Iemand tips voor zieke paarden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-01 15:50

Razinda is echt een paard dat heel veel pech heeft gehad. Vorig jaar, toen ze 1,5 was is ze dus geopereerd. Vorige zomer, rond augustus stond ze een paar keer heel ziek te zijn in het weiland.

Een aantal weken geleden was ze weer heel ziek en had ze ruim 40 graden koorts. Ze heeft antibiotica gekregen en na een week ging het beter.

Sinds gisteren heeft ze weer verhoging, namelijk 39 graden. Het is nu niet zo erg, ze eet wel gewoon.

Wat opvalt, is dat ze altijd haar kont naar je toe duwt, ze heeft daar jeuk en ik denk dat het van binnen uit komt. Het zit niet in haar staart ofzo. Wormen kan ze haast niet hebben, aangezien is altijd wel goed ontwormt heb. Vorig jaar toen ze ziek was had ik haar mest laten onderzoeken en daar was niets mis mee.

Wat verder opvalt, is dat ze nu dus hengstig is. Wat is zelf denk, is dat het misschien een hormomen kwestie is. Het vreemde is dat Jurita, haar moeder, precies ditzelfde gedrag vertoond, die kont naar je toe draaien omdat ze jeuk heeft. Je moet krabben maar ik weet gewoon niet waar ze nou zo'n jeuk heeft! Sommige mensen zeggen: o, dan is het aangeleerd gedrag! Maar Jurita is dit pas gaan doen nadat Razinda gespeend was (voor zover ik me kan herinneren). Jurita heeft wel 2x een hormonen spuit gekregen omdat ze echt te erg hengstig was en veel te vaak achter elkaar.

Kortom: ik denk dat het iets met de hormonen heeft te maken, misschien iets erfelijks?

Maar dat Razinda steeds koorts heeft, is toch niet goed lijkt me.

Wie heeft hier een idee over, want ik word niet alleen gek van die kont elke keer, maar ook van die koorts van Razinda. Is er iets wat ik kan voeren dat de weerstand verhoogt? Herkent iemand verder dit probleem?

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 16:07

Hoi! Elke dag knoflook (poeder of snippers) door het eten, goed voor de bloedsomloop en goed tegen ontstekingen (ook voorkomen van ontstekingen), ze gaan bacteriƫn te lijf. Appelazijn doet dit ook, ook goed voor bloed en tegen ontstekingen/schimmel etc. en is ook goed voor de darmen. Paarden worden van beide niet meer snel verkouden of dat ze gaan hoesten of keelpijn krijgen. Hoe je appelazijn (bij drogist te koop) kan geven: het liefst 20 ml per dag door bijv. een mix van stukjes appel/brood/wortel/voer, appel is al een beetje zuuur en daardoor is het niet zo vies voor een paard, valt minder snel op. Je kunt ook een gedeelte door het water doen. Groetjes, Dorine.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-01 16:32

Dank je!
Ik denk dat ik eerst eens appelazijn voer. Dit kan je toch ook kopen bij een reformwinkel?

Het probleem is dat ik Razinda niet mag voeren van de eigenaar van de stal (slaat eigenlijk nergens op want het is mijn paard). Maar ik kan natuurlijk wel een mengsel van stukjes wortel en appel maken (brood lust ze niet) en daar wat appelazijn doorheen doen. Dan leg ik het in haar box zodat hij niet ziet dat ze iets in haar voerbak heeft gehad en dan worden de andere paarden niet gek omdat zij niet krijgen. Jur kan dat ook meteen krijgen.

Heb je ook nog een soort poeder (van Pavo bijvoorbeeld) dat goed is voor jonge paarden?

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 17:58

Ik voer dus appelazijn in combi met foenegriek/knoflook foeneknof ik haal alles bij de paardendrogist hier staat precies hoeveel je bij hoeveel kilolichaamsgewicht mag geven want appelazijn is heel goed maar teveel juist niet ik kreeg namelijk een waarschuwing van mijn veearts dat ze al 2 paarden met maagzweren had gehad door de appelazijn die behoorlijk zuur is.
Mag je ook niet slobber voeren???

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 19:42

Appelazijn en Fenegriek/Foenegriek/Foeneknof kun je ook gewoon bij een ruitersportwinkel kopen, tenminste hier wel.
Ik geef wel appelazijn en dan ook netjes 2 eetlepels (mag 2-3 eetlepels) in zijn drinkbak, je mag het ook op een liter water doen. Daarnaast krijgt hij de 1/2 toegestane dosis knoflook granulaat, 10 gram per dag.

Weerstand verhogend is Echinaforce, ik ben nu recentelijk MaxH gaan voeren, kun je meer over lezen op;
http://www.maxantis.com

Succes en vervelend dat je paardje 'under the weather' is!

Groetjes.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 22:13

bij de reformwinkel is appelazijn veel goedkoper.maar nog even iets.als je een zak zemelen zelf haalt en elke dag een beetje zemelen,met water vermengt en daar door knoflook of appelazijn doet,en dan die emmer in de stal zet en erbij blijft tot ze het op heeft.daar kan de stalhouder toch niets van zeggen?zeg anders maar dat ze er een medicijn door krijgt.owja bij paardendrogist heb je ook speciale supplementen voor merries,missschien dat dat kan helpen?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-01 23:08

Dat is een goed idee, om zemelen te halen. Nou heb ik vanmiddag bij de reformwinkel appelazijn gehaald, het was maar 4,50. Ik heb een biksschep voor de helft gevuld met biks en daar een paar scheuten appelazijn overheen gedaan. Deze halve kilo heb ik verdeeld tussen Jur en het andere paard en nog een handje ervan aan Razinda gegeven en met nog wat stukjes wortel en appel erdoor.

Maar nu schiet ik een beetje in de stress omdat ik hierboven lees dat ze er een maagzweer van kunnen krijgen (kan ik me wel iets bij voorstellen, want ik heb het geproefd en het smaakte inderdaad vrij zuur en scherp, een beetje naar vinegrette). Ik zal toch niet teveel hebben gegeven??? Dat paard waar ik op rij heeft een paar maanden geleden heel erge koliek gekregen, ik ben nu behoorlijk bang dat ze weer zoiets krijgt...o ik ga nu de hele avond in de stress zitten..

Oja, is appelazijn van de paardendrogist anders dan van de reformwinkel?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 23:18

ja die van de reform winkel is biologisch geteelt!maarre je hoeft nu niet in de stress te zitten hoor!ze kunnen er niet accuut een maagzweer van krijgen!maar als je straks over de natte zemelen maar twee eetlepels azijn per dag erover giet is het de goede verhouding hoor.succes.(p.s.ik geef altijd natte zemelen om daar vervolgens druppels,medicijnen of wat dan ook wat ze op dat moment nodig heeft erdoor te doen want alleen dan lust mijn pony het.ik hoef het niet door haar gewone voer te doen,dan eet ze het niet op.natte zemelen zijn wat dat betreft echt een uitkomst bij mijn pony daarvoor,ze vind die zooooo lekker dat het haar niet kan schelen dat er druppels door zitten!ik geef er ook altijd knoflook door)

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-01 12:30

Pff...dank je, ik had al helemaal een schuldgevoel!!

Maarre...ik heb nog nooit zemelen gevoerd, moet je die nat maken, is dat beter?

Mijn paard is ontzettend kieskeurig, maar ze eet wel die biks met appelazijn zo op! Razinda trok er wel een heel vies gezicht bij! Kan je het wel elke dag geven, of beter maar een paar keer per week?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-01 23:04

zemelen moet je eigenlijk altijd nat maken omdat het dan beter verteerbaar is en zemelen droog volgens mij heel slecht is om te geven.je doet gewoon bijv.1schep zemelen in een emmer en doet er wat warm water bij(ik doe het altijd gewoon met koud water maar warm water is eigenlijk beter)dan even roeren,als het nog te droog is er weer wat water bij tot je een lekker papje hebt.af laten koelen en wel gelijk geven,natte zemelen zijn niet lang houdbaar

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-01 02:33

Dus te vergelijken met slobber?

Maar maakt het niet dik, want mijn paarden hebben beide erg aanleg om dik te worden.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-01 10:56

ja vergelijkbaar met slobber.je kan ook bijv. een handje brokjes erdoor geven(vinden ze ook erg lekker)of wat muesli,of appels en wortelen,hebben ze lekker wat te knabbelen.zemelen maakt niet dik,er zit eigenlijk weinig in .de vezels die erin zitten zijn zelfs heel goed voor de spijsvertering.alleen je moet niet dagelijs teveel geven want dan laxeert het te erg met gevolg dat er voedingsstoffen verloren kunnen gaan.ik geef mijn pony meestal een kwart tot een half schep per dag.dat is genoeg om toch de medicijnen er door te doen en aanvullend werkt op haar eetschema,maar niet zoveel dat het eigenlijk weer nadelig zou kunnen werken.snapje?maar zemelen zit dus niets in om dik te maken.slobber daarintegen wel.