Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:59

Vandaag ging het goed! Met singel en lange teugel alleen stappen, afwenden, volte vergroten en verkleinen en het daar eerst bij gelaten omdat hij er zo goed op reageerde. De training daarna zelf verpest door nog met touwtjes en zonder touwtjes te longeren. Dat ligt alleen ergens anders aan.

ilovemoney

Berichten: 725
Geregistreerd: 16-04-09
Woonplaats: Roelofarendsveen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:19

Heerlijk is dat he ZusJacobs; ik kan net zo veel genieten als ik ernaar kijk of dat ik er zelf mee bezig ben.
Ik groom ook bij een vierspan, ik vind groomen met zo leuk als dat ik er zelf mee rij.
Ik heb jou met je zus wel eens op een dressuur menwedstrijd gezien.
Weet niet of jij me nog herkend? was is waverveen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:08

Gisteren [***] weer eens aan het werk gezet, hij was echt onwijs vervelend :oo
Omdraaien, wil je hem terugzetten begon hij tegen me op te steigeren, uitdagen, bijten.... >;)
Heb hem een trap onder zijn hol gegeven dat hij gewoon normaal doet, en toen was het over.
Hengsten :')

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:58

:= die had een lekkere bui dus :+

Gister ook Umpire aan de LT gehad, hij moest even op gang komen. Was op vakantie geweest en toen heeft ie wel beweging gekregen maar niet echt aan de lange teugel. Van de week al wel lekker gewandeld en gelongeerd. Maar hij was niet optimaal soepeltjes, dus eerst een half uur in stap bezig geweest met rek en strek oefeningen (schouderbinnen/buiten, appuyement, travers, stappirouette). Tussendoor zelf even wat laten draven (aan lange teugel zonder aanleuning zegmaar) En daarna ook draf en galop er heel even bijgepakt. Vooral de overgangen, stap-halthouden-achterwaarts-wegstappen-meteen in draf-meteen in galop. En dat in verschillende variaties. Aan het eind liep ie heel lekker :j Morgen weer les :D

Nyaleti

Berichten: 6124
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:11

Hoi, ik wil beginnen hier met mijn shetlander.
Weet iemand een site waar opstaat hoe ik dit precies moet aanpakken?

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:49

Leuk al die lange teugel verhalen !

Ik hen vandaag ook weer eens een lange teugel dag gehad, doordeweek geef ik veel gewoon dressuur les en een enkele privé lange teugel les. Maar vandaag waren de rollen omgedraaid ;-).
Eerst vanmiddag het showteam getraind en ondanks dat de meiden weinig hebben kunnen oefenen door de nattigheid, ging het best lekker. En omdat we in onze nieuwe show wat meer rijkunstige oefeningen willen toevoegen zijn we vooral bezig geweest met schouderbinnenwaarts en travers. En dat pakken de shetland pony's toch lekker op en met verbazing zie ik dat sommige pony's al een redelijk goede travers laten zien op beide handen. Op één pony na wordt ook de schouderbinnenwaarts al goed uitgevoerd. En natuurlijk hebben we ook het proefje geoefend.
Daarna had ik een les met volwassen personen een beginner en iemand die al een tijdje met een c-pony van ons lange teugel doet. Met de pony zijn we ook veel met de zijgangen bezig geweest en keertwendingen om de achterhand. Ze hebben nog wat moeite met de verzameling maar toch gaat het steeds ietsje beter.
Daarna de beginnende lange teugelaar. En het is ook wel weer eens leuk om iemand les te geven die nog nooit lange teugel heeft gedaan. Dan is de eerste keer aan de rechterkant lopen nog heel moeilijk :-) maar na even op weg geholpen te hebben ging toch aardig maarja de handigheid ontbreekt wel nog een beetje. Maar dat zal wel goed komen degene is heel serieus en fanatiek. En het paard werkt ook goed mee !

Daarna ben ik zelf weer lekker aan het werk geweest met Bondadoso. Met hem heb ik afgelopen tijd veel basis werk gedaan. Weer goed de hoeken door veel voltes en slangenvoltes gedaan. Ook veel gewerkt aan de overgangen. De laatste tijd niet teveel aan piaffe en al helemaal geen passage gedaan. Ook de zijgangen heb ik de laatste tijd wat beperkt tot schouderbinnenwaarts en een enkele keer appuyeren. Maar vandaag hebben we naast de basis ook weer gewerkt aan de piaffe en het appuyeren. Piaffe ging boven wonderlijk verbazend goed in takt en bijna op de plaats. Ikke helemaal trots op mijn mannetje. En het appuyeren ging ook lekker. Tijdens het appuyeren vroeg ik hem iets meer zijwaarts te gaan en omdat ik hem ook iets liet verzamelen daarvoor ging Bondadoso zelfs een paar passen in de passage.... en dat is gaaf !!! Ook nog wat galopwerk gedaan met werk pirouette's en ook een paar changementen waarvan de laatste goed gesprongen was. En na het uitstappen was zijn beloning lekker los rollen in het zand... hij blij ik blij :-)

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:58

vraagje he Andafries. Hoe vraag je aan de lange teugel de changementen? Zijn we echt nog laaaaaaaaaaang niet aan toe hoor, gewoon interesse. Maar onder het zadel doe je dat natuurlijk met gewichts en beenverplaatsing. Maar aan de lange teugel ga je niet steeds van kan wisselen neem ik aan? Hoe weet hij dat hij een changement moet maken? Van stelling wisselen neem ik aan, maar dan krijg je in eerste instantie een contragalop en is niet per definitie een signaal om in de andere galop over te gaan. Ben erg benieuwd! :)

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:59

Ik geloof met je tong klikken en de galophulp geven voor de andere galop toch :) ?

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:05

Maar een onderdeel van de galophulp heeft bij mij ook duidelijk te maken met de kant waar ik loop. Maar wss zet je dat eerst anders op commando :)* sorry hoor zit even al denkend te typen :D Maar ohz kun je natuurlijk heel eenvoudig met een beenhulp aangeven in welke galop je aan wilt springen als de galop goed bevestigd is. Aan de LT lijkt me dat toch lastiger? Ook voor je paard om het verschil te weten en dus in de juist aangegeven galop aan te springen. En dat is nog te overzien, want stel je gaat ipv aan de binnenkant aan de buitenkant lopen dan heb je nog je stelling en de richting waar je paard naartoe gaat (linker of rechterhand) maar op de rechte zijde vanuit galop in de andere galop overgaan, lijkt me toch lastig. Wat is dan die hulp voor je paard dat ie in de andere galop over moet springen?

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:11

Ja dat is :j
Mij lijkt het handigst zeg maar galophulp te koppelen aan kneepje in teugel + klik.
Dus linkergalop = kneepje links + klik
En gewoon er even achter blijven :') Loop ik altijd trouwens _O- Foei..

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:19

Ja ik doe wel van kant wisselen en dan vraag ik ander stelling en maak een hele kleine ophouding en op het moment van omspringen geef ik klein tikje met de zweep en tegelijk stemhulp zodat dat tikje later kan komen te vervallen. Want dat is bij ons steeds verkeerd gegaan, mijn paard maakte namelijk één draf pas en direct daarna omsprong. En natuurlijk uitbundig belonen want dit is voor beide een moeilijke oefening.
En wat ook wel wil helpen dat je na het wisselen van kant een beetje travers vraag dan springen ze vaak ook wat makkelijker om. Maar dat ook niet teveel doen want je wilt uiteindelijk zo recht mogelijk overspringen. Oh ja en met de tong klikken deed ik ook maar dat mag ik niet mee doen van mijn instructeur ....alhoewel ik het stiekum per ongeluk nog wel eens doe ;-)

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:41

Oke, toch van kant wisselen dus :j is dat niet lastig? Al loop je er niet helemaal naast natuurlijk. En ik kijk nu even vanuit mn eigen oogpunt en nu is het nog lastig genoeg om uberhaupt goed in galop te blijven voor een langer stuk, laat staan om dan halverwege ook nog even van kant te wisselen :+ Wanneer de galop net zo goed is bevestigd als de draf zal het omwisselen ook vloeiender gaan natuurlijk. In draf hoef ik er iig niet eens meer bij na te denken.

