hoor heel graag wat jullie ervaring en advies is!

Groetjes

Samantha

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Botverkalking??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 20:01

Botten bevatten altijd kalk.
Botontkalking bestaat wél, dat heet bij mensen osteoporose. Botverkalking is iets niet bestaands.

Vermoedelijk is er sprake van ankylosering (vergroeiing) van het gewricht als gevolg van spat (eigenlijk een vorm van artrose). Wanneer de vergroeiing volledig is, is er geen pijn, maar meestal wel stijfheid en bewegingsbeperking. Door de bewegingsbeperking kan kreupelheid optreden, maar daar hoeft geen pijn aan ten grondslag te liggen.

Weggaan doet het niet, verbeteren ook niet. Maar met een volledig tot rust gekomen spat (= vegroeid gewricht) hoef je een paard niet per se af te schrijven.

kyara1989

Berichten: 653
Geregistreerd: 16-11-10
Woonplaats: oss

Re: Botverkalking??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 20:03

Ja maar ze heeft wel echt pijn dat zei de dierenarts ook... Dus ja weet niet zo goed wat ik moet doen...
Hij had het over een operatie is dat wel zo dan? En hij zei dat er geen artrose te zien was!

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Re: Botverkalking??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:30

Mijn paard heeft een verkalkt hoefgewricht (bestaat dus wel verkalking). Door de verkalking kunner er steeds flinterdunne schilfertjes van het hoefgewricht af komen en bij mijn paard is zo'n schilfertje eens in zijn hoefgewricht gekomen. Hij stond toen op drie benen met een flinke bloeding in zijn gewricht. Na zeven weken boxrust is hij pijnvrij, nu al twee jaar. Operatief ingrijpen is normaal mogelijk dan schrapen ze de verkalkte plek schoon, bij mijn paard zit de verkalking onder een bandje en is een operatie niet mogelijk. Hij staat nu sinds twee jaar op vervroegd pensioen, hij doet het super en is pijnvrij.

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Botverkalking??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:33

Ja, maar dat is kraakbeenverkalking. Dát bestaat wel.

kyara1989

Berichten: 653
Geregistreerd: 16-11-10
Woonplaats: oss

Re: Botverkalking??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 21:47

Oke.. Maar ja wat raden jullie me aan dan?? Ik vind het gewoon DOOD eng!!!

Paperboy
Berichten: 2286
Geregistreerd: 09-03-09

Re: Botverkalking??

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 22:06

Ik zou nog eens rustig een gespek aangaan met de da, schrijf even al je vragen op. bijv. wat houd de operatie in, hoelang en in welke vorm is de revalidatie en mag/kan je paard daarna alles weer? Wat zijn er nog meer voor een mogelijkheden? Alles vragen zodat je duidelijkheid krijgt over wat je paard heeft en wat de mogelijkheden zijn. Een da kan je met dit soort dingen meestal een goed advies geven.

kyara1989

Berichten: 653
Geregistreerd: 16-11-10
Woonplaats: oss

Re: Botverkalking??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-12 22:54

Ja dat klopt zeker maar ja hij zei op me vragen dat die dat nu nog niet kon zeggen en daarom vind ik het zo moeilijk.. Ik moet gewoon 10 weken afwachten maar vind het zoooo helemaal niets dus ja vandaar me vraag hier!