zadel te ver naar voren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

zadel te ver naar voren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-02 12:33

Wat mij opvalt, is dat veel (dressuur)ruiters hun zadel zo ontzettend ver naar voren hebben liggen. Het lijkt soms wel alsof ze bij hun paard op de nek zitten! Haha!
Geen gezicht, en ook niet zo bevorderlijk voor het achterhandgebruik lijkt me. Ik rij IJslanders, en bij IJslanders is het gebruikelijk het zadel iets verder naar achteren te leggen. Natuurlijk nooit zover dat het op de lendenen ligt, maar wel duidelijk van de voorhand af. Het paard heeft daardoor meer schoudervrijheid, kan zich gemakkelijker bewegen.
Waarschijnlijk vinden veel grote-paarden-ruiters op hun beurt weer van ons dat wij onze zadels raar op ons paard hebben liggen. Het is maar wat je gewend bent, natuurlijk.

Maar wat is nu precies de reden van dit ver naar voren zadelen? Of is het niet meer dan een gewoonte?


chanickyo

Berichten: 2050
Geregistreerd: 11-02-02
Woonplaats: Auckland, NZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 15:51

misschien lijkt het zo omdat jij ver naar chteren bent gewent, want ik vind dat weer nit

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 17:11

Klopt. Valt mij ook op dat zadels soms zelfs op de schouder liggen. Bij ITP zijn hier wel een paar voorbeelden van te vinden. Geen idee waarom dit wordt gedaan. Moet je je eens indenken wat een ellende zo'n dier doormaakt met een ruiter op zijn nek en een zadel dat zijn schouders plet.

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 21:06

Daar zie ik ook elke dag weer foto's van bij ITP,vind het echt geen gezicht en het lijkt me ook niet echt lekker zitten.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 21:43

ja toen ons zadel opgevuld werd werd dat ook aan ons verteld (niet datwij dat deden hoor) dat veel dressuurzadels te ver naar voren werden gelegd. was voor mij verder nooit bekent.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 21:52

bij "gewone" paarden ligt het zadel altijd iets verder naar voren dan bij ijslanders maar dat heeft als reden(ismij verteld)
omdat het zwaartepunt bij ijslandrijden verder naar achter ligt dan bij engels rijden(komt mede doordat een gewoon paard op elke "hoek" een beenheeft en een ijslander 4 benen onder zich heeft)
ook maakt een ijslander andere bewegingen dan een"gewoon paard"
dit komt ook door de bouw die het paard geschikt maaktvoor de tolt en telgang waarbij een andere/flexibelere schouder voor nodig is
zo is het mij uitgelegd inieder geval

Ik ben niet pc en heb ook niet de ambitie dat te worden :evaw:

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-08-02 09:49

Ik kan je echt even helemaal niet volgen draumpje! Op elke hoek een been, 4 benen onder zich? Wat is het verschil? En volgens mij is beweging vanuit de schouder voor elk paard wenselijk. Het is jou kennelijk wel op een heel vage manier uitgelegd...ben benieuwd naar de bron van deze wijsheid!
Maar uit bovenstaande reacties blijkt wel dat ik niet de enige ben die die zadels vaak zo ver naar voren ziet liggen. Het lijkt er toch op dat er niet zo goed over nagedacht wordt, en dat er veel slecht passende zadels in omloop zijn.

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 10:09

Op maneges zie ik ook vaak heel foute dingen. Vooral als de ruiters uit de beginnerslessen net zelf kunnen opzadelen, zie je de meest vreemde manieren van zadelen. Het zadel te ver naar voren leggen, is inderdaad iets wat ik heel vaak tegenkom. Geen gezicht, en lijkt me voor het paard in kwestie ook zeer onprettig!

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 16:38

Ik weet wel dat ik dat vroeger ook vaak bij m'n pony deed (ben ik sinds kort pas achter gekomen) m'n vriendinnen legden ook vaak het zadel zowat op d'r hals,dat zat natuurlijk voor geen meter,nu weet ik waarom altijd m'n beugels scheefzaten(want mn zadel lag ook nog eens scheef!) en het zadel zo heen en weer ging met draven,gewoon omdat het zadel op d'r schouders lag,maar niemand die er wat van zei.
Nu leg ik 'm een stuk naar achter het het zit veel beter.

