hoe is het gedrag van je merrie als ze...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
angelique

Berichten: 581
Geregistreerd: 30-05-01
Woonplaats: regio rotterdam

hoe is het gedrag van je merrie als ze...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-02 10:21

Hengstig is...

Mijn merrie is niet echt problematisch,ook niet met het rijden.
Behalve als ze op stal staat of tijdens het poetsen wil ze nog wel eens wat door de achterbenen zakken en wat laten druppelen.. Haha!
Ze heeft een normale cyclus verder.
Ook als ik op stal ga poetsen bij bv wat hengsten in de buurt,
gedraagt ze zich heel gewoontjes tijdens haar meerdaagse periode *LOL*

Hoe verloopt "de periode"bij jullie merriemeiskes?


Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 10:23

Marilyn gedraagt zich prima...ze slaat toch wel van zich af...ze kan namelijk niet overweg met andere paarden
Ze is misschien iets dwarser en drukker maar niet veel

22 Januari verwachten we ons kleintje

haike
Berichten: 13517
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 10:26

moeilijker met rijden maar ze kan dan wel meer. Loopt uiteindelijk beter

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 11:44

ik heb geen flauw idee wanneer quinta hengstig is.....
ze laat het namelijk nooit merken dus in de omgang merk ik geen verschil hoor Lachen

.....

haflingertje

Berichten: 5355
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Nuth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 12:09

mijn merrie is dan heel erg moeilijk.......en dan hoef ik niet te proberen om buiten te gaan rijden want dat is een ramp Boos!

Never give up on the things that make you smile!
If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 12:58

De mijne is echt supergeil , genant gewoon...

Ze staat nu samen met een kruising Fries in de wei , ook een merrie , en als ze hengstig is staat ze de hele tijd d'r muts tegen dat paard aan te duwen , te "knipogen" Knipoog en stoned voor zich uit te kijken.....

Ze valt dat paard echt lastig , maar die gaat lekker aan haar staart snuffen en staan flemen...wordt er ook wel een beetje opgewonden van Haha! stelletje vunzigaards !!
Na een tijdje wordt dat paard het ook wel zat hoor , de hele tijd zo'n ponykont voor je neus is ook irritant natuurlijk Lachen

Rijden gaat nog wel goed hoor , je zit alleen zo raar met een staart in de lucht , je hele zadel wordt vanachter opgehoogd...

Er gutsen ook echt flinke plassen uit als een ander paard haar aandacht geeft...

Als ik haar 's avonds op stal zet naast haar Fjord-buurman , dan moet ik snel opzij springen , nog voordat ze helemaal binnen is vliegt de plas je al om de oren.... bleeeeh !

Toch...met rijden weinig problemen verder , behalve dat ze wat stoned aanvoelt , beetje zombie-achtig af en toe Haha!

denz

Berichten: 3103
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 13:48

Michelle is ook zo vreselijk met dat plassen,als ze al van veraf een paard ziet staat ze al te plassen,en ze gaat ook met een buitenrit wat lastiger van stal weg en het eerste stuk blijft ze plassen,volgens mij best een raar gezicht voor mensen die langskomen haha.

Verder is ze met rijden zoals altijd,behalve dan met andere paarden d'rbij dan wordt je het af en toe wel een beetje zat.

Je kan dan trouwens wel de mooiste foto's maken,want mooie houdingen dat ze aanneemt! Kwijl
Laatst bijgewerkt door denz op 28-07-02 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 13:52

Ik heb nergens last van, ik merk het nooit als ze hengstig is. Alleen heel soms als ze dan buiten staat met een ander paard zie ik dat ze wat laat druppelen. Maar in haar gedrag merk ik zelden wat, misschien is ze dan iets dwarser dan normaal..

