eng

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-01 13:11

Zoals de meeste van jullie weten heeft honey in mei, juni, en begin juli op de kinderboerderij met 2 hengstjes van 2 jaar gestaan. Duncan heeft er toen regelmatig op gezeten, maar als ik erbij was nooit "erin"zeg maar.
Ze is hierna ook een keer hengstig geweest (in juli of augustus). Daarna heb ik haar niet meer hengstig gezien, maar dat is zowiezo heel moeilijk te zien bij honey.
Nu (misschien verbeelding) begint ze voor mijn gevoel toch een beetje een buikje te krijgen. Ze heeft totaal nog geen uier.
Ik heb steeds vaker nachtmerries dat ik op stal kom, en dat honey dood in een plas bloed ligt, met een dood of levend veulen ernaast (toestand van het veulen verschilt).
Ik weet gewoon niet meer wat ik moet. Ik wil heel graag een veulen, maar nu begrijp ik waar mijn schoonmoeder zo bang voor is.
Ok, het is dus helemaal niet zeker dat ze uberhaubt drachtig is. Maar wat als ze wel drachtig is?
En gister toen ik ineens een wat dikker buikje zag, is dat gras, hooi, brokken, verbeelding...... of een veulen?
Stel dat ze drachtig is, en het veulen wordt normaal geboren. Wanneer dan enten en ontwormen (het veulen)?
Misschien zoek ik problemen die er helemaal niet zijn, maar ik vind het gewoon eng.
Vanaf wanneer (welke maand in de dracht) begint de uier te groeien? Vanaf wanneer kan je echt aan de buitenkant wat zien?
Toen de veearts in oktober voor de enting kwam, heb ik hem gevraagd of ze drachtig kon zijn, maar het leek hem erg onwaarschijnlijk, aangezien ze hengstig was geweest.
Groetjes een ongeruste stef


Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-01 14:00

mhhhh onwaarschijnlijk als ze hengstig is geweest.. vriendin van mij had een arabische schimmelmerrie al een keertje een veulen gehad en weer laten dekken door een voshengst.
Helaas mevrouw werd hengstig en omdat het te laat in het jaar werd is ze niet meer gedekt.
Ze is elke keer keurig op tijd hengstig geworden er liep een shethengst bij in dus dat merk je dan maar wat goed.. grote verbazing dus dat er in de lente ineens een veulentje bij stond... ze was wel wat dikker geworden maar echt geen buik en totaal geen uier...
veearts snapte er niets van..

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-01 14:21

Je kunt wel een beetje kijken naar de buik. Is ze algemeen vetter, dus op de ribben ed?
Of wordt ze dikker aan het eind van haar buik, tegen de flanken aan.
(een veulen groeit daar namelijk, hihi en niet op de ribben.. Lachen )

En wil je je gevoelens rust geven, dan de veearts erbij halen. Die scant hon en dat gaat snel genoeg, je bent 75 gulden lichter, maar hebt wel zekerheid!!

Het gebeurt inderdaad vaker dat merries wel hengstigheid gedrag tonen en toch drachtig zijn. Ook kan het zo zijn dat merries niet laten zien wanneer ze hengstig zijn.

(Ik heb Isolda dit jaar voor het eerst echt hengstig gezien, verder nooit iets speciaals gemerkt!!)

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-01 14:51

c
Laatst bijgewerkt door janna op 03-02-22 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

-

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-01 18:45

Tara was ook drachtig en dat merkten we pas in de tiende maand! Tja als je het zeker wilt weten moet je Honey even laten scannen. Op opvoelen. Dat kan nu ook al. Daar wordt je natuurlijk veel rustiger van want dan weet je het zeker..

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-01 19:09

Jep enige paard want ze had een eigen weiland met stal op 10 min van haar flat af en naast de manege.
Toen het veulen 2 mnd oud was kwam ze 's morgens opnstal merrie doodziek onderweg naar Utrecht overleden koliek gehad...
veulen is een flessekind en wel aan de verwende/iele/kleine kant maar heeft het gehaald.

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Esther_r20, jaap_2005, Pinacolada, vera_pino, vilo en 94 bezoekers