Opdracht van lesgever niet opvolgen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Opdracht van lesgever niet opvolgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-02 12:47

Ik heb een best goede lesgever. Als je niet durf moet je toch van hem want anders durf je het nooit enzo. Best goed alleen begrijpt hij soms niet dat het gewoon gevaarlijk is om het dan te proberen.

Zoals laatst. Het paard waar ik op zat werdt opeens heel gespannen. En als hij ervandoor gaat, reken er dan niet op dat het zachtjes gaat. Mijn lesgever wou toen gym gaan doen. In dameszit zitten en andersom.
Dat heb ik geweigerd en dat begreep hij niet. Want volgens hem was het paard zo ontspannen als het maar kon. En ik was gewoon bang Frusty

Toen knapte er wel iets bij mij. Hoe kon hij nou weten of het paard ontspannen was of niet. Misschien leek hij ontspannen maar dat was hij dus niet. Hij schrok steeds wat, deed pogingen om weg te sprinten en reed gewoon niet meer lekker. Dan is het ook echt HET moment om er andersom op te gaan zitten Frusty . Mijn lesgenoten gaven mij ook wel gelijk. Mijn nicht rijd vaker op dat paard en zou het ook niet hebben gedaan. Zij weet hoe het is als dat paard er keihard vandoor gaat. En daarbij heb ik vaak genoeg gym op het paard gedaan. Ik vindt het allen belangrijk dat je je paard dan wel een beetje kunt vertrouwen. Had me op Jip of Chico gezet en ik had zo andersom gezeten

Zouden jullie andersom zijn gaan zitten als jullie op dat paard hadden gezeten? Ik iig niet

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 13:03

ja, je paard niet laten merken dat je bang bent. Als je valt lig je ernaast, en dan? Meestal vangt iemand je paard dan wel op en heb jij eventjes ergens last van. Maar dat weer over!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 13:34

Ik had het denk ik ook gedaan. Je moet wel vertrouwen hebben in je instructeur. Als hij zegt dat het kan, dan zal ik het wel doen, ook al is het doodeng.

Citaat:
Als je niet durf moet je toch van hem want anders durf je het nooit enzo


Als je er dan toch afvalt....dan zal ik wel met de instructeur gaan praten

Mereltje

Berichten: 4485
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 14:41

ik had het niet gedaan
ik hoeft niets te doen wat ik niet wil want ik rij paard voor mijn plezier en ik hoef niet het ziekenhuis in (okee het is wel overdreven maar het kan gebeuren)

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 20:57

Ik weet niet of ik het gedaan had. Ik had laatst ook zoiets, ik zat op een paard dat de hele tijd achter een andere wou gaan jagen, dus ik zette hem stil omdat ie achter dat paard echt niet te sturen was. Maar ja degene die les gaf zei dus dat ik gewoon door moest rijden, dus ik denk nou ja hij zal het wel weten. Maar we reden dus weer achter dat paard, mijn paard beet de andere in zijn kont, toen gingen ze er met zijn tweetjes vandoor Frusty en niet luisteren wat ik ook deed.
Maar ik weet niet wat ik zou doen als ik me moest omdraaien, dan zit je toch wat minder stevig enzo, dan val je er ook wel eerder af.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 22:52

Ik vraag me als ik zoiets lees of hoor 2 dingen af.

Of jij bent een beetje bang en durft niet zoveel en moet weer lef krijgen, of je instructeur is onverantwoordelijk bezig...

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 22:56

Nou ik had het niet gedaan.
stel je valt...komt in het ziekenhuis of breekt wat.
als je al merkt dat je paard gespannen moet je zoiets niet doen.

(al zou het er wel grappig uitzien..paard hard in galop mens achterste voor op het paard die zo door de bak crosst Haha! )

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-02 00:41

Dus als ik het goed begrijp gaan sommige van jullie andersom zitten als je je paard niet zo vertrouwd omdat hij gespannen doet (hoe bedoel je gevaarlijk bezig zijn Frusty )

Stel je eens voor, je zit andersom en hij gaat ervandoor. Dan val je toch wel een stuk anders dan als je gewoon zit. Als ik gewoon zit weet ik hoe ik moet vallen als ik val, andersom is dat anders. Veel gevaarlijker gewoon

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 10:34

Missy schreef:
Dus als ik het goed begrijp gaan sommige van jullie andersom zitten als je je paard niet zo vertrouwd omdat hij gespannen doet (hoe bedoel je gevaarlijk bezig zijn Frusty )

Stel je eens voor, je zit andersom en hij gaat ervandoor. Dan val je toch wel een stuk anders dan als je gewoon zit. Als ik gewoon zit weet ik hoe ik moet vallen als ik val, andersom is dat anders. Veel gevaarlijker gewoon


Ben ik het mee eens.
Volgens mij val je heeeeel erg ongelukkig. ( niet dat dat je dat niet kan als je gewoon normaal zit)
ik zou dan niet weten hoe ik terecht moest komen.
Vind het idd heel erg gevaarlijk...