Haha ik klik geloof ik ook vaker dan mn instructrice lief is :)) Maar met het rijden heb ik daar ook last van :Y)

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:11

In het begin is dat inderdaad heel lastig ! En dan moet ook alles bijna gelijk althans zo lijkt het wel. Maar na veel oefenen gaat het wel steeds beter en dan is het net zo als in de draf.
Eerst de galop goed bevestigd hebben is wel belangrijk. Aan welke kant in de galop loop jij ?

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 00:55

Nu nog aan de binnenkant. We zijn eerst bezig om een vloeiende verzamelde galop te ontwikkelen, en dan is het soms nog wel handig om hem even op de volte te zetten. Anders hou ik het soms niet bij :D haha. Hij vindt het een erg leuke oefening maar kost gewoon veel kracht. Dus steeds een paar sprongen erbij. Het aanspringen gaat nu 9 van de 10 keer heel netjes, maar hij heeft nog snel de neiging uit elkaar te vallen.

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 01:08

Heel herkenbaar dat hadden wij ook in het begin. En dan is het inderdaad verstandig dat je steeds op die volte terug kunt vallen. Pas als de galop bevestigd en redelijk kan verzamelen kan je naar de buitenkant gaan. Maar ik moet eerlijk zeggen dat valt dan nog niet mee. Toen ik de eerste keren (heel vaak ) had ik steeds het idee dat mijn paard in de verkeerde galop zat..... was echt heel vreemd. Want dat was dus niet het geval. Maar met geduld en veel oefenen werd dat steeds beter. Nu is het zo dat als ik aan de binnen kant loop en ik vraag galop dat springt hij gelijk aan in de contra galop. Dus dat geeft wel aan dat het paard oplet aan welke kant je loopt hij ook weet welke galop er gevraagd wordt. Het is een kwestie van consequent , geduld en veel oefenen en handigheid

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 01:16

Haha ja dat zal wel een gek gevoel zijn in het begin :)) kan er helaas nog niet over meepraten :Y)
Ik vergelijk het voor mezelf maar een beetje met de eerste keren in draf aan de buitenkant lopen. Voor mijn gevoel klopte de stelling en alles dan echt voor geen kant meer :+ De schouderbuitenwaarts deden we toen al een tijdje, maar dat is toch anders omdat je dan direct van stelling wisselt en je in feite dus weer aan de binnenkant loopt. Over de hoefslag terwijl ik aan de buitenkant liep was ook volgens Umpire heeeeel raaaar :+ Maar nu is het ook de gewoonste zaak van de wereld :j dus met die galop zal het met de tijd ook wel goed komen

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 02:01

Even een stipje.
Inze. shet wil ik met 2,5 jaar ook eerst aan Dl hebben.
Zodat als mijn dochters erop zitten hij weet wat sturen etc. Inhoudt.
Zijn ze te groot wil ik. Met hem verder hierin..

Suus___

Berichten: 9503
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Heinenoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 07:22

En hoe werken jullie naar een betere verzameling want ik merk dat ik meer dan ik wil mijn hand nodig heb..
Zweepje hoef ik echt niet te doen daar wordt hij heel link op :=

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 10:33

Niks gaan doen met je hand behalve af en toe een ophouding, oprichting komt vanuit de achterbenen. Ga overgangen maken, vooral draf -->stap en dan weer wegdraven is een goede, en bij het wegdraven niet snelheid willen maar juist een vertraagde draf ( mijn instructrice zegt altijd 'denk piaffe'). Verder travers oefenen en die ook op de volte doen.

Ik gebruik echt super veel stem, als ze alles eenmaal kennen moet het zonder, maar nu is het nog een hele goede bekrachtiger en ondersteuning!

