Paard 2 jaar stilgestaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
mar29
Berichten: 2
Geregistreerd: 06-01-12

Paard 2 jaar stilgestaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-12 22:03

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum dus ik hoop dat ik hier goed zit.

Ik kan een paard gaan rijden voor iemand alleen heeft het paard ongeveer 2 jaar stil gestaan. Het paard is 17 jaar z dressuur en m2 springen.
Ikzelf ben nog niet zo ver. Het is helemaal geweldig dat ik weer een paardje heb gevonden heb zelf nl 3 jaar niet meer fanatiek kunnen rijden. Nu is mijn vraag hoe kan ik dit het beste opbouwen voor het paard omdat hij al zolang niks meer heeft gedaan. Dacht zelf aan longeren opbouwen en dan het rijden op te bouwen en natuurlijk een band creëren door lekker vaak te knuffelen en aandacht aan hem te besteden.

Hebben jullie tips voor mij hoe ik dit het beste kan opbouwen?

Groetje Mar


Janine001

Berichten: 4214
Geregistreerd: 18-09-10
Woonplaats: Friesland

Re: Paard 2 jaar stilgestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:05

Ik denk inderdaad ook beginnen met longeren, zadel erop en langzaam aan weer wat gaan rijden.
Dit natuurlijk langzaam opbouwend :D

Vribaldi (Gribaldi x Jetset D) - B+15 | Easy Way (Le Roi x Titan Way xx) - L1 + 3 | Joey (Hemingway x Ad van 't Vlier) - L2 + 4

mar29
Berichten: 2
Geregistreerd: 06-01-12

Re: Paard 2 jaar stilgestaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-01-12 22:31

Dank je

swaatje

Berichten: 636
Geregistreerd: 27-04-09

Re: Paard 2 jaar stilgestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:10

mijn eigen paard heeft alles bijelkaar 5 jaar op de wei gelopen.. is momenteel 16 jaar en ik ben er afgelopen zomer voor het eerst weer es opgekropen... ( met traantjes in de ogen van blijdschap!!!) We kwamen er nu pas achter dat hij weldegelijk pollenallergie heeft ( terwijl een andere arts dit had uitgesloten...)

Ik ga het dit jaar ook weer oppakken met hem en wil vanuit grondwerk, longeerwerk, longeerwerk met zadel naar rijden toe werken... alles rustig aan... plezier en ontspanning staan op een gedeelde nummer 1... :)

Het zal allemaal wat roestig verlopen, zal bij jou en je verzorgtoppertje ook wel zo zijn... Neem de tijd, dan blijf je vervelende dingen als blessures voor.. ;)

Succes en veeeel plezier gewenst!

You can't always get what you want... you get what you need!!!

troi
Berichten: 16985
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard 2 jaar stilgestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:12

Paar keer longeren en er dan eens rustig opkruipen. Paarden zijn niet van suiker. Als je het een beetje met beleid doet kun je al best vlot aan de slag hoor.

noahlady

Berichten: 812
Geregistreerd: 16-07-11

Re: Paard 2 jaar stilgestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:58

lekker rustig aan beginnen.
Je kan wat gaan longeren, maar je kan er best wel al op hoor!
Je zal hem alleen weer helemaal los moeten werken en conditie moeten gaan op bouwen. dus lekker veel stapwerk en wat draf en niet te lang....

Cup__Cake
Berichten: 124
Geregistreerd: 06-01-12

Re: Paard 2 jaar stilgestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 12:16

Wat al gezegd wordt: langzaam beginnen en steeds verder uitbreiden.

Ayleen_R

Berichten: 395
Geregistreerd: 27-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:13

noahlady schreef:
lekker rustig aan beginnen.
Je kan wat gaan longeren, maar je kan er best wel al op hoor!
Je zal hem alleen weer helemaal los moeten werken en conditie moeten gaan op bouwen. dus lekker veel stapwerk en wat draf en niet te lang....



Hier ben ik het mee eens !


