Pessoa of dubbele longe

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88668
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Pessoa of dubbele longe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-02 21:02

Wat is het verschil tussen deze 2?

Wegens zwakte in de rugspieren kan ik mijn paard (16 jr) voorlopig niet rijden maar moet wel haar rugspieren trainen.
Nu gebruik ik een pessoa op de laagste stand, dus door de voorbenen heen met een enkele longeerlijn.

Wat voor trainingsschema kan ik het beste aanhouden. Ik doe nu even warmstappen, dan aandraven 15 min. links, even stappen en dan 15 min. rechts draven. Tot hoelang moet ik dit uitbouwen.

Als ze stapt raakt de achterhoefprint half de voorhoefprint. Is dat goed of moet dit beter. En hoe zit dat in draf??

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 22:36

trainingsschema kan ik vanaf hier niet bekijken, daar moet je meer van de hele achtergrond van weten.

Met een dubbele longe kun je in principe net wat verfijnder inwerken omdat je alles zelf in de hand hebt, als je daar onervaren mee bent is een pessoa een veel betere oplossing.

En ik weet niet hoe ze het voor de rest aankan met dat 15 minuten draven, als ze goed op haar adem is dan kun je dat rustig doen maar als ze overdreven loopt te ademen zou ik een paar stappauzes inlassen.

Suzan

Berichten: 1583
Geregistreerd: 23-04-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 23:56

Je kan inderdaad met een dubbele longe verfijnder inwerken, zoals Steef al zei. Ik vind een dubbelel longe met name prettig om aan de stelling te werken. Je kan de longeerlijnen ook tussen de voorbenen aan de longeersingel vast maken, door de bitringen, om zo je paard laag in te stellen.
Ik laat mijn paard veel overgangen en tempowisselingen maken tijdens het longeren. Op zo'n manier gaat ze het achterbeen er mooi onderbrengen. In stap laat ik haar dieper en lager lopen, om de spieren op te rekken. Ik longeer zelf meestal een half uur intensief en daarvoor en erna een minuut of tien in- en uitstappen.

Het blijft toch een beetje een kwestie van uitproberen. Wat bij het ene paard heel prettig werkt, werkt bij een ander voor geen meter. Misschien heeft jouw paard meer tijd nodig om op te warmen, of reageert hij erg heftig op een longeerlijn achterlangs. Maar het lijkt me voor een paard met rugproblemen erg belangrijk om de spieren goed op te warmen, en na het werk langzaam af te laten koelen. Het prettige van longeren vind ik dat je je paard goed kunt observeren. Dus je kan goed zien wanneer hij mooie grote passen gaat maken en soepel in rug en nek begint te worden.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 10:10

het verschil is dat de pessoa stabiel functioneert omdat hij zelf het werk doet,en jij nergens aan trekt.de dubbele longe is afhankelijk van jou omdat jij beiden longes in je handen hebt,of je paard trekt(dan trek je de longe naar binnen en loopt hij makkelijker op de buitenhad weg)en persoonlijk gezien trek je met een dubbele longe je paard 'inde krul'(ongewild,maar het gebeurt wel)en de pessoa stel je zo in als je wilt en doet zelf zijn(goede)werk,vooral met pessoa kun je het voorwaarts neerwaarts echt goed oefenen en met dubbele longe moeilijker.anders probeer ze beiden is uit en merk zelf het verschil.persoonlijk gezien ben ik voor de pessoa bij het werken voor de rug spieren en hals spieren.de dubbele longe heb ik alleen gebruikt voor het beleren voor de wagen en daar vind ik het ook het meest geschikt voor

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 10:23

Ik vind een pessoa fijner voor de rugsprieren dan de dubbele longe, deze gebruik ik meer om paarden links/rechts te gymnastiseren en niet zozeer om ze beter over de rug te laten lopen. Wat ik mis in jouw trainingsopbouw is de galop, in principe is dit de beste gan om rug en buikspieren sterker te maken. Ik zou proberen om dat zo snel mogenlijk erbij te pakken en ook veel overgangen te maken wat de souplesse en kracht ook weer ten goede komt.

