*Droes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-01 15:24

kunnen jullie mij iets meer vertellen over droes? is het zeer besmettelijk? Hicky had het ook, maar geen enkel ander paard bij ons heeft het nou. Wat zijn de symptomen? Wat moet je er aan doen?

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 10:13

hoi

droes is een soort van ernstige verkoudheid het zit onder z'n hoofd daar krijgt hij dan korstjes met allemaal pus en dat moet dan open barsten.
als een paard dat heeft moet het bij de andere paarden onmiddelijk weggehaalt worden het is zeer besmettelijk ze kunnen er zelfs aan dood gaan en je kunt het zelf ook meebrengen dus je mag zelf ook niet bij anderen paarden komen. als ze het hebben moet je de DA maar bellen die weet wel raad. zelf heb ik ook een paard gehad die dat heeft gehad en die was broodmager.


Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!! Party!!

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 11:37

Droes begint voornamelijk met een heftige keelontsteking met slikmoeilijkheden, zeer snel gevolgd door verettering van de keellymfeklieren van je paard of pony.
Paarden en pony's blijven ziek totdat de ontstoken lymfeklieren doorbreken. Na het doorbreken van de ontsteking herstelt je paard of pony zich meestal weer snel. Droes besmet meestal jonge paarden omdat oudere dieren weerstand hebben door een levenslange immuniteit na infecties.

Hoe behandel je droes bij je paard of pony?

* Smeer trekzalf op de keellymfeklieren van je paard of pony.

* Behandel je paard of pony niet met antibiotica, tenzij de lymfeklieren elders in het lichaam al zijn aangetast (verslagen droes), omdat de bacterie in de veretterde lymfeklieren niet te bereiken is en het ziekteproces alleen maar langer duurt.

* Als de behandeling begint voordat het paard ziek is, kun je droes wel met penicilline voorkomen.
Ontsmet de stal goed omdat je paard één tot twee maanden na zijn herstel de bacterie blijft uitscheiden.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-02 23:12

Advies nummer 1: als je denkt dat je paard droes heeft, bel dan de dierenarts.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 08:40

Even een beetje offtopic vraagje.. Fleur heeft opgezette lymfeklieren (2 bultjes tussen haar kaken) en dikke speekselklieren. Het laatste heeft ze eigenlijk altijd, de lymfeklieren is redelijk nieuw.
Ik heb dus de veearts gebeld, en hij zegt dat ze normaal zijn.

Hoe herken ik droes dan?

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-02 14:09

Als je je paard goed kent, zie je eigelijk gelijk dat hij zich anders gaat gedragen.
Hij wordt sloom en volgend mij gaat het gepaard met koorst, dus je kan eventueel de temperatuur opnemen.