Verzekering verzorgpaard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-01 21:04

Hoe doen jullie dat met de verzekering als je op een paard rijdt dat niet van jezelf is?
Want het paard valt namelijk altijd onder de WA van de eigenaar, maar dat is niet altijd eerlijk als <b>jij</b> degene bent die er eigenlijk de verantwoording voor heeft.

Kan je dus het paard in je eigen WA-verzekering opnemen?

En hoe zit het met de verzekering voor het paard (ziektes, ongevallen e.d.), betalen jullie die of de eigenaars? Of hebben jullie niet zo'n verzekering?


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Cody op 2001-05-23 09:01 ]</font>


Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 21:19

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar ik België is het zo dat wanneer je de bewaring hebt over een paard waar jij de eigenaar niet van bent dat gedekt is in de je eigen Burgerlijke Aansprakelijkheidsverzekering.
Het beste dat je kan doen is je polis erop nalezen.

Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-01 21:31

Ja, maar ja, al die kleine lettertjes enzo Schijnheilig Wou gewoon even van de ervaringsdekundigen horen hoe het zat.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 21:48

Wij hebben het er pas met de menvereniging over gehad. Ik zal het effe opzoekn... Ik heb destijds een E-mail gestuurd aan de Unive (zijn wij bij verzekerd). Mijn vraag was: Ik rij in een menles met een paard van een ander. Wie is er aansprakelijk als dat paard iets vernield op de weg. Ik omdat ik ermee rij, of de eigenaar omdat het zijn paard is?
antw: In de regel kan worden uitgegaan van het volgende:
Indien een schade voortvloeit uit een eigen gedraging van het paard (bijvoorbeeld schrikt, slaat op hol, of gaat er eigener beweging van door) dan is de eigenaar daarvoor in principe aansprakelijk te houden.
Gaat het om een schade die voortvloeit uit wat we een geleide gedraging noemen zal de ruiter/menner aansprakelijk te houden zijn. Bijvoorbeeld de ruiter stuurt het paard linksaf zonder te kijken of de weg veilig is waardoor een fietser ten valkomt.
indien de menner aansprakelijk is voor een schade met een paard en er is sprake bvan hobbymatig gebruik biedt de Unive aansprakelijkheidsverz. voor particulieren daarvoor dekking. Het maakt daarbij niet uit of het een eigen paard betreft of het paard van een ander.
Voor de schade die voortvloeit uit de iegen gedragingen van het paard zal de eigenaar van het paard een verzekering moeten hebben.

Mocht ik zelf wat m,et dit paard krijgen, valt dat dan onder mijn eigen verzekering of onder de verzekering van de eigenaar van het paard?
antw: in de omschreven situatie is er sprake van schade van zaken 9een paard is ook een zaak) onder opzicht. Op de Unive aansprakelijkheidsverz. is opzicht beperkt meegedekt tot 25.000 per schadegeval. Het moet echter niet gaan om zaken die verzekerde gehuurd heeft. U kunt dit nog nalezen in het reglement voor de aansprakelijkheidsverz. voorparticulieren.

Strict genomen geldt: schade aan het paard dat je van je buurman hebt geleend is gedekt. Schade aan het bij een manege/stal gehuurde paard is niet gedekt.

Blijft overigens wel staan dat de gebruiker aansprakelijk moet zijn voor schade aan het paard. Als het paard door eigen gedrag schade oploopt is dat gewoon zaak van de eigenaar.

Mischien dat je een derghelije e-mail aan je eigen verz.mij kunt sturen....
Wat sowieso erg slim is om alles duidelijk op papier te zetten. Wie waarvoor op draait als er iets gebeurt....

allegria
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 09:25

een paard valt onder huisdieren voor de wet dat lijkt misschien vreemd maar toch is het zo je bent dus altijd wa verzekerd met je paard ook als het niet jouw paard is (dit geldt dus ook voor honden bijvoorbeeld) maar als je je paard wil verzekeren tegen diefstal of afmaken ten gevolge van een ongeluk (ik zeg maar wat) dan krijg je de verzekerde waarde terug in geld zorg ervoor dat je paard altijd iets duurder is verzekerd dan zijn eigenlijke waarde! en nee het verzekeringsgeld is niet alleen bedoeld om een nieuw paard te kopen je kunt bijvoorbeeld ook je dierenarts rekening van betalen (mocht dit nodig zijn) ik hoop dat jullie er wat aan hebben

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-01 13:57

Ja dus als ik rijd met een paard en we veroorzaken samen een ongeluk, is dus in principe de eigenaar aansprakelijk voor het paard.
Maar aan de andere kant ben ik ook WA verzekerd als ik met een paard op stap ben (maakt niet uit van wie).
Maar nu wil de eigenaresse van een paard dat ik misschien ga rijden dat ik dat paard in mijn WA verzekering opneem.
Kan dit?

Ik weet het, het is een ingewikkelde kwestie maar ik wil graag van anderen horen hoe ze dit doen.


Silvia

Berichten: 3267
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-01 11:28

Ik zou gewoon je verzekeringsadviseur bellen en vragen hoe het zit (graag antwoord op schrift natuurlijk!)
Ik heb begrepen dat er ook een verschil is als je betaalt om te mogen rijden op die pony of dat je het voor noppes mag.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fleuribelle, Kyno en 39 bezoekers