Omheiningen....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-01 17:59

Welke omheiningen hebben jullie langs het weiland?
Ik zag op het plaatjesforum een paar foto's van paarden achter prikkeldraad, en bij ons id buur staan ook een paar pony's achter dun (niet prikkel) ijzerdraad, of dun schrikdraad.
WIj hebben echter dik schrikdraadlint, en ik vind dat geweldig. We hebben 5 stukken land naast elkaar en het gebeurt best vaak dat ze staan te snuffelen en even slaan en tsjak, in het draad. Het voordeel van dit lint is dat het erg stevig is, maar in zo'n situatie het doormidden gaat bij de aanhechtingen. Wat overigens zo weer te maken is. Ik zou er niet aan moeten denken dat onze paardenm in het prikkeldraad stonden te maaien... ughhh RIL...


Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 18:06

Wij hebben dun schrikdraad..

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-01 18:16

Ik heb wel eens van dat dunne witte draad gezien, maar zien die beesten dat uberhaupt wel? Het lijkt me zo ielig voor een heining. Wij hebben ook steciaal boven en onder schrikdraadlint, en langs de weg extra verhoogd.
Het mooiste vind ik eigenlijk nog gewoon een mooi houten hek. (duuuur...) en dan zo'n dun schrikdraadje ervoor zodat ze niet aan het hout vreten (droom droom...) Party!!

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 18:18

Pff een paar meter van onze stal af.. daar is een huis joh.. echt niet meernormaal!!
Ze hebben spierwitte hekken.. om het huis, de bak en de weilanden. Maar vorig jaar zat er een gat in het dak. Heeft toch wel een half jaargeduurt voordat ze er iets aan deden (geen geld!!!!)

maar bij ons zien de paardjes het schrikdraad wel..!!

Jasmijn

Berichten: 3744
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 18:19

Wij hebben ook dun schrikdraad, met van die witte kunststof paaltjes, heel makkelijk in het gebruik en het valt goed op, zodat ze op eerbiedwaardige afstand blijven.
We hebben altijd 2 of 3 lijnen boven elkaar, zodat ze niet met grazen onder het draad komen en ook niet eroverheen gaan klooien.
De paarden die bij elkaar kunnen hebben we zoveel mogelijk samen, maar die van mij en nog een ander ruin, kunnen alleen maar alleen, want die zijn niet zo subtiel met de achterbenen. Die van mij heeft vorig jaar wel met de drachtige fokmerrie gelopen en toen het veulen er was er naast, maar de eigenaresse durft hem niet bij het jaarlingetje en haar moeder te zetten, want hij verdedigt zijn vriendin tegen haar eigen kind Verward Verward

Navragen is beter dan afvragen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 18:19

Wij hebben een stevige houten omheining. En daar hebben we op de bovenste en onderste balken ook oranje schrikdraad gespannen. Zo gaan ze dus niet schuren tegen het hout en houden we de paardjes netjes binnen de omheining Kusje

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 18:26

Hoi, hoi,

Wij hebben dus o.a prikdraad!! En we hebben ook van dat witte lint. Op het moment zijn de alles aan het veranderen, houten palen inplaats van die witte kunstoffen. Jammer genoeg kunnen we het prikdraad niet weghalen, omdat de wei niet van ons is, en de eigenaar dat niet wel.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-01 18:33

Jammer.. niets zo ouderwets en achterhaald als prikkeldraad. Wij hebben een keer een jachtpaard gehad dat in paniek het prikkeldraad is ingerend. Nou mensen, iedereen die dat heeft gezien wil NOOIT MEER PRIKKELDRAAD!!! Wonder boven wonder is alles genezen, maar de vellen hingen er echt bij Boos!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 18:42

ik denk dat je een foto van Roskario bedoelt. Daar staan doom en angritt inderdaad achter prikkeldraad.
Ze zijn druk bezig alles te vervangen met dik wit schrikdraad, maar door omstandigheden is er nog 1 heining prikkeldraad.
Alle nieuwe weien zijn wel schrikdraad.

