Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Slimke

Berichten: 87
Geregistreerd: 13-06-10
Woonplaats: Landgraaf/Tilburg

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:38

@Suus: heb je misschien een foto/filmpje, ik wil dat heel graag wel eens zien :)

Suus___

Berichten: 9503
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Heinenoord

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 22:52

Nee ben meestal alleen maar kan wel eens vragen of mijn vader meegaat en filmt/foto's maakt :)
Wordt wel in het voorjaar want binnen foto's maken valt niet mee

Slimke

Berichten: 87
Geregistreerd: 13-06-10
Woonplaats: Landgraaf/Tilburg

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 02:51

Ok, ik kan eigenlijk vrij weinig op het moment. Maar moet ook eens kijken voor een band ofzo om als teugels te gebruiken. Die kan ik op maat maken. Nu vind ik onhandig, want halstertouwen zijn te kort en longe te lang. Had op internet gelezen dat iemand band van schoudertas ervoor gebruikt had, op maat met 2 van die ijzertjes om aan het bit vast te klikken. Hoe doen jullie het?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 09:00

Ik heb er een slof voor gekocht, daar heb ik een paar lederen teugels aan vast gemaakt, dan is het voor mij lang genoeg. Omdat de uiteindes van de teugels (wat normaliter aan het bit vast zit) dus niet aan elkaar kan, daar heb ik de lusjes aangedaan die bij een slof horen. Geen idee waarvoor je die lusjes normaal gebruikt (aan de singel misschien?) want ik heb nog nooit met een slof gereden. Maar voor langeteugelen vond ik het een goedkope oplossing, de speciaal gemaakte lange teugels vond ik vrij prijzig..

Sleeper

Berichten: 3955
Geregistreerd: 21-11-06

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 09:03

Ik zou het graag willen leren, maar niemand om mij heen kan het (goed genoeg om mij het mij te leren) Dus ik ben op zoek naar iemand die mij les zou willen geven (NH) Weten jullie misschien iemand?

Suus___

Berichten: 9503
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Heinenoord

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:06

Ik gebruik een dubbele longe, eigenlijk te lang maaR een prima oplossing om niet veel geld uit te geven

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:11

Ja, die heb ik ook en deed ik het eerst ook maar. Maar ik vond het vervelend om zoveel touw over te hebben..

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:22

ik wist niet dat er ook wedstrijden in zijn, Ik wil mijn shet ook meer met lange lijnen aan het werk zetten. Heb er eigenlijk nooit aan gedacht om hem naar een hoger niveau te brengen, doe altijd alleen de basis. Ik gebruik altijd de lange teugels van mijn mentuig voor mijn fries.
Heeft er iemand een filmpje, lijkt me erg leuk om een hoger niveau te zien.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:25

Ja ik ben ook benieuwd naar filmpjes!

Suus___

Berichten: 9503
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Heinenoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:25

Op YouTube zijn er heel veel filmpjes te vinden :)
Ik vind ze eigenlijk ook te lang maar vind t ook zonde om ze te verknippen

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 10:26

Ik ben trouwens een beetje een stille meelezer hier ;)

Heb pas een halfjarige luxe NMRPS gekocht, dus duurt nog een poosje voordat wij aan de slag kunnen ;)

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 13:13

Slof is inderdaad een goedkope oplossing. En andrs pony leidsels, liefst met clips eraan om de teugels wat zwaar temaken. Daarmee kun je ontzettend veel bewegingen maken en je paard dus alleen op gewicht van de teugel "rijden".

ilovemoney

Berichten: 725
Geregistreerd: 16-04-09
Woonplaats: Roelofarendsveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 22:46

Bizzybijtje schreef:
Ik heb wel een heel fijn boek hoor :) !

@ilovemoney; dat is helaas niet helemaal waar. Bij werken aan de lange teugel moet je veel meer letten op de correcte verzameling en ruggebruik, ohz kun je daar nog wat mee sjoemelen maar als je aan de lange teugel die dingen niet in orde hebt loop gewoon onmiddellijk vast. Maar op zich is het wel te doen met een 'gewone' instructie denk ik... al zou ik er zelf persoonlijk niet gelijk voor kiezen.


Dat klopt, de pony moet verzamelder lopen. Maar inprecipe zijn er geen speciale richtlijnen en duidelijke regels bij het langelijnen. Waardoor iedereen zijn eigen manier heeft, wat langelijnen nou precies inhoud. Ik ben erg tevreden met een dressuur lesgeefster, we voelen elkaar goed aan, en zij staat enorm open voor het langelijnen, waardoor we er samen goed uitkomen!

andafries; Wauw dat is echt een super leuke foto!! ik wou dat er bij mij in de buurt er een beetje animo voor was, het is hartstikke leuk als je je intresse van langelijnen kan delen, en samen kan uitvinden! :j

Ik loop zelf met mijn shet tegen het probleem aan, dat als ze het saai vind dat ze gaat hangen in mijn hand. Dus ik moet haar echt aan het werk houden wil ze dat niet doen. Ze kan wijken, schouder binnen en buiten waarts, de overgangen gaan nettjes en kan keurig en constant nagelijk lopen. Wat voor oefeningetjes kan ik haar nu leren? ik ken er nog wel een paar, maar hoe moet ik haar dat leren?

Suus___

Berichten: 9503
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Heinenoord

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:00

Wat wil je haar precies leren, wellicht kan ik je helpen?

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:19

BB en waarom moeten ze met lange lijnen verzamelder lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:21

ZusJacobs schreef:
BB en waarom moeten ze met lange lijnen verzamelder lopen?


Omdat de snelheid in alle gangen hetzelfde moet blijven. Dus stap en galop vrijwel hetzelfde ;)
En dan moeten ze toch echt wat meer gaan verzamelen wil je zijgangen e.d. gaan rijden.

ilovemoney

Berichten: 725
Geregistreerd: 16-04-09
Woonplaats: Roelofarendsveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:23

Suus__ ; Alle oefeningen die uitgevoerd kunnen worden bij langelijnen! :D

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:43

Bizzybijtje schreef:
ZusJacobs schreef:
BB en waarom moeten ze met lange lijnen verzamelder lopen?


Omdat de snelheid in alle gangen hetzelfde moet blijven. Dus stap en galop vrijwel hetzelfde ;)
En dan moeten ze toch echt wat meer gaan verzamelen wil je zijgangen e.d. gaan rijden.

Ben ik niet met je eens, in principe werk je eerst je paard in een goed balans in stap, naarmate de stap goed is ga je kleine stukken draf mee pakken, je tempo is hierbij weldegelijk hoger (ruimer). Maar kom hier later op terug, nu naar bed..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:45

ZusJacobs schreef:
Bizzybijtje schreef:
Omdat de snelheid in alle gangen hetzelfde moet blijven. Dus stap en galop vrijwel hetzelfde ;)
En dan moeten ze toch echt wat meer gaan verzamelen wil je zijgangen e.d. gaan rijden.

Ben ik niet met je eens, in principe werk je eerst je paard in een goed balans in stap, naarmate de stap goed is ga je kleine stukken draf mee pakken, je tempo is hierbij weldegelijk hoger (ruimer). Maar kom hier later op terug, nu naar bed..



Uiteindelijk werk je wel degelijk naar verzameling toe. Anders kun je niks behalve rondjes stappen en draven...
Ik kan [***] echt niet laten appuyeren als ik hem in een arbeidsdrafje laat lopen hoor :+
Ja het kan wel, maar dan is het nooit zo'n goed appuyement als wanneer hij verzameld loopt en in een goede oprichting.

Suus___

Berichten: 9503
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Heinenoord

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:51

Ik ben bezig met verzameling maar mijn draf is nooit zo langzaam als de stap en de galop zeker niet (zowel aan de ll als onder het zadel)
Haha ik ga niet alles opschrijven hoor ilovemoney :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:52

Suus___ schreef:
Ik ben bezig met verzameling maar mijn draf is nooit zo langzaam als de stap en de galop zeker niet (zowel aan de ll als onder het zadel)
Haha ik ga niet alles opschrijven hoor ilovemoney :=



Ik bedoel dat je daar uiteindelijk wel naartoe werkt. Niet zozeer dat het verzamelen voor het 'langzame' zorgt, maar je moet wel verzamelen om goed op dat tempo te rijden. Ik leg het volgens mij wat krom uit :')

Suus___

Berichten: 9503
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Heinenoord

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 23:54

Ik snap wel wat je bedoeld maar ik zie verzameling in meer afdruk en balans, dat gaat langzamer dan arbeidsdraf maar niet zo langzaam als stap hoe wil je dan passage nog laten zien als je verzameling al zo traag is?

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 01:20

Draftempo ligt wel hoger dan stap, ik doelde ook meer op de galop.
Heb het verkeerd geformuleerd, lange dag achter de rug ;)

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 08:55

Maar waarom mag je bij het rijden dan wel langer 'sjoemelen' met verzamelen? Je werkt bij het rijden er to h net zo goed heen, en wat mij betreft ga je bij het lange lijnen echt niet sneller naar verzameling dan bij het gewone rijden, beetje oneerlijk tegen over het paard.. Juist met rijden zou je eerder aan verzameling moeten denken vanwege het extra gewicht wat er op de voorbenen komt van ons.. Des al niettemin moet je tijd nemen wil het paard op een correcte manier kunnen verzamelen, en daar kun je met lange lijnen niet sneller naartoe omdat wij anders harder moeten lopen.. (of dergelijk)

Suus___

Berichten: 9503
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Heinenoord

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 10:53

Daar ben ik het mee eens zus.
Maar het is net als met rijden wel een doel je moet het een met het ondersteunen als het goed is ben je dus met rijden net zo ver of verder dan met de lange lijnen, ook qua oefeningen