BenB

Berichten: 568
Geregistreerd: 09-10-07
Woonplaats: Friesland

Re: Paard 2 jaar stilgestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:17

Eerst rustig opbouwen met grondwerk zoals longeren enkele malen in de week en de intensiviteit langzaam opbouwen. Zo kunnen jullie elkaar wat leren kennen voordat je eropo stapt omdat je zelf ook enkele jaren niet gereden hebt. Wanneer je het zelf vertrouwt dan kun je wat stapwerk en licht drafwerk gaan doen. Dit langzaam opbouwen en les nemen wanneer jullie er beiden aan toe zijn. Een paard rijden dat voorheen op hoger niveau heeft gereden hoeft zeker niet makkelijk te rijden te zijn. Goed les is dus belangrijk. :)

Zadel je dromen voordat je ze berijdt...

hpfan
Berichten: 138
Geregistreerd: 22-04-10
Woonplaats: ingooigem belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:21

ik rijd momenteel ook een paardje wel 9 jaar maar heeft ook 3 jaar stil gestaan wegens veulentjes.
ik rijd haar nu zo'n 2 maand.
eerste 2 weken heb ik alleen gelongeerd (eerst los daarna met zadel) dan rustig erop gekropen en begonnen met 20 minuutjes veel stap en draf.
nu ongeveer 2 maand later dus rijd ik meestal 45 min tot 1u (zo'n 3 keer per week) we rijden twee keer dressuur en 1 keer balkjes/lage sprongetjes.
het zou normaal de bedoeling zijn om met haar in februari-maart te starten op jumping (mss ook eens dressuurtje tussendoor) gewoon rustig aan doen, bij het ene paard gaat het vlugger dan bij het andere. gewoon goed luisteren naar de paard, hij zal zelf wel aangeven wanneer hij het lastig/moeilijk heeft.

een laatste bries staat eeuwig in het geheugen gegrift

i_risss
Berichten: 509
Geregistreerd: 17-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:40

Mijn verzorgpaard is al wat ouder en heeft 3 jaar weinig tot niks gedaan. Ik ben er gewoon opgestapt en rustig begonnen. De eerste maand hebben we een beetje conditie opgebouwd, elkaar leren kennen, etc. Toen heb ik les genomen en zijn we echt aan het werk gegaan. De spieren in zijn hals zaten vast waardoor hij 1 houding aannam, en niet soepel was in zijn hals en het buigen. Ik wist niet hoe ik dit zelf aan moest pakken dus les was voor mij echt nodig. Nu, 4 maanden later, gaat het echt al veel beter. We trainen 5x in de week, ik heb nog steeds les, en we gaan steeds weer een stukje vooruit. Mijn doel is om in het voorjaar wedstrijd te gaan rijden.

Het is belangrijk dat je naar je luistert naar je paard, en kijkt waar zijn grenzen liggen. Een goede instructrice is zeker in het begin belangrijk.

Nyaleti

Berichten: 6005
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Paard 2 jaar stilgestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:44

Eerst longeren zonder hulpteugels ofzo,

Lottie84
Berichten: 8689
Geregistreerd: 17-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:44

Die van mij heeft na 2 zwangerschappen vrijwel 4 jaar stil gestaan. Kon er zo een zadel opleggen en opstappen. Opbouwen kun je ook onder de man, lekker lang en laag ontspannen wat werken aan de flexibiliteit en ontspanning en van daaruit langaam gaan opbouwen. Zou beginnen met stap, na een paar dagen kleine stukjes draf erbij. Als die eerste basis goed en ontspannen is dan kun je hem stukjes gaan opppakken, om vervolgens eer terug te gaan naar het laag en ontspannen. Zodoende kun je de conditie en spierontwikkeling langzaam opbouwen.
Laatst bijgewerkt door Lottie84 op 07-01-12 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

xMarieke

Berichten: 5701
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: Aan het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 14:45

Een paar jaar geleden heb ik een paardje opnieuw opgepakt nadat ze 9 maanden had stil gestaan. Gewoon erop gaan zitten en veel stappen, met kleine stukjes draf en af en toe een rondje galop. Beginnen met 20 minuutjes en zo opbouwen naar harder werken. Na 2 weken ook buiten gaan rijden door de bergen en gesprongen. Ze ging echt supergoed vooruit speklaag was zo weg :)
Longeren heb ik tussendoor misschien een enkel keertje gedaan.

AnnemiekvM

Berichten: 8231
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Paard 2 jaar stilgestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:50

Dit is per paard verschillend. Als ze veel heeft kunnen buitelopen scheelt dat een hoop.
Longeren kan soms zelf belastender zijn dan rijden, dus ik zou dit rustig aan afwisselen. En met om de dag beginnen?

