Je paard op de renbaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Je paard op de renbaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-02 13:36

Als je je paard uitbrengt op de renbaan is het dan ook nog makkelijk mogelijk om hem rustig onder 't zadel te berijden? Of moet je 'm dan eerst 'temmen' zodat ie niet de bak doorscheurt?

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 13:37

een paard op de renbaan hoort ook volledig onder controle te zijn...alleen als je draverijen gaat rijden word het lastig, dan mag hij eigenlijk nooit meer galloperen...

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-02 13:44

Nee, ik bedoel gewoon 'n renbaan (met jockey's), dus dat moet gewoon mogelijk zijn? Ik dacht dat ze misschien flink opgefokt waren, zodat ze meteen die hokkies uitracen Verward

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 13:49

hangt er ook vanaf hoe erg je ze opjut, maar het zijn natuurlijk wel volbloeden...

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 14:05

't ligt er helemaal aan hoe de training is. Wanneer je in de training alleen maar aan 't scheuren bent dan kan je problemen verwachten wanneer je er "gewoon" mee wilt gaan rijden. Ben je in de training verstandig bezig dan heb je verder ook weinig of geen problemen.

Een veel voorkomend misverstand is dat renpaarden altijd iedere dag alleen maar op topsnelheid galopperen. Niet dus, want dan heb je je paard snel kapot. Wij reden 3 à 4 keer per week in het bos 1 à 2 keer per week dressuurles en een dagje vrij. 4 dagen voor de koers gaven we ze, indien nodig, nog een keer een snelwerk. Afstand afgestemd op de koers die ze moesten lopen. Stappen naar het bos (± 2 km), in 't bos draven (± 1 km) daarna opcanter = stevige galop op 3/4 van de snelheid (± 1 km) dan stukje stappen (± 500 m) en dan verzamelen, afspringen en pad naar boven sprinten (± 800 m), bovenaan terugnemen naar canter (dan voel je ze ook een keer blazen) en nog ong. 1½ km uitgalopperen. Einde pad omdraaien stuk rustig terugdraven en tenslotte uitstappen. Laatste km over het asfalt rustig uitdraven voor de pezen. Gemiddeld ben je dan 20 à 30 min. onderweg.

Meestal gebruikten we 1 bepaald pad voor 't snelwerk en daar werden ze op andere dagen vaak wel wat opgedraaid, maar over 't geheel genomen hadden ze na zo'n 100 meter toch wel door dat we die dag bleven stappen of draven en dan was 't goed.

En heel belangrijk, onze paarden werd geleerd: stap = lange teugel = ontspannen! En dat werkt echt. Is je paard opgedraaid, geef 'm een lange teugel en hij ontspant zich.

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 14:18

Wat hier boven uitgelegd wordt geldt ook voor de renstallen op Duindigt waar ik een bijbaan heb gehad.

Met die paarden kon je perfect buitenrijden en naar het strand maar teugels aannemen maakte ze "wakker". Hoe meer teugeldruk, hoe harder ze gaan. Zodra je meer teugel geeft gaan de paarden weer rustiger lopen.

Maar een paard uitbrengen op de renbaan is nog niet zo gemakkelijk. Zonder een goed trainingsschema worden ze nooit snel genoeg. Een paard als recreatie-paard gebruiken en veel in de bak rijden gaat niet samen met een training als renpaard.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 18:30

hey
ik weet niet of dat paard snel genoeg enzo is, maar het gaat wel samen hoor. Ik rij met mijn paardje dressuurwedstrijden, ben net opnieuw begonnen met springen en ga binnenkort ook op jumping en sgw. In de straat van de stal hebben we een renbaan (van vrienden) waar ik op mag. En vorige week ben ik daar ook geweest en twee keer in rengalop (ik had hem op dat moment natuurlijk nooit heel vlug kunnen stoppen dus echte controle heb je op die snelheid niet zo goed. Als je terug achteruit gaat zitten en wat terugnemen, gaat het wel.
De volgende dag had ik dressuurles en mijn instrcutrice dacht ik mijn paardje had laten trainen door iemand anders, zo goed liep hij; En ze gaan er denk ik geen misbruik van maken om de bak door te scheuren. Ze weten het verschil wel.
xxx

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 18:45

als hij een goede basis heeft en jij de twee dingen goed gescheiden hioud zouden er geen problemen moeten zijn.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 21:08

als het goed is moet dat gewoon kunnen hoor.
paarden op de racebaan mogen ook niet zo hard als ze willen, in het begin dan.

Elles_Vrijenesse
Berichten: 56
Geregistreerd: 24-06-02
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 23:36

_Scarlet_ schreef:
alleen als je draverijen gaat rijden word het lastig, dan mag hij eigenlijk nooit meer galloperen...



Tuurlijk mag je paard dan wel galloperen! Hij moet gewoon leren dat hij dat alleen voor de kar niet mag...
In het weiland galloperen ze toch ook gewoon lekker!? Bij ons wel tenminste!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 01:08

Elles_Vrijenesse"]
[quote="_Scarlet_ schreef:
alleen als je draverijen gaat rijden word het lastig, dan mag hij eigenlijk nooit meer galloperen...



Tuurlijk mag je paard dan wel galloperen! Hij moet gewoon leren dat hij dat alleen voor de kar niet mag...
In het weiland galloperen ze toch ook gewoon lekker!? Bij ons wel tenminste!
[/quote]

En daar wou ik dus net op reageren! Haha!
Er zijn tegenwoordig zat trainers die met galoptraining werken. Zowel voor de kar als onder het zadel. Wat idd gezegd is, zolang ze maar weten
dat ze het op een wedstrijd niet mogen doen..