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 10:54

Er wordt hier heel makkelijk over 'erafvallen' gedaan. Vergeet niet dat je nauwelijks beschermt bent, een beetje raar neerkomen en je hebt een dwarsleasie, of je nou Anky bent of niet, het kan echt de besten overkomen!
Als ik een paard onder mn kont heb die een beetje raar doet, dan blijf ik lekker normaal op m'n paard zitten, ik zet hem dan wel keihard aan het werk, want gezeik, daar hou ik niet van, maar ik ga dan niet andersom zitten etc. Tenzij iemand hem vasthoudt.
Ik ben er niet bijgeweest, maar dat doet er helemaal niet toe, of zij bang is of niet ook niet. Je moet niet lichtzinnig denken over erafvallen, er zijn genoeg verhalen van mensen met dwarsleasies die nóóit meer kunnen rijden, sorry, maar dát heb ik er niet voorover! Een ongeluk zit in een klein hoekje, maar ik ga het niet bewust opzoeken, dan ben je écht stapelgek!
Vertrouwen in je paard is belangrijker dan in je instructeur, je rijdt toch zeker op je paard?

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 17:35

Mijn instructrice is daar heel duidekijk in: Je rijdt voor je plezier en het is wel een hobby! We zitten niet te wachten op ongelukken. Dus als jij je op wat voor reden dan ook niet zeker voelt dan wordt er of een ander oefening gedaan of begeleid ze je zodanig dat je de oefening wel kunt uitvoeren.
En ik ben het helemaal met Laui eens dat mensen niet zo gemakkelijk moeten denken over erafvallen. Je kunt de meest vervelende blessures oplopen dus ik ga niet bewust het risico aan.
Ik zou geloof ik op zoek gaan naar een instructeur die me wel begrijpt en me wel vertrouwen kan schenken.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 17:40

haike schreef:
ja, je paard niet laten merken dat je bang bent. Als je valt lig je ernaast, en dan? Meestal vangt iemand je paard dan wel op en heb jij eventjes ergens last van. Maar dat weer over!

Haha dat vind ik een goeie...ALs je valt lig je ernaast (maar als je verkeerd valt heb je bijvoorbeeld je arm gebroken,net als mij,of je flikkerd tegen de bak aan).Vertrouw me,mijn paard Jamey lijkt zo ontspannen als het maar kan maar in een fractie van een seconde zit ie op topsnelheid.En geloof me,dat is geen pretje! Ik ben onderhand aan het privelessen met Jeems,want weg gaat ze niet meer.Maar op een paard zitten dat er vandoor gaat... Supereng!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-02 17:51

Er spelen hier volgens mij twee verschillende zaken:
1. Door je instructtrice kun je soms over een dood punt geholpen worden en daardoor uiteindelijk rijtechnisch beter worden (en op een dergelijk moment moet je voldoende vertrouwen hebben in de instructie om zeker te weten dat je er ook mee geholpen bent) Voorbeeld: een heet paard juist aan het werk zetten ipv te gaan stappen met lange teugel etc. etc..
2. Je kent je eigen paard het beste en sommige momenten zijn nu eenmaal niet het meest geschikt om kunstjes te gaan doen. In dat geval zeg ik dat ook tegen mijn instructrice (bijvoorbeeld: niet zonder zadel gaan rijden als ze een hete bui heeft).
Ik vind kunstjes doen ook duidelijk van een hele andere categorie dan rijtechnisch problemen oplossen. Als mijn paard continue schrikt vind ik het wel fijn als daar extra aandacht aan wordt geschonken om daar doornheen te rijden, maar als ik in zo'n bui zonder beugels oid zou moeten rijden dan bedank ik voor de eer.
Ik vind het dan ook niet meer dan normaal om dat gewoon tegen je instructrice te zeggen.