Missy

Berichten: 6518
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 14:47

In de tijd van Nelson kwam er een hengstige merrie in de bak rijden. Fijn met alle ruinen in de wei, en nog 2 hengstenveulens in de achterste wei(die hadden het helemaal niet meer)
En die merrie maar gillen, van zich af plassen, bokken, steigeren en ga zo maar door. Daar kon je dus niks mee beginnen
En Havanna, zij is samen met favo de enigste 2 merrie's op de manege, kan echt sloerderig kijken dan. We hebben der tot Slet benoemd in die periode, wat kan zij kijken zeg Bloos

En Iwan is ruin, geen problemen van dus

We verwachten niets maar toch..
WoW-addict ^.^

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 17:54

Ivanka is dan nòg rustiger dan ze al is Lachen Met rijden helemaal, dan is ze gewoon niet vooruit te branden en als ik haar op de wasplaats zet, doet ze niets anders dan staart omhoog en piesen Haha! (ernaast staat een ruin Knipoog ) En tegen andere merries is ze dan nogal *woord zoeken...niet gevonden* iig, dan piept ze altijd tegen andere merries Lachen


Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 18:43

Tjo is soms wat drammeriger met rijden maar verder heb ik er eigenlijk geen last van. Ze heeft even 2 weken op een andere stal gestaan en daar was ze volgens zeggen overdreven hengstig (met rijden was ze normaal en pieste niet overdreven ofzo), we staan nu weer 2 maanden op onze oude stal en ze heeft er daar totaal geen last van (daarvoor ook niet hoor, het was alleen die 2 weken daar) terwijl ze met een ruin in het land staat dag en nacht.
Met poetsen ook nooit last ofzo.
Afgelopen week heeft ze zelfs met dr grote KWPNlover (die krijgt haar zelfs buiten dr ritme hengstig normaal gesproken) en een andalusische hengst in 1 stalcomplexje gestaan met de vakantie, en ook daar niet hengstig of vervelend.

In het begin toen ze 3 was en net goed hengstig werd was ze wel erg vervelend met rijden en de omgang, maar nu ze aan die hormoontjes gewend is is dat zo goed als over.

Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 20:57

Bij Zio merk je qua karakter eigenlijk geen veranderingen, lichamelijk laat ze ook weinig zien. Hooguit dat ze wat slijm kwijt raakt.

Saphy daarentegen liet vorige week duidelijk merken dat ze hengstig was. Ze was nog wel makkelijk in de omgang en werkte goed mee, maar ze hing de hele tijd aan andere paarden. Zodra er een paard naast haar op de poetsplaats werd gezet gingen de benen wijd en begon ze te plassen, echt heel genant Haha! . Het enige wat ik ervan gemerkt heb tijdens het rijden is dat ze tijdens een buitenrit de hele tijd aan het murmelen is en naar vrijwel elk levend wezen dat een beetje op een paard lijkt begint te hinniken.

Ach ik ben eigenlijk wel blij dat ze het zo duidelijk laat merken, da's wat makkelijker als ik haar volgend jaar laat dekken.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 21:30

Mirage is dan niet te rijden zo vervelend. Opeens een heel ander paardje!!! En pmarena, bekend verhaal BAH he!!! Met rijden is ze druk, en steigert dan wel 'ns en schrikt van een grasspriet.....blij als het weer winter is!

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-02 21:43

Hmm, ik merk er niet zo veel van. Ze heeft een vriendje op de wei, dus ze wordt op haar wenken bediend *LOL*
Wel vertelde de stalbaas van de week dat ze niet direkt haar eigen stal inliep, maar eerst naar haar vriendje ging en daar de hele gang volpieste *LOL* *LOL* Tja, oude wulpse dames hé......

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 01:55

Hmmm, DC is nog maar een kind en dus...geen sex voor ze veertig is! Haha!

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 08:26

Voor Udinde heb ik nooit wat van hengstigheden bespeurd. Ze was wel vaak wat drammerig (steigeren) maar of dat nou van de hengstigheid kwam of dat ze gewoon dwars was Verward Moelijk te peilen bij Isolda Haha!

