zwaarte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-01 20:05

Hoe zwaar mag iemand volgens jullie zijn om een shet van 90 cm in te rijden max zijn?


flopsy

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-02-01
Woonplaats: voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 20:11

eehm geen idee, rond de 40 of 45 kilo?? weet het echt niet hoor zorrie

I'm a nobody, nobody is perfect, therefore I'm perfect!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 20:20

ik weeg zelf nog geen 60 kilo. Maar ik geloof toch niet dat ik op een shet kleiner dan honey zal stappen. Niet makkelijk in iedergeval.
Ik zou zeggen, ga erop zitten, (gaat ie niet dood van, mijn schoonvader van zeker 80 kilo heeft ook een keer op Honey gezeten (gezeten dus, niet gereden)) Maar, ga er eens op zitten en let goed op wat ie doet.
Hoewel deze methode een beetje moeilijk is met een niet ingereden pony, maar je kan het allicht proberen.
Bel anders je veearts eens wat die ervan zegt

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 21:00

Een Shet kan best wat hebben. Op de Shetland-eilanden rijden er ook volwassenen op. Maar goed, dat zijn dan wel de 'echte' Shets, niet de gecultiveerde die we hier in Nederland hebben. Tot 60/65 kilo moet een Shet echt wel kunnen hebben. Of het prettig zit voor een min of meer volwassen persoon is een andere vraag.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 21:15

nah karin, jij galopeerde gewoon op Honey

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 21:17

Klopt, maar dat was maar een paar rondjes. Als je het over echt (in)rijden hebt, dan vraag je ook veel meer van een pony. En ik weeg tussen de 60 en 65 (oh wat ben ik eerlijk Lachen ), volgens mij vond Honey dat niet zo erg.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-01 21:24

het probleem is dus dat de pony ingereden moet worden zodat er een beginner op kan rijden. Nu ben ik dus gevraagt maar ik weet het niet. De pony doet het al goed aan de longe maar ik vind mezelf wel iets te zwaar. Zelf kan ik ook niet supergoed rijden maar hoe vind je iemand die lichter is er goed rijd. Degene die me begeleid zegt dat het wel kan maar dat ik het heel rustig aan moet doen 10 minuutjes op een dag ong. maar ik wil nog steeds graag jullie mening weten

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 23:43

Ik had ergens gelezen dat een pony/paard tot 20% van zijn eigen lichaamsgeweicht prettig draagt. Dus voor een pony van 400 kilo zou een ruiter van 80 kilo geen probleem hoeven te zijn. Maar of je echt wat hebt aan deze regel weet ik niet. Het ene paard is nou eenmaal sterker en meer bespierd dan het andere. Net als mensen.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-01 09:01

Ja, dat is maar een hulp-regeltje, maar daarmee ga je het nog niet zeker weten.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-01 09:35

Ik zou het gewoon een paar keer uitproberen. Als ie nog nooit bereden is zal ie in het begin problemen moeten hebben met het gewicht. Da's immers bijna altijd zo. Maar na een paar keer zou ie eraan moeten wennen, loopt ie dan nog erg moeilijk dan ben je te zwaar... Of zou het dan al te laat zijn?


littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 03:00

heb zelf ook een verzorg shet, die is iets groter dan een meter en daar rijd ik best nog wel intensief mee. een shet kan een volwassene houden en 4 x zijn eigen gewicht trekken! ze zijn dus erg sterk, en daarom vind ik het ook altijd zo flauw als mensen gaan zeuren als ik te groot ben voor chess want dat is helemaal niet zo! laat ze eerst maar ff wat van een shet lezen/weten en dan hoor ik ze wel weer.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-01 08:18

Hoi Lieke!
Misschien kun je het eerste begin van het inrijden zelf doen, en als het zitten op de pony op zich redelijk gaat, zou je het bijv. samen met een meisje van een jaar of 13 kunnen doen die niet te zwaar is? Dan kun jij verder gewoon aangeven hoe of wat?
Ik weet alleen niet of de eigenaar van de pony het er mee eens is. In elk geval, als er een beginner op moet gaan rijden, kan het wel goed zijn als de pony al met meerdere ruiters ervaring heeft?
Misschien kan je later de beginner de eerste paar maanden wat adviezen geven als deze gaat rijden op die pony?
Succes er mee en ik hoop dat het lukt!
Groetjes, Dorine.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 147 bezoekers