Western-trail... en geen western-ervaring!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Western-trail... en geen western-ervaring!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-02 10:21

Eind augustus ga ik samen met Ingrid (MirageGidran hier op Bokt) een paar dagen naar de Trapper Ranch om western-tochten te maken. Ik heb er super veel zin in, lijkt me helemaal geweldig.

Nou is het alleen zo dat ik totaal 0 ervaring heb met western rijden, echt nog nooit gedaan, en ook nog nooit in verdiept, ik heb dan ook echt geen idee hoe dat precies in z'n werk gaat.

Wie kan mij alvast in het kort vertellen wat er zo anders is aan western rijden, als je altijd Engelse stijl rijdt? Wat is bijvoorbeeld een standaard kledingvoorschrift? Wat vind jij er leuk / minder leuk aan?

We hebben aan het begin het arrangement wel een les ingepland, om er een beetje in te komen. Maar toch ben ik super nieuwsgierig en wil nu graag ALLES al weten Knipoog


schimmeltje

Berichten: 47
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: koog a/d zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 11:00

ik heb altijd engels gereden en ben 2 jaar terug overgestapt op het westernrijden. in basis is het niet zo heel veel anders. ik denk dat het wel verstandig is als je een paar westernlessen neemt voor wat basisprincipes en om wat ervaring met het tuig te krijgen. als je je gewoon blanco Verward opsteld tijdens de lessen leer je het best wel snel. het voordeel is dat je in het engels rijden al hebt leren zitten enz. mijn ervaring is dat je met buitenritten als je alleen een engelse achtergrond hebt ook prima uit de voeten kan. Party!!
succes!

p.s. stevige schoenen en een spijkerbroek met aan de binnenkant een platte naad is o.k., maar een gewone rijbroek kan ook best prettig zijn. toen ik in Canada trail deed vond ik dat ook prettig zitten. Knipoog
Laatst bijgewerkt door schimmeltje op 29-07-02 11:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 11:03

als je alleen het bos in gaat om een lange rit te maken op een westernzadel hoef je geen westernervaring te hebben. ik neem aan dat je geen gallopswissels of stops gaat doen in het bos Haha! . Trek gewoon je spijkerbroek aan en zet een cap op je hoofd voor alle veiligheid (je zit tenslotte wel op een vreemd paard) .

Niets zo charmant als een paard in her land.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 11:30

Ik heb het eens gedaan, gewoon met rijlaarzen, rijbroek en cap. DAt kan best voor buitenritten.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 11:46

Alleen die rijlaarzen zitten niet zo lekker in een westernzadel, beetje stroef langs je fenders. Persoonlijk vind ik een schoen met een gladde zool en een goede hak het lekkerst zitten. Geen grof profiel onder de zool.

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-02 11:53

Dat het wel gaat lukken, daar was ik ook niet bang voor Knipoog Tuurlijk is Western rijden anders, maar voor je zit en dergelijke heb je natuurlijk allang een basis gelegd. Was gewoon erg benieuwd hoe jullie het verschil tussen western en engels rijden ervaren! Ik denk dat ik gewoon in mijn spijkerbroekie ga, en mijn leren jodpuhrs aantrek. Moet best kunnen, lijkt me! En dat lesje; dat komt wel goed. We gaan van maandag t/m woensdag, en als eerste staat een les van 1 of 2 uur op het programma. Is inderdaad erg handig!

Thanxx in ieder geval!

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 11:59

Vergeet het konstante aansporen/beenaanleggen en de bijbehorende konstante aanleuning/druk op de hand, teugel mag iets lossen maar ook geen waslijn. Als er iets gebeurt moet je wel kunnen ingrijpen.
Gewoon netjes rechtop zitten, benen 'waakzaam' maar ontspannen en geniet van de omgeving.

schimmeltje

Berichten: 47
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: koog a/d zaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 12:11

let wel op dat je spijkerbroek lang genoeg is en een enkele binnennaad heeft, dat voorkomt opkruipen en blauwe plekken! Knipoog

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 15:33

Voor de bosritten heel simpel :

teugels loshouden en benen stil , en zitten !
Als je gaat lichtrijden dan lacht Bob je wel een beetje uit hoor Haha!
Terugnemen : je hand(en) ietsjes omhoog doen en achterover zitten ,
Bob z'n paardjes luisteren super goed en hij houdt je wel in de gaten , is heel simpel in alles dus dat lukt wel .

Hij zegt het wel hoe je het moet doen , dat heb je zo door voor die paar daagjes buitenrijden.
Ik reed op Samira , da's een heel leuk paardje !
Appie van Bob is ook erg goed , als je daar les op mag rijden moet je dat zeker eens doen Knipoog

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 16:12

Voor die enkele keer western zou ik me niet druk maken. Tuurlijk is het allemaal iets anders, maar als je redelijk engels kunt rijden, en je kunt redden op een paard, dan maakt het niet veel uit dat je geen western rijdt.

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-02 16:18

XoNo schreef:
Voor die enkele keer western zou ik me niet druk maken. Tuurlijk is het allemaal iets anders, maar als je redelijk engels kunt rijden, en je kunt redden op een paard, dan maakt het niet veel uit dat je geen western rijdt.


Oh, joh, ik maak me absoluut niet druk hoor, zeker niet met dit weer Knipoog Tuurlijk komt alles goed, was gewoon pure nieuwsgierigheid!

We zullen wel een boel foto's maken, dus kunnen jullie na die tijd zien wat ik ervan gebakken heb....

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 19:11

Sugarmiss schreef:
Vergeet het konstante aansporen/beenaanleggen en de bijbehorende konstante aanleuning/druk op de hand, teugel mag iets lossen maar ook geen waslijn. Als er iets gebeurt moet je wel kunnen ingrijpen.
Gewoon netjes rechtop zitten, benen 'waakzaam' maar ontspannen en geniet van de omgeving.

Maar zo kan je ook op een engels gereden paard een buitenrit maken hoor Haha!

DubbelFun

Berichten: 88622
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 22:17

cornelie schreef:
...Maar zo kan je ook op een engels gereden paard een buitenrit maken hoor Haha!


Daarom zijn er ook mensen die recreatief op een westernzadel rijden geen westernrijden vinden...Knipoog

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-02 21:04

haha marieke, ik zie dit topic nu pas.....
tja, wordt gewoon m'n rijbroek denk ik hoor, bomt mij het....en cap, ach, we hoeven er toch niet mooi uit te zien, als de omgeving maar mooi is...
nog3,5 week, leuk!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 bezoekers