Verhuizen naar een andere provincie, een vierjarenplan?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Verhuizen naar een andere provincie, een vierjarenplan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 08:16

Op het moment woon ik met mijn drie kindjes en twee katten in Zaanstad, net boven Amsterdam. Al een tijdje denk ik erover om te verhuizen naar het mooie Noord-Brabant. Vroeger als kind voelde ik me daar al helemaal thuis en ik heb ook veel vriendinnetjes (o.a. via Bokt) in Brabant, Limburg en Zeeland wonen. Bovendien is na mijn echtscheiding mijn ex in Breda gaan wonen bij zijn nieuwe vriendin en moet ik nu drie vrijdagen per maand een wereldreis afleggen om mijn kinderen naar hem toe te brengen voor de omgang.

Laat ik daar allereerst over beginnen; reden dat dat is opgenomen in het convenant is dat ik dus het plan al had om naar Brabant te verhuizen. Nu is dit voor mij vrij lastig maar zodra ik ook die kant op verhuis is het fijn dat hij er door die regeling alvast naartoe kon verhuizen.

Mijn situatie op dit moment:

Leeftijd: (bijna) 27
Kind 1: groep 4
Kind 2: groep 2
Kind 3: groep 1
Mijn dagelijkse bezigheid: docentenopleiding Engels.
Inkomen: voor de wet geen (studiefinanciering telt niet voor de belastingdienst, kinderalimentatie ook niet).

Nu zit ik met het punt dat ik de overstap naar Brabant binnen vier jaar wil maken omdat mijn oudste dan naar de middelbare school gaat en ik dán liever niet meer van school verander.

Aangezien ik op het moment 'geen inkomen' heb is koop of huur niet mogelijk denk ik. Ik heb hierover nog niet met hypotheekadviseurs of woningbouwverenigingen om tafel gezeten maar gezien het feit dat ik niet eens een credit card kan krijgen denk ik dat een huis er ook niet inzit :')

Op het moment kijk ik zelf aan tegen een kip of ei verhaal. Wil ik een woning daar dan moet ik eerst een baan hebben. Maar om een baan dáár te vinden moet ik er eerst in de buurt wonen omdat het niet te bereizen is. Andersom als ik een baan hier vind is het onhandig om daarheen te verhuizen want ook dat is dus niet echt te bereizen.

Aan het einde van mijn opleiding kan ik een baan als docent vinden in het middelbaar onderwijs. Punt daarmee is dat de grote banenwissel altijd start met de vacatures die in april overal verschijnen (nu dus!!!) en in september afloopt met het begin van het nieuwe schooljaar. Halverwege een schooljaar switchen werkt eigenlijk niet.

Ik zie twee opties, maar misschien zijn er meer?

Plan 1:
Nu zorgen dat ik hier een baan krijg zodat ik een toetsingsinkomen heb. Dan volgend jaar (of over 2 jaar) solliciteren in Brabant en meteen daar een huis proberen te regelen.

Nadeel: huis en baan moeten tegelijk in 1 keer lukken, enorm veel stress en misschien onzekerheid?

Plan 2:
Nu zorgen dat ik een baan vind in Utrecht. Utrecht is te bereizen vanuit de Zaanstreek en vanuit Brabant dus ik kan rustig de overstap maken.

Nadeel: lange reistijd van en naar mijn werk, minder tijd met de kinderen.

Misschien zie ik dingen over het hoofd? Misschien hebben jullie tips, trucs of ervaringen hoe ik dit het beste aan kan pakken?

Dingen als 'ik zou het niet doen' kunnen achterwege blijven. Dit gaat gebeuren want er zitten voor mij vrijwel alleen voordelen aan als het uiteindelijk is uitgevoerd, de vraag is nog een beetje 'hoe'?

Alvast bedankt voor de hulp :)

Squawk

Berichten: 5692
Geregistreerd: 01-08-03

Re: Verhuizen naar een andere provincie, een vierjarenplan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:26

Heb je enig idee waar in Brabant je wilt gaan wonen? Dat maakt het wat makkelijker qua maken van een keuze. Mij lijkt optie 2 de meest veilige keuze. Een ideale keuze heb je iig niet dus het is echt een kwestie van afwegen. Hoe zijn de baankansen bij jou in de buurt en in Brabant?