Voor altijd in m'n hart, Tommie

Miss_Amber
Berichten: 43
Geregistreerd: 30-12-10
Woonplaats: Gilze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:53

Mij hebben ze een keer op een friese hengst gezet. Die had dus al 6 jaar stil gestaan. (Dat wist ik pas toen ik al gereden had.. Hadden ze van te voren niks over gezegt.) Maar er was echt niks van te merkern dat hij al zo lang stil stond! Dus het hoefd niet voor ieder paard een probleem te zijn.
Maar ik zou het idd gewoon rustig aan doen! :j

Belangrijk is niet alleen de weg die je gaat, ook het spoor dat je achterlaat. :)

gewoonmarie

Berichten: 1135
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:19

die van mij had ook 2 jaar stilgestaan, 23jr maar kwam wel in de wei enzo... gewoon opgestapt en weggereden. na een week mee naar springles en ze vond het prachtig! :9

Mojototojr x UB40 x Houston
Nelly Furtado d-oc Just Wimphof x ampere x Nero
Oops I did it again Flynn X Lord Loxley X zeoliet
Starlight Mowgli VOD X Nelly Furtado

opisop_shop

Berichten: 15057
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paard 2 jaar stilgestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:22

zou het oppakken als een groen paard wat betreft conditie, maar wel met de nodige kennis en ervaring op zak en een stuk sneller vooruitgang verwachten hierin. Houd er wel rekening mee dat er van frissigheid/onwennigheid best wel wat streken uit kunnen komen natuurlijk!

~ When life gives you mountains, put on your boots and hike ~

Sharissael
Berichten: 874
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Appelscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:25

gewoonmarie schreef:
die van mij had ook 2 jaar stilgestaan, 23jr maar kwam wel in de wei enzo... gewoon opgestapt en weggereden. na een week mee naar springles en ze vond het prachtig! :9


Kijk dit zou ik dan niet zo snel doen, gelijk een week erna naar springles.

Ik heb zelf een paard wat 2 jaar alleen maar op stal had gestaan. ze heeft eerst bij ons opt land gestaan en na een maand ben ik gaan longeren.
je kan het het beste zelf aan je paard zien of hij er aan toe is dat je erop gaat. dit kan wel al vrij snel ;)
en met rijden gewoon veel stappen en een drafje dit heb ik ook gedaan en dat een week lang ong 4x per week 20/25 min. en dan opbouwen dat je een driekwartier kan rijden in stap/draf en dan rustig aan de galop gaan werken ;)

Heel veel succes!

gewoonmarie

Berichten: 1135
Geregistreerd: 19-12-11
Woonplaats: Gasselte

Re: Paard 2 jaar stilgestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:32

hoo... typfoutje... ze is 13! geen 23. een paard van 23 neem ik niet mee naar springles... :o

Mojototojr x UB40 x Houston
Nelly Furtado d-oc Just Wimphof x ampere x Nero
Oops I did it again Flynn X Lord Loxley X zeoliet
Starlight Mowgli VOD X Nelly Furtado

Sharissael
Berichten: 874
Geregistreerd: 12-06-11
Woonplaats: Appelscha

Re: Paard 2 jaar stilgestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:12

oooow ik dacht al, die is gek :P

anketje_
Berichten: 39
Geregistreerd: 07-01-12

Re: Paard 2 jaar stilgestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:28

ik zou beginnen met longeren zodat alle energie er wat uit is en dan rustig beginnen opbouwen met rijden..ik zou 1 dag longeren en 1 dag rijden terug 1 dag longeren zo zou ik het doen :)

Anoniem

Re: Paard 2 jaar stilgestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:04

Ik rij een merrie die een paar maanden heeft stilgestaan, niet hetzelfde als 2 jaar maar ik zou toch beginnen met eerst rustig wat longeren, dan longeren met bijzet, longeren met een zadeltje en er dan gewoon een keer op kruipen. Een paard dat al 17 is en Z heeft gelopen zal niet heel erg exploderen als je er dan weer eens op stapt denk ik. Dit is natuurlijk per paard verschillend maar na een week/twee weken flink longeren moet het toch wel kunnen.

Dax

Berichten: 796
Geregistreerd: 18-12-11

Re: Paard 2 jaar stilgestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:54

Rustig beginnen, veel stapwerk, veel longeren. Je kan proberen bij elke training iets verder te gaan. Als het te veel is voor het paard geeft hij dat zelf wel aan. Daarbij zijn paarden best stevig en kunnen ze wel tegen een stootje :)



Ain't it funny how your new life didn’t change things?

spek_lap
Berichten: 14
Geregistreerd: 10-01-12

Re: Paard 2 jaar stilgestaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:19

Ik denk dat je vrij snel kunt gaan rijden, gewoon rustig aan wat aan de conditie van jullie beiden werken en uitbouwen. Longeren is natuurlijk ook goed en fijn, maar soms is een half uur aan de longe veel intensiever dan een uur rustige stap-draf-galop onder het zadel in de bak.. Gewoon bewust zijn bij wat je doet in de training. Veel plezier! :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Zandro1304 en 5 bezoekers