Iemand ervaring met luchtzolen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-01 13:08

Het is niet echt een onderwerp voor hier, maar ja. Het paard waar ik op rij is vroeger nationaal springpaard geweest en heeft toen op luchtzolen gestaan omdat ze heel erg gevoelig liep, echt op eieren dus. Haar benen zijn goed want er zijn toen ook foto's gemaakt en verder is ze fokmerrie. Nu ik er inmiddels een maand op rij merk ik dat ze ook weer gevoelig loopt en vooral in het begin. Nu overweeg ik om haar weer op luchtzolen te zetten. Kent iemand dit beslag, ik had er nog nooit van gehoord.



Jet

Berichten: 11974
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 09:06

Hoi,
Ik heb twee paarden gehad die op luchtzooltjes liepen, Crocus en Tineke. Ze zitten tussen de hoef en het ijzer en zijn aan de kant waarmee ze op straat komen wat bol met gleufjes erin. Mij beviel het supergoed, met Crocus reed ik veel over de weg, ook in draf en zo ving dat zooltje de ergste klappen op. Ook had ze voor die tijd een keer een hoefzweer en na die tijd nooit meer. Trouwens, alleen onder de voorijzers. Bij Tineke was het omdat haar benen versleten raakten, ook alleen voor, en zij heeft er een jaar op gelopen, ze liep met zooltjes een stuk beter. Het is wel aan te raden om, als de hoefsmid er is, te kijken of de hoeven geteerd moeten worden, met zooltjes kom je er nl. niet meer bij. Bij Crocus moest dat wel, die had wat zachtere hoeven, bij Tineke niet, die waren steviger. Volgens mij helpt het goed bij paarden die gevoelig lopen en als je mazzel hebt, slijten ze niet snel en kunnen ze er meerdere keren onder.
Groetjes van Jet.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-01 19:20

hoi

wat je ook kunt gebruiken voor gevoelige paarden is een leren zool tussen het ijzer en de hoef.dit dempt ook schokken en als je op een steentje of zo komt voelen ze dat ook niet.Het beste is om tussesn de hoef en het zooltje op te laten vullen met speciaal spul dat rubber achtig is.dit verdeeld de druk beter over de hele hoef.dit heb je anders ook als er met rijden zand in komt maar door dat zooltje zou dat niet meer zo zijn.En dat spul houd ook viezigheid uit de hoeven waar jij daarna anders ook niet meer bij kunt.Er zijn smeden die het opvullen met silicone kit maar dit moet je niet doen want dat is heel slecht voor de hoef maar het is goedkoper en daarom word het wel gebruikt.
Kawa liep eerst ook altijd gevoelig maar sinds die leren zooltjes is dat nu gelukkig over.Ik heb trouwens bij Kawa ook van die luchtzolen willen proberen maar aangezien hij hele kleine hoefjes heeft was er niet een heel geschikte maat voor te vinden,of maar met zoweinig "lucht" dat het volgens de smid niet zou werken.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-01 15:33

Mijn eigen paard loopt sinds kort op siliconen, maar dat is zeker niet goedkoop!! Het is heel nieuw en niet hetzelfde spul van vroeger dat de hoeven aantastte. Per keer kost het 125 gulden en dan komt de rest er nog bij. Ik was vorige keer 300 gulden kwijt. Er zit dan ook nog een leren zooltje onder. Ik heb nu een plastic zooltje omdat dat goedkoper is en de smid liet mij voelen hoe hard dat leer wordt, en dat het niet meer veert dan plastic.
Maar het paard waar ik op rij loopt dus ook heel gevoelig en die heeft vroeger op luchtzolen gelopen (was een nationaal springpaard). Maar ik moet even kijken wat de kosten zijn van luchtzolen.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Jet

Berichten: 11974
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-01 20:09

Hoi Jura,

Wel prijzig wat je nu hebt, is dat snelhardende siliconenspul? Bij Tineke heb ik het één keer gedaan, maar toen moest ze de hele dag op stal blijven, terwijl de rest lekker buiten liep. Dat vond ik dus niets en toen ben ik overgegaan op die luchtzooltjes, die ik dus nog van Crocus kende. Volgens mij betaalde ik toen f 25,00 voor twee zooltjes. Bij Crocus gingen ze meerdere keren mee en bij Tineke liet ik er iedere keer nieuwe onder doen.
Groetjes van Jet.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-01 23:59

Hoi
Nee die silconen zijn meteen hard. Ik weet wel welke jij bedoelt, dat zijn andere siliconen, die doen er een dag over om te drogen. Die zijn ook een stuk goedkoper. Maar mijn paard moet op dat beslag, dat is aangeraden door de kliniek.

Het andere paard waar ik op rij mankeert niets, maar loopt toch op eieren als je net begint met rijden. Vroeger stond ze op luchtzolen. Maar die prijs valt me reuze mee, als jij dat betaalt!

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 bezoekers