Pff.. geschrokken vanmiddag!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-01 19:22

Ik ben me toch geschrokken!
Ik zette na het rijden (had les) robin op de wei, tenminste, dat wilde ik doen!
Ik heb altijd het halster om in de wei als de eigenaar van stal hem binnen moet zetten (ivm het wel eens moeilijk is om 'm te vangen *LOL* ) ik heb hem dan ook altijd los (dus zonder touw ofzo) want hij loopt toch wel ongeveer achterme aan.. hier en daar even een hapje gras mee happen maar meer niet. Dus dan ren ik altijd naar de wei toe en maak hem alvast open. Er staat dus nog een paard bj 'm in de wei, en die stond er vandaag al in.. stond al helemaal op hem te wachten. Vanaf 100 meter zien ze elkaar en hinniken een keer.. zo lief Lovers dus ik snel rennen naar de wei, open gemaakt enzo. Maar toen rende Robin ineens naar een andere wei, ging hij snuffelen met een ander paard. Dus ik weer snel de wei dichtgemaakt en naar robin gerent. Toen draaide hij om, en hij dacht dus dat ik de wei open gemaakt had dus hij rent zo in rengalop naar de wei toe! gelukkig zag hij nog net op tijd dat het dicht was anders was hij tegen de stroomdraad aangerent. En daar is hij al zoooo bang voor. Ik schrok echt even heel erg!!! Scheve mond\


Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 19:27

Lijkt me ook niet de meest ideale manier van een paard id wei zetten....
Ik heb altijd geleerd dat je met hem de wei in loopt, (vast aan een halster dus) draad dicht, iets de wei in lopen en paard omdraaien, losklikken en stap achteruit doen. Je wil niet weten hoe vaak ik iemand heb gezien die het paard naast zich losklikte en dat beest was blij om in de wei te zijn, wil wegspurten en geeft een bok van vrolijkheid. Tsja, daar stond je dan, recht op de plek van zn achterbenen... ouch. Echt waar, heb ik al zo vaak gezien.
Dus pas alstjeblieft op met id wei doen, hoe lief en braaf ie ook is, je hebt t zelf gemerkt....

R_MW
Berichten: 1821
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 19:27

jeetje, ik snap dat je geschrokken bent! Bij ons op stal rent er een paard heel vaak door het draad. het is een 2 jarige hengst die nergens voor stopt!!! Hij steigert zelfs mensen omver! Vorige keer stond ie met kanjer in de bak. Ze waren aan het spelen en ineens rent Djurre (zo heet die hengst) dwars door het draad heen. ik schrok me dood!!! Gelukkig is er nog nooit iets ernstigs met 'm gebeurt maar volgens mij gaat dat niet lang meer duren. Zoiets gaat toch een keertje fout? Gelukkig is het met robin goed afgelopen!
xxx Roos

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-01 19:35

Oké, Laura. Maar de opening is 2 meter ofzo schat ik en ik sta dus helemaal aan het einde en meestal in de wei om het andere paard vast te houden dus ik denk dat ik niet zo snel geraakt word. Hij vind het zowiezo al niet fijn om met een halstertouw naar de wei gebracht te worden, dan gaat hij altijd heel erg trekken! Mijn paardje is graag *vrij* Party!!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 19:43

Tsja het halstertouw fijn vinden ofniet is denk ik emer een kwestie van opvoeding en wat laat je toe en wat niet.

Op de stal waar ik werk, laten we in de zomer de jonge paarden de wei gewoon los inlopen met zn drieen, ook de jachtpaarden en oude merries lopen los het weiland in (want de doorgangen zijn afgesloten met draad dus ze kunnen maar een kant op) Maar dan lopen de paarden vooruit en wij op ruime afstand achter ze aan, en toch is dat ook nog behoorlijk risicovol, vooral bij de jonge beesten.
Maar al die paarden kunnen ook met halster en touw het weiland in, en moeten dit ook toelaten, want als ze zoiets hebben van 'ik mag altijd los dus nevermind dat touw ik spurt gewoon langs mn baasje heen' dan is dat niet bepaald handig en zal dat later altijd last geven.

