kleine pony zadelmak maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-05-01 09:34

Hoe moet je een kleine pony zadelmak maken? Ons pony'tje is 1m20 dus ik kan er echt niet zo gemakkelijk meer op. er is ook niemand in de buurt die jong genoeg is en al goed genoeg kan rijden. Wie weet hoe ik dat moet oplossen?


[img]../upload/313/maya2001-2.jpg[/img]

(Maya, met mijn Pa. Ze wil later camerapony worden of circuspaard)


LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-01 10:25

het zadelmak maken gewoon als het zelfde met een groot paard.
Verder, tja, als je jezelf te groot vind, denk ik dat je voor het inrijden toch opzoek moet naar een klein ruitertje

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-01 10:30

kleine ruitertjes zijn wel vaak kindertjes.....en of die nou geschikt zijn voor inrijden.... Verward

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-01 11:14

Hoeft niet perse klein te zijn, alleen licht, ik mocht op de manege altijd op de nieuwe kleine ponies, ik was niet klein, maar wel heel licht, en daarom volgens de eigenaar erg geschikt om ze uit te proberen voordat hij ze in de beginnerslessen mee liet lopen.
Anders moet je een op een manege in de buurt in de gevorderde les kijken naar iemand die licht is, maar wel kan rijden, wie weet is hij/zij toevallig wel klein ook. En ik durf te wedden dat die best wil helpen. Ik heb trouwens ook wel eens geoefend met een opgerolde deken(wel touwtje erom anders valt ie uit elkaar) dan kan ie alvast wennen aan het gewicht.

WennieJ88

Berichten: 2563
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Emmen, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-01 11:23

ik 13 en 1.45 en ben ik dan een kindje maar ik rij ook pony's in dus kan best hoor!

Malakeh Arabians * Breeder of the Beautifull Arabian Horse.*

Neem een kijkje op onze nieuwe website!! http://www.malakeharabians.webs.com

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-01 12:15

zolang die kinderen onder begleiding staan van de eigenaar (die er neem ik aan wel wat van weet)
Is dat geen probleem hoor fonnie. Althans, hoeft gee probleem te zijn

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-01 12:20

ben ik het niet mee eens.
je kan een bewginner niet op een pony die ingereden moet worden zetten, zelfs niet als er iemand bij is, maar dat is mijn mening

Sirius_

Berichten: 10947
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-01 12:23

als die begeleiding accoort gaat wéét hij dat het geen beginner is, en vind ie die ruiter goed genoeg om te rijden en ik denk dat dat ook bedoeld wordt Verward

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-01 12:25

fonnie,begin vooral met de voorbereidende hulpen,de dudele longe geeft je al een voorsprong op het sturen,en activeert de achterhand,oefen hier veelvuldig meer.daarna aan enkele longe het zadeltje opleggen,weer af,enz.net zolang tot de pony het niet meer eng vindt.gebruik jezelf voor het gewicht,ga af en toe is over hem heen hangen,zelf op de grond blijven staan,maar dan leg je gewoon iets gewicht in de bovenlichaam.zo oefen je ook al met gewicht.
daarna eigenlijk voor een paar weekjes iemand zoeken die licht genoeg is om erop te kunnen,maar in principe heb je het grootste werk al voorbereid.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-01 12:27

ahum Gaaaap .....visje bedoel ik,niet fonnie..... Verward

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-01 12:29

je hoort het visje, tis MIJN pony Vingers aflikken Pling Cool Extreme duivel Extreme duivel

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-01 12:29

niet elk kind is een beginner, ik had het ook niet over beginners, maar over kinderen

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-01 16:35

Hoi,
het is vaak heel erg moeilijk om kleine ruitertjes te vinden omdat de kleine ponys meestal wels A tjes zijn en dat zijn nogal hittepetitjes.
Maar in de manier van sanderijn kan ik me wel vinden.
Groetjes!

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 15:09

denk dat het er aan licht wat je inrijden noemt. de eerste keer dat er iemand opgaat zou ikw el zo'n licht en klein mogelijk mensje erop zetten zodat je paard niet uit balans raakt. daar zijn kinderen dus heel geschikt voor. maar zodra je wil leren sturen enzo kan je beter iemand erop zetten die ervaring heeft.
op pinokkio (welsh a bloed zit erin dus klein) heeft ook de eerste keer een beginner gezeten. met naast loper erbij die pinokkio 'in bedwang' hield en t meisje er af kon trekken. daarna zijn er wat grotere ruiters opgegaan. want hij is behoorlijk eigenwijs. maar voor t echte begin kan je beter een lichter iemand nemen. en dan de rest zelf doen

