eerste keer weer met Passion beziggeweest

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

eerste keer weer met Passion beziggeweest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-02 22:34

zoals sommige van jullie wel weten; ik heb een paar dagen niks met hem gedaan, geen aandacht, voer etc.
hij is namelijk sinds na dat ik op vakantie ben geweest heel eiegnwijs en brutaal geworden, maar waardoor Verwardvoor de vakantie waren we net lekker op weg Verdrietig
we zijn nu weer helemaal bij het begin, bijten, steigeren, brutaal, geen respect enz.
vandaag ben ik weer voor de eerste keer met hem bezig geweest en ik ga helemaal opnieuw beginnen.
ik werd later te snel kwaad op hem enzo, omdat hij egwoon strontvervelend is/was en verwend.

nu heb ik hem lekker lang gepoets en zn staart gewassen, toch wel een uurtje met hem bezig geweest en het ging redelijk, alhoewel hij toch heel veel hapte enzo net als in het begin.

sorry als het een beetje een onzinnig onderwerp is geworden...


x laura


Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 22:48

Wat vervelend zo`n terugval! Maar gewoon lekker door blijven gaan met je aandacht en verzorging voor en van hem. Ga anders niet te lang met hem bezig en houdt het bij simpele dingen zodat je niet te snel je geduld verliest. Succes!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-02 22:51

Pjelk, ik heb me voorgenomen hem alleen nog maar te slaan als hij echt iets heel gemeens uithaalt, anders gewoon net als wat ik in het begin deed met de stem straffen en anders een keer een velletje in zn nek omdraaien, daar reageert hij ook goed, maar niet geschrokken van.
ik doe verder ook geen moeilijke dingen met hem en hij krijgt ook niet teveel aandacht, misschien een half uurtje per dag.
maar ik verwacht van hem dat hij weer respect voor me krijgt en normaal aan het halster mee kan lopen, precies op mijn tempo.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 22:53

Geen voer? Verward

Tsja, dat is vaka het geval als je een jong paard hebt, vooral eentje die nog een beetje hengstenmanieren heeft. Consequent is daarbij het toverwoord.

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-02 23:00

Is hij al lang ruin? het duurt een tijd voordat ze dat gemene echt kwijt zijn weet ik uit ervaring met Pinky.
Bij Pinky is het vanzelf over gegaan en ik werd ook steeds consequenter.
Bij steigern kreeg hij een flinke trap en het liefst een zweepslag. En niet te zacht.
Bijten een klap op zijn neus.
Trappen heeft hij amper ooit gedaan maar anders kreeg hij een FLINKE trap terug.

Sommigen vinden dit vast zielig. Maar als hij mij pijn doet kan ik dat veeel beter.
Steigeren doet hij heeeeeeeel af en toe. Meestal hel klein stukje en dan meer spelen en treiteren dan kwaad (vroeger sloeg hij naar me, en raak!). Trappen heeft hij nu 1 keer in zijn leven naar mij gedaan. Vorige week. Nou trappen mag ik het niet noemen, ik was hem beetje aan het pesten.
Hij is een echte schrokkop en als er eten in het spel is wordt hij lomp. Liefste loopt hij door je heen naar de voerbak. Vandeweek was ik het echt zat dus ik joeg hem weg. Paard liep rondje stal kwam terug, ik joeg hem weer weg. Toen draaide hij met zijn kont langs mij af en ik voelde die hoefjes omhoog gaan, maar nog geen 10 cm. Ik haalde uit en trapte hem op zn knot (ja die zit bij hem niet zo hoog Tong uitsteken) en hij ging buiten wachten tot ik hem riep. Zo die had ik.
Bijten/happen doet hij nog af en toe tijdens wandelen of iets wat hij saai vind. meestal gewoon een mep op zn snoet met halstertouw oid is meer dan genoeg om het die dag niet meer te doen...

Hoe je het beste met passion kunt doen weet ik niet. Ik heb gemerkt dat streng zijn en hem pijn doen voor pinky de enige remedie was.
Jullie kennen hem als 'cute' maar ik ken ook zijn andere kanten en hij was een verveelde hengst en is nu een trouwe ruin.
Wel moet ik erbij zeggen dat Pinky een eenkennig type is en ik niet garandeer dat hij niemand anders trapt oid. Maar soms is hij wel lief hoor :p Lovers

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-02 23:00

nope geen voer, alleen soms als beloning.
hij kreeg maar 1 derde kilo en de laatste dag als wat minder, omdat ik hem onder het eten gewoon de wei in heb gegooid, ik kon er niet meer tegen hoe erg hij bezig was, bah..,
en die hengstenmanieren hebben er niets mee te maken, dat bijten en steigeren enzo is nog lang niet zo erg tegenover hoe verwend en lui hij soms deed. en gewoon iets wat hij wil moest gebeuren, wat hij niet wou, deed hij niet, voetje geven 'ben ik te lui voor' dacht hij dan.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-08-02 23:06

Pinky: hij is nog niet zolang ruin, maar voor de vakantie ging het perfect!
hij heeft zn manieren en al gewoon weer afgeleerd die 3 weken dat ik er niet was.

een trap heeft hij ook een paar keer gehad op het laatst, toen het zo slecht ging. maar later krijg ik er dan spijt van dat ik het heb gedaan, niet omdat het zielig is, maar omdat ik bang was dat hij mn vertrouwen kwijt zou raken.

Passion is dus echt geen pony waarmee je met trappen en slaan verder komt, integendeel. dat heb ik al gemerkt de eerste keer de trailer in.
Passion wordt alleen maar slechter van dat geslaan, hij is een pony waarbij je heel consequent moet zijn, maar niet door te dwingen.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 10:47

Hai Boogiegirl,

Vervelend he? Zo'n jonge hengst. Ik weet er zelf alles van en heb er zelf ook één gehad en heb die uiteindelijk ook weg gedaan (niet alleen daarom hoor).

Maar misschien moet je eens een boek lezen over hoe paarden denken, misschien eens iets van Natural Horsemanship?

Dat zeg ik omdat je zegt: ik geef hem geen voer.
Voer zien paarden echt niet als beloning. Paarden eten (in het wild) bijna 24 uur per dag en het is iets heel erg vanzelfsprekends voor hun en niet speciaal ofzo. Voer kan soms wel helpen als je een paard iets wilt leren, om de oefening wat leuker te maken. (tenminste dat merk ik met die van mij, dat hij toch wel meer zn best doet als er een beloning in het spel is).

Je zegt ook: Passion wil zijn been niet optillen.
Paarden in het wild zijn kansloos als ze maar drie benen hebben. Dus ze zijn daar heel erg zuinig op (logisch). Wij zijn eigenlijk 'jagers' (vleeseters) en paarden 'prooi'(planteneters). Een paard moet je wel heel erg vetrouwen als hij zijn been laat oppakken.

Je zegt ook: Ik heb er spijt van als ik hem sla, straks vertrouwd hij mij niet meer.
Een paard wil een leider hebben. Dan voelt hij zich veilig en weet hij dat er iemand is die hem beschermd. Passion die probeerd jouw nu uit. Hij kijkt of jij wel een geschikte leider voor hem bent. Daarom doet hij zo tegen jou. Hij gaat zich alleen beter gedragen als jij hem wijst op de dingen die wel en niet mogen. Dat is helemaal niet zielig. In een kudde gebeurd dat ook als er een nieuw paard bij komt.
Dus het is totaal niet zielig als je hem straft. In het begin zou het nu wel een moeilijke periode worden, dat je veel moet straffen. Daarna wordt dat vanzelf minder. Het kan ook zijn, dat als je niet consequent genoeg bent, dat Passion nog een hele lange tijd vervelend blijft.

Het is wel een stuk lastiger als je paard hoog in rang staat, en niet heel erg onderdanig is.

Veel succes ermee en het gaat vast wel lukken. Anders moet je er gewoon eens iemand anders bij halen.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-02 10:59

ik vind zelf dat slaan en schoppen niets met consequent te maken heeft, maar een manier van straffen. ik straf hem liever door stem, waar hij al heel goed naar luisterd.
Door hem maar te slaan en te schoppen vind ik dus een totaal verkeerde manier. natuurlijk mag je je pony gerust eens een trap verkopen, maar niet bij elke keer dat hij van speelsheid een keertje naar me hapt.

Passion tilt normaal gerust zijn been op, hij weet best dat hij dat moet doen als ik het vraag maar toen die keer was hij er gewoon te lui voor.

en ook kan Passion al 24 uur per dag eten(gras).

En Passion is vergeleken met andere paarden heel erg onderdanig, behalve tegen de schimmel die nu in de wei staat, maar daar is hij ook zeker niet de leider van.
elk paard met wie hij kennis maakt, of al kennis heeft gemaakt stelt hij zich heel erg onderdanig op.

natuurlijk is je reactie helemaal niet onaardig bedoeld en deze reactie op jouw bericht ook niet Lachen
maar ik denk dus niet dat het probleem ligt dat ik er verkeerd mee omga.
v'o'or de vakantie ging het ook heel goed, en dan steeds beter tot de vakantie.
nu is hij weer helemaal zoals hij in het begin was toen ik hem kocht.
en door gewoon weer op dezelfde manier er weer mee om te gaan komt het vast goed.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 11:07

Ja misschien heb je wel gelijk. Dan weet ik ook niet wat het kan zijn. In ieder geval heel veel succes!

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 11:22

Boogiegirl schreef:
ik vind zelf dat slaan en schoppen niets met consequent te maken heeft, maar een manier van straffen. ik straf hem liever door stem, waar hij al heel goed naar luisterd.
Door hem maar te slaan en te schoppen vind ik dus een totaal verkeerde manier. natuurlijk mag je je pony gerust eens een trap verkopen, maar niet bij elke keer dat hij van speelsheid een keertje naar me hapt.

Hey boogiegirl!

Wat klote dat het nu weer even down gaat.Blijf vooral doorzetten.En je kan beter wel 1x een goeie harde klap verkopen als hij je bijt,want anders blijft hij het doen.En als hij je een schop verkoopt,gewoon een keer goed hard terugschoppen,dan leert hij het ook wel af.Als je dat soort dingen alleen met je stem afstraft,dan doet hij het vast nog een keer. Klaus Ferdinand Hempfling (bekende man van het horsemanshippen) zegt dat je een paard alleen slaat uit zelfverdediging als ik het goed heb.

In de catalogus van divoza en van horselover staan een aantal boeken,
een paar daarvan die heel goed zijn:

* luister naar uw paard - richard maxwell (divoza)
* Van veulen tot rijpaard - richard maxwell (divoza)
* Natuurlijk paardrijden - Klaus F. Hempfling (divoza)

Als je zo'n boek wil kopen kan je het beste zelf even een kijkje nemen in de divozagids,of in de horselover.Ik heb er iig veel aan gehad!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 11:31

Ja, die van Veulen tot rijpaard vind ik ook erg goed. Ik heb hem zelf ook. Er staan zelfs 2 hoofsstukkken in over hoe je met lastige hengsten moet omgaan.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-02 11:34

hoi jamylover.
Schoppen dat doet Passion niet Lachen
als ik hem met de stem straf en hij doet het nog een keer dan straf ik hem nooit een keer met de stem, dan doet hij het meestal al niet meer.
maar als hij het nog een keer doet krijgt hij wel best een klap hoor.
maar ik wil gewoon dat hij goed naar mn stem luisterd.
voor de vakantie heeft hij het op deze manier heel erg goed gedoen maar te hopen dat het nu weer zo gaat.
ik laat het jullie wel horen hoe het over een paar dagen gaat.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 11:39

Veel succes en we wachten af Tong uitsteken

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 11:39

Misschien verwen je hem inderdaad wel te veel. Door er zoveel mee om te prutsen... Loopt ie in een koppel? Daar leren ze de meeste normen en waarden wel...

Mooie foto's trouwens op itp van hem!! Ziet er erg goed uit!

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-02 11:52

heej Vanda's. ze lopen met 3 in de wei. 1tje is zn vriendinnetje Knipoog en de ander is heel erg de baas over Passion(expensive) Lachen
het is niet dat ik hem de hele tijd door lig te knuffelen ofzo hoor, hij krijgt bijna alleen maar een knuffel of aai als hij iets goed doet.

abcfgd1

Berichten: 5646
Geregistreerd: 22-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 12:15

Ja, dat snap ik wel... Maar wassen en leren voetjes geven en spelen en dat soort dingen, daar worden wel snel verwend van... Maar ja, tis zo leuk he!!

Oew... heeft ie een vriendinnetje, je hebt hem toch wel goed voorgelicht he?!?! *LOL*

kussss


samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-02 16:35

weetje misschien is het een idee als je geen voer meer uit je hand geeft, maar gewoon eten geeft uit zijn voerbak, worden ze minder dominant van en gaan ze ook niet zo bedelen. en van dat steigeren idd gewoon straffen, en als hij je bijt moet je bij hem in zijn lip knijpen moet je kijken hoe snel dat over is

succes Lachen

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-08-02 17:20

vanda's, voetje geven moet nu eenmaal met hoeven uitkrabben.
en spelen vinden we allebei heel leuk, deden we voor de vakantie ook en toen was ie gewoon 'normaal'.

en Samantha5, juist als ik hem straf door zon dingen gaat hij juist meer happen enzo, dan wil hij terug 'spelen'.
hij hapt namelijk om speelsheid(voor de vakantie hapte hij helemaal niet meer dus hij weet het wel, maar misschien een hersenschudding ofzo gehad Verward Haha! )

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 15:28

Funnyboy was precies zo, af en toe van die periodes dat hij altijd in je jas stond te happen, gewoon omdraaide als je zijn hoeven ging uitkrabben, spelletjes als de teugel in zijn mond pakken en vooral NIET meer loslaten.. schrikken van kippen ofzo, of een hindernisbalk die ineens in het midden ligt.. terwijl hij ook periodes had dat ie heel makkelijk was.

Funnyboy is ook lang hengst gebleven en hij was best wel verwend bij zijn vorige eigenaar, en hij is gewoon erg speels en in de wei ook altijd de baas.
bij hem was het beste om er gewoon geen aandacht aan te besteden en ook geen snoepjes of appeltjes te geven. dan was die klierbui meestal zo over.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 17:33

Ja, dat soort dingen heb je nu eenmaal met jonge paarden. Genoeg mensen, waaronder ik, hebben je toen gewaarschuwd toen je hem zou gaan kopen. Jonge paarden moeten nu eenmaal hun grenzen verkennen, en gelijk hebben ze. Ze willen weten waar ze aan toe zijn. Dus het feit dat hij niet bepaald lief doet, is heel normaal. Je had, het moment dat hij vervelend ging doen meteen hard moeten optreden. Het is beter dat je hem meteen hard straft, dan het een keer toelaten en volgende keer niet. Dan ontstaat er verwarring wat voor je zelf moeilijk is, maar voor je paardje nog het allermoeilijkst.

Straffen met de stem helpt niet. Dat dacht ik eerst ook, maar ik werd al gauw met mijn neus op de feiten gedrukt. In de kudde wordt een paard ook niet verbaal gestraft. Een paard kan niet zeggen dat hij iets niet leuk vindt, of de volgende keer niet meer pikt. In de kudde krijgen paarden meteen een beet of een schop, en dat moet jij in principe ook doen. Paarden luisteren niet, ze voelen.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-02 17:35

XoNo schreef:
Ja, dat soort dingen heb je nu eenmaal met jonge paarden. Genoeg mensen, waaronder ik, hebben je toen gewaarschuwd toen je hem zou gaan kopen. Jonge paarden moeten nu eenmaal hun grenzen verkennen, en gelijk hebben ze. Ze willen weten waar ze aan toe zijn. Dus het feit dat hij niet bepaald lief doet, is heel normaal. Je had, het moment dat hij vervelend ging doen meteen hard moeten optreden. Het is beter dat je hem meteen hard straft, dan het een keer toelaten en volgende keer niet. Dan ontstaat er verwarring wat voor je zelf moeilijk is, maar voor je paardje nog het allermoeilijkst.

Straffen met de stem helpt niet. Dat dacht ik eerst ook, maar ik werd al gauw met mijn neus op de feiten gedrukt. In de kudde wordt een paard ook niet verbaal gestraft. Een paard kan niet zeggen dat hij iets niet leuk vindt, of de volgende keer niet meer pikt. In de kudde krijgen paarden meteen een beet of een schop, en dat moet jij in principe ook doen. Paarden luisteren niet, ze voelen.


XoNo, ik zeg toch het heeft niets met MIJ te maken, ik zal je zo Pb-en.
straffen met stem helpt bij Passion toch anders wel, met constant slaan kom ik echt niet verder mee bij HEM.

Nina

Berichten: 1683
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: Vlissingen, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 18:10

Boogiegirl"]
[quote="XoNo schreef:
Ja, dat soort dingen heb je nu eenmaal met jonge paarden. Genoeg mensen, waaronder ik, hebben je toen gewaarschuwd toen je hem zou gaan kopen. Jonge paarden moeten nu eenmaal hun grenzen verkennen, en gelijk hebben ze. Ze willen weten waar ze aan toe zijn. Dus het feit dat hij niet bepaald lief doet, is heel normaal. Je had, het moment dat hij vervelend ging doen meteen hard moeten optreden. Het is beter dat je hem meteen hard straft, dan het een keer toelaten en volgende keer niet. Dan ontstaat er verwarring wat voor je zelf moeilijk is, maar voor je paardje nog het allermoeilijkst.

Straffen met de stem helpt niet. Dat dacht ik eerst ook, maar ik werd al gauw met mijn neus op de feiten gedrukt. In de kudde wordt een paard ook niet verbaal gestraft. Een paard kan niet zeggen dat hij iets niet leuk vindt, of de volgende keer niet meer pikt. In de kudde krijgen paarden meteen een beet of een schop, en dat moet jij in principe ook doen. Paarden luisteren niet, ze voelen.


XoNo, ik zeg toch het heeft niets met MIJ te maken, ik zal je zo Pb-en.
straffen met stem helpt bij Passion toch anders wel, met constant slaan kom ik echt niet verder mee bij HEM.
[/quote]

Stem werkt wel degelijk, als hij bijt n je zegt met een boze toon van eej!!!
dan houd Mijn Tinker op hoor! Ik doe ook niet zomaar aan slaan, ik probeer het met mijn stem, als hij mij zou trappen krijgt hij er inderdaad wel een terug, maarn iet om elk ding dat hij bijt, ga ik hem slaan ofzo. Als hij luisterd naar mijn stem waarom dan niet?
Natuurlijk snap ik dat het in de kudde wel anders is. Maar toch..

vertigo

Berichten: 204
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Moerbeke, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 18:21

Boogiegirl en tinkerlover, ik geef jullie 100% gelijk hoor : paarden kan je wel degelijk straffen met de stem . Als je een jong paard leert dat na het negeren van een stemcorrectie een tik volgt, is bij de meeste paarden die tik al vlug niet meer nodig. Ik denk dat je goed bezig bent, Boogiegirl en als je consequent blijft zonder hard te zijn, en geduldig bent komt dit wel goed. Succes!

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-02 21:31

Straffen met de stem is anders dan afleren. Als je hem met de stem straft, zal hij het ongetwijfeld nog een keer proberen, wat als je dan net niet staat op te letten?

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _l_amanda_l_, Amazonbot, Googlebot, Jet, Kashmino, Maanon_, Slmt9, vilheide, VogeltjeM en 47 bezoekers