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Verhuizen naar een andere provincie, een vierjarenplan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 08:32

Ik wil ongeveer tussen Breda en Den Bosch gaan wonen. Vrij centraal dus, goede uitvalswegen richting het noorden. Ik sta inmiddels ook ingeschreven bij een aantal woningbouwverenigingen in die regio.

Baankansen zijn in principe wel goed, met oog op het lerarentekort.

Overigens heb ik er ook geen problemen mee om een tijd iets anders te gaan doen. Ik pak alles aan wat deze overstap vergemakkelijkt :)

Lindaonline

Berichten: 1947
Geregistreerd: 02-01-12
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:43

Hartstikke leuk toch die plannen! Ik zou gaan voor plan 2. Rondom Utrecht heb je een relatief grote kans op werk en de afstand van Brabant naar Utrecht is te doen. Wel is het zo dat het wonen in Breda niet goedkoop is. Weer meer de kant op van Roosendaal-Bergen op Zoom is goedkoper en bijvoorbeeld Wijchen ook maar dan zit je weer hoger. Je kunt denken aan wonen in Gorinchem (is misschien niet de leukste plaats) maar dan ben je vrij snel in Utrecht. Wil je met de auto of trein heen en weer?

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:47

Ik zou gewoon nu al gaan soliciteren in Brabant? Krijg je via de woningbouw zo snel geen woning, kun je altijd proberen tijdelijk onderdak in een particulier huurhuis te krijgen (een huis dat te koop staat, maar waarvan de eigenaren al in een nieuw huis wonen) tot je wel via de woningbouw onderdak krijgt.

Wellicht is dat dan een paar maanden een stuk duurder, maar als je bedenkt dat 3 keer in de week van Amsterdam naar Breda rijden ook wel eens 60/80 euro in de maand zou gaan kosten aan benzine en dat 2 jaar lang, dat kost ook veel geld.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 10-04-12 08:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 08:47

Ik zou bij de woningbouwverenigingen waar je bent ingeschreven eens goed uitzoeken hoe ze je inkomen berekenen. Dikke kans dat je met inkomen nul ook gewoon kans maakt op sociale woningbouw. In sommige gevallen speelt economische binding een rol bij de toewijzing: als je een baan hebt dus.

Ik zou dus zelf in die regio gaan solliciteren en actief op zoek gaan naar een huis. Je kan er een meerjarenplan van maken, maar dan moet alles ook op dat moment lukken. Nu heb je meer speelruimte en kan er nog eens iets 'mis' gaan.

MootjeK

Berichten: 1195
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: Vleuten

Re: Verhuizen naar een andere provincie, een vierjarenplan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:24

Ik ga ook voor optie 2. Zoek een baan midden tussen waar je nu bent en waar je straks wilt zijn. Dan heb je iig die financiële basis en dat geeft je weer de mogelijkheid om te kijken naar woonruimte. En wie weet wat er tzt nog op je pad komt als je al eenmaal daar woont.

Saskia

Berichten: 1639
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Somewhere nice

Re: Verhuizen naar een andere provincie, een vierjarenplan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:34

In ieder geval zo snel mogelijk de overstap maken. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het voor de oudste wordt om de overstap te maken denk ik. Als ze nog 3 jaar basisschool heeft op haar nieuwe school, is ze in groep 8 echt 'één van hen'. Hoe langer je wacht, hoe lastiger het wordt.

Je hebt nu toch ook een woonplaats zonder baan? Waarom zou dat in Brabant niet kunnen?

Halverwege het schooljaar raken er ook mensen overspannen (juist!) en zoeken ze mensen die daar in willen en kúnnen springen. Direct. Dus ook dan is er nog kans op een baan :j
En eventueel in de tussentijd bijles geven?

guccio

Berichten: 2105
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: in 't zeeuwse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 09:36

Waarom doe je nu je toetsingsexamen +baan niet waar je nu woont en ga je volgend jaar voor de baan richting brabant? Zo heb je werkervaring, kan je wellicht wat meer op je cv zetten en heb je misschien een potje voor de verhuizing?

Anders idd kijken voor een huis in brabant en een werkplek in het midden. Hoeveel kans maak je op een woning daar?