DubbelFun

Berichten: 88668
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-02 10:58

De keuze voor de pessoa was eigenlijk dat ik die kon lenen van iemand en zelf maar één longeerlijn had liggen. Ze heeft van zichzelf al een lage halshouding (quarter). Ook heeft ze konditie genoeg, ze is buitenritten van meer dan 1,5 uur gewend.
Het probleem is dat ze nooit echt getraint wordt bij het buitenrijden, dit paard is zo verreden geweest dat je haar geen 'opdrachten' kan geven want dan gaat ze door het lint. Je kunt haar dus niet aan het been rijden. Vandaar dat haar achterhand 'verslapt' is, ondanks voldoende beweging.
Vandaar mijn vraag over de hoefafdrukken:
Als ze stapt raakt de achterhoefprint half de voorhoefprint. Is dat goed of moet dit beter. En hoe zit dat in draf??
Ik begrijp dat ik dus meer overgangen moet maken tussen stap en draf om de achterhand/rug te versterken.
Bij de begeleidende brief van de pessoa wordt galop in de laagste instelfase afgeraden. Vandaar dat ik alleen draf vraag.

Meer reacties zijn welkom Lachen

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 11:20

Ik longeer sunny ook wel eens met de passoa, en moet zeggen dat dit prima bevalt!! De galop kan best met die lage stand moet je gewoon even uitproberen, ze worden er namelijk wel sterk van, omdat ze de ruggestrekkers helemaal moeten strekken! Gewoon beginnen met kleine stukjes, en dan opbouwen!! Bij ons heeft de fysio dit ook aangeraden omdat zij ook zwak was in d'r rug, maar de eerste tijd hebben we alleen gedraaft en gestapt na pak weg twee maanden hebben we de galop er eens bij gepakt, omdat ik zag dat ze toen sterker begon te worden! De galop is namelijk is van de moeilijkste gangen voor haar en voor wel meer paardjes! Net als de stap, de draf is het makkelijkste om het paard sterk in de maken en meestal ontspannen ze zich daarin ook sneller!
Ik zou zeggen probeer het eens, ik denk dat je aan haar wel kan zien wanneer ze aangeeft wanneer ze meer aankan (dus een galopje). Overvraag het zeker niet!! Mocht je er niet uitkomen, wil ik best een keertje langskomen om te helpen!! Haha!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 13:22

met dubbele longe kun je het trainen intresanter maken. je kun van hand veranderen over de lange zijdes werken zijwaarts gaan. kortom alles oefenen wat je ook zou doen als je erop zit, maar je moet er wel eerst handig in worden.

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 17:48

Sugarmiss schreef:
Bij de begeleidende brief van de pessoa wordt galop in de laagste instelfase afgeraden. Vandaar dat ik alleen draf vraag.


Dan misschien wat meer bovenin bijzetten en de galop erbij pakken, is echt heel belangrijk om de achterhand, rug en buikspieren sterker te maken.
Ik wil zelf altijd dat mijn paarden in stap met de achterhoef over de afdruk van de voorhoef heenstappen en in draf op de afdruk van de voorhoef landen. Maar dat is een beetje een uitgangspositie waar ik in de training ook weer vaak vanaf wijk, ligt een beetje aan de gangen van het paard. Eentje met weing rek wil ik wat groter laten bewegen en één die al heel groot beweegt wil ik weer wat kleiner laten bewegen.

DubbelFun

Berichten: 88668
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-02 18:11

Katja schreef:
Ik wil zelf altijd dat mijn paarden in stap met de achterhoef over de afdruk van de voorhoef heenstappen en in draf op de afdruk van de voorhoef landen

Heeft eea ook niet te maken met de lengte van de rug van het paard. Een 'langer' paard zal toch minder overstappen dan een korter Verward

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-02 14:25

Het zijn vaak de paarden met een lange rug die makkelijker overstappen omdat ze wat meer rek in hun lijf hebben. Ik vind je theorie wel goed ik had het nog niet zo bekeken maar in de praktijk is het toch anders.

DubbelFun

Berichten: 88668
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-02 23:35

Ik heb vandaag weer aardig wat paarden zien draven en zo te zien heb ik nog aardig wat werk aan de winkel Knipoog
Volgens het bijschrift bij de pessoa wordt er duidelijk verschil gemaakt in het versterken van de rug (laagste stand en draven), de achterhand (standje hoger en draf/galop) en de oprichting (nog hoger d.i. dressuurmatig).
Maar kun je rug en achterhand wel los van elkaar versterken??

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-02 20:42

Volgens mij niet echt nee! de rugspier en de spier die naar de achterhand gaat is 1 spier, de ruggenstrekker, deze moet eerst sterk gemaakt worden, samen met de buikspieren!! Deze worden vaak vergeten, dus kijk uit dat het paard niet niet te zwaar wordt, en dat de rug echt bol word. De spieren moeten ook drillen! Klinkt raar, maar zo heeft mijn fysio het altijd tegen mij gezegd! O ja je kan altijd het beste op het laagste standje beginnen, en ze eerst daar sterk maken, als ze het daar goed aankunnen kan je vanzelf eens stapje verder!! Haha!
Succes ermee!!