Honey stond bij mijn schoonouders achter schapengaas met een dun schrikdraadje daarvoor

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-01 18:46

Ja gaas is ook wel handig, als het maar niet van die grote gaten heeft (hoef erdoorheen... ouch dat is vragen om problemen) Het voordeel dan is dat de heining volledig afgesloten is, en er dus niet een paard 'tussendoor kan maaien'oid. Is dat wel mogelijk, bijv dus bij schrik/prikkeldraad, dan moet het altijd materiaal zijn dat het beestje niet verwond en loslaat in zulke situaties. Ik zie de beestjes bij ons zo vaak ravotten, die denken echt niet na van 'oh als ik zo maai dan kom ik vast in het draad' nee hoor, dus kan Laura het draad weer repareren Knipoog
Stef; mooi dat ze het gaan vervangen! Joehoe... Party!!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 18:50

ze waren al druk bezig, maar door overlijden van Annies moeder heeft het een poos stil gelegen. Toen kregen de aardappels voorang, ivm de verschrikkelijk natte winter.
Nu moet er nog 1 land kunstmest geloof ik, en dan gaat het hek eruit (ik geloof dat ie eerst nieuwe palen slaat en draad spant, en dan de oude omheining weg haalt, zodat de 2 groepen niet bij elkaar kunnen)

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 19:18

Waar ik nu sta met Escaal hebben ze breed schrikdraad...maar ook voor een dun schrikdraadje heeft Escala heilig ontzag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 20:43

Ongeveer een halve meter hoog van dat hele dikke "gaas" met mazen van ongeveer 10 x 10 cm. Soort betonvlechtscherm volgens mij. En daarboven zit dan een soort "hek" van steigerpijp.
Het land is in twee delen gesplitst, en daartussen hebben Dick en ik schrikdraad gespannen. Dubbel, met ongeveer anderhalve meter ertussen, zodat de paarden ook niet met de neuzen bij elkaar kunnen komen en dus alsnog naar elkaar gaan truttebollen.

De mooiste en beste afzetting vind ik nog altijd houten hekken, met schrikdraad tegen het "kluiven".

Sonja


visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 21:12

Ik heb al vaak zitten denken over de efficiëntste manier van afrasteren. Ik ga deze vakantie met de pony's naar een meter die in de Vlaamse Ardenne woont en die heeft daar een grote wei die nog niet is afgespannen. Natuurlijk is het best als we een eenvoudig, snel te plaatsen omheining zetten die niet te veel kost, maar ook veilig genoeg is. Het is altijd een soort middenweg vinden.

Om een wei die we van iemand geleend hebben af te spannen, hebben we volgende omheining geplaatst: 2 dikke ijzerdraden met daar tussen en daar boven telkens 1 koord 'schikdraad'. Het is volgens mij zeer veilig. Ik heb al vaak weides gezien waar een schriklint op een stormachtige nacht 3x zo lang is geworden en alle kanten op waait. Daarvoor is de ijzerdraad te sterk.

Om de weide in 2 te doen heb ik van die verplaatsbare paaltjes van gallagher.
De grootste soort.

[img]../upload/313/paaltjes.jpg[/img]

Daar zet ik vier of vijf gunne lintjes tussen, want één van onze pony's maakt er en sport van om onder die omheing door te kruipen.

Op een andere weide hebben we ursusdraad (een soort van schapendraad, maar de hokjes zijn overal even groot) van het zwaarste model en daarvoor (aan dezelfde palen) 2 schriklinten (12mm).
Ik ben van die combinatie ook heel tevreden alleen het afrasteren is veel werk. we hebben de omheining opgespannen met de auto. Extreme duivel

Hopelijk doe ik hier nog wat leuke ideeën op voor andere systemen van omheinen. *LOL*

Femke

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 21:14

oja, zo'n gaas kun je best een 30 centimeter boven de grond hangen, dan roest hij minder gemakkelijk en de pony's zullen er minder snel met hun hoefjes in blijven hangen.

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 21:33

Ik zou toch proberen met een zo onzichtbaar mogelijke draad te werken...
Ik vind het dikwijls afschuwelijk wanneer mensen het landschap verpesten door daar van die dikke witte linten te hangen rond hun weiden.

De 'pikketjes' zoals femke hier boven toont, kan je eventueel verven in het groen/zwart, dan storen ze niet zo in het landschap...

groetjes!

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 21:41

Ik heb schrikkoord Verward boven (dik, wit touw) en onder aluminium draad op aanraden van de leverancier. Aluminium draad knapt nl. behoorlijk snel dus mocht het paard per ongeluk in de omheining terecht komen dan heb je de minste kans op verwondingen. Om stukken wei af te zetten gebruik ik oranje schrikdraad en meneer blijft daar keurig achter staan.....
Overigens had mijn vorige paard absoluut geen ontzag voor schriklint: Stak zo zijn nek eronder en was aan de overkant. De eigenaar dacht dus dat er geen stroom op het lint stond en pakte de boel even vast.... auch... Schijnheilig

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 21:44

Vroeger hadden we sloten en houten hekken als omheining. Waar we nu wonen was de wei eerst omheind met prikkeldraad. 3 zijdes hebben we al vervangen met een beter hek (dikke draad en strak gespannen) maar 1 zijde is nog steeds prikeldraad. En ik baal als een stekker daar van. We hebben al verschillende ongelukjes gehad, maar zolangzamerhand beginnen de paarden door te krijgen dat prikkeldraad au au is! Maar ja, ik ga nu eerst weer terug naar school en als ik later een goede baan heb en genoeg geld verdien bouw ik de veiligste en mooiste omheining die er is! (witte hekken, wauw Kwijl Kwijl )

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 01:36

Wij hebben prikkeldraad, met op een klein afstandje stroomdraad.
Nog nooit problemen mee gehad. Wel ooit een paard met prikkeldraadwonden gezien, is geen pretje en een littekens dat ie er aan over gehouden heeft!!
Maar goed, die schrikdraden zijn ideaal in combi met die witte paaltjes. Je kunt ze makkelijk verzetten ed.

Ik denk dat het moeilijk is om draad/gaas te vinden waar geen verwondingen mee kunnen gebeuren. Goed het een of het ander is een groot verschil, maar schapegaas? Daar zul je mijn paard niet achter zien staan. Tenminste niet met een stroomdraadje er voor.
Je hebt overigens wel van dat dikke soort gaas, volgens mij staat Barley van Heike achter zoiets. Verward Maar goed, das niet altijd een optie midden tussen de weilanden. Ze zien me aankomen met een meters h oog hek!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 07:35

Wij hebben het ene land prikkeldraad en een paar lagen schrikdraad ervoor en onder hebben we van dat schapen gaas (maar we willen het prikkeldraad gaan vervangen voor glad draad).

Het andere land zit houten omheining en voor die omheinig hebben we glad draad en schrikdraad en schapengaas (shetlanders he) Lachen

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 07:45

Wij hebben alleen maar prikkeldraad als omheining. De kans dat ze in het prikkeldraad terecht komen is zo minimaal, omdat de weilanden heel erg groot zijn. Waar ze op dit moment lopen is net zo groot als ongeveer 225 voetbalvelden aan elkaar. Voldoende ruimte om te kunnen rennen en ravotten zonder dat ze in het prikkeldraad terecht komen.
groetjes, Caballo

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 07:47

Wij hebben overal schrikdraad lopen.
Inderdaad ook na een nare ervaring met prikkeldraad.
Ze zien het heel erg goed hoor.
Er staat een behoorlijke lading op dus ze lopen er allemaal met een grote boog om heen wel raar zelfs de hengst blijft achter 1 zo'n draadje staan.

Wij zorgen altijd dat paarden niet bij elkaar kunnen neuzen als ze niet in hetzelfde land staan door dubbele draden want ze zullen er maar eens inslaan.
dat dikke witte lint is onbetaal baar voor bijna 30 hectare land..

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 08:05

Wij hebben van dat hekwerk waar Sonja het over had. Hout met schrikdraad.
kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 08:30

Wij hebben van dat brede lint, op 2 hoogtes. persoonlijk vind ik het niet goed bevallen. Mischien ook wel doordat de eigenaar van het land het lint niet goed strak gespannen is en het stalgenootje van mijn paard vaak uitbrak (nu niet meer, op de uitbreek-zones is een metaaldraad gespannen, daar durft ze niet door.)
Door de pogingen van het uitbreken is op meerdere plaatsen het lint geknapt. Deze plaatsen waren al wat dunner (door het schuren in de wind, mischien met beter opspannne geen problemen?).
Ik denk dat ik laten zou gaan voor dat dikke witte schrik-touw. Valt ook goed op.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 10:02

Wij hebben mooie dikke palen met dik lint, maar dan in bruin. Je ziet het niet veel maar het staat natuurlijker vind ik. Dat hebbenw e buitenom en dan hebben we het in vijf stukken verdeeld met wit schriklint, als ze daar doorheen gaan breekt het direct, vandaar (da's nog al eens gebeurd hier)

Van dat koord of dat soort ijzerdraad, prikkeldraad, gaas(hadden wij eerst ook, en er heeft weleens eentje bijna vast gezeten)...ik moet er niet aan denken. Stel je voor dat er eentje in blijft hangen...

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 bezoekers