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Re: Verhuizen naar een andere provincie, een vierjarenplan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:13

In eindhoven bv. Hoef je niet ingeschrevn te staan voor huurhuis. Iedereen is vrij om daar te wonen. Ik heb 4 jaar geleden ook deze stap gemaakt. Ik had een financiele stok achter de deur waar ik kon aankloppen. Want ook ik had geen inkomen. Ga eerst kijken waar je snelste woonruimte kan vinden. En ga kijken voor banen op langere termijn. Mss kan je nieuwe werkgever je helpen of ondersteunen met woonruimte.

juval

Berichten: 13188
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Verhuizen naar een andere provincie, een vierjarenplan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 10:30

ik zou proberen om de overstap in de zomervakantie te maken, zodat je kinderen meteen vanaf het nieuwe schooljaar kunnen gaan wennen. Het is het meest praktisch om je werk zo dicht mogelijk bij je woonplaats te hebben ivm je kinderen en reistijd enzo.
heeft je ex (als je nog goed contact met hem hebt) misschien connecties in die regio dat hij je een beetje op weg kan helpen?

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Verhuizen naar een andere provincie, een vierjarenplan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:24

Je was een tijdje geleden bezig met iets van een woningruil? Is dat niet gelukt?

Caye

Berichten: 7505
Geregistreerd: 20-07-04
Woonplaats: 070

Re: Verhuizen naar een andere provincie, een vierjarenplan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:32


Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Verhuizen naar een andere provincie, een vierjarenplan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 12:06

Dank jullie wel voor de reacties en tips. Ik heb nu niet heel veel tijd om te reageren maar zal er vanavond beter voor gaan zitten.

Ik heb een specifieke regio op het oog en wil daar niet vanaf wijken. Reden dat ik tussen Breda en Den Bosch zoek is dat ik niet te ver bij mijn ex vandaan wil wonen zodat we meer richting co-ouderschap willen denken en doordat ik die regio enorm fijn vind.

Waar ik nu ga wonen is in principe waar ik voor lange tijd blijf wonen omdat ik mijn kinderen niet steeds heen en weer wil slepen. Natuurlijk kan ik wel een beetje verhuizen daar maar ik wil ze niet steeds van school naar school laten gaan.

Komende zomer verhuizen is ben ik bang iets te vroeg. Ik heb op dit moment geen spaarpotje voor het klussen en de verhuizing zelf dus dat moet ik eerst opbouwen. Helaas heb ik ook geen geschikte achtervang, het moet dus echt op eigen kracht.

Ik ga sowieso eens contact opnemen met de woningbouwverenigingen waarbij ik sta ingeschreven. Die zouden toch ook vaker met dit bijltje gehakt moeten hebben.

Op het moment betaal ik 540 euro aan huur inclusief water en servicekosten maar ik krijg dan ook de helft daarvan terug via huurtoeslag. Het is dus erg van belang dat ik goed kijk wat ik op kan brengen en of ik eventueel huurtoeslag krijgen kan.

Desnoods gaan we een korte periode hutje-mutje in een drie-kamer-woning op vijfhoog achter, als ik dan vanaf daar maar verder kan zoeken naar een stabiel en fijn huis.

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:26

Ik ben 3,5 jaar geleden vanuit Alkmaar naar Nijmegen verhuisd. Ik ging samenwonen met mn vriend dus ik vertrok wel vanuit mn ouderlijk huis dat is bij jou wel even anders. Maar ik heb eerst naar een baan gezocht in die regio en er dan duidelijk bij vermelden dat je gaat verhuizen anders ben je al afgeschreven ivm de reistijd.

In de tussentijd kan je opzoek gaan naar een woning, nu zou het niet moeilijk moeten zijn om in een leegstaand huis te kunnen wonen. Is alleen wel iets duurder dan huren via de woningbouw. Wel tegen vrienden een kennissen zeggen dat je daar in de regio een baan zoekt dit kan helpen. Ik heb het toendertijd tegen mn manager verteld van mn plannen en heb nu een baan bij een klant van mn vorige werkgever.

emirr

Berichten: 178
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:28

Ik heb 4 jaar geleden hetzelfde gehad. Ik wilde verhuizen van Utrecht naar Assen, omdat mijn vriend hier woont. Ik ben ook gescheiden, maar hoefde geen rekening te houden met mijn ex, want die woont in het buitenland. Ik wilde het in de zomervakantie tussen groep 8 en de middelbare school voor mijn oudste dochter. Dat wist ik ruim van tevoren, dus ik had een jaar de tijd om het te realiseren. Eerst is het het kip en het ei verhaal ja. Geen werk hier, dus ook geen reden voor Assen om me punten te geven. Ik heb me ingeschreven, maar de wachttijd zou wel 6 jaar zijn. Extra lang, omdat ik hier ook helemaal nog niet woonde. Als ik hier zou wonen, zou ik extra punten krijgen. Als ik werk zou hebben nog meer. Maar ja, solliciteer maar eens vanuit Utrecht maanden te vroeg voor een baan. Heeft geen enkele zin.

