Dik beentje na "veel" beweging??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Dik beentje na "veel" beweging??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-02 09:08

Mirage had een paar weken geleden een dik warm been, maar geen seconde kreupel geweest. Uiteindelijk vee-arts geweest, serie prikken gehad en poeders. Ging toen beter. Ik moest ook blijven bewegen rustig aan. Nu merk ik dat als ik een dag gewoon flink gereden/gelongeerd heb, dat het de dag erna weer dik is. Niet warm, ook niet kreupel.
Iedereen zegt dat het vocht is en ik gewoon moet blijven rijden, maar het mag toch niet normaal heten als dat zo blijft???


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 10:14

Ik vind het een slechte zaak dat een paard met een dik beentje toch gewoon aan het werk moet blijven. Bij elk dik beentje, hoe onschuldig ook in eerste gedachte, krijgen mijn paarden subiet 14 DAGEN RUST.

Bij een dik warm been moet je denken aan de pezen. ik ben dan wel geen dierenarts, maar ik ken ook geen enkele dierenarts die eerst poeders en prikken voorschrijft zonder eerst die rustperiode af te wachten. Is natuurlijk weer anders als het been duidelijk verwond is...

Warme dikke benen duiden op irritatie in de banden en pezen, soms ook spieren en gewrichten. Als jij het constateert na dat je het paard hebt gewerkt, is de arbeid dus duidelijk teveel voor dat paard op dit moment. Ik zou serieus denken aan een sportblessure, en dat laten nakijken door een paardenarts, en dus liever eentje die eerst kijkt voordat er poeders worden geschoven....
en is het inderdaad een blessure, dan mag je geen dag eerder weer beginnen dat dan het paard 100 % genezen is. Echt hoor, eerder beginnen is je paard kapot rijden. Je kan beter wat aan de voorzichtige kant zijn, dan de signalen van het lichaam van je paard in de wind slaan....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-02 10:55

bedankt voor je reactie dees, maar echt werkelijk iedereen zegt dat je juist MOET bewegen, anders kan het vocht niet weg ook. Het is gelukkig niet echt warm (ik ga me van alles inbeelden, maar als anderen voelen is het niet warm) Dus rust is juist niet goed, want dan kunnen de afvalstoffen niet weg. En nog geen minuut gekreupeld, dat ook niet.
Maar je hebt gelijk als je zegt dat het niet zou horen dat een paard een dikker beentje krijgt van wat werk. Lijkt mij als leek tenminste. Het loopt ook niet gelijk op na het werk, pas als ik de dag erna kijk, is het opgelopen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-02 10:56

over ditzelfde been heb ik trouwens eerder een topic geplaatst over wel of niet bewegen............


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 11:07

MirageGidran schreef:
bedankt voor je reactie [naam verwijderd], maar echt werkelijk iedereen zegt dat je juist MOET bewegen, anders kan het vocht niet weg ook. Het is gelukkig niet echt warm (ik ga me van alles inbeelden, maar als anderen voelen is het niet warm) Dus rust is juist niet goed, want dan kunnen de afvalstoffen niet weg. En nog geen minuut gekreupeld, dat ook niet.
Maar je hebt gelijk als je zegt dat het niet zou horen dat een paard een dikker beentje krijgt van wat werk. Lijkt mij als leek tenminste. Het loopt ook niet gelijk op na het werk, pas als ik de dag erna kijk, is het opgelopen.


O gut...als je niet weet wie je moet geloven, vraga het dan aan een echte paardenarts, en vertrouw op die mening. Luister dan ook niet meer naar de rest! Want daar wordt je echt gek van als je wat twijfelt....

Over vocht afvoeren, met rust wordt bedoeld; geen rijden, geen longeren, geen gekdoen los in de bak, geen gevlieg in eht land. Het is wel verstandig om aan de hand over het harde te stappen (maar alleen als er geen probleem is met de botten) om vocht af te voeren, en weidegang in een 'bejaarden-weide' is ook prima. Je kan het been ook afspuiten met koud water (minimaal 20 minuten per keer). Je kan tegen de zwelling ARnica D6 druppels geven (vocht afdrijver, homeopatisch).

Rust is geen gevangenschap 24 uur per dag op de stand, het is "geen arbeid"... de arbeid mag je echt alleen hervatten als je paard, zkeer weten, weer gezond is.

Dat er niet vaak meer op topics met dikke beentje wodt gereageerd is omdat er al zo heel veel topics met dikke beentjes zijn geweest en de uitkomst eigenlijk altijd dezelfde is. je kan dus ook gewoon de zoekfunctie van Bokt gebruiken.
Verder, zo door het internet kan niemand met zekerheid zeggen wat er scheelt aan jou paard. Daar heb je een dierenarts voor.

En dat gratis advies van al je stalgenoten is eigenlijk net zoals advies over internet, gratis...echte kennis heeft een prijskaartje, moet je maar denken. Laat je niet gekmaken hoor!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 11:25

20 minuten per keer afspuiten is te lang, je kunt het been dan te koud maken, 10 minuten is echt genoeg dan maar liever een keer vaker afspuiten. Ook met de Arnica druppels ben ik het niet eens (ik weet dat ik lastig ben) Arnica is bedoeld voor kneuzingen en verekkingen van spieren alles onder de voorknie en het spronggewricht is pezen en banden. Er zijn veel onderzoeken gedaan naar het belang van paarden doorwerken tijdens blessures en degene die ik gelezen heb komen tot de conclusie dat je eigenlijk alleen met pees beschadigingen en bot breuken of scheurtjes naar absolute rust moet. Verder is een lichte arbeid bevordelijk voor de doorbloeding en dus ook de genezing, mits het paard niet erg kreupel is natuurlijk omdat je dat andere benen weer overbelast.
Mijn advies is om zoveel mogenlijk te werken maar net onder de grens te blijven dat het dik wordt, langzaam aan de training iets opbouwen. Als het met een paar weken niet verbetert zou ik wel de veearts opnieuw inschakelen.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 11:31

Zo zie je maar weer, twee gratis adviezen, ze liggen behoorlijk ver uit elkaar...wat is nu wijsheid? [naam verwijderd] houdt zich aan haar advies (overigens, advies van [naam verwijderd]' dierenarts) Katja vertrouwt op haar eigen kennis (of die van haar dierenarts)....
MG, vertrouw op je eigen mening en je dierenarts of mentor...Succes, hoop dat het snel over is!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-02 11:33

ik weet hoe het werkt; iedereen denkt het te weten. Ik weet helaas goed (door vorig paard) wat er met 'rust' wordt bedoeld....
en aan de paardenarts had ik het dus gevraagd; maar gewoon blijven bewegen is het advies, en het is niet de eerste de beste volgens zeggen.
Maar oke, juist omdat ik er wel wat aan twijfelde plaatste ik dit topic, maar je hebt gelijk; het is hetzelfde als 'advies' op stal.....
maar ja, wie weet he.........je hoopt er toch wijzer van te worden, toch?!!

someone

Berichten: 530
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-02 12:00

Ben je zeker dat hij/zij een dik been heeft van te veel rijden?Want ik ken paarden die wel eens dikke poten krijgen van te veel kuilgras.Maar als ik jouw was dan zou ik gewoon het advies van de DA opvolgen.
Groetjes Julie


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amand0, Angelo_J, ComscoreBot, SemrushBot en 63 bezoekers