Welk voer??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Welk voer??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-02 22:20

Aangezien mijn pony pas hoefbevangen is geweest wil ik hem niet meer wei geven maar hij moet toch wel wat te eten hebben. Ik voer hem al wel hooi bij maar aangezien hij daarvan gauw gaat hoesten is dat ook niet ideaal.

Hij heeft energie genoeg en glanst ook maar ik vind toch dat hij een beetje begint in te vallen. Hij staat nu al sinds mei op een zeer karig stukje en krijgt hiernaast dus alleen wat hooi.

Dus ik wilde maar weer eens wat voer gaan halen. Dan zou ik hem
één keer per dag wat bij willen voeren. Maar welk voer is eiwitarm en dus geschikt om te geven? En welke hoeveelheid zou voldoende zijn? Normaal voer ik in de zomer helemaal niet bij omdat hij dan gras heeft maar dit jaar heeft hij dat dus niet. Tja een paar sprietjes die niet langer de een halve cm zijn......

Wil natuurlijk niet dat hij weer hoefbevangen raakt!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-02 23:53

musli zonder haver van havens zit weinig eiwit in dus zou je heel goed kunnen voeren, het word gemaakt voor paarden die maar weinig eiwit nodig hebben of mogen hebben zoals fjorden, haffies enzo

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-02 08:28

Verder kun je heel goed wortels voeren, en eventueel kun je oud hooi waar hij door hoest van tevoren nat maken, dat deden wij ook.

Voor nat hooi:
Gewoon even ergens neerleggen waar het water goed weg kan lopen, en dan de tuinslang erop en nat maken.
Wat ook kan: een kruiwagen/grote bak vol water (niet te vol) en dan het hooi erin doen, ff lekker 'soppen'.
Daarna eruit halen en laten uitdruipen, en voor je pony is goed uitgelekt hooi weer 'als nieuw'... *LOL*

Ook goed voor je pony is knoflook in poeder of snippervorm, of foeneknof, dit is goed voor de doorbloeding, en helpt zodat je pony minder snel hoefbevangen wordt.
Ik voer mijn paard Muesli zonder haver van Havens, met een eetlepel knoflookpoeder erdoor per dag.
Vind ze heerlijk! Vork

Ook veel beweging kan ik voor je pony aanraden, maar dat wist je waarschijnlijk wel. Haha!
Veel succes en sterkte voor je pony!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-02 09:05

Thanks!
Ik maak het hooi al flink nat alleen heb ik niet altijd de mogelijkheid om dit te doen. (water flink eind uit de buurt, bij pony zelf alleen automatische drinkbak).

Wortels vind hij ook erg jammie!!
En met die beweging ben ik inderdaad druk bezig!!!
Hij kan de hele dag wel bewegen alleen nou moet ie het zomaar doen als ik het wil, arm paard hihi......

nogmaals thanks voor de tips.