2 probleempjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 10:24

Dat probleem had ik dus ook met Paddy (zie slofcultuur discussie). Gewoon thiedemann er aan hangen en strak zetten. Deze werkt alleen in als het paard het hoofd omhoog wil doen, dat kan dan niet meer. Op het moment dat een paard zijn hoofd hoog houdt, heeft een ruiter er inderdaad geen fluit meer over te vertellen en is er geen houden meer aan. dus moet je voorkomen dat dat gebeurt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 10:25

antwoord op probleem 2: beugel uit doen, dan wordt je been langer en ontspannen.

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 17:51

een martingaal of een thiederman

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 19:52

Helemaal geen gek idee om eens met een Thiedeman, halsverlenger (ik vind het een prima apparaat alleen de naam gaat nergens over IMO) te rijden, laat je daarin begeleiden door je instructeur.
Over tempocontrole: héél consequent zijn. Als hij onder je vandaan loopt rijd je een duidelijke overgang terug, tot hij ook echt terugkomt in het tempo, dan ontspan je je hand. Hij mag dan niet zelf weer naar voor, doet ie dat, dan corrigeer jij weer etc. Niet steeds blijven sleuren, dan heb jij aan het eind van het uur lamme armen en hij loopt nog steeds voor geen meter (ik vind poedersuiker ook wel een gave uitdrukking, waar komt dat vandaan?). Dus rijd een duidelijke overgang en ontspan dan weer. Zelfde werk naar voor, ook met zo'n loperig paard rijd je eens een tempoverstérking. Over het algemeen genomen dus: heel veel tempowisselingen en overgangen, waarin je heel consequent moet zijn op het eisen van een reactie. Jij bent degene die het tempo aangeeft! Je kunt altijd nog beter een verkeerde reactie krijgen dan helemaal geen reactie.
Als je tempo beter inder controle is wordt het rijden van voltes ed ook eenvoudiger.

Wat je 2e probleem betreft: heb je nog last van dat been na je operatie? Dan lijkt het me vooral ook een kwestie van een beetje tijd geven. Misschien ben je onbewust een beetje bang te vallen, nu je net geopereerd bent en je waarschijnlijk wat kwetsbaarder voelt (lijkt mij als je onder het mes gelegen hebt, ik heb er geen ervaring mee dus ik doe een poging me in je te verplaatsen, kan het best mis hebben hoor!)
Om een goede onafhankelijke zit te kweken zijn zitlessen het allerbeste middel!

Heel veel succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 22:43

is helemaal geen onzin!!!

Ik vind het heel moeilijk zo over het internet. Ik denk dat je het beste kan vragen aan iemand die jou ziet rijden, om je eens te helpen met je zit. Kun je je knie in andere situaties wel ontspannen? Misschien kan een fysio- of Ceasartherapeut je oefeningen geven om dat te verbeteren, en zal het dan ook op je paard beter gaan.
Als je zo ploft in het xadel, komt dat meestal omdat je met je bovenbenen zit te knijpen, waardoor je jezelf uit het zadel drukt. Daarom is in zo'n geval ook out of the blue je beigels uitdoen geen oplossing, meestal ga je dan alleen maar meer klemmen. Zitlessen aan de longe van iemand die weet waar hij naar moet kijken, en je onmiddellijk kan corrigeren als je de fout in gaat is dan een betere optie.
Veel succes.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 10:32

Yep, zitlessen aan de longe zou je kunnen helpen. Je mag nergens klemmen in je benen, niet met je bovenbenen en niet met je kuiten. zitten moet vanzelf gaan, meewiegen in het zadel in balans. Je moet zo'n les maar eens proberen! Ik wil dan nog wel eens zien of jij dan last krijgt met je knie. Trouwens wel weer een banketstaaf van een arts he, dat hij je weer naar huis stuurde.

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 10:41

Ik heb dus ook knieklachten, en had de ene keer meer last ervan dan de andere keer. maar ik stap mijn ene been helemaal af, en ging daardoor scheef zitten.
Van de artsen kreeg ik te horen toen ik een jaar of 12 was, dat het verstandiger was, dat ik niet meer op paard klom.
Ik zelf heb veel gefitnist, en skeeleren, hardlopen en fietsen, om die knie maar sterker te krijgen.
Mijn knie wordt nooit meer 100%, en ik zou altijd veel krachttraining moeten blijven doen.
Misschien is dat wat voor jou, krachttraining. Alleen het wordt een drama voor je als je helemaal niet van sport houdt!

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 18:16

Helpt het niet om je de beugel van je ene been een gaatje langer te doen? Je gaat dan misschien wel scheef zitten, maar je kan je been dan langer maken en ontspannender ziten Verward Ik weet het ook,het is maar een idee!!!!

En wat betreft het tempo van het paard. Zoals mensen voor mij al zeiden, veel overgangen en vooral niet terug gaan trekken..

Succes

Groetjes ymke