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 20:12

Tsja, ik vind ook dat de verhouding met je paard zo moet zijn dat hij aan het halstertouw jou gewoon braaf moet volgen en niet zijn/haar eigen gangetje gaan...en als jouw paardje dat niet prettig vind, nou, das dan jammer, dan leert hij/zij het maar prettig te vinden. Ik neem Escala altijd mee aan het halstertouw, als ze eenmaal op het land staat heeft ze gelegenheid genoeg om "vrij" rond te rennen zou ik zeggen...enne...nog een reden om in het vervolg je paard wel aan een touwtje mee te nemen...ik heb ooit eens op een stal gestaan waar een meisje haar paard ook overal los liet lopen want hij kwam toch wel achter haar aan...NOT! En die ene keer dat dat niet gebeurd kan met nare gevolgen zijn, als zo'n paard bijvoorbeeld opeens achter Escala op zou duiken is dat goed voor een paar flinke trappen! Ik spreek helaas uit ervaring, Escala heeft een hele slechte ervaring met een ander paard (die heeft haar aardig ongelukkig getrapt, mensen moesten hem metde zweep weg slaan om haar te redden!)en zodra zij ook maar enige dreiging voelt slaat ze er als een gek op los. En begrijpelijk...dus denk er alsjeblieft aan dat het ook zou kunnen gebeuren dat jouw paard zo'n paard benaderd omdat ie los loopt...en dan zou jouw paard dus misschien ook wel naar Utrecht moeten...(dat paard dat van Escaal een paar tikken heeft ontvangen toen moest namelijk naar Utrecht! Heel vervelend voor paard en eigenaar, maar ook vervelend voor mij! Hoewel ik het niet mijn verantwoordelijkheid acht want ik vertel altijd meteen dat Escala als ze zich bedreigd voelt slaat, maar leuk vind ik het natuurlijk niet!!! Maar goed, ik heb er een heel verhaal van gemaakt, ik bedoel het niet banketstaaf hoor, maar ik hoop wel dat ik je een reden heb gegeven om te overwegen je paard niet meer los mee te nemen.
Groetjes, Jasja

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-01 20:15

Oké. bedankt voor de tip!
Maar dat zou me denk ik niet zo snel gebeuren. Ik houd hem nl. vast aan het halster totdat we op het paadje naar de wei zijn waar hij geen andere kant op kan dan recht vooruit (de wei in!)

aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 20:34

Amaai ja, dat zal wel schrikken geweest zijn, kan het mij levendig voorstellen Party!!
Hou hem in het vervolg toch maar beter vast Knipoog
groetjes

Aglaranna

Die fjorden, die gaan nog al, hé!!! Knipoog yeahhaaaaaa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 21:32

Eens met Laura, een paard moet rustig en beheerst blijven, ook als ie naar de wei gaat. Zelf accepteer ik geen geren of geruk aan het touwtje, van geen enkel paard. Er kunnen veel te veel ongelukken gebeuren. Bovendien als een paard loopt te trekken dan doet dat zeer aan mijn arm en dat wil ik dus niet.

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 22:39

Natalie,

Ik heb dat getrke aan het halster ook vaak gehad met Leys. Mijn handen deden dan pijn van het getrek. Na een les van emiel Voest ben ik daar toch maar aan gaan werken. Dus stil staan als hij me voorbij loopt enz... Net zolang totdat hij op mijn begon te letten. Nu loopt hij nog braver mee dan mijn hond (oke dat is een terrier). het is een stukje displine die je ook jezelf moet opleggen. Niet negatief hoor maar misschien voorkomt het ongelukken in de toekomst.

Leys staan ook vaak los en loopt los mee maar altijd binnen een arm lengte ben zo bang dat er wat gebeurt en dat zou ik mezelf nooit kunnen vergeven.

Gr Pris

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-01 02:29

Precies, de angst dat er iets afschuwelijks gebeurt omdat jij het even leuk vond om je paard los te laten lopen, brrrrr.
Lab loopt eigenlijk nooit los, heel soms wel hoor. Maar eigenlijk nooit. Het zou wel kunnen hoor, maar ik vind het te gevaarlijk.
Als iets hem de stuipen op het lijf jaagt en ik heb hem vast dan weten we allebei wat er gebeurt. Als hij los naast me loopt en er gebeurt iets, dat wil ik eigenlijk niet weten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dartel, Domi_94, GrapeshotBot, Maanon_, Nanu, Ptl4ever, Salinah, Schrompeltje, Selina en 115 bezoekers