Iemand bij ons rijdt dressuur en die doet het zadel ook zo ver naarvoren die zit haast op z'n nek! En dan de beugels kort zodat de knieeen ook nog eens ver naar voren liggen,heel vreemd gezicht,maar niemand zegt er wat van en dan heb ik ook zoiets van: tjah laat maar zitten dan.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 19:25

Het is mij eigenlijk nooit zo opgevallen, ik heb zelf een dressuurzadel en zorg er altijd voor dat mijn zadel achter de schouder ligt.

grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 18:31

denz schreef:
Daar zie ik ook elke dag weer foto's van bij ITP,vind het echt geen gezicht en het lijkt me ook niet echt lekker zitten.



zoals die van mij..

Mijn zadel schuift naar voren, ik leg het met opzadelen écht achter de schouder, maar tijdens het rijden schuift het dus.

Ik ben er al 3 keer mee terug geweest en het is 3 keer opgevuld, maar helpen doet het tot dusver niet.. Ik ga binnenkort maar weer terug. Scheve mond

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 18:35

grassie schreef:

zoals die van mij..

Mijn zadel schuift naar voren, ik leg het met opzadelen écht achter de schouder, maar tijdens het rijden schuift het dus.

Ik ben er al 3 keer mee terug geweest en het is 3 keer opgevuld, maar helpen doet het tot dusver niet.. Ik ga binnenkort maar weer terug. Scheve mond


Je kan een staartriem proberen, al is dat natuurlijk niet de beste oplossing.

Ik heb trouwens altijd geleerd dat de singel zeg naar in de oksel moet zitten, niet helemaal maar net ietsje ervoor.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 18:35

Ik heb geleerd dat de singel een handbreedte achter het voorbeen moet liggen. Dat is dus ca 10 cm.
Dan ligt zadel het zadel goed.

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!


grassie

Berichten: 4856
Geregistreerd: 13-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 18:40

Esme_27 schreef:
[Je kan een staartriem proberen, al is dat natuurlijk niet de beste oplossing.
[/quote]


ástjeblieft zeg, dat is zo gigantisch pony-achtig Haha! Schijnheilig

Dan nog liever een voorsingel, maar ik vind dat het gewoon moet blijven liggen; een goed passend zadel schuift niet. Conclusie, mijn zadel past niet, maar het is gepast door een (echte lijkt me) deskundige die zei dat paste.. Clown
en als het dan niet (meer) past moet zij maar zorgen dat het weer gaat passen!

Het kan me niet schelen als mijn manieren je niet aanstaan. Ze staan mij ook niet aan. Ze zijn nogal slecht.
Tijdens lange winteravonden treur ik erom. ~Humphrey Bogart

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 19:01

grassie"]
[quote="Esme_27 schreef:
[Je kan een staartriem proberen, al is dat natuurlijk niet de beste oplossing.
[/quote]

ástjeblieft zeg, dat is zo gigantisch pony-achtig Haha! Schijnheilig

Dan nog liever een voorsingel, maar ik vind dat het gewoon moet blijven liggen; een goed passend zadel schuift niet. Conclusie, mijn zadel past niet, maar het is gepast door een (echte lijkt me) deskundige die zei dat paste.. Clown
en als het dan niet (meer) past moet zij maar zorgen dat het weer gaat passen!


ben ik ook met je eens hoor! Maar in de tussentijd is het wel een tijdelijke oplossing, en omdat iets niet leuk staat is nooit een goede reden..

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 19:55

Esme_27 schreef:
Ik heb trouwens altijd geleerd dat de singel zeg naar in de oksel moet zitten, niet helemaal maar net ietsje ervoor.


iets voor de oksel lijkt me erg moeilijk Haha!
als je de oksel hebt om het zo maar te noemen, moet er nog een handbreedte vrij liggen en dan de singel pas....

