Het wordt nu menens: de boerderij!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Het wordt nu menens: de boerderij!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-02 15:00

We zijn laatst weer wezen kijken, en hebben te horen gekregen dat we binnen 3 weken moeten beslissen! Anders wordt het dus via openbare verkoping verkocht (oid) aan omringde boeren.

We zijn enorm enthousiast, maar het gaat een hoop geld kosten om de boererij al te verbouwen/ restaureren, en het paardengedeelte op te bouwen.
Enne ik heb jullie hulp ff nodig. Knipoog
Wat betreft het paardengedeelte dan.

Ik weet dat hier een aantal mensen zijn die paarden aan huis hebben, en sommigen hebben ook een bak.
Ik heb allerlei vragen, vooral wat betreft de gemeente, want daar horen we erg verschillende verhalen over.
Je schijnt er geen pensionstal te mogen beginnen, maar wel een stoeterij. Vind ik al erg vaag, maar goed. Verward
We hebben rond gevraagd aan andere pensionhouders, en die schijnen ook helemaal geen vergunning oid te hebben. Ze zeggen ook allemaal, ach joh, dat kan je allemaal makkelijk doen.
Kijk stallen is geen probleem, de twee gloednieuwe grote schuren staan er al. Daar hoeven alleen boxen ed in.

Maar bv hekwerk, een buitenbak enz. kunnen ze al moeilijk over doen.
Maar goed, echt al die paardenmensen zeggen: gewoon doen, ze doen echt niet zo moeilijk, zolang het er maar knap uitziet.
Nou dat wordt zowiso de bedoeling, we willen het echt strak en luxe maken.
Hoe hebben jullie dat gedaan?

En heb je nou echt veel last van de gemeente? Want wij zijn 'bang'dat, wanneer we opgestart zijn, er iedere keer mensen voor je deur staan van de gemeente om te gaan zeiken. Daar hebben we helemaal geen trek in.

En een buitenbak? Laat je die aanleggen, of valt dat zelf te doen. (mijn vader is enorm handig).
En welk type bodem rijdt het fijnst? Ik vind zelf houtsnipper of doek.

En zal je genoeg mensen kunnen krijgen voor je stal? Dat is ook een heel belangrijk punt. Want we kunnen wel iets harstikke mooi's opzetten, maar wat als je stallen niet volkomen? We denken aan zo'n 10 pensionklanten.

Ook willen we er een opfok bij doen. Dat mag gelukkig sowiso, dus daar krijgen we geen moeilijkheden mee.
Maar wat komt daar bij kijken?
We hebben enorm veel, goed droog, land dan, en álles omringd met sloten en een vaart.
Ook willen we een schuur beschikbaar hebben, om daar een grote loopstal van te maken, waar ze met echt bar weer in en uit kunnen lopen.

Pff verder heb ik geloof ik niets.
We hebben dus erg weinig tijd, en tobben enorm over wat ons dan eventueel te wachten staat.
Vandaar dat ik het zo in de groep gooi, ik hoop dat ik hulp kan krijgen van jullie! Lachen


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 15:22

Volgens mij heb je al veel goede reakties gehad die veel van je vragen beantwoorden. heb je al kennis gemaakt met de buren? Doe een indruk op wat voor mensen het zijn. Vraag hoe ze het vinden als je verteld dat je nogal wat paarden van je zelf hebt.

Als je zorgt dat de buitenbak op een droog, hoog stuk komt te liggen ben je al een heel eind. Bodems zou ik gewoon informatie opvragen en de kosten naast elkaar leggen. Ik ken bakbodems die niet luxe zijn, maar op een gunstige plaats liggen, eenvoudige drainage hebben en altijd super te rijden zijn.

Een goede omheining is duur, maar ziet er wel netjes uit.

Dat de mensen in de omgeving nieuwsgierig zijn, is normaal in het dorpse/platteland leven. Ook zij willen geen overlast en gezeur met nieuwe aanwinst van buiten af. Op het moment dat je er intrekt, sluit je niet af voor de omwonenden, maak contact en probeer zo snel mogelijk op goede voet te komen. Laat ze merken dat je rekening met ze houdt. Als je vertelt dat de stallen voor eigen gebruik zijn omdat je paardengek bent en ook wat wil fokken, een vriendin met haar paardje bij je staat, kun je stiekem aan groeien en valt het niet op. Wellicht dat je hooi en stro van je buurtboeren kunt kopen en dat is ook weer goed voor de verstandhouding.

Ga je bouwen dan komt geheid de gemeente, maar dat hoeft niet er zijn al schuren genoeg. Ik neem aan dat je langzaam begint en niet van de een op andere dag een drukke bedoening met auto's en mensen op de plaats hebt, dus dan groeit de buurt er ook in.