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 17:03

Klinkt misschien een beetje grof maar ik zou er gewoon opspringen, vasthouden en uit laten bokken en dan is hij zadelmak. Deed ik vroeger altijd bij de shetlanders. Als Merilyn dit leest (die deed dat altijd samen met mij) ligt ze helemaal dubbel. Dit klinkt natuurlijk een beetje grof, maar zo'n kleine pony gaat er heus niet dood van als er een wat zwaarder iemand op zit. En je laat dat zadelmak ook niet over aan een klein onervaren licht meisje. Je moet natuurlijk wel zorgen dat hij het hoofdstel en het zadel kent. Dan doe je een riempje voor aan je zadel, of een riem om zijn hals en dan jump je erop. Vaak valt het nog mee ook hoor. Als er dan een lichter iemand opgaat heb je dan ook heel weinig problemen. Trouwens, van zo'n klein ponytje val je toch niet zo snel af.
Merilyn en ik hebben echt lol gehad. Je grijpt een pony in het weiland, doet hem een halster om, halstertouw aan beide zijkanten van het halster en je springt erop, dan cross je van de een naar de andere kant en je kan er mee rijden.
P.S Dit was in mijn blije tijd, volgens mij een jaartje of 80 geleden, nu houd ik me bezig met serieus dressuurrijden. *LOL* *LOL*

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 17:10

Hahahaha maar zelfs van een kleine pony kan je afdonderen. Wij gingen er inderdaad gewoon opzitten en BOKKEN maar en inderdaad na 6 rondjes planken kon je al sturen en dus was het pony'tje ingereden. Hahahaha maar Suusje had de laatste keer de pech en ik het geluk dat ik lange benen had en Suus niet dus ging die pony bokken zette ik gewoon mijn voeten op de grond en Suus was zo aan het lachen dat ze die bok sprint niet overleefde. He Suus je weet nog wel op dat zwartje van Ton. hahaha bijna in die blubber plas. Echt super lachen.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Suzanne F.

Berichten: 49166
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 17:14

HAHAHA, ik lach als een boer met kiespijn. Ja was wel lachen, ahem. Maar Jerry deed ik goed of niet soms? Wie was ook alweer diegene die op zo'n shetje reed en dat dat shetje onder laaghangende boomtakken doorwou of voor een sloot stopte ineens?

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 17:28

Ja inderdaad heb je ook SLIMME kleine pony's en die stonden natuurlijk in de wei bij mijn verzorgpony'tje. Yerrie deed het na wat maffe debiele akties heel erg goed. Maar Noortje sjeeste heel erg hard naar een sloot gaf een bok en................ daar ging een vriendin van me. Zeik en zeik nat. En daarna een ander op een schimmeltje ging met een rotgang onder een lage tak door. Hebben jullie wel eens een mens aan een tak zien hangen in dus wel he. Ik heb vreselijk gelachen.

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 22:19

dat is toch met blacky enzo??zo'n grote witte enge pony heeft mij toen nog een schop gegeven Verdrietig

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-01 21:05

Nu ja.. om weer op de vraag te komen...

Dus ik zou toch nog eens moeten zoeken naar iemand die er op kan. Of kan ik er zelf nog op??? Ik denk het niet... zeker met zo'n jong paardje. ik ben 1m68 en ik weeg iets van een 45kg. De pony is 1m 20. Wat denken jullie daarvan?

Wat zeggen jullie trouwens over de leeftheid van het inrijden van een pony??? Ze is van 2 maart 3 geworden. Ik zou liever wachten tot ze 3 en een half is of zelfs 4 omdat ik haar zeker niet te vroeg wil 'inrijden'. Natuurlijk mag ze wel al wennen een een zadeltje (heb het al eens gedaan Lachen ) en ze loopt al vrolijk mee voor het karretje met mams!
Femke

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 21:13

hoe later je ze inrijd, hoe langer ze meegaan...

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 21:14

Nou Visje daar kun jij nog makkelijk op hoor, je bent absoluut niet te zwaar Pling ....dus ga ervoor, en heel veel sucses Pling

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 10:21

volges mij kun je dr nog wel op hoor. En de leeftijd die jij wil lijkt me ook perfeckt


Dennis

Berichten: 31463
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 12:27

Hoi,

Ik denk dat je zelf wel op je pony kan gaan zitten. Ik ben 1.60m en ong 42kg en heb een shet van 99 cm ingereden en er wacht nog een shet van 94 cm op me. Je bent zeker niet te zwaar. Doe alleen je beugels niet helemaal op jou maat maar een beetje kort. Anders kan je met jou voeten de benen van je pony raken. Dat is voor jou niet fijn omdat je er de hele tijd op ga passen maar voor je pony ook niet.
Groetjes
Dennis

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-01 17:23

Hihi, lolz, ik krijg al rijdkriebels, maar het is wel géén shetlander hé, maar een welshje.
Mijn paardje is 1 m 50, het zal wel even wennen zijn, zo inneens 1 m 20!
Hij lijkt zo klein, die pony!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers