ruiterbewijs

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-01 20:24

Volgens de site van de SRR zijn er meer dan 45.000 ruiters en koetsiers, die dit bewijs op zak hebben omdat zij op de weg en in het terrein veilig en verantwoord met paarden willen omgaan. Het grote voordeel van een ruiterbewijs is dat je een verzekering aan verbonden is die anderhalf miljoen gulden schade per geval uitkeert! Ook kun je bij veel maneges een paard huren op vertoon van je ruiterbewijs.

Twee jaar geleden ging ik dus mijn ruiterbewijs halen. Ik had hard geleerd. We kregen veel uitleg en veel theorie lessen, geregeld door de manege maar veel anderen krijgen dit niet). De praktijk leerden we in de lessen. Ik heb er zeer zeker veel van geleerd.

Het afgelopen jaar was het weer zo ver. De volgende groep kandidaten werden klaargestoomd. Maar nu keek ik met heel andere ogen.
Een kennisje wilde met mijn paard meedoen. Voor mij geen probleem. In de folder stond dat je met een manegepaard/pony of eigen paard/pony mee kan doen. Mits hij gewend is om buiten gereden te worden. Met enige dressuur- en springvaardigheden, gezond, niet onder invloed van medicamenten en in voldoende conditie. Welnu mijn paard voldeed, dacht ik. Maar op de dag van het examen mocht hij niet meedoen. Ze moest een ander paard uitzoeken.
En waarom nu?
Mijn paard had al enkele weken last van een allergie en kon geen bit in. Ik reed met een bitloos hoofdstel. Je mag zo ook meedoen aan landelijk wedstrijden als je een bewijs kan overleggen van de dierenarts. Maar bij het ruiterbewijs mocht het niet.
Ik vroeg het aan de examinator maar antwoordde alleen dat het zo in de reglementen stond. We hebben ons erbij neergelegd maar vonden het wel vreemd. Waarom mag het niet. Als ik zo kan aantonen dat ik zo verantwoord kan omgaan met mijn paard? Want daar draait het toch om.

Het examen begon. Eén paard wilde niet springen. Lag het aan de ruiter of aan het paard? Geeft niets - pak even een ander paard.
Paard lastig buiten? Geeft niets - je rijdt binnen met het ene paard en je pakt een rustig paard voor naar buiten. Een vrouw had zelfs op drie verschillende paarden gezeten. Een voor het springen een voor de dressuur en een ander paard voor de buitenrit.
Wat voor nut heeft het ruiterbewijs nu nog? Als ik buiten een probleem tegen kom kan ik ook niet even een ander paard pakken.

De vraag is "Hoe los je het op."
Op paard ’99 kwam ik langs de stand van het SRR. Ik wilde navragen waarom het nu niet mocht zonder bit. Er waren verschillende bestuursleden (helaas weet ik de namen niet meer) op mijn vragen reageerde ze behoorlijk kribbig.
Ik kreeg geen zinnig woord meer uit ze. Ze ontweken de vragen die vrij normaal waren. Ik was niet boos alleen maar nieuwsgierig. Een normaal gesprek was ineens niet meer mogelijk. Misschien omdat er omstanders kwamen luisteren die het met me eens waren? Blijkbaar was ik lastig want ik werd genegeerd.
Ze zeggen dat het ruiterbewijs net zo is als het rijbewijs voor de auto. Maar toen ik mijn rijbewijs haalde kon ik autorijden! Welke garantie kunnen ze nu nog geven aan manege eigenaren dat het ruiterbewijs ook daadwerkelijk iets inhoudt?
Je pakt het makste paard van stal en iedereen slaagt. Met een ander paard verongeluk je misschien maar dat geeft niet want je bent toch verzekerd voor anderhalf miljoen. Raar hè?

Kijk, dit verhaal is nog lang niet af. Ik heb de SRR niet meer gesproken. Wel geprobeerd hoor.
Voor mij (en vele anderen) heeft het ruiterbewijs niet veel betekenis meer. Het is alleen maar handig als je in gebieden rijdt waar je anders niet in kan. En voor de verzekering. Dat is jammer want het idee is goed.
Twee jaar geleden dacht ik nog dat het ruiterbewijs echt bewees dat je om kon gaan met een paard. Dat je problemen aan kon. En dat manege eigenaren met een gerust hart hun paard konden meegeven aan mensen met een ruiterbewijs. Nu weet ik wel beter. Iedereen kan slagen. Theorie is even lastig maar met een paar praktijk lessen en een braaf paard slaag je de eerste keer. Das echt jammer.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...


jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 20:29

Heel interessant, ik vind het RB grote onzin. De helft van de ruitertjes hebben hun theorie in no time weer vergeten. En wat leer je er nou echt?
Er heeft een heel interessant stuk in de Bit gestaan een paar maanden geleden over het ruiterbewijs. Het schijnt dus ook onzin te zijn over die verzekering. Omdat je toch al wel verzekerd bent.
Ik haal mijn ruiterbewijs dus niet, tenzij er iets drastisch verandert word.