Nu Udinde eris, is ze vrij duidelijk hengstig. Maar ik heb er weinig last van. Ze blijft weleens staan bij een weiland, niet meer vooruit willen bv. Maar dat is met een zweepje snel opgelost Knipoog

Vivian
Berichten: 2827
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Ijsselmonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 09:35

Ik merk het ook nooit echt als Buny henstig is.Ze is nooit erg druk ofzo

Profiel update!!
Nu met horoscoop,loesje,songteksen en nog véél meer! Party!!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 09:55

Die [naam verwijderd] van mij die is dan wel zo, zo...tja, wat eigenlijk...
Van pure hitsigheid staat ze dan helemaal tegen de boxwand opgekrult, bolle rug en dan maar langzaam heen en weer schuiven...
Uiteraard gaat dit gepaard met de nodige plasjes en knipogen...
En wijdbeens lopen als ze in het land staan (echt genant!)

Gelukkig merk ik er onder het zadel weinig van. Dan gedraagt ze zich eigenlijk gewoon, ik merk alleen dat ze wat riller is naar andere paarden toe, gaat ze een beetje piepen als ze er eentje ziet....Maar verder, geen last.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 11:34

Bij Kalista merkte ik amper wat van eigenlijk. Tot dat er een nieuwe ruin bij kwam op het land. Steigeren enzo als ze bij hem weg was, strondvervelend, niks mee te beginnen en totaal niet te rijden.
Inmiddels is ze aan hem gewend en de vorige keer was het al veel minder erg.
Het verschilt per keer, maar ik was me die dagen suf aan haar, benen iedere keer onder de zeik en dat is toch wel zoooo smerig.
Alleen heeft die witte het nog steeds niet door, want als ze van het land af is wordt hij helemaal gek. Hinneken en ijsberen totdat ze terug is. Haha!
Ik ga niet naar buiten met haar als ze hengstig, wordt een totale ramp dan.
Lips are sealed

New-Forest

Berichten: 5463
Geregistreerd: 27-07-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 11:50

Melano moet natuurlijk altijd super veel pissen. Echt wel 3/2x onder het riujden. Verdre is ze ook niet druk ofso hoor..

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 11:56

mijn merrie heeft een regelmatige cyclus. ze pist dan om elk hinnekje of aanzicht vanb hengst of ruin. ik kan geen ruin meer passeren als ze hengstig is.

PHOENIX

"We do not inherit the Earth from our Ancestors, we borrow it from our Children."

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 14:13

Mevrouw is heel regelmatig hengstig. Eerste dagen is ze vooral heeeeel erg vriendelijk naar alle ruinen in de omgeving (dit levert hele schunnige beelden op als ze in de paddock staat ruinen het hoofd op hol te brengen Haha! ).
Vervolgens heb je 1 dag dat ze eigenlijk niet te rijden is, tenminste qua dressuur is ze niet vooruit te branden en met buitenritten wil ze nog wel trappen naar achteren. Daarna is het eigenlijk weer over.
Allemaal heel goed te beheersen alleen moet ik geen dressuurles plannen op het toppunt van haar hengstigheid }> .

wabisabi

Berichten: 5008
Geregistreerd: 17-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 17:05

Bij korinta is het bijna niet te merken. Ook zij laat wat druppelen onder het poetsen enzo. Verder voel je het niet onder het rijden!!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 23:28

Mijn merries zijn heel regelmatig hengstig (kan komen omdat we een hengst op stal hebben). de meesten zijn niet echt veel moeilijker, behalve dan dat ze gaan plassen zodra ze de hengst horen (erg leuk, ben je net serieus aan het rijden... stilstaan, staart omhoog en plassen...). Verder zijn ze meestal aanhaliger als ze hengstig zijn. Maar de enige die echt lastig is met de hengstigheid laat ik toch ieder jaar dekken Lachen

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-02 23:36

Mijn dame staat met een ruin en een andere merrie in de wei, en het is bijna wekelijks bingo!
Hij hoeft maar aan haar kont te snuffelen en Fleur loopt weer boterg**l door de wei.
Miepen, knipogen, pissen, kontje omgooien, trappen.. Niets is haar vreemd..
Fijne is wel dat het heel snel over is Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers