[ENQ] Orgaandonor

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SjakieXX
Berichten: 689
Geregistreerd: 30-05-09

[ENQ] Orgaandonor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-11 22:59

Hallo,

Ik weet niet precies of ik het echt een enquĂȘte kan noemen, maar ik wist zo snel geen andere benaming, maar ik zoek vooral meningen over hoe en wat mensen er van vinden.

Voor school moet ik een presentatie houden met een klasgenoot over een zelfgekozen onderwerp, wij hebben dus voor het donor zijn gekozen. Want ik zelf vind het een interessant onderwerp en was erg benieuwd hoe andere mensen erover denken.
Ik ben benieuwd hoe mensen tegen over donor zijn staan. Ik weet dat hier ook al topics over hebben gelopen, maar ik wil graag specifiek van mensen horen wat ze er van vinden.

Dus hierbij.

Zou jij donor willen worden? Waarom en wat is voor jouw een nadeel of een voordeel hiervan?

Heel erg bedankt!

guccio

Berichten: 2105
Geregistreerd: 18-02-04
Woonplaats: in 't zeeuwse land

Re: [ENQ] Orgaandonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:00

Ja ik zou donor willen zijn, het liefst geef ik mijn lichaam aan de wetenschap maar daar is mijn gezin het niet mee eens. Ik ben tegen die tijd toch dood en zou het mooi vinden als een deel van mij voortleefd in een ander lichaam :j

emilyxx

Berichten: 632
Geregistreerd: 02-02-11
Woonplaats: Hellevoetsluis

Re: [ENQ] Orgaandonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:09

ik ben al donor, ik vind je bent toch al dood dan kan je wel wat voor je medemens doen om deze beter te maken

InekeH87
Berichten: 4026
Geregistreerd: 19-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:11

Ja ik wil donor zijn, maar ben het nog niet. Wat houdt me tegen? Dat weet ik nog niet echt, maar het idee dat ik niet als compleet mens gecremeerd zal worden beangstigd me. Ik ben absoluut niet spiritueel ingesteld ofzo, maar toch knaagt er iets aan me en is er een stemmetje dat heel erg twijfelt. Zal je als incompleet mens wel aan een volgend leven/hemel, wat dan ook kunnen beginnen? Of is er toch niets en maakt het niet uit of je al dan niet compleet de oven in gaat?

Avalon_

Berichten: 1242
Geregistreerd: 09-07-08

Re: [ENQ] Orgaandonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:14

Ik ben donor, en ben er supertrots op dat mijn organen later wat zouden kunnen betekenen voor een ander mens.
Wel zou ik het allerliefst een 'eis' kunnen invullen, degene die mijn organen krijgt zou zelf ook donor moeten zijn. Het is een kwestie van geven en nemen, vind ik.

Myrthe92

Berichten: 912
Geregistreerd: 29-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 23:18

Ik ben ook donor. Voor mij een hele logische keuze. Waarom zou je iemand van een orgaan onthouden terwijl je ze zelf niet meer nodig hebt. Vind het een mooie gedachte dat ik daar iemand anders' leven mee kan redden! :)

RusselNuwell

Berichten: 3352
Geregistreerd: 23-07-11

Re: [ENQ] Orgaandonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 12:40

Ik ben al donor. Wat heb ik aan mijn organen als ik dood ben?

SjakieXX
Berichten: 689
Geregistreerd: 30-05-09

Re: [ENQ] Orgaandonor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 17:47

Leuke reacties!! :)

Zelf deel ik de mening van Myrthe92 en Avalon_ :j, ik wil zelf ook graag donor worden, maar heb me nog niet geregistreerd maar dat ga ik zeker in de toekomst nog doen :j

Tessa_1

Berichten: 1133
Geregistreerd: 23-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 17:59

Ik ben al donor, mijn organen heb ik inderdaad toch niet meer nodig als ik het loodje leg.. (Ben meteen donor gevonden toen ik 18 werd, kwestie van een DigiD aanvragen en online even wat dingetjes aanklikken, best makkelijk :) )
Wat ik wel vreemd vind is dat er mensen zijn die geen donor willen zijn, maar wel organen willen ontvangen.. dat vind ik raar en een ergens ook een beetje egoistisch.. Ze mogen niet in je snijden om iemand anders beter te kunnen maken, maar wel als je er zelf beter van wordt? >;)

Verder vind ik het ook vreemd dat nabestaanden alsnog mogen beslissen of het ook daadwerkelijk gebeurt of dat je alsnog niks mag doneren. Het is mijn beslissing, ik heb de moeite genomen om zo'n formulier in te vullen en 'ja' te zeggen, dus heb dan gewoon respect voor mijn beslissing. :) Als je geen formulier hebt ingevuld is het natuurlijk wel anders, dan moeten ze wel voor je beslissen.. :+

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Re: [ENQ] Orgaandonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:24

Ik ben zeker donor. Niet dat er veel aan mijn lichaam te hebben valt, maar ik sta zelf op de lijst voor nieuwe longen en dat vind ik het niet meer dan normaal dat je zelf ook donor zou willen zijn....

SjakieXX
Berichten: 689
Geregistreerd: 30-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 21:40

Liesje_Lover schreef:
Ik ben zeker donor. Niet dat er veel aan mijn lichaam te hebben valt, maar ik sta zelf op de lijst voor nieuwe longen en dat vind ik het niet meer dan normaal dat je zelf ook donor zou willen zijn....


Dat vind ik een hele mooie gedachte, echt top dat er nog zo te lezen veel mensen wel donor zijn :j

SjakieXX
Berichten: 689
Geregistreerd: 30-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 21:44

InekeH87 schreef:
Ja ik wil donor zijn, maar ben het nog niet. Wat houdt me tegen? Dat weet ik nog niet echt, maar het idee dat ik niet als compleet mens gecremeerd zal worden beangstigd me. Ik ben absoluut niet spiritueel ingesteld ofzo, maar toch knaagt er iets aan me en is er een stemmetje dat heel erg twijfelt. Zal je als incompleet mens wel aan een volgend leven/hemel, wat dan ook kunnen beginnen? Of is er toch niets en maakt het niet uit of je al dan niet compleet de oven in gaat?


Ik begrijp je post heel goed, hier heb ik ook vaak aan gedacht, maar aan de andere kant vind ik het ontzettend mooi dat er een leven gered kan worden door mijn organen, vandaar dat ik besloten heb dat ik ook orgaandonor zal worden. :)

Rider01

Berichten: 3053
Geregistreerd: 24-07-09
Woonplaats: Oudkarspel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:48

Ik heb ooit eens ingevuld dat mijn nabestaande mogen beslissen maar het liefst doneer ik mijn lichaam aan de wetenschap :o

Rachelle_K
Berichten: 1389
Geregistreerd: 08-12-07

Re: [ENQ] Orgaandonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:51

Ja, ik wil donor worden en ook het liefst aan de wetenschap. Ik heb er na mijn dood toch niks meer aan en dat zou zonde zijn. Ik ben van mening dat je je lichaam niet nodig hebt voor in de hemel of volgend leven, alleen je ziel.

SjakieXX
Berichten: 689
Geregistreerd: 30-05-09

Re: [ENQ] Orgaandonor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-11 22:02

Aan de wetenschap beschikbaar stellen vind ik ook erg interessant, maar daar ben ik nog niet helemaal over uit, want ik vind dat toch wel een grotere stap, maar wie weet, ik vind het in ieder geval wel een heel mooi gebaar! :j

pressentJarig

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Re: [ENQ] Orgaandonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 11:52

Zou jij donor willen worden? Ja ik ben donor.

Waarom en wat is voor jouw een nadeel of een voordeel hiervan? Omdat ik het een fijn idee vind dat als ik er niet meer ben iemand anders een leven kan geven.

SjakieXX
Berichten: 689
Geregistreerd: 30-05-09

Re: [ENQ] Orgaandonor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-11 17:00

Allemaal bedankt voor de reacties!

MiSzNiTa
Berichten: 1035
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Oosterwolde

Re: [ENQ] Orgaandonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:03

Ik ben ook donor waarom omdat ik ook graag een nieuwe nier of iets anders kan krijgen als ik dat nodig ben.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [ENQ] Orgaandonor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 17:11

De TS heeft genoeg meningen, hierbij op verzoek een slotje.