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 20:32

ik heb mn RB wel, de theorie vond ik dus echt makkelijk. ik vond t leuk om te leren en heb er dus veel tijd aan besteed en had geen fouten bij mn examen. eitje!!!
naja en ik heb mn praktijk op een manegepony gedaan, omdat Shico dus niet springt. anders had ik t liever op hem gedaan hoor!
waarom ik m heb??? goeie vraag!! ik rij heel veel in t bos met de pony's (eigenlijk alleen maar) en als ik dan een keer in een gebied kom waar gecontroleerd wordt heb ik teminste mn RB.
voor de verzekering heb ik t iig niet gedaan...

Ik had m in januari trouwens 2 jaar
_________________
*bats* jaja je bent gebatst!!!!!! kiwiwiwiwiwi

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Maaike op 2001-05-22 20:44 ]</font>

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 20:43

ik heb mijn ruiterbewijs inmiddels alweer (in juli) 6 jaar. ik heb hem ook eigenlijk gehaald omdat ik veel met mijn toenmalige verzorgpaard in het bos reed. maar ik ben daar nog nooit gecontroleerd. vvoor mijn moeder was het een veilig idee dat ik mijn ruiterbewijs had. ik moet zeggen, ik heb er ook wel heel veel van geleerd. en ik had echt niet het makkelijkste paard met mijn examen. (alhoewel ik toen nog wel het geluk had dat wij geen buitenrit hoefden te maken, en omdat de springwei te nat was geen sprongetje hoefde te maken.)

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!

Sandra_H

Berichten: 2710
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 20:43

Whaaaahhh!! Mijn stokpaardje Lachen
Zelf heb ik het ruiterbewijs niet, toen ik vroeger altijd in de duinen en het bos reed was het nog niet verplicht en ik zag het nut er niet van in. Dat zie ik nu dus nog niet, maar ben wel verplicht om het te halen omdat ik hier het bos en het recreatiegebied niet in mag zonder. Of onder begeleiding van iemand anders dan. Zoals je al schrijft kan iedereen het in principe halen, op een braaf manegepaard dan. Toevallig had ik het er van de week met iemand bij ons op stal over, die had een draak van een examinatrice, sowieso de helft (minstens) van de deelnemers ging half over de rooie van dat mens. Haar paard deed iets heel onverwachts tijdens de sprong, hoppa gezakt wegens te weinig ervaring. En dat dus voor een volwassen iemand die al van kleuter af aan rijdt. Haar werd inderdaad aangeraden om het op een manegepaard te doen.
Hoe dan ook, het hele ruiterbewijs is prut! Het zegt niets over de rijkwaliteit van degene die het heeft, het zegt ook niets over iemands mentaliteit. Ook met ruiterbewijs kun je je geen bal aantrekken van ruiteretiquette enzovoorts. Gewoon een grote wassen neus is het. Sja, ik moet het nu dus wel gaan halen helaas, maar met grote tegenzin Boos!
sandra

Ineke2

Berichten: 33094
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 20:54

Ik vind het ook onzin, maar ik moet hem wel gaan halen, want nu moet ik als ik naar buiten ga perse met iemand mee die het ruiterbewijs heeft. (met manegepaarden dan, Samir is eigen dus daar mag ik weer wel in mijn eentje mee naar buiten Verward weird!)
Ik ga hem dus eigenlijk alleen maar halen om van dat gezeik af te zijn.

Opzich is het wel nuttig als je alles ook op het paard mag/moet doen waar je het vaakst mee naar buiten gaat. Of je nu bitloos rijd of niet (en meer van dat soort dingen) Als jij laat zien dat je je paard in bedwang kan houden op een normale manier dan vind ik het niet uitmaken met wat voor optoming je rijd.
En niet voor elk wissewasje van paard verwisselen, dan kan straks na het examen ook niet, dus ik snap niet waarom dat tijdens het examen wel kan (tenzij het paard zelf wat mankeert maar das logisch)

Naja pff...heel verhaal Scheve mond\

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 21:01

hmm vindt t ook flut.
heb het gehaald toen ik 11 was en net 2 jaar reed. had net niet het maximale aantal fout bijd e theorie. sorry maar je stuurt een meisje van 11 toch niet alleen t bos in met een paard? toen vondt ikt prachtig maar als ike r nu aan terug denk echjt niet. heb het in een week op ponykamp ergens gehaald nou dat zegt al genoeg volgens mij.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 21:11

Het ruiterbewijs is een lachertje.
Mijn vorige paard was superbraaf. Ik heb mijn man toen aangemoedigd toch maar eens een ruiterbewijs te gaan halen op mijn paard, altijd handig, dacht ik.
Hij heeft misschien 20 keer op mijn paard gehobbeld [zonder les] en precies 4 springlesjes gehad. Let wel dat hij werkelijk nog nooit van zijn leven paard had gereden. Hij was in een keer geslaagd Party!! *LOL* Party!! ! Dat is dus het niveau van het ruiterbewijs.
Lovers Dank je wel paard Lovers

_________________
zorgen moet je niet maken maar doen (Loesje)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jippie op 2001-05-22 21:12 ]</font>

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 21:37

Precies een half jaar geleden haalde ik mijn ruiterbewijs. Op Pie. Hij was behoorlijk opgefokt, moest in een vreemde stal staan terwijl ik de theorie deed, en werd bang van een hard geluid en ging steigeren.
De theorie was verzwaard zeiden ze, in vergelijking met het jaar ervoor. Ik vond het best pittig, maar dit komt ook ik zit met geheugenverlies.
De praktijk vond ik ook vrij raar gaan. Het regende al dagen pijpestelen, die dag ook. Toch moesten we de stap, draf, galop en het sprongetje in de grote drassige wei doen. Pie was dus opgefokt en heeft behoorlijk gesjeesd naar de hindernis, gelukkig kreeg ik hem snel weer in draf naderhand.
Een andere pony die in het begin aandraafde gleed uit en viel op zijn knie, gelukkig niet kreupel. Verder gleden/slipten alle paarden om de paar seconden en liepen dus niet echt lekker. Laat staan in galop... Maar nee, we mochten niet verder rijden in de binnenbak, we moesten buiten in de wei.

Verder zat ik tijdens de buitenrit bijna met Pie z'n achterbenen tegen de auto van de examinator aan Frusty , omdat hij begon te dribbelen en niet verder durfde... Gelukkig kwam het goed.
Ik ben blij dat ik het ruiterbewijs heb omdat het op sommige plaatsen gevraagd wordt, en als ik ooit weer een verzorgpaard zoek: soms staat dit in de advertentie waarin een bijrijdster of zo gevraagd wordt.
Aan de andere kant, ik vind dat het weinig zegt. Een meisje dat ik ken, 15 jaar, had een jaar geleden haar ruiterbewijs gehaald. Ze was er van overtuigd dat je aan de LINKERKANT van de weg moest rijden met je paard.... Nou ja Verward .
Toen ik zei dat dit niet zo was zei ze: neem het boek maar eens mee, kom maar met bewijzen. Ze wilde me niet eens geloven Schijnheilig ! Ik heb nog gezegd dat ik het alleen maar zei voor haar eigen veiligheid, maar ze lachte en zei dat ik maar eens moest bewijzen dat het zo was. Dan zou je toch denken dat ze tijdens de lessen van het ruiterbewijs alleen maar heeft liggen Gaaaap Gaaaap Gaaaap !!
Maar goed, ik heb de regels op het internet gevonden en uitgeprint, en ik geef ze wel aan haar.
Doei! Dorine.

ylva

Berichten: 1745
Geregistreerd: 08-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 21:51

Ik heb het ook gehaald, voor de toegang tot bepaalde gebieden. Nou reed ik al een paar jaar niet meer op die bewuste manege, maar de instructrice kende me nog en had een leuke pony voor me uitgezocht. Ik vond het een eitje, maar ik zag ook mensen die gewoon niet konden rijden, en we moesten een rondje om de wei, in groepjes van 4 en die andere3 in paniek, ja zo gaat ie ervandoor, mijn reactie was "ja, en?? dan zet je hem toch weer stil?!" maar kennelijk is dat geen logische redenatie. De meeste ponies waren de braafste van de manege, je weet wel, die exemplaren die elke B proef uit hun hoofd lopen.
Je hebt een gedeelte langs de weg en 1 in de bak, wij hadden een grote groep, en het duurde te lang, gevolg, een groep in de bak, en 1 naar buiten, de bakkers hadden automatisch buiten gehaald, en diegene die buitenreden hadden automatisch het springen ed goed gedaan. waardeloos, geeft echt niet aan of je nou eigenlijk met paarden kan omgaan ja of nee.

ikke

Berichten: 37520
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 23:46

Ruiterbewijs? bewijs waarvan? Nou eenvoudig: men heeft bewezen boven te kunnen blijven. Niets meer en niets minder.
En nou willen ze bij de SRR als vereniging door het leven? Met welk doel? De NVVR na-apen? Zal wel meer de NRSV worden.
Wat die verzekering betreft, als je een handige asurareur hebt dan kun je beide verzekeringsbedragen optellen. Er staat namelijk nergens welk deel van de schade ze vergoeden.

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 09:06

Ik heb mij ruiterbewijs nu bijna een jaar en inderdaad toen ik het examen achterde rug had had ik ook zo iets van je moet het wel heel bond maken als je het niet haalt. Ik reed op de merrie waar ik vaak op reed. Toen ik examen moest doen zat ik twee minueten op mijn paard en moest meteen alle gangen van het paard laten zien en een sprong maken. (Mijn paard was nog helemaal niet los en liep dus veel minder lekker dan anders.)
Het parcour op de weg was een lachertje. (Ik had de leiding over de groep.) Ik heb wel mensen zien klungelen op paard waarvan ik echt vind dat die niet bekwaam zijn om alleen op een paard de weg op te gaan. Maar ook die zijn geslaagd. (En inderdaad die reden op meerdere paarden)
De theorie vond ik wel interessant, wat de ziektes en dergelijke betreft. De vragen waar een makkie, we hadden namelijk oude examens weten te bemachtigen en er kwamen heel veel vragen terug. (Zonder de vragen van de oude examens had ik het trouwens ook wel gehaald).
Ik ben blij dat ik het heb, zodat ik nu overal kan rijden, maar iedere ... kan het halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 10:26

Wat is het adres van die site van de Stichting RecratieRuiter?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 10:47

Hihi, wat klinkt dat bekend!! *LOL*

Ik heb mijn ruiterbewijs ook gehaald een jaar of vier terug, ook voor toegang in bepaalde gebieden, maar het sloeg werkelijk nergens op!

Ik reed toen op Toon en slaagde zonder problemen. Buitenrijden hoefden we niet omdat de manegepaarden nooit buitenritten maakten en dat dus levensgevaarlijk was. We begonnen in de binnenbak, stap, draf, galop, dan de springtuin in, weer stap, draf, galop. Dit was een gekkenhuis want het was winter en de paarden waren daar sinds de zomer niet meer geweest en zagen alle vogels vliegen. Behalve Toon, die was toen al zo verstandig!!!

Daarna terug naar de binnenbak, sprongetje maken van 30 cm (diverse paarden wisselen: Toon was dus de klos: hij moest met zes verschillende mensen springen!). Sloeg dus allemaal nergens op!

De theorie was wel pittig voor de meesten, maar er stonden ook vragen in waar ik me het nut van afvroeg, bijv.: wat is de snelheid van een dravend paard? Tja: een dravende shet gaat waarschijnlijk een stuk langzamer dan een harddraver, dus moet je maar een gemiddelde nemen? Maar nergens in je theorieboek kon je hierop een antwoord vinden, dus hoe moet je dit weten?

Dat je de verkeersregels goed moet kennen, weten welke planten giftig zijn en bepaalde ziekteverschijnselen e.d., vind ik prima, maar dit soort vragen: Slapen

En wat de praktijk betreft: je moet in principe in staat zijn om met een gemiddeld paard buiten te kunnen rijden en je uit moeilijke situaties kunnen redden, of in ieder geval niet in paniek raken en een oplossing zoeken. Je hoort ook een sprongetje te kunnen maken om te laten zien dat je vast in het zadel zit en niet zomaar eraf dondert, maar verder zie ik het nut van een sprongetje ook niet echt in, zeker niet als het om 30 cm gaat...

Tegenwoordig schijnt het examen pittiger te zijn.

Groetjes Mieke

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-01 10:55

Ik heb geen ruiterbewijs. Ik rijd al bijna mijn hele leven, ken de verkeersregels goed, heb twee autorijbewijzen (B en E) en springen en dressuur doe ik in wedstrijdverband. Bij ons in de buurt hoef je geen ruiterbewijs te hebben om buiten te mogen rijden en ik heb hem ook niet nodig om me veilig te voelen.
De paarden zijn goed verzekerd tegen van alles. Ik zie zelf het nut er niet van in.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: annibel, Dartel, desireeee_x, E4D, EsmeeKKK, Punz, ramasso, RenateHidden, Temeraire en 74 bezoekers