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-02 20:48

MirageGidran"]
[quote="Esme_27 schreef:
Ik heb trouwens altijd geleerd dat de singel zeg naar in de oksel moet zitten, niet helemaal maar net ietsje ervoor.


iets voor de oksel lijkt me erg moeilijk Haha!
als je de oksel hebt om het zo maar te noemen, moet er nog een handbreedte vrij liggen en dan de singel pas....
[/quote]

Ja zo bedoelde ik het eigenlijk!!
Alleen een handbreedte?zoveel? hoe moet je je hand dan neerleggen? Verward
Ik ben niet zo snugger sorry..

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-02 13:53

Romkabouter schreef:
Ik heb geleerd dat de singel een handbreedte achter het voorbeen moet liggen. Dat is dus ca 10 cm.
Dan ligt zadel het zadel goed.


zo heb ik het ook altijd geleerd. Alleen zijn er zltijd mensen die vinden dat het zadel te ver naar achter ligt.

Het lijkt me dat een paard niet lekker kan lopen wanneer de singel te ver in z'n oksel ligt. Dan heb je ook meer kans op schuurplekken van de singel.

Don't hate me cause you ain't me!

Floor_Robby
Berichten: 38
Geregistreerd: 30-07-02
Woonplaats: Ugchelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 18:41

Mij lijkt een staartriem ook het handigst !
iK gebruik zelf ook een staartriem omdat mijn pony echt geen enkel zadel past. En voor mij is het dus heel handig.
En als ze zeggen een goed zadel schuift niet vind ik dat dus grote onzin!


mij!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-02 21:20

de allersimpelste manier om het zadel goed neer te leggen is dit:

je pakt het zadel, legt het vrij ver naar voren, bijna bij de hals ja, dan leg je het neer, vervolgens schuif je het langzaam naar achteren, op een gegeven moment voel je dat het zadel 'vast' ligt, en dan ligt het op de goede plaats.
maakje dan de singel vast dan zie je inderdaad dat de singel ongeveer een handbreedte(met je platte hand dus) achter het voorbeen van het paard ligt.

maar sommige paarden hebben een vrij lange rug, waardoor er achter het zadel nog wat rug 'over' is waardoor het lijkt of het ver naar voren ligt, of een paard dat veek schouder&front heeft dan ziet het er ook weer andrs uit.

dus de simpelste manier is, leg het naar voren, schuif het naar achteren, en dan voel je vanzelf dat het 'vast' ligt en dus op de juiste plek ligt!

dat legde ik de beginners 1x uit en die hadden daarna het zadel bijna altijd op de goede plek liggen!
maar uitleggen via de computer is lastiger dan uitleggen door het te laten zien bij een pony!

en Floor_Robby, sorry hoor maar als je naar een goede zadelmaker gaat en je laat een zadel op maat maken, dan is er ook een zadel dat goed ligt op jouw pony en (bijna)niet schuift!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 10:12

Bij Baduh ligt het zadel ook wat verder naar achter hoor. In ieder geval een hand tussen de singel en zijn okselplooi en daardoor ligt het zadel zo dat zijn schouders vrij blijven en het zadel niet om zijn hoge schoft hoeft heen te vallen. Daarbij komt dat Baduh een hele oude drukking op zijn schoft heeft die verhard is. Daar ligt het zadel achter. Ik train wel extra zijn rug en buikspieren zodat die de eventuele gewichtsverplaatsing van mij en het zadel wel op kunnen vangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 11:24

DIt is wel een ontzettend oud topic.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 19:33

Maar nog steeds interessant!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-02 19:45

Ja bubbels, dat is ook de reden waarom ik het niet geslotteerd of verwijderd heb. De laatste reacties kwamen weliswaar wat laat, maar ik denk dat die nog steeds iets toevoegen aan het onderwerp.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-02 13:52

Inderdaad oud...maarre: mijn merrie is vrij kort in haar rug en is heel erg rondgeribd, zeg maar buikig!

Ik krijg geen enkel zadel zo opgelegd dat er een handbreedte tussen elleboog en singel zit... heel apart hoor.

Bij mijn ruin is dit geen probleem. Heeft dus ook wat met de bouw van je paard te maken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers