Kuilgras of hooi

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-01 08:11

Wat is beter voor een pony? Kuilgras of hooi?



Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 09:14

Hoi Dribbel,

Een shetlander mag niet teveel eiwitten binnen krijgen en in kuilgras zitten meer eiwitten dan in hooi, dus ik zou voor het hooi gaan. Staat ie op stal, of komt ie ook in de wei? Als hij ook nog in de wei komt, zou ik zeker geen kuilgras gaan bijvoeren.
Groetjes van Jet.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 17:48

Kuilgras is echt Koeienvoer. Je moet ermee oppassen omdat de meeste boeren die het oogsten er zéér eiwitrijk gras voor gebruiken. Je paard kna er al gauw te veel van krijgen en het is niet zó gemakkelijk om een bot te bewaren als hij al is open geweest. Natuurlijk kan je je pony kuilgras geven, maar je moet dan wel oppassen. Als het kan moet je dan kuilgras nemen waarvan je weet dat het niet té uitwitrijk is. Wij gooien zelf op onze weides speciale'paarden-korrels' waar het eiwitgehalte minder hoog is. Natuurlijk kan je ook wel 'vet' hooi hebben, maar in hooi zijn er véél verschillende soorten en kwaliteiten. Het is meer bekent onder de paardenhouders dus je vind vast wel hooi dat geschikt is voor je pony.

Wij hooien zelf ieder jaar een bot of 30, waarmee we de winter nipt toekomen.
Ik zou als ik jou was hooi geven, maar ik ben natuurlijk niet tegen de mensen die kuilgras geven.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 13:19

Wat beter is weet ik niet precies, maar de meeste paarden vinden kuilgras lekkerder, omdat er meer smaak aan zit.

LUNA

Berichten: 599
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 13:58

Mijn voorkeur gaat ook uit naar hooi, onze paardjes willen ook geen kuilvoer eten, laten ze gewoon liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 14:12

mijn paard krijgt nu sinds kort kuilgras en hij is er stapeldol op! Kuilgras bevat minder stof dan hooi en veel meer eiwit. Je moet er dus minder van voeren. Voor paarden met een stofallergie is het ideaal.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 19:05

Zou voor hooi gaan, Kan minder kwaad bij teveel geven en zijn er langer mee bezig over de zelfde hoeveelheid eiwit als met kuilgras.
Kim

Vrijwilligers gezocht voor onderzoek!
info:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?t=210362

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-01 21:44

3de snede kuil nemen, koeienvoer is 1ste snede. Verder ben ik een voorstander van wat droger kuil, heb slechte ervaringen met nat kuil! Je kunt ook beiden voeren en kuil weglaten zodra ze meer op het land staan.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 12:04

Die natte troep hoef ik ook niet hoor. Ik vind die in plastic gewikkelde balen wel fijn. Dat is meestal iets anders van structuur dan hooi en er zit voor de paarden meer smaak aan.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-01 15:18

mijn verzorgpony krijgt ook kuilgras omdat ze last heeft van haar longen hooi is daarom niet goed voor haar (er zit te veel stof in)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 99 bezoekers