Pony is jaloers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-01 19:30

Hallo,
mijn pony,die de weide deelt met vele dieren,o.a een welsh is ontzettend jaloers.
's Avonds komt ze aangerent als er voer wordt neergelegd en ze moet altijd alle aandacht hebben.Ze heeft trouwens ook naar een heel erg jong kalfje gesteigerd en daar ben ik helemaal niet blij mee!
Boos! is dit af te leren of wat moet ik doen?

groetjes sunnylover



joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-01 00:41

Hallo,

dit heeft gewoon van alles met het een gewoon sociaal (of asociaal) gedrag van dieren in een kudde te maken. In iedere groep dieren zal je altijd een soort van sociale rangorde krijgen. In een groep honden of wolven komt er uiteindelijk altijd een leider uit. Bij ponies is dat niet anders. In een kudde ponies worden er altijd wat manoevres uitgevoerd voordat de uiteindelijke rangorde bekend is. Daarbij vallen soms redelijk rake klappen. In sommige gevallen kan dat gevaarlijk zijn. Denk maar aan een hele bazige pony merrie die je bij een paard in de wei doet. Dat kan ooit tot zware ellende komen. Het paard hoeft maar een klap te geven en weg pony..

Als de pony asociaal blijft en de andere dieren niks gunt, dan moet je proberen om wat verstandiger te voeren. Maak twee hoopjes, een voor de pony en een voor de anderen. Wij doen dat ook altijd in het natuurreservaat. Anders krijgt de baas gewoon alles en de rest krijgt weinig of niks..

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-01 07:07

Wij hebben ook zo'n pony staan en echt alleen haar blik al doet de andere vluchten Boos! , dus wij hebben altijd 4 verschillende voerplekken......anders hebben die andere inderdaad helemaal niks!!!
Is ook altijd ff uitkijken met biks voeren want dan wil ze vooraan staan en echt als de andere te dicht in de buurt komen dan deelt ze echt rake klappen uit, en dan gaat ze echt niet kijken of WIJ ertussen staan Boos! ....voedernijd noemen ze dat (bang dat ze wat te kort komen) hihihihihi Verward

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-01 09:43

Ze wordt genoeg gevoerd,
staat de hele dag op het land en krijgt 's avond haar kostje wel maar toch blijft het een arrogant dier...(nou ja,ik houd wel superveel van haar hoor maar het is zo zielig voor die andere dieren!)

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-01 12:48

Als de andere paarden het goed met elkaar kunnen vinden, is er meestal niet zo'n probleem. Het beste is om een even aantal pony's samen te zetten, omdat ze dan min of meer paren kunnen vormen. Wordt er één paard echt uitgesloten en de andere minder,n dan is het goed om het uitgesloten paard samen met een nader paard dat lager in lrang is samen te zetten.

Meestal lossen zo'n rangproblemen wel vanzelf op. Na een paar vechtpartijen blijft het paard dat lagert in rang is wel uit de buurt van het dominante.

Als er geen ongelukken gebeuren zou ik nog even afwachten.
Bij ons is er ook een pony die een tijdje geleden een paar beten in haar rug had en nu is alles opgelost.
Femke

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-01 18:51

Mijn Fjord heeft ook last van asociaal gedrag. (zal wel aan het ras liggen Jacqueline Vork )
Ze is flink de baas over de andere twee als er gevoerd moet worden. Het voer op verschillende plaatsen neerleggen heeft geen zin want de verdedigt alle plekken net zolang tot de anderen het opgeven en een eind verderop gaan staan. Met hooi mogen de anderen wel mee-eten als we het hooi in een lange strook leggen. }>
Dus wij halen haar gewoon uit de wei als er gegeten gaat worden, zo krijgt ze ook 2x daags even een knuffel en is Fjordje ook weer tevreden Gaaaap Zo kunnen ze allemaal rustig hun eigen eten opeten.
Knipoog

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Cody op 2001-05-25 19:53 ]</font>

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-01 21:39

Harry blijkt ook voernijd te hebben. Zodra hij eten ziet (doet er niet toe wat) dan begint hij naar Suma te schoppen, die dan niet meer bij het eten durft te komen.
Als volgt opgelost:
2 tractorbanden (tegen het wegwaaien van het hooi) in de paddock en harry aan een halstertouw vast bij de ene band. Volgens mij ben ik niet de eerste die dat bij hem doet, want hij staat erbij alsof het de normaalste zaak van de wereld is!
Petra


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Jeska2, M_Vainqueur, Pova, Solmyrkvi en 32 bezoekers