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 10:46

Idd je niet laten verleiden om er van voren teveel aan te gaan zitten. Heb ik helaas ook nog wel eens een handje van, en A. het heeft geen zin, en B. vaak kropt je pony zich dan alleen maar meer op ipv met het achterbeen iets te gaan doen. Maar het is lastig in het begin om je ophoudingen goed te leren timen. Want het is wel degelijk belangrijk om ze het verschil te leren tussen meer tempo of meer verzameling. Wat Zusjacobs zegt is een hele goede oefening. En dat 'denk Piaffe' vind ik wel een hele mooie :j zo is het ook

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:16

@ Eliine : In de draf heb je inderdaad het zelfde zoals je omschrijft. Datzelfde geldt ook voor de galop aan de buitenkant.
@ Suus : Lastig dat je paard op de zweep link wordt. Want ik zie de zweep als een aanwijsstok. Je mist nou eenmaal je benen en je gewichtshulpen. Waar onder het zadel natuurlijk wel gebruik van wordt gemaakt. En voor de verzameling heb je wel impuls nodig. Want het paard moet natuurlijk niet gaan vertragen mijn paard heeft daar ook last van en dan als je van plan bent om te gaan piafferen dan is de takt weg en dat is heel moeilijk te corrigeren. Tijdens de verzameling heb je juist minder hand nodig, probeer hele kleine snelle ophoudingen. En wat hierboven wordt gezegd (denk aan piaffe) en veel overgangen en schouderbinnenwaarts.
Wil je toch met zweep proberen leer je paard dan niet bang te zijn ervoor. Begin met een heel klein kort stokje en aai daarmee over het paard eerst de plekken die hij wel prettig vindt en daarna de wat gevoeliger plekjes. Als dat lukt met iets langer stokje. Ik heb ook zo'n pony gehad die vond de zweep ook vreselijk maar nu accepteert ze zelfs een lange dressuur zweep. Maar jouw eigen veiligheid is en blijft het belangrijkst !

Suus___

Berichten: 9503
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Heinenoord

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:31

Hij is niet bang voor de zweep maar er niet van gediend :=
Stukje karakter denk ik, onder het zadel krijg ik ook een bok voor mn kiezen als hij vind dt hij het tikje niet verdiende.
Ik ga eerst bezig met ernaast gaan lopen dan sta ik veiliger mocht hij uithalen dan wanneer ik erachter loop :)

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:35

Oh ja zo eentje. Dat is aan de lange teugel inderdaad lastig, blijf er dan maar lekker naast. En bij zulke ook heel voorzichtig zijn en alleen toucheren als het echt nodig is en anders niet ;-) .

ilovemoney

Berichten: 725
Geregistreerd: 16-04-09
Woonplaats: Roelofarendsveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:22

Suus___ schreef:
Hij is niet bang voor de zweep maar er niet van gediend :=
Stukje karakter denk ik, onder het zadel krijg ik ook een bok voor mn kiezen als hij vind dt hij het tikje niet verdiende.
Ik ga eerst bezig met ernaast gaan lopen dan sta ik veiliger mocht hij uithalen dan wanneer ik erachter loop :)


Hier het zelfde probleem, alleen ik loop er juist achter, want hij schopt super hard opzij. Dus ernaast lopen is geen optie.
Had Winny net getraint, ze liep echt super fijn, wil de beginselen van appuyeren erbij gaan pakken om voor te bereiden op de travers, iemand nog tips?

andafries

Berichten: 700
Geregistreerd: 26-01-06
Woonplaats: Engwierum

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 18:42

@ ilovemoney : op de foto te zien loop jij vrij ver achter je paard en gebruik je nog steeds singel waar de teugel door heen loopt ? Want dat is eigenlijk lange lijnen en dan zou ik de zijgangen vrij moeilijk vinden om de juiste hulpen te geven. Aangezien je dan een andere teugel inwerking hebt.
Ik weet niet of je al begonnen bent met schouderbinnenwaarts zo niet dan zou ik daar eerst aan werken. Is dit al redelijk bevestigd dan zou ik daarna eerst kiezen voor de travers. Travers is best wel een lastige oefening maar iets makkelijker aan te leren dan het appuyeren, omdat je ook aanleuning hebt van de wand. Is de travers eenmaal bevestigd ga dan pas appuyeren dan is het paard al gewend aan de lengtebuiging en moet dan leren om zonder steun van de wand deze buiging vast te houden. Maar dat is dan niet zo'n groot probleem.