ervaringen gekanteld hoefbeen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

ervaringen gekanteld hoefbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-02 20:48

Hoi,

Mijn pony is dus met pinksteren hoefbevangen geworden, z'n hoefbeen is gekanteld en de hoefwand zat los. De losse hoefwand is inmiddels verwijderd. Hij heeft nu een openteenijzer naja een omgekeerd ijzer dus. Nou vraag ik me af, als de hoef nou weer helemaal aangegroeid is of je dan nog mag springen met je pony? Hij loopt nu elke dag in de bak (hij mag nl. nog geen gras eten) en gister liep ie toch te rennen en te bokken, hij sprong wel hoger dan een meter.

Wat is jullie ervaring hiermee??


FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-02 22:22

Mijn paard is 10 jaar geleden bevangen geweest.Ze is nu chronisch bevangen Het hoefbeen is ook gekanteld.
Ze heeft de jaren na haar hoefbevangenheid Z2 met een flink aantal winstpunten gelopen en is keurmerrie geworden.Momenteel heeft zij ook last van een losse wand en is ook haar hoefwand verwijdert.Ik denk dat je zelf goed moet kijken wat je pony aangeeft m.b.t.pijn.Het ene paard is de andere niet.

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-02 13:50

Was het hoefbeen na de eerste bevangenheid ookal gekanteld?

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 15:14

Ik heb er slechte ervaringen mee. Ik heb een aantal paarden gekent met een gekanteld hoefbeen, en naar mijn mening is er dan geen redden meer aan. Sorry dat ik het zo bot zeg.

Als het echt gekanteld is, komt dat nooit meer goed. Voorzichtigheid is geboden. Springen en maf doen is dus uit den boze naar mijn mening.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-02 18:16

Ik hoor idd ook meer negatieve ervaringen dan posititieve. En dat bokken lijkt mij ook niet zo goed, maarja hij mocht gewoon buitenlopen en dus ook bokken en gek doen. Verward

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 19:32

ik bedoel met 'maf doen' meer dingen als wilde bosritten, crossen enz...

Uiteraaaaard is het belangrijk voor het paard dat ie wel weidegang krijgt (hoe meer hoe beter).

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 19:43

Het hoefbeen was al direct gekanteld.Ze is de eerste x 6 weken bevangen geweest.Daarna is ze het nog een keer licht geweest.Ze heeft tot een maand of 3 geleden meegelopen in lesjes(ze is inmiddels 20)maar nu is een losse wand roet in het eten aan het gooien.Ze is door de hoefsmid behandeld en loopt met haar veulen de hele dag op het land.Het is afwachten of de groei weer goed in de hoef komt.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 21:09

Mijn pony heeft een iets gekanteld hoefbeen (toch nog een 2), bleek in november in Emmeloord na het maken van foto's vanwege de gevoeligheid van de voorbenen. Hij had ook een erg dunne hoefzool en heeft toen speciaal beslag met zooltje en siliconen gekregen. Dit heb ik tot eind juni gebruikt, en nu heeft hij tijdelijk even zonder ijzers gelopen omdat zijn hoeven steeds verder inscheurden. Hij loopt nu beter dan voorheen omdat zijn hoeven zijn bijgegroeid, maar hij blijft gevoelig op harde bodem met steentjes e.d. Ik ga het straks proberen met gewone ijzers, maar gaat dat niet goed, dan komen er weer siliconen onder.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 21:58

Mijn paard heeft ook altijd met ijzers en siliconekit gelopen en staat nu zonder i.v.m.losse wand.Ze is erg gevoelig op harde bodem en inderdaad ook met steentjes.In het zand heeft ze minder last.
Laatst bijgewerkt door FlairS op 23-08-02 22:36, in het totaal 2 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-02 22:44

carola schreef:
Ik heb er slechte ervaringen mee. Ik heb een aantal paarden gekent met een gekanteld hoefbeen, en naar mijn mening is er dan geen redden meer aan. Sorry dat ik het zo bot zeg.

Als het echt gekanteld is, komt dat nooit meer goed. Voorzichtigheid is geboden. Springen en maf doen is dus uit den boze naar mijn mening.


Eerlijk gezegd heb ik ook altijd geleerd dat een paardmet gekanteld hoefbeen geen leven meer zou hebben, er zijn er de afgelopen jaren hier in de buurt al 4 om afgemaakt.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

gekanteld hoefbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 08:09

Mijn merrie van 7 heeft ook een gekanteld hoefbeen maar percentage gewijs maar heel weinig. Ze heeft een ietwat afwijkende gang en rijden doe ik heel rustig wat stappen de rest longeren en wandelen. Ze loopt
nu zonder ijzers omdat ze daar beter mee loopt als met ijzers en beter voor de bloedsomloop in de hoef.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-02 10:26

De mate waarin je paard weer bruikbaar is als sportpaard is erg afhankelijk van de mate waarin het hoefbeen is gekanteld. Wat het grootste probleem is bij kanteling dat het hoefbeen door de hoefzool kan gaan prikken, bij belasting wordt dit erger en dat de structuur van de hoef niet meer optimaal is door verandering van de hoek waaronder verschillende krachten inwerken (en je dus eerder een losse wand hebt). Hoe hard je je paard weer kunt gebruiken is alleen te zeggen na goede rontgendiagnostiek waarop je kan zien hoe hard het hoefbeen is gekanteld en of dit proces nog steeds doorgaat of gestopt is.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 bezoekers