En zoals ook al gezegd is je moet je paard gewoon onder controle hebben. Een draver (en ik gok dat dat voor een renpaard ook opgaat) heeft de snelheid of niet. Dat kan je met training wel uitbouwen maar het hebben van die snelheid bestaat niet voor 100% uit training. Ik heb mijn dravers altijd puur op lucht getraind. En dan voor het wedstrijdseizoen misschien 3x naar het strand om snel te rijden, verder dus enkel conditie opbouw!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 07:37

Toen ik Maaraak kreeg had ie maar een gang. Heel hard galopperen en geloof me hij kan hard. Nu, anderhalf jaar later kan ie alle gangen beheerst. Inderdaad had (en soms nog) hij ook dat als je de teugels aanneemt hij harder ging. Nu geeft ie na, loopt ie mooi door zijn rug etc. Blij dat ik dat er allemaal uit heb. Maarrrrr..... nog af en toe gaat er eens een stevige partijtje rengalop tegenaan. Gewoon omdat hij en ik dat lekker vinden en hij maakt er geen misbruik van. Daarna een handgalopje is dan ook geen probleem voor hem en dus mag ie af en toe van mij gaan.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 13:50

Persoonlijk denk ik niet dat het goed samen zal gaan. Of het wordt beide raffelwerk. Verder denk ik dat als je met je paard de renbaan op wil je er toch behoorlijk wat verstand van moet hebben en anders verpest je je paard alleen maar. Proffesioneel op de renbaan is heel iets anders dan af en toe je paard eens op zo'n baan laten gaan.

Daan1982

Berichten: 1756
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: loenhout, belgie net onder breda

paarden op de renbaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 14:15

Ik heb 3 jaar in Zuid Africa gewoond en daar wordt heel veel geraced met paarden, ikzelf heb een thoroughbred direkt van de renbaan gekocht en tevens 3 jaar ex race en race paarden getrained.

Je moet goed weten hoe ze te rijden. Mijn paard Yankee, kon dus ook alleen maar galoperen en hard. Toen ik hem kocht kon ik hem uitproberen, natuurlijk was dit niks maar ik had het gevoel dat dit een goed paard was. Binnen 3 maanden kon Yankee travers, wijken, shouder in, en heerlijk springen.

Het enige wat hierboven ook al eens gezegd is, hoe meer jij aan de teugel zit, hoe meer hij gaat 'rennen' dit klopt dus, ikzelf gebruikte veel stem en zit. ik reed hem zeer licht.

Met buitenritten had ik altijd wel een slof om, want als ze het in de bol krijgen, gaan ze, dit is mij 1x overkomen. het duurde 2 km voor ik hem terug had en mijn vriendin op haar exracepaard is gevallen en tussen zijn benen terecht gekomen.

Dus: het is heel goed te rijden op een race of ex race paard, wees zacht en kalm, je hebt een superpaard!

Ik zou je graag een foto van mijn thoroughbred willen sturen.
mail me op natasjasnt@skynet.be

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-02 14:20

Ik zie dat het ook verschilt per paard en dat de 1 wel nog goed getraint kan worden (zonder te racen dan) en de ander niet .
Dus het gewoon per paard bekijken?

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-02 18:22

Je hebt mij niet horen zeggen dat je met een ex racepaard niet goed kan dressuren, heb er zelf een paar onder het zadel gehad en dat ging zeer goed. Wel denk ik niet dat het kan om te gaan racen en dressuren tegelijk.

leoni

Berichten: 737
Geregistreerd: 27-12-01
Woonplaats: Mijdrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 08:03

op zich kunnen paarden wel op de ren baanm als je maar goed oefent om je paard niet zo hard te laten sjeesen als je je paard niet oevent dan wordt het denk lastig dus het zou wel kunnen maar wil je dat je paard er niet van door gaat moet je regel matig oevenen Knipoog

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 09:01

chantal1 schreef:
Wel denk ik niet dat het kan om te gaan racen en dressuren tegelijk.


Het kan echt wel samen, alleen een paard in renconditie is niet wat de jury in de dressuurring graag ziet...

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Aan Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 09:12

Ik las jouw profiel en zag dat je geen dressuurwedstrijden meer mag starten omdat je met jouw hengst nog geen L1 start. Bij het AVS (Arabisch Volbloedpaarden Stamboek) organiseert de commissie gebruik wedstrijden waar je wel met jouw hengst aan mee mag doen. (volgens mij gewoon voor winstpunten, zodat je gewoon je punten bij elkaar kunt rijden om L1 te starten. Op www.avsweb.nl staat het telefoonnummer van de commissie gebruik.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 11:05

Alvaron"]
[quote="chantal1 schreef:
Wel denk ik niet dat het kan om te gaan racen en dressuren tegelijk.


Het kan echt wel samen, alleen een paard in renconditie is niet wat de jury in de dressuurring graag ziet...
[/quote]

Voor dressuur heb je een paard met een totaal ander soort spieren en conditie nodig dan bij een renpaard.

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 13:25

als het veschil maar duidelijk blijft kan bijna alles. kun je zelfs met een dekhengst naast een merrie staan.

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-02 15:33

Dat zijn appels met peren vergelijken, het gaat hier om een bepaalde spier opbouw en conditie die paarden nodig hebben voor beide takken van de sport. Dit is dus geen kwestie van als het verschil duidelijk blijft kan alles, het zijn gewoon bepaalde lichamelijke eigenschappen die je niet in 1 paard kan plaatsen.