Naar aanleiding van Heike's Ruiterbewijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-01 21:21

Hebben jullie het ruiterbewijs echt nodig? Ik bedoel, mogen jullie zonder niet naar buiten? En wordt er dan ook gecontroleerd?

Ik vind het heel raar dat zoiets geeist word. wat een flauwekul.
Hier is het gelukkig niet verplicht, zal het ook niet worden denk ik.



Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 21:25

Ik heb het wel tja ik had de pech net een banketstaaf van een vent te treffen er zijn er een zooi gezakt veel op theorie maar ook een stuk of 6 op het rijden.
1 meisje zou zakken omdat haar paard bij een oxer van 80 (je hoeft maar 60 te springen!!!!!!!!!!!!!!) er in sprong en niet meer wou wel had ze al 2 keer het steiltje gesprongen van hem moest je perse beide hindernissen 2 keer springen.
Paard durfde niet meer en uiteindelijk heeft ze 'm met Floor gesprongen maar die man was het daar niet mee eens.
sommige die gezakt waren hadden het met een andere examinator zeker gehaald maar in dit geval was het zo diegene die het haalde hadden wel benul van het rijden

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-01 21:27

Maar Kim, mag jij wel zonder bewijs buitenritten maken enzo. Ik bedoel stel dat je die niet zou hebben? En wordt er dan ook naar gevraagd/ gecontroleerd?

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 21:38

Hier (omg. Ijmuiden/Haarlem) mag je in duinen/parken/recreatiegebieden niet zonder rijden, tenminste niet zonder begeleiding. Binnenkort wordt hier een nieuwe APV vastgesteld waarin van alles m.b.t. paarden geregeld wordt, en dan gaan ze overal streng(er) controleren. Helaas.
Weet iemand trouwens hoe hoog de boete is die je kunt krijgen?
Sandra

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 21:40

nee in het stuk waar ik zit niet maar zou ik richting beekbergen gaan (is zo'n 3 uur te paard hiervandaan) is ie niet verplicht maar vragen ze er wel regelmatig naar.
Gewoon omdat ze willen dat je je aan de regels houd wbt jong aangeplant etc.
Volgens mij helpt dat het beste dat je probeerd dat alle manege's hun klanten die regels leerd zoals in stap passeren want dat weten veel mensen niet maar of je daar perse een ruiterbewijs voor moet halen?
In LaagSoeren Eerbeek etc. (oa een stuk veluwetrail) das te paard zo'n 5 a 6 uur rijden dus kom ik ook zelden of ik moet ff een half uurtje met de trailer daar heen gaan)Is ie wel verplicht moet je ook met die stomme gelenummerplaten aan het hoofdstel rijden.
Je mag wel zonder maar dan zijn de grote/mooiste gebieden verboden voor je want landeigenaren stellen het alleen voor menners/ruiters met het bewijs open.
de boetes zijn behoorlijk hoog in die gebiedenals je zonder zou gaan dat doet men dus ook niet

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 21:44

Hoi,
Ik zou het echt niet weten.
ik heb er geen een en ik hoef er ook geen een.
Zo'n ding stelt toch helemaal nix voor.
Dat doe ik echt niet hoor!
Kost me een hoop geld en ik heb al heel wat buiten gereden en ben nog nooit gecontroleerd.
Groetjes!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 07:44

Bij mij in de buurt mag je wel zonder ruiterbewijs rijden. Maar ik weet dat je als je in Breda in het Mastbos wilt rijden dat je er dan wel eentje nodig hebt. Ik heb het gehaald omdat ik over wil kunnen rijden en je mocht op de manege waar ik eerst reed zonder begeleiding naar buiten als je een ruiterbewijs had.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 08:13

Bij ons (Soest) is er een ruiterpenning verplicht (dit is een geel vierkant plastic plaatje wat je aan hoofdstel (lijkt je paard net een koe) of martingaal moet bevestigen. Deze kan je alleen aanvragen mèt ruiterbewijs. Je kan het natuurlijk ook zonder penning buitenrijden, deed ik vorige week na een traininkje ook even, maar dan loop je dus de kans aangehouden te worden en dan heb je binnen twee weken een acceptgiro'tje van fl. 60,00 thuis op de deurmat liggen. Ik heb moeten banketstaaf als Brugmans en de boswachter is op het laatst mee naar huis geweest om te controleren of ik wel echt penningen heb! Die krengen kostten fl. 90,00 per jaar, maar de ruiterpaden onderhouden, ho maar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 08:37

Ik vind het Ruiterbewijs het domste geldklopperijmiddel uit de hele paardenwereld en weiger er ook aan mee te doen. Alleen de examenregels laten m'n nekhaar al overeind komen: ik ben verplicht een cowboyhoed te dragen (niet eens een veiligheidscap, dat MAG niet bij het western-ruiterbewijs) en met het afstijgen MOET ik een voet in de beugel houden tot ik op de grond sta. Lekker veilig!
Ook het argument van de WA-verzekering is gemaakt voor mensen met de intelligentie van een gemiddeld kippenei, want je paard kan gewoon meeverzekerd worden in je normale WA-verzekering.

Nee, als je dan toch zo nodig je geld kwijt wilt, maak het dan alsjeblieft over aan een goed doel!
(ik stel eventueel het RedSonjadezomerdoor-fonds wel beschikbaar! *LOL* )

Sonja

Suus

Berichten: 1692
Geregistreerd: 13-03-01
Woonplaats: Stein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 08:44

Ik heb mijn ruiterbewijs al in '90 gehaald, 11 jaar geleden dus. Het schijnt nog niet verplicht te zijn, maar volgens mij zit dat er wel aan te komen...

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 08:46

Citaat:
Op 2001-05-23 09:37, schreef Sonja:
Ik vind het Ruiterbewijs het domste geldklopperijmiddel uit de hele paardenwereld en weiger er ook aan mee te doen. Alleen de examenregels laten m'n nekhaar al overeind komen: ik ben verplicht een cowboyhoed te dragen (niet eens een veiligheidscap, dat MAG niet bij het western-ruiterbewijs) en met het afstijgen MOET ik een voet in de beugel houden tot ik op de grond sta. Lekker veilig!
Ook het argument van de WA-verzekering is gemaakt voor mensen met de intelligentie van een gemiddeld kippenei, want je paard kan gewoon meeverzekerd worden in je normale WA-verzekering.

Nee, als je dan toch zo nodig je geld kwijt wilt, maak het dan alsjeblieft over aan een goed doel!
(ik stel eventueel het RedSonjadezomerdoor-fonds wel beschikbaar! *LOL* )

Sonja

Helemaal mee eens !!!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 09:19

Ik heb mijn ruiterbweijs ook in '90 gedaan. Ik heb er nog nooit wat mee gedaan eigenlijk. Het was toen ook nog keimakkelijk. Ik hou het wel, ik weet namelijk niet hoe ik verder verzekerd ben omdat ik nog gewoon studeer en alleen een ziekenfondsverzekering heb.

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 12:20

Kim, in beekbergen is geen ruiterbewijs verplicht hoor, alleen in Loenen. Als je de veluwetrail gaaat rijden,is het ruiterbewijs alleen tussen de posbank (arnhem) en loenen verplicht. Voor de rest van de veluwe niet.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 16:19

In België is het voorlopig nog niet verplicht, maar men denkt er wel aan dat te doen. Ik dnke datb ik het maar snel een smoet gaan afleggen, of ze verhogen de moeilijkheidsgraad nog eens! Knipoog

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 19:13

carola,

ze vragen er in beekbergen/ugchelen toch wel eens naar hoor!
ikzelf heb een paar paarden gereden in ugchelen, aan mij hebben ze het nog nooit gevraagd, maar aan een vriendin van me wel.

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!

Thirza

Berichten: 9259
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 19:54

bij mij vragen ze er niet naar
ik heb m ook niet ik ben er voor gezakt omdat ik er af gevallen ben tijdens het springen en ik bleef te lang liggen omdat mijn vader keihard riep blijf liggen omdat ik net die dag ervoor aangereden was door een auto waar ik nog erg veel last van had. en theorie ben ik ook gezakt omdat ik niet goed geleerd had omdat ik net school onderzoeken had waar ik heel goed voor aan het leren was

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-01 21:36

Sja, ze praten er al Jaaaaren over om het verplicht te stellen. Nou hahaha, ik lach erom. Ik ben het dus ook helemaal eens met Sonja.
Op zich zou ik er wel voor zijn om hier van die plaatjes in te stellen en die dan 1x per jaar voor een bep. bedrag te kopen. ALS er voor die centjes dan extra paden voor ons opengesteld worden. Dan wil ik WEL met een plaatje rondrijden, maar dan NIET met ruiterbewijs, achterlijke bedoening, maar ja....

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 22:07

Ja, dat zou misschien sowieso een beter systeem kunnen zijn. Dat je zo'n plaatje moet dragen, waardoor je bijv. gelijk ergens geregistreerd staat ofzo. En dat je het dan bij evt. geconstateerd wangedrag moet inleveren waardoor je de rest v/h jaar niet meer in dat gebied mag komen. En dat je met het hebben van dat plaatje ook gelijk verzekerd bent enzo. Of draaf ik nu door? Ik zou wel met zo'n plaatje willen rijden hoor, het staat wel achterlijk, maar dat nog liever dan het ruiterbewijs.
Sandra

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-01 08:42

Bij ons, rondom Assen, is het ook nog niet verplicht. Ik wil hem wel halen. Gewoon zekerheid, dat als ze je ergens aanhouden je met dat papiertje kunt wapperen. En bovendien ben je dan verzekerd. Een stel kennissen willen met paard de Veluwe trail doen. Daar schijn je in grote gebieden wel een ruiterbewijs nodig te hebben....

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-01 16:51

Liebe Leute, je bent toch gewoon verzekerd?? Daar heb je geen ruiterbewijs voor nodig hoor.
Heb niet zoveel verstand van verzekeringen ed, maar als ik met Isolda wat aanricht gaat dat gewoon onder mijn WA verzekering!

Zo heb ik eens een oude man aangereden met Isolda. Hij viel en zijn gehoorapparaat was stuk. Dat ging gewoon naar mijn WA. Of als ik iets al rijdende stuk maak, dan ben ik verzekerd.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, marga1, nowylover, Rijsa en 38 bezoekers