Uiteindelijk is het toch gelukt. Mijn vriend liep hier dagelijks als hij zijn kinderen naar school bracht langs de woningbouwvereniging. Op een gegeven moment is hij op de terugweg naar binnen gestapt om eens te vragen of zij een idee hadden hoe het voor mij eventueel ook anders zou kunnen. Ja, niet natuurlijk. Toch heeft hij het voor elkaar gekregen met die mevrouw en na een paar keer extra binnen lopen en extra informeren dat ik tijdelijk een bejaardenwoning kon huren. Die stond leeg en ze kreeg er niemand in, omdat de tuin te groot was. De doelgroep vond hem dus niet zo interessant. Eventueel tijdelijk zou ik er wel in kunnen misschien. Veel te klein, maar dat maakte me even niet uit natuurlijk. Zodra ik hier zou wonen, zou ik meer punten hebben en zou ik wel weer door kunnen schuiven naar een beter geschikte woning. Ik moest het wel vanaf februari al huren, omdat zij nu eenmaal zat met dat lege huis. Dus voor haar een voordeel en ik had een huis. Pas vanaf juli konden we er gaan wonen.
Ik had nog geen werk natuurlijk. Ik ben direct toen we hier woonden gaan zoeken. Via het uitzendbureau. Eerst hebben ze niks, maar ik heb al zo veel verschillende dingen gedaan mijn hele leven en geen enkele eis. Minimumsalaris zou al goed genoeg zijn, van daaruit verder zoeken natuurlijk. Ook daar gold dat na flink aandringen en doorvragen er wel wat was. Ze zochten gewoon niet hard genoeg. Die match-tools die ze hebben zijn nog slechter dan op een beetje dating-site. We hadden het er over dat het zo lastig was voor ze de combinaties te maken en toen meldde hij per ongeluk dat hij bijvoorbeeld iemand zocht met ervaring met King. Een boekhoudpakket. Zó lastig.. was niemand die dat kon. Sja.. hij had mijn CV ook niet goed bekeken zei ik. Staat er luid en duidelijk op. Maar goed.. dan zou ik het wel heel prettig vinden als het een beetje leuk bedrijf zou zijn, boekhouding kàn heel saai zijn natuurlijk. Euh.. sja. Eén of ander audiovisueel bedrijf. Nou ja zeg... ècht niet gelezen dus. Ik heb met mijn ex 10 jaar lang een eigen bedrijf gehad. Audiovisueel. De volgende dag zat ik dus op gesprek, een dag later kon ik beginnen en ik zit er nu nog. Ideaal. Parttime en helemaal flexibel qua indeling. Als alleenzorgend ouder is dat voor mij wel heel belangrijk.
Als klap op de vuurpijl bleek ik een hele leuke nieuwe buurvrouw te hebben die helaas na 2 maanden via de achtertuin meldde dat ze ging verhuizen. Ik heb direct mevrouw woningbouw gebeld en heel stom toevallig stond ik nu bovenaan haar lijstje en kwam het haar ook perfect uit dat ik een deurtje op zou schuiven. Een gewone woning. Een maand later heb ik mijn hele inboedel via de achtertuin verhuisd en in dat huis woon ik nu nog. 5 minuten van mijn vriend. 5 minuten van mijn werk.
Gelukt dus!

Lente
Berichten: 27769
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Verhuizen naar een andere provincie, een vierjarenplan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-12 12:37

Wauw Emirr, dat is wel heel mooi geregeld op die manier! :D

Ik ben wel van het 'beetje geluk hebben' dus ik ga binnenkort eens persoonlijk langs bij de woningbouwverenigingen. Denk dat dat meer indruk maakt dan bellen/mailen.

En toch maar vast solliciteren, leer ik in elk geval de scholen beetje kennen.

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Verhuizen naar een andere provincie, een vierjarenplan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 12:49

Wij hebben het gedaan van Rotterdam naar het Noorden.

We zijn eerst op vakantie geweest om ons te orienteren en mijn vriend kwam terug met een baan.
Toen moest ik nog overstappen maar dat kon gelukkig binnen het bedrijf.
Het verschil is dat wij gewoon een baan hadden.

Wij hebben eerst een half jaar in een bosbungalow gewoon in Norg en zijn daarna naar een huurhuis voor 2 jaar gegaan in Leek en hebben toen pas ons huis gekocht.
Het is zwaar en vooral als je dan nog kinderen heb maar die passen zich wel aan het is alleen voor jou zaak
om woonruimte te zoeken.
Je kan inderdaad (hebben wij ook nog naar gekeken) een huis voor een jaar huren van iemand die het te koop heeft staan.


Ik zou inderdaad ook maar vast solliciteren nee heb je ja kan je krijgen.

Succes met deze overstap.

emirr

Berichten: 178
Geregistreerd: 13-01-10
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:12

Ja, soms moet je geluk een beetje afdwingen ;)
Ik besef dat ik echt wel mazzel heb gehad hoor, maar ik ben er van overtuigd dat dat voor een groot gedeelte kwam omdat ik het zó graag wilde (hoezo drammertje? haha). Nee hoor. Ik heb niet gedramd, maar ik heb er wel een hoop moeite voor gedaan en kennelijk zijn mensen daar wel gevoelig voor. Niet alles hoeft via de officiële wegen, want dan had ik nu nog 2 jaar moeten wachten tot ik aan de beurt zou zijn een keer. Beetje creatief denken en meedenken met de partij van wie je wat gedaan wilt hebben helpt wel.

Ja Lente, bij jou gaat het ook vast goed komen. En als je langs gaat bij de woningbouwverenigingen, kun je misschien ook wel vast even een keer op de scholen gaan kijken. Je kinderen moeten daar straks natuurlijk ook naar toe, dus een gesprekje kun je zo aanvragen. Eerst informatie per post, zodat je de leukste uit kunt zoeken en dan uiteraard ook meteen melden dat je ook nog een leuke school zoekt om zelf te werken ;) .

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Verhuizen naar een andere provincie, een vierjarenplan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 17:02

Klopt, ik moest toen binnen een 2 weken een huis hebben en heb vreselijk lopen drammen bij de corporatie voor een huis want we moesten de bosbungalow uit (was niet zo maarja het dure zomerseizoen begon)...
Binnen een week had ik een huis, ok bij ons was het anders omdat we toch 2 verdieners waren maar ik zeg altijd.. waar een wil is is een weg....

luckyboy5
Berichten: 633
Geregistreerd: 24-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 09:19

Mijn ervaring is dat je met kinderen een heel eind komt bij de woningbouw. Je hoeft niet te "verdienen"volgens mij, maar je kunt dan vaak niet op dure huizen reageren als je geen hoog inkomen hebt.

Ik heb zelf mijn huis gekregen na 1 keer reageren, puur geluk ,maar ik wilde gewoon op ieder huis dat vrijkomt reageren : de aanhouder wint. Vroeg of laat komt er een week dat niemand reageerd omdat het toevallig mooi weer was / het pasen is of een andere reden.Als jij iedere week reageerd , heb je op dat moment geluk!! Als jij maar volhoud met reageren komt er vanzelf wat op je pad.

Ik zou er niet te lang mee wachten, als je co ouderschap aangaat heb je ook veel meer kans op een baan (door meer mogelijkheden ,flexibiliteit)
En geld voor klussen... Tuurlijk moet je wel iets hebben ,maar zoveel mensen wonen in een half af of nooit netjes huis. Ik denk dat je in jou geval de lat niet zo hoog moet leggen : een huis op zich is het doel, daarna kun je kamer voor kamer er iets moois van maken. Als het een fijn huis is ,en jullie voelen je er goed ,dan is dat veel meer waard dan een fancy behangetje en designzooi.
Ik heb mijn huis destijds met veel gratis en hoogstens 50 euro voor een bank ingericht , en het was er bere gezellig... Je maakt er zelf wat van ...

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Verhuizen naar een andere provincie, een vierjarenplan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 14:27

Hebben wij ooki gedaan toendertijd, ons huis in Rotterdam stond nog volledig ingericht en wij hadden hier niets, nou voor ik het wist stond het huis vol.
En wij hebben 2 potten witsel gehaald en gewoon op de muren gesmeerd, maarja die waren ook groen, geel, blauw enz enz en dat zijn toch ook de kosten niet.