middendraf? uitgestrekte draf?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-01 17:20

Wat zijn de hulpen voor middendraf??? Mijn paard kan het wel, maar ik niet Frusty .
Wat is het precieze verschil tussen middendraf en uitgestrekte draf?


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: visje op 2001-05-19 15:55 ]</font>

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23428
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 18:03

Vroeger heb ik ooit eens geleerd dat je door je benen een beetje naar achter te leggen en met je kuiten drijven dat ze dan wel moeten gaan. De pony van mijn vriendin waar ik wel eens op rijd doet het al als je 'midden' zegt dus ja, daar heb ik geen hulp bij nodig maar volgens mij was dat het wel.

doeidoei

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-01 18:39

Kan ik altijd eens proeberen, hihi! Maar tich liever DE hulpen Knipoog

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 18:58

als je over de lange zijde gaat eerst rechtrichten een ophouding gaan kuitdruk verhogen (dus niet schoppen)en van voren opvangen,
Je hand openen en opvangen met je zit zodat ie niet in galop springt.
In het begin tevreden zijn met enkele passen voordat ie de hele lange zijde over gaat.
Middendraf gaat ie niet harder maar maakt ruimerder passen.
Uitgestrekte draf tikt ie helemaal uit.
maar hoier voor moet ie sterk genoeg zijn in de achterhand etc. daar ben ik zelf nog niet zoveel mee bezig ja 3 pasjes zo af en toe

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-01 22:58

Verschil tussen middendraf en uitgestrekte draf...
In de middendraf laat ik haar altijd strekken zoveel ze kan, in de uitgestrekte draf rijd ik haar stiekum een beetje terug van te voren en probeer ik haar gewoon nog verder te laten strekken dan dat ze kan Haha! en brutaal zover mogelijk door te rijden en dan gewoon iets verder weer terug te nemen als na een middendraf.....

That's all IMO......hoewel mn dat terugrijden nog geen makkie is.....

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-01 00:12

Ik rijd een middendraf toch wel iets minder dan een uitgestrekte draf. Bij een uitgestrekte draf probeer ik echt het uiterste eruit te halen, moet je alleen niet te veel willen zoals gisteren, aanspringen in galop was niet helemaal de bedoeling *LOL* *LOL* . Maar ik rijd een middendraf dus wel voorzichtiger dan een uitgestrekte draf.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-01 15:54

Leg je je been dan ietsje naar achteren? Verward

Dus 'uitgestrekte draf' is uitvergrootte vorm van 'middendraf' ? Verward

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-01 12:19

middendraf=de middelste versnelling,de het is een vlotte soepele draf,zonder verlies van impuls of ritme.deze draf is 1 stap 'sneller'dan de arbeidsdraf,maar je paard dient NIET uittestrekken met de voorbenen of de passen heel ruim te maken.
uitgestrekte draf=de passen worden ruimer,er wordt vanuit stuwkracht van de achterhand naar voren gereden dat de voorbenen strekken en een heel kort zweefmoment boven de grond maken.deze draf is dus 1 stap 'sneller'dan de middendraf met belangrijkste kenmerken:gestrekte voorbenen en kort zweefmoment boven de grond en goede stuwing van de achterhand.

hulpen voor middendraf,je legt je been iets aan,houdt je hakken wel naar beneden en ga niet zitten'priken'houd met teugels stabiel kontakt en versnel de passen.zorg dat het evenwicht er blijft.
hulpen voor uitgestrekte draf.zorg voor voldoende stuwing van de achterhand,die moet netjes ondertreden anders lukt deze gang niet.door de stuwing van de achterhand kan de voorhand iets ómhoog'komen waardoor het zweefmoment kan plaatsvinden,dus de achterbenen doen eigenlijk het zwaarste werk.concentreer je op een lijn(bijv.diagonaal)en maak je zit stabiel en evenwichtig.leg je benen aan maar met meer druk als bij middendraf.gebruik die druk om de achterhand te activeren,en geef zonnogid elke pas een aandrijving om het goede ritme erin te houden.deze gang moet gelijkmatig gaan en vlak na de afwending verruim je de passen en vlak voor je op de hoefslag komt ga je diep zitten en vang je de snelheid op met je zit,je houdt je been wel aangelegd maar verzamelt de verruiming terug naar de arbeidsdraf.gebruik vooral je zit hiervoor.

snappie het een beetje? Verward

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-01 19:52

Zo ver ik altijd geleerd heb (en nu nog) verleg je je benen niet. je gebruikt wel je kuiten, maar je moetn je benen daar laten waar ze altijd zijn. Je benen verleg je alleen als je een buiging wilt bereiken en als je op de lange zijde uitstrekt, wil je helemaal geen buiging.
Ook je hakken verder uitdrukken heeft als je houding goed is geen nut, want die zitten al omlaag.
Hulpen zijn alleen de hand wat ontspannen en drijven. Verder niets. De neus mag wat van de loodlijn komen, om hem de ruimte te geven van het strekken.
Verschil tussen de 2 is eigenlijk dat een middendraf in de opleiding van je paard eerder lukt. De middendraf is dus een voorloper in opleiding van de uitgestrekte draf. Eigenlijk is hij dan gewoon nog niet af. Daarom zie je in proeven ook altijd eerst dat een een middengang doet en daarna pas de uitgestrekte.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-01 21:09

maar er zit toch zeker een 'zweefmoment' in de:middendraf?? De pony rijdt M en het 'ex-bazinnejte' reed er een smiddendraf voor mij en het lijkt dan precies alsof hijoven de grond loopt. Zij noemde het 'middendraf'.

Bij welke cathegorie wordt uitgestrekte draf gereden???

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 14:11

natuurlijk zit er een zweefmoment in, anders is het geendraf meer, maar ik geloof dat het dan telgang heet (ben ik niet 100% zeker van)
Middendraf wordt gevraagt vanaf klasse B, dan nog maar enkele passen op een diagonaal.
Uitgesterkte draf wordt gevraagd vanaf klasse M2.
Middendraf blijft er in zitten in de basiswedstrijden. Zelfs in een Z2 proef moet je een middendraf laten zien.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-01 16:23

Oh, dan zal Rocky beide wel kunnen.
Maar wat heeft dat nu met telgang te maken??? Telgang is een gang waarbij de twee rechterbenen en de twee linkerbenen om de beurten samen bewegen (kamelengang). Jolien haar IJsjes kunnen dat (toch de vijfgangers, hé!) (hé, Aglaranna)
Ik bedoelde niet echt 'zweefmoment' maar eerder zo een 'zwevend moment' (als-je-nu-nog-kan-volgen...) Ik verklaar mij nader: een moment waarbij de hoefjes precies even stilstaan boven de grond, alsof hij net boven de grond loopt.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 21:49

zweefmoment houdt officieel in:dat er een moment is waar alle 4 de hoeven van de grond zijn op hetzelfde moment.
maar bij draf heb je zowieso een zweefmoment.bij uitgestrekte draf bedoel ik met zweefmoment dat de voorbenen iets langer boven de grond blijven waardoor je dat moment echt goed kunt zien.met uitgestrekte draf zijn de voorbenen lang gestrekt en helemaal recht in dat moment,en bij middendrag juist niet de voorbenen gestrekt.