Mensenmedicijnen ook voor paarden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Mensenmedicijnen ook voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-02 21:36

Gebruiken jullie ook wel is betadine,of geven jullie ook wel is een asprientje aan je hond? Ik gebruik ook wel is Calendulan van VSM,dat werkt super,en er komen geen witte haren voor terug.

Hoe denken jullie daarover?


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 21:40

Homeopatische middeltjes zou ik nog wel kunnen gebruiken (Calendulan bijvoorbeeld inderdaad) maar een aspirientje ofzo zou ik niet doen persoonlijk. Betadine wel omdat daarvan bekend is dat het ook voor dieren gebruikt wordt en niet schadelijk kan zijn.

noeska_m
Berichten: 165
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Avenhorn (nh)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 21:43

ik gebruik wel eens betadine, calendula, vaseline en arnica voor mijn pony

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-02 21:43

Asprientje geef ik ook niet aan het paard! Haha! Maar is gaf het als voorbeeld.
Mijn hond krijgt,als ie zich rot voelt,een asprientje.Werkt dit niet,naar de dokter.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-02 21:44

Ik gebruik:
-Calendulan
-Betadine
-Uierzalf
-Vaseline

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 22:05

Bepaalde geneesmiddelen die bij mensen gebruikt worden, worden ook bij dieren gebruikt, maar dan wel toegepast door een dierenarts, ik zou nooit zelf gaan experimenteren bij m'n paard, ook al gaat het vaak om (voor mensen) vrij verkrijgbare middelen.

Paar bekende voorbeelden (er zijn er nog veel meer):
Acetylsalicylzuur=Aspirine
Broomhexine=Bisolvon
Ibuprofen
Norit
Prednisolon/Prednison
Hydrocortiderm

Er wordt voor mensen nou eenmaal veel meer onderzoek gedaan naar medicijnen dan voor dieren. Veel diergeneesmiddelen zijn dan ook afkomstig uit de humane geneeskunde (bij gebrek aan beter soms).

Nulla tenaci invia est via

little

Berichten: 323
Geregistreerd: 21-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 22:11

Middel tegen voetschimmel... kreeg ik ook van de dierenarts tegen schimmel bij paarden. Koop ik nu maar gewoon bij de drogist.

Leer van gisteren, droom van morgen, leef vandaag !

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 22:11

Ik ga niet expirimenteren, maar heb bv van een kennis die in een ziekenhuis werkt, een flesje jodium gekregen. Hun krijgen die flesjes en dan is het een maand te gebruiken, langer mogen ze er niet mee doen, vanwege de hygiene, terwijl op de flesjes een langere datum staat!
Ze spaart al die flesjes op, en gebruikt ze ook voor haar paard en mensen op stal enzo.
Verder heb ik uierzalf(of vaseline) van de kruidvat...

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 22:18

Zinkzalf is ook goed spul trouwens.

Nulla tenaci invia est via

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 23:49

de dingen onderstaand,gebruik ik,
zowel voor mezelf,als voor mijn paard. Party!!
Uitwendig:
tee tree..natuurlijke basis..superspulletje(druppels,shampoo,wasgel..
goed voor de gezondheid van mijn paard haar vacht/hoeven..rotstraal voorkomen enz enz)En is ook weer een goed hulpje...
als mijn kids weleens met hoofdluis thuiskomen van school.. Frusty
Zonodig gebruik ik bijmezelf/paard uitwendig:
Betadine/dettol
Vaseline/Citronella
arnicadrups,of calendula
sudocreme>ooit voor die rode babybillen..
Kan meehelpen,mok te genezen.
Inwendig:bv brandnetelthee/knoflook(zuiverend)

Ik drink bv een biertje..
Mijn paard krijgt ook wel eens een "oud bruintje"(natuurlijke biotine)
Als t de tijd is,pluk ik ook weleens rozenbottels,
Paard vind ze lekker/gezond!(een handje p/d)en kost weinig..jaa tijd om ze te plukken!
Bij twijfel/ernst uiteraard altijd arts voor mens/dier..niet gaan zitten klungelen Haha!
doei doei

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 00:37

Toen mijn paard meer dan tien jaar geleden heel ziek werd stelde mijn partner voor aan de veearts in Utrecht om hem Prednison te gaan geven. Dat werd indertijd nog niet gebruikt voor paarden maar ze vonden het wel interessant om te zien hoe het paard zou reageren. Het paard was ongeneeslijk ziek en zou niet lang meer te leven hebben.
Mijn partner schreef een recept uit en ik ben het bij de gewone apotheek gaan halen. Die moesten zich eerst even achter de oren krabben toen ze zagen hoeveel mg. er in een capsule moest. Maar het lukte en het paard leek zich prettiger te gaan voelen.

Ik vraag me wel eens af of dat de aanleiding is geweest om het als diergeneesmiddel te gaan gebruiken.

Zonder overleg met een veearts met verstand van zaken zullen we echter nooit mensenmedicijnen geven aan de paarden.
Maar het is een feit dat veel medicijnen hetzelfde zijn, ook de antibiotica voor dier en mens is precies hetzelfde middel.

Maar zonder toestemming met de veearts hadden we nooit met een mensenmedicijn geexperimenteerd.

Kath_

Berichten: 1909
Geregistreerd: 29-06-02
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 03:18

mee eens volgens mij kunnen dat soort medicijntjes geen kwaad

Suus van HC de Hoeve -> L1
Louisiana Lady -> L2
Mystique -> M2

Fitzroy

Berichten: 25089
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 09:49

Ik heb nu ook een Duits geneesmiddel voor mensen gekregen. Het is een zalf die gebruikt wordt bij reuma, ontstekingen en sportblessures.

Zelf zou ik er niet snel aan beginnen maar de DA zal het wel weten.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 10:25

Je moet wel uitkijken ook met homeopathische middeltjes.
Je zou verwachten dat paarden van een bepaald iets juist meer moeten hebben dan mensen, ze zijn immers veel zwaarder dan mensen. Daar die regel gaat niet op.
Van sommige stoffen mogen paarden maar heel weinig hebben, veel minder dan mensen. Soms is het ruiken er aan al voldoende.
Ook met asperine aan honden moet je oppassen, dat kan voor een keertje maar is niet echt geweldig voor je hond.
Ik zou zeker inwendig niets aan mijn paard geven als ik niet een geadviseerde dosering van een arts wist.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 10:36

Ik zou inderdaad met asperine heel erg oppassen!
Wordt heel vaak gebruikt om kleine dieren mee in te laten slapen (ratjes, konijnen e.d.) dus echt gezond is het niet..

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 10:38

De dosering van Aspirine voor een kat is 10mg/kg elke 3 dagen. Heel erg weinig dus!
En Aspirine is bij mensen slecht voor de maagwand, daarom wordt ook altijd paracetamol geadviseerd in de apotheek, dat kan bij dieren nooit veel beter zijn.

Nulla tenaci invia est via

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 11:33

Buiten het gebruik van homeopatische middelen, gebruik ik voor mijn paard ook wel eens neurofen. Werkzame stof is ibuprofen, en als je gaat kijken naar pijnstillers voor paarden (bijv.quadrisol) zit daar vedaprofen in. Het enige probleem is vaak de dosering, maar als mijn paard een beetje koortsig is of wat dan ook, dan geef ik hem gewoon 4 zakjes neurofen ( 1 zakje is 400 mg). Meestal haal ik de dag erna vaak toch iets bij de DA. Maar kwaad kan het niet iig.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 15:47

Ik zou nooit experimenteren met inwendig gebruik van middelen.

Bij twijfel vragen DA, sommige middelen die je smeert komen ook in het lijf.

angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 16:30

Het blijft toch wel een verschilletje..
of je chemische spullen of natuurlijke gebruikt Knipoog

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 09:27

Bij mok gebruik ik Sudocreme (voor baby's).
Ik gebruik verder Calendula zalf, vaseline, uierzalf, betadine, soda en dettol en op advies van de hoefsmid gebruik ik nu Daktarine (middel tegen voetschimmel bij mensen) om de witte lijn ziekte van Fleur te behandelen.
Inwendig experimenteer ik ook niet.

Als mijn hond hoge koorts heeft geef ik hem (afhankelijk van hoe hoog de koorts is natuurlijk Haha!) een zetpil paracetamol (kids).

Heb wel eens gehoord dat je een kat absoluut GEEN paracetamol moet geven, dat kan dodelijk zijn.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-02 23:22

waar ik eerst stond gebruikte ze spul voor ontstoken ogen bij mensen. ook bij de paarden als die een ontstoken oog hadden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DenieesB, Fly_high, Freddydeshet, IASCrawler, Poosje81, SemrushBot, tienus63 en 119 bezoekers