Je stallen krijg je wel vol hoor, je plannen zien er goed uit. Redelijke prijs, goede accomodatie, goede verzorging paarden. Zo een pension heb ik nog niet gevonden hier. Dus succes.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-02 15:29

Dank je wel. Lachen

We willen het idd heel rustig opbouwen, eerst eigen paarden, dan een vriendin erbij, dan de opfok (dat mag Haha! ) en dan stuk voor stuk meer pensionklanten.
Moet op zich te doen zijn, maar goed, het is een groot risico om onze mooie villa op te geven voor een oude boerderij wat een hoop gaat kosten.
Maar dat hebben we er zeker voor over, mits het allemaal te realiseren valt...

Stoeterij mag, dus dat is al een mooie opstap. Opfokken mag dan dus ook (zij de gemeente zelf). De buitenbak hebben we dan simpelweg nodig om te trainen, waar moeten we dat dan anders? }> Knipoog Dus die buitenbak moet ook zeker weten lukken.
Op een gegeven moment willen we dus ook alles omheinen met mooi strak hekwerk.
Ik denk dat dát echt de moeilijkheid wordt.
Maar goed dat zien we dan wel.

Enig idee trouwens wat het kost, een goede buitenbak aanleggen? Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 15:31

Wat is het probleem met het strakke hekwerk?

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 15:31

Een gemeente kan eigenlijk niet moeilijk doen over hekwerk, zolang je het aan de voorkant maar netjes houdt en zonder overdreven reclame-uitingen. Als je een groot bord van mcDonalds in je voortuin wilt plaatsen, tja, maar gewoon een sierlijk bordje met je stalnaam, mag geen probleem zijn. En zolang je omheining verder maar niet hoger is dan 1.80m. kunnen ze je niets maken, laat ze maar zeuren...

Ik zou zelf trouwens niet zo heel veel bij je gemeente gaan lopen navragen, je loopt kans alleen maar slapende honden wakker te maken. Je gaat daar wonen als privehuis, je hebt wat paarden van jezelf, en ach, er staan wat paarden op stal van kennissen. Je streeft geen maximale winst na, je intentie voor vestiging daar is niet hoofdzakelik commercieel, je hebt een doel tot wonen. LEg niet te veel de klemtoon op je commerciele ambities, ze zullen inderdaad niet zitten te wachten op een bedrijf aldaar.
Dus hek, stallen enzo is gewoon voor mekaar.
En het lijkt me dat je voor een bak geen bouwaanvraag hoeft in te dienen, dat moet je gewon doen. Ik zou er wel voor zorgen dat ik de bak zo leg, dat de buren er niet meteen last van hebben....
zie: [ON] Man schiet met pistool op twee ruiters!

Wat betreft het aantal pensiongasten. ik denk dat als je de boel netjes voor mekaar hebt, en je niet met louter dollartekens in de ogen je klanten ontvangt, (dus geen kwartje vragen voor gebruik toilet! bijvoorbeeld) je de boxen zo vol hebt. Bedenk, de mensen die komen zijn met hun hobby bezig, dat mag best wat kosten, maar het is zo'n immense afknapper als elke dienst op de weegschaal wordt gelegd. Dus, een keertje zo'n dier buiten zetten voor je klanten, dat moet kunnen. Ik heb ergens gestaan waar voor zo'n dienst dus een gulden in rekening weld gebracht...geloof me, dat is de kortste weg om van klanten af te komen Misselijk Blijf normaal doen...
Een geode stal met een gezonde sfeer trekt vanzelf mensen. In het begin kan je best een advertentie plaatsen, je moet immers ergens beginnen.

Een buitenbak is ook zelf te doen als je dat een beetje kunt (met gebruik minikraan). Gebruik de zoekfunctie maar eens op bokt, tips genoeg hierover.

Maar nogmaals, zit maar niet in over die gemeente. Bij alles wat je vraagt waarvan ze niet helemaal kunnen overzien of dat gevolgen heeft zeggen ze altijd Nee....als je dat serieus gaat nemen, mag je niks meer.
En bak, hek, inrichting stallen, daar hebben ze niets over te zeggen.
Wanneer je het uiterlijk van de boerderij gaat wijzigen, heb je wel te maken met vergunningen. Maar als je intern een ander keukenblok enzo gaat plaatsen, daar mogen ze niet moeilijk ver doen. Niet te bang hoor, bezoek anders eens een wetswinkel, die kunnen je goed vertellen waar je rechten liggen.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 15:44

Ben het met Dees eens. Zorg dat ze geen last van de buitenbak hebben, stof of inkijk vanuit de buitenbak bij de buren in de tuin/huis.

Zorg dat de mesthoop volgens richtlijnen is (betonnen lekdichte bak) en uit het zicht van de buren en op ruime afstand van de buren (vliegen/ stank)

Eventueel beplanting bomen/struiken die het aanzicht vanaf de weg mooier maken. De omheining achter de beplanting plaatsen.

Als je je houdt aan de regels van opknappen/verfraaien/restauratie boederij en je aan de kadastraal opgeven bouwplaat houdt, niets aan de hand.

Ik heb op een plek gestaan waar de eigenaren van de boerderij max 5 paarden voor eigen hobbie mochten hebben. Wij hadden afspraak dat het haar paarden waren als de gemeente zou komen. Gemeente nooit geweest.

Beetje creatief zijn met de waarheid.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-02 15:49

Thanx Dees! Lovers
We willen idd zo min mogelijk bij de gemeente gaan vragen.
Maar omg. Alkmaar is erg moielijk, vooral met buitenbakken schijn 't.
'Ze willen niet te veel buitenbakken'... Scheve mond
Ik denk dat het een beetje 'bangmakerij'is.
Het wordt vooral hobby/ sportmatig, en gewoon wat klanten erbij.
Het moet allemaal keurig netjes worden, dus mooi betraat alles, keurig veilige boxen, spuitplaats, all-weather buitenbak enz.
En we gaan zelf paarden fokken.
Party!!

Ik hoop zo van zegen dat het doorgaat, ik denk dat ik dan niet zou weten hoe gelukkig ik ben! *LOL*
Een eigen paardenbedrijf, wow...
Mijn ouders willen dan ook graag, dat ik de Orun cursus ga doen. (nou vooruit dan maar Clown Tong uitsteken ).
Dit hebben ze als tip gehad van kennissen van ons, vlak daar in de buurt, die zelf ook fokken, en kleinschalig pension doen.
Om met het oog op Stoeterij, aan te kunnen tonen, dat je erg serieus bezig bent met je 'stoeterij'.
Kan het niet precies uitleggen, maar dat schijnt het allemaal al makkelijker te maken.

Nou ik doe dat graag, dat lijkt me zeer leerzaam voor Pompidoutje en mij. Knipoog

Verder doen we alles, buiten zetten, mesten, enz. Da's geen moeite. Ook gaan we echt geen extra kosten vragen voor wat dan ook. Gewoon een vaste prijs. Knipoog
Dat heb ik liever dan dat al die paarden 24 uur per dag binnen staan.
We zorgen er ook voor dat de paarden s'winters ook buiten kunnen, we willen een grote 'zandbak' aanleggen, speciaal voor het losgooien van de paarden.
We willen ook echt serieuze ruiters op stal die echt met hun paard bezig zijn, en voor hun paard komen.
Afijn, we hebben het echt helemaal uitgestippeld, en willen het zo fijn mogelijk maken, zowel voor de paarden, als hun eigenaren.

Maar goed, eventuele waarschuwingen? Verward Knipoog

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-02 15:53

Oh ja, wat betreft de buren, die zijn heél ver weg. Dus last van stof of stank zullen ze niet hebben.
We hebben dan 11 hectare eigen grond, en willen het in het begin een gedeelte verpachten aan de buren, die staan daar al om te springen. Nou dan maak je ook al vrienden dacht ik zo.
Je moet idd niet van die klikspanen hebben...

Qua bebossing wordt het ook heel mooi (mijn moeder kennende).
Er staan een hoop oude bomen, die gaan weg, en er wordt dan opnieuw bomen geplant, veel struiken, mooie voortuin, veel bloemen enz enz.

We willen het echt heel mooi maken, en dat is ook typisch mijn ouders.
Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 15:57

Is er dan nog een probleem?

Gaan met die banaan!

Mooi man.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 16:04

Als je de buitenbak gaat aanleggen, denk er dan wel aan dat als je een buitenbak hebt die van niet natuurlijk materiaal gemaakt is (dus, tapijtsnippers bv.) dat als het afgevoerd moet worden dat het handen vol geld kost!

ItsMe

Berichten: 785
Geregistreerd: 14-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 16:07

Oppassen met verpachten hoor. Voor je het weet zit je er zo aan vast, pachters hebben heel veel rechten.

Paardentekoop.net, dé website voor het verkopen en kopen van paarden.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 16:30

Die ouders van jou zijn goud waard Anneke! Mooi plan hoor!

Maar ik begreep dat jullie een boerderij willen kopen die in de Schermer ligt bij de Leeghwaterbrug? Ik dacht dat daar in de toekomst de meeste boerderijen weg moesten vanwege de verbreding van die weg? Of is dat van de baan?

Nog een vraagje: boerderij + schuren + land kopen, de boerderij slopen en iets nieuws bouwen, bak aanleggen, hekwerk, stallen e.d..... kost een flinke bak geld. Kun je dan niet beter iets kopen wat al min of meer voor elkaar is? Scheelt een hoop werk en vergunningen gedoe.

Ik wens je veel succes!

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-02 16:47

Mieke: nee deze boederij hoort niet bij dit plan.
Het kost idd een hele hoop geld, maar we zijn er zo gek mee om dat dit de ene boerdrij is die te koop staat omg. Alkmaar met zo veel land.
De ruimte trekt ons erg aan, en je zit er zo lekker prive...

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 18:07

irish als eerste dekmerrie????

chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 18:40

ik zou wel voor de bak een vergunning vragen want willybrord frequin (of hoe je het ook moet schrijven) die had een bak voor ze dochter aangelegt en die moest hij toen ook weghalen stond lange tijd geledenin de krant

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-02 19:33

Nou mensen, het wordt serieus.
Mijn ouders gaan eind v/d week een bod uitbrengen!
*spannend* Party!!

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 19:58

ja maar wie zou iets van frequin nou goedkeuren??? Als je die naam ziet keur je het al af Tong uitsteken

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 11:54

Leuk Anneke! Het lijkt toch echt wel serieus te worden Haha! .

Wat Dees zegt, ik zou ook niet teveel slapende honden wakker maken. Want als de gemeente zich er eenmaal mee bemoeit, kan je soms jaren verder zijn voordat je wat mag doen.
Het is wel lastig hoor, want je wilt er natuurlijk zeker van zijn dat het allemaal kan. Maar soms moet je het gewoon doen, en als de gemeente dan gaat zeuren, kan je het zelf vaak ook jaren rekken Haha!

Droom alvast lekker de komende dagen, of kan je van de spanning niet slapen Haha! ?

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 12:28

Dat klinkt hardstikke leuk zeg!

Over die pensionklanten...Ik sta nu op een net opgezette pensionstalling. Alles is ook erg luxe, houtenomheining, bak gedraineerd met hippotex, luxe stallen enz. enz.
Ik ben de enige pensionklant, want de eigenaar kan helemaal geen klanten vinden. Zijn prijs is goed.

Dit schijnt wel vaker voor te komen bij nieuwe stallen. Je moet wel bekendheid opbouwen.
Maar veel succes ermee

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-02 15:55

Hmm hier in Alkmaar schijnt er erg veel vraag te zijn naar een écht goede pensionstal. Het is dat ik Pompidou op het moment bij de Surprise Stables mag zetten, anders had ik echt niet geweten naar welke stal ik zou willen.
Ik heb best hoge eisen qua verzorigng, en vind het erg belangrijk dat ze iedere dag lekker een tijd naar buiten gaat. ën in een goede box staat, en een goede bak, enz enz.

Wij willen dus die stal zo goed mogelijk voor elkaar hebben. Nou dat lukt wel met mijn eisen en perfectionisme... Knipoog

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 16:04

Citaat:
Maar goed, eventuele waarschuwingen?

Tja, nog even wat betreft de pensiongasten. Zelfs als je alles superdeluxe voor elkaar hebt, hebben sommigen nog wat te zeuren. Realiseer je dat wel!

Verder klinkt het supergoed! Veel succes ermee!

spokey

Berichten: 1900
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 08:51

chanickyo schreef:
ik zou wel voor de bak een vergunning vragen want willybrord frequin (of hoe je het ook moet schrijven) die had een bak voor ze dochter aangelegt en die moest hij toen ook weghalen stond lange tijd geledenin de krant


Was dat niet die man van breekijzer. Dat was een bak in Castricum. Kom niet op zijn naam. Het was een tijd geleden in hart van nederland.

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 09:22

als je al zo'n stal zoekt moet je al naar stal lauwris in bergen gaan daar betaal je dan ook flink voor maar je hebt wel alles bij de hand. kosten ong. 400 Euro

Wodan en ik onderweg in de M2

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-02 16:46

Nog duurder Wodan!!
950 gulden...

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-02 21:55

Ik hoop echt voor je dat het allemaal doorgaat *LOL* En als ik over twee jaar een veulentje heb dan kom ik hem/haar brengen hoor Haha! Lekker dichtbij en toch buiten, dat kan niet zoveel hier in de regio...

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Duhelo, GoogleAdsense, herr_balou, Natascha, NorwayFjord, Poosje81 en 94 bezoekers