Wedstrijd, maar dan.....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Wedstrijd, maar dan.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-02 23:07

Wat moet ik vooral wel en niet doen op een wedstrijd en met welk harnachement?

Ik wil met mijn 20-jarige fjord eens meedoen bij de groene beginners. Weet alleen niet precies de regels tot in de puntjes en ben niet zeker van ons om op een hand te rijden. Op trens hou ik haar niet (wordt een geruk en gepluk), terwijl ze op een gebroken scharenbitje alles zo doet, met een bijna losse teugel. Schijnheilig
Op een bosal kan ik wel alles, maaar ze is al 20, mag dat nog wel bij de groene beginners?
En zijn er verder nog dingen die ik juist moet doen, of vooral niet?????

groetjes Renske



Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 23:16

Over het algemeen vallen de regels wel mee.

Als je op een scharen bitje rijd dan moet je op een handd starten dat hoort gewoon bij dat bitje. dat is het belangrijkste. Verder is het gewoon een westernzadel enzo

Euh,...?? Tsjah,...

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 00:20

fout chantalleke bij de groene beginners en bij de beginners mag je niet op shank (scharenbitje) rijden.
heb zelfs al voorbeelden gezien van ruiters die gediskwalificeerd werden omdat ze op shank wilden starten.
dus merel je rijd op trens met 2 handen. en bosal helaas ook dat mag niet. alleen een paard tot 6 jaar mag op bosal gereden worden.
verder zijn laarzen, een spijkerbroek en hoed verplicht. tijdens de proef je mond dicht niets tegen je paard zeggen ( die fout maakte ik dus op mijn eerste wedstrijd Haha! ) en lachen.

veel plezier op je eerste wedstrijd. en suc7

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Jos
Berichten: 4059
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: beets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 07:33

in het WRAN regel boek staat onder nr402
dat het beginners is toegestaan om alle paarden( ook ouder dan 6) uit te brengen op een snafflebit of bosal.
als de deelnemer zelf kiest voor een shank dan moet je natuurlijk wel met 1 hand rijden

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 09:22

Volgens mij wordt er in het regelboek nergens over een verbod op stemhulpen gesproken. Maar dat zou ik na moeten zoeken.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 09:30

Hmz..
605. Fouten van de ruiter die puntenvermindering maar geen diskwalificatie tot gevolg hebben:

1 verliezen van de stijgbeugel
2 onnodig praten, (schouder)kloppen, gebruik van sporen, trekken aan de teugel.
3 bij de "patterns" 1 tot 11 wordt het niet als fout beoordeeld als cirkels niet binnen de markeringen gereden worden, als dit afhankelijk is van de toestand en grootte van de arena. Echter moet het als fout aangerekend worden, wanneer stops en roll backs binnen de markeringen uitgevoerd worden, als zij buiten deze uitgevoerd hadden moeten worden.


Tja, maar wat is dan onnodig praten he.. Stemhulpen mag volgens mij dus wel, maar de hele tijd blaten wordt niet echt gewaardeerd denk ik. Ook belonen met de stem moet kunnen. Maar het blijft een jury-sport he. Die heeft het laatste woord.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 09:43

En ik ben een keer ongenadig gediskwalificeerd omdat ik mijn paard per ongeluk geheel onnadenkend 1 schouderklopje gaf. Officieel had ik dus niet gediskwalificeerd mogen worden maar het valt me wel vaker op dat de jury soms ook niet alle regels weet.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 09:56

Dat is 5 punten aftek. Volgens:
602. De basis van de puntenverdeling ligt tussen 60 en 80 punten, waarbij 70 punten het gemiddelde is.

C. 5 punten aftrek:

1 Gebruik van sporen voor de singel.
2 Het gebruik van de vrije hand om het paard te beïnvloeden.
3 Vasthouden van zadel of aanraken van paard met de vrije hand.
4 Belangrijke ongehoorzaamheden (o.a. slaan, bokken, steigeren).

