Ongevraagd foto van mij gebruiken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Ongevraagd foto van mij gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 08:48

Beetje onduidlijke titel dus ik zal het uitleggen: Een paar weken geleden reed ik met Pablo in de bak toen er een oud manneke foto's ging maken. Nu komen er hier veel wandelaars langs die ookwel eens een foto maken en ik was druk aan het rijden dus ik heb die man niet aangesproken.
Nu hoorde ik vorige week dat die man een fotograaf was en een leuke foto van mij had die ik voor 7,50 kon kopen.
Gisteren kom ik op stal en hangt er een inschrijflijst waar je je kan inschrijven voor een fotosessie met je paard. En als voorbeeld staan er 3 foto's bij. Waaronder dus een foto van mij op Pablo. Op zich geen verkeerde foto maar ik vind het niet netjes dat hij zomaar die foto van mij ophangt en gebruikt voor zijn reclame (op de manege hangen nu ene stuk of 3 a 4 exemplaren).
Ik wil minstens die foto gratis krijgen, anders haalt hij hem maar bij zijn reclame weg.
Volgens mij mag je voor de wet ook niet zonder toestemming een foto van iemand zomaar publiceren.
Sommigen op stal vonden het maar een stomme opmerking van mij (dat ik het niet zo netjes vond dat hij mij niks gevraagd had) maar anderen vonden dat ik gelijk had.
Hoe pak ik dit nu netjes aan. Ik wil geen ruzie maken met die fotograaf maar wel dat ik iig die foto gratis krijg. Ik ben niet zo heel handig in dat soort dingen, wat zouden jullie doen?


Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 09:06

Hij mag in principe gewwon foto`s van jou en je paard maken, maar die vervolgens niet gaan gebruiken als reclame.... Dat is fout ! Je zult hem er toch even op aan moeten spreken, denk ik.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 09:18

hij had aan jou moeten vragen of hij die foto mag gebruiken. Zeker hem erop aanspreken hoor, het is echt niet netjes wat hij nu heeft gedaan!!

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 09:18

Dit valt volgens de Auteurswet onder het portretrecht. Als je even naar http://www.wetwegwijzer.nl/ointelle.htm gaat en 'Portretrecht' kiest, kun je een PDF-file downloaden waarin het een en ander wordt toegelicht.

Overigens sta je als afgebeelde steeds meer in je recht in vergelijking met vroeger. In principe mocht iedereen gewoon foto's van je afdrukken, MITS jouw integriteit daardoor niet geschaad werd (zo heb ik het laatst in een cursus geleerd waar de Auteurswet zijdelings aan bod kwam). Inmiddels zijn die regels aangescherpt: http://www.advocaten.org/newsletter/nl/ ... NGESCHERPT

Dus als je dit toepast op jouw situatie, dan had die man jou toestemming moeten vragen, 'in goed overleg'. Ik kan me voorstellen dat je het vervelend vindt om op deze manier ineens foto's van jezelf tegen te komen in het openbaar.

Overigens valt er in dit geval wel iets te regelen aangezien het om de afbeelding van één persoon gaat. Maar vanuit mijn werk gezien weet ik dat dat niet altijd te realiseren is, bijvoorbeeld als je voor een schoolboek een foto maakt van winkelende mensen op een markt in Bangkok. Je kunt je voorstellen dat je die mensen niet een voor een toestemming kunt vragen om die foto te gebruiken. Dus neem je als uitgever dat risico gewoon. Foto's waarop het beeldrecht van toepassing is (die vastliggen bij bijv. stockbureaus), daar moet je wel rechten over regelen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 09:46

Schadevergoeding eisen, schriftelijk!
Als hij jouw protret commercieel gebruikt, beoogd hij daarmee dus winst te genereren- jij kan daar zkeer een vergoeding voor krijgen...dus wat is je prijs?
En ik zou hem tegelijkertijd verbieden het portret op andere gelegenheden weer te gebruiken, mocht je dat toch niet willen ongeacht de opbrengst.

Maar eh....laat je schade vergoeden hoor, je hebt het recht aan je kant!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 09:50

Okee, dus ik ga echt wel wat tegen hem er over zeggen. Ik denk niet dat hij de foto nog ergens anders gebruikt maar je weet maar nooit.

bedankt voor jullie reacties!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 18:17

jeetje dees, we zitten niet in amerika hoor, dat ze voor elke scheet die overdwars zit een schadevergoeding eisen

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131980
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 20:45

Hoe het wettelijk allemaal geregeld is weet ik niet, maar ik vind het voorval zeker niet de schoonheidsprijs verdienen.
Als het mij was overkomen, dan zou ik het ook niet leuk gevonden hebben.
Het is tenslotte een kleine moeite om de persoon in kwestie even te vragen of het goed is dat hij een foto maakt, en wat zijn bedoelingen zijn.
En als hij er iets tegenover gezet had (bijv. een mooie foto van jou en Pablo), dan had je vast geen problemen gehad Knipoog .
Het lijkt me niet zo ernstig om er een schadevergoeding (geldbedrag) voor te vragen, dat is imo niet in verhouding tot hetgeen hij gedaan heeft.
Maar even een "sorry" en een leuke foto van jou en Pablo wel, dat is het minste wat hij kan doen.
En misschien trekt hij er lering uit voor een evt. volgende keer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 21:04

Ik hoef inderdaad geen schadevergoeding oid. het gaat mij er echt om dat ik het niet netjes vind dat hij het niet even gevraagd heeft. En ik dus via via heb vernomen dat ik de foto kan kopen. Dat stoot me tegen de borst. Zelf zou ik het gevraagd hebben en de foto dan kado hebben gegeven oid.
Als hij gewoon had gevraagd vond ik het echt niet erg. Ben benieuwd wat hij zegt als ik het zeg dat ik het vervelend vind dat hij het zo heeft gedaan.


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131980
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 21:49

Daar ben ik ook erg benieuwd naar !
Misschien heeft ie wel helemaal niet in de gaten dat het niet zo netjes is wat hij doet, sommige mensen zien zoiets gewoon niet
Ik denk er overigens precies hetzelfde over als jij, het is toch ook een beetje een principe-kwestie (de manier waarop........)

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-02 11:10

stef schreef:
jeetje [naam verwijderd], we zitten niet in amerika hoor, dat ze voor elke scheet die overdwars zit een schadevergoeding eisen


Nou, maar voor commercieel gebruik van een portret van een model wordt in Nederland weldegelijk betaald...
Je hebt echt recht op een vergoeding, elke rechtbank zal je het toewijzen.
Dus waarom zou je genoegen nemen met minder?

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Blue_flower, IASCrawler, Sorriso en 143 bezoekers