Dit is trouwens in de reining. Andere onderdelen, andere regels.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 09:56

Reden dus te meer om de regels zelf goed te kennen. Kun je ze daarop aanspreken Lachen
Verder is het voor mensen die gaan voor de allround-titel raadzaam om ook zelf de puntentelling bij te houden.
Ik ken iemand die op deze manier haast een titel aan haar neus voorbij zag gaan. Simpel rekenfoutje, maar toch...

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 09:59

Ik heb alleen wel het 1 na nieuwste boekie

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 18:18

had ik dus wel gelijk met een dat bitje Haha!. Nee maar er komt eigenlijk wel heel wat van te pas om een wedstrijd te rijden en vooral voor de eerste keer. Pf ik zou de mijne niet meer weten. Toen ik voor de eerste keer een wedstrijd reed maar ging wel goed dacht ik. Maar ik had aan mijn instructrise heel wat want die legt van alles uit en helpte me op die dag zelf ook nog. Oh ja peesbeschermers mogen alleen om in de trail en Reining. Trail is nieuw dat er peesbeschermers om mogen

Euh,...?? Tsjah,...

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 19:27

Tenzij je aan kunt tonen dat je paard ze om medische redenen nodig heeft. Wel een doktersverklaring meenemen dan!! Althans, zo zit het bij de ApHC.

Chantalleke

Berichten: 4633
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Tuitjenhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 20:39

jah dat klopt maar dan moet je echt van alles meenemen. Had ook zo'n paard en moest na de pleasure naar de jury komen en die vroeg waarom ik peesbeschermers om had en toen moest ik die verklaring laten zien in de bak NOU JAH

Euh,...?? Tsjah,...

Merel

Berichten: 1175
Geregistreerd: 21-02-02
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-02 23:54

Oh!
Oef! Gelukkig, ik schrok al, want niet mogen rijden op een snaffle of bosal zou voor mij uitsluiting van de wedstrijd betekenen!
Ik weet dat dat niet hoort, maar ik heb nou eenmaal een drammerige fjord, die gewoon maar doorbanjert!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Het gaat nu best goed, maar dat krijg je er op haar 19/20e levensjaar en daarna niet makkelijk, of eigenlijk lang niet helemaaal uit, als ze haar hele leven heeft mogen drammen!!!!!!!!!!
Op een bosal kom ik een heel eind, want ze is dood op de mond, niet op d'r neus en nek!
Ga vast wel binnenkort, of misschien wel volgend jaar een gokje wagen.
Maar den Ham is toch op zaterdag? Dan moet ik namelijk werken, jammer..........
Trouwens, waar kun je zo'n reglementenboekje krijgen? Hoeveel kosten die ongeveer of heeft iemand nog een vrij recente die die wel kwijt wil?

In ieder geval bedankt voor jullie adviesen!!!!!!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 00:57

Als je lid wordt van de WRAN krijg je er 1.
En volgens mij gratisssss Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

BlackWych

Berichten: 1971
Geregistreerd: 03-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 13:58

Romkabouter schreef:
Als je lid wordt van de WRAN krijg je er 1.
En volgens mij gratisssss Lachen


Ja maar lidmaatschap van de WRAN niet bepaald! }>

=^.,.^=

De grootste overwinningen zijn behaald door nog even vol te houden...Remember before you point your finger at someone else to blame, you point at least three fingers at yourself...

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 15:51

rina schreef:
tijdens de proef je mond dicht niets tegen je paard zeggen


Stemhulpen mag, maar niet tegen je paard gaan schreeuwen of onnodig praten. Mijn (verzorg)paard had ik mede met stemhulpen getraind, juist zodat ik in de Pleasure zo min mogelijk met m'n handen en benen hoefde te doen. Overgangen liep ze puur op stemhulpen... en dat kan heel zachtjes, dat hoef je niet te schreeuwen Haha!
Mijn eigen merrie heb ik later ook zo getraind, die was alleen nog niet zover dat het op de wedstrijd ook goed werkte, maar thuis kon ik haar zelfs op m'n stem van arbeidsdraf naar jog rijden, gewoon door 'joggen' te zeggen. M'n veulen ga ik het zeker ook leren.
Meeste paarden die regelmatig gelongeerd worden kennen de stemhulpen overigens meestal wel... je moet ze alleen ook even 'in het zadel' toepassen.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers