Cavom hondenbrokken, meningen/ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IvysToeter

Berichten: 11890
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Nieuwegein

Cavom hondenbrokken, meningen/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-11 11:00

zo simpel als de titel.

hebben jullie meningen/ervaringen over/met cavom hondenbrokken.

wij hebben het toen der tijd eventjes gevoerd aan de collie die we uit het asiel hadden.
dat was het enigste wat ze at.

zat gisteren wat te googlen en toen kwam ik weer hier op uit.

mijn vriend en ik nemen over een tijdje een puppy en ik ben eens aan het kijken naar verschillende soorten brok.

nou las ik dat cavom vooral gebruikt word voor honden die moeite hebben met op gewicht blijven.
dus zeg maar voor de wat 'dunnere' honden.
en dat het honden 'dik' maakt.
is dat echt zo? en zou het geschikt zijn voor een teckel?

en dan gelijk nog een vraag is dat echt alleen maar verkrijgbaar in een 20kg zak? (het puppyvoer)

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:21

ja cavom staat erom bekend dik te maken,maar bevat ook maar 18% vleesaandeel,maw 82% wat erin zit heeft je hond helemaal niets aan...behalve dat ie het weer kan uitpoepen..

als je brok wil voeren zou ik gaan voor een acana/orijen of in ieder geval een brok met zo hoog mogelijk vlees aandeel..

tenslotte zijn honden vleeseters en geen granen eters ( zowiezo geen brokkeneters,maar goed voor de handigheid van de mens zijn deze dingen in het leven gekomen),het beste is vers te voeren /kvv/barf...

mss heb je hier iets aan:
http://brokkenvergelijken.wordpress.com/

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Cavom hondenbrokken, meningen/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 13:26

me ouders hebben een witte herder en heeft gevoelige darmen.

zij hebben veel geprobeerd, eukanuba ( of hoe je het ook schrijft )

en nog wel andere merken.
de hond had vaak last van zijn darmen, tot iemand zei, wat voor voer geef je hem.
toen heeft me vader gezegd welk merk hij voerde, en die persoon zei,,

bij ons op de hondencursus voeren wij altijd cavom.

nu geeft me vader ook cavom aan zijn hond en sindsdien heeft hij geen last er meer van. :)

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Re: Cavom hondenbrokken, meningen/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 15:21

Ik voer al jaren Cavom en het bevalt mij erg goed. Ook omdat het heel makkelijk te voeren is in combinatie met kvv (wat wij met een aantal van onze eigen honden doen). Cavom bevat echter wel een hoog vet percentage en daarom wordt het wel als dikmaker gezien.. Niet nodig als je er niet teveel van voert, maar voor kleine hondjes worden de porties dan vrij klein wat mensen vaak niet prettig vinden (denken snel dat de hond dan te weinig krijgt). Voordeel van Cavom tov redelijk veel andere brokken is dat de hoeveelheid ontlasting ook minder is en vaak veel steviger (erg prettig in een pension ;) )

Onze eigen honden doen het er iig super op :))

Anoniem

Re: Cavom hondenbrokken, meningen/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:03

Onze Berner krijgt ook Cavom. Bij andere voersoorten krijgt hij een rode vacht.
En hij is op goed gewicht. En het bevalt ons goed.
Ontlasting is ook goed stevig, wat erg handig is. Want hij heeft door een ongeluk zijn darmen niet goed onder controle. Dus wil het nog weleens in huis doen.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Cavom hondenbrokken, meningen/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:08

Cavom deed onze hond het goed op qua verdragen (hele gevoelige hond qua maag-darmkanaal)

maar cavom vond ik te weinig voedzaam

Sta nu op dogloversgold...Tis oke, maar nog niet echt tevreden

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:09

Ketaki schreef:
me ouders hebben een witte herder en heeft gevoelige darmen.

zij hebben veel geprobeerd, eukanuba ( of hoe je het ook schrijft )

en nog wel andere merken.
de hond had vaak last van zijn darmen, tot iemand zei, wat voor voer geef je hem.
toen heeft me vader gezegd welk merk hij voerde, en die persoon zei,,

bij ons op de hondencursus voeren wij altijd cavom.

nu geeft me vader ook cavom aan zijn hond en sindsdien heeft hij geen last er meer van. :)

Cavom doet het idd goed bij witte herders (van wie bekend is dat ze vaak gevoelige darmen hebben) onze hond is 75% witte herder ;-)

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Cavom hondenbrokken, meningen/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:36

Mijn hond heeft het er minder goed op gedaan, hij moest er namelijk veel van plassen. Eerst was er diverse keren aan blaasontsteking of andere problemen aan het urogenitaal apparaat gedacht, maar uiteindelijk bleek het Cavom te zijn. Nu voeren we Royal Canin Croc en daar heeft hij het jaren prima op gedaan.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Cavom hondenbrokken, meningen/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:03

Onze honden hebben ook altijd Cavom gegeten, doen het er prima op, geen problemen met te dik worden.

Gregorius heeft altijd brokken beschikbaar en kan dus eten wat hij wil en blijft netjes op gewicht. :)

Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Cavom hondenbrokken, meningen/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:08

Ik heb cavom een tijd gebruikt voor mijn mechelaarxlabrador van 5, het is een fijne brok.
Doordat het een geperste brok is(net als paardenbrok) en geen geëxpandeerde(gebakken) hebben grotere honden hierdoor minder snel last van maagtorsie's.
Het enige nadeel is wel dat het inderdaad een vrij vette brok is.
Mijn hond kreeg bij veel beweging een koffiekopje vol, 2x per dag en dat vond ik niet voldoende.
De ontlasting was dik in orde.
Door het aankomen ben ik weer terug gegaan naar Carocroc, Lam & Rijst en ik heb nu eindelijk een brok gevonden waar mijn hond het super op doet!
Vers voer krijgt hij af en toe als afwisseling maar ik heb niet de mogenlijkheid hier om hem compleet op vers te zetten.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Cavom hondenbrokken, meningen/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:11


Wildgirl

Berichten: 11660
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:17

Colway schreef:

Volgens mij vraagt de TS hier over ervaringen met Cavom brokken, en niet over ''hoe slecht het is om brokken tov vers te voeren''...... :o

DeandyBoy
Berichten: 542
Geregistreerd: 02-04-11

Re: Cavom hondenbrokken, meningen/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:18

wij voeren cavom aan de sporthonden van mijn man
idd omdat ze veel energie verbruiken en ze mooi op gewicht blijven met de brok

ook is het een hele vaste brok , je voert niet zo heel veel.
en dat scheelt weer ontlasting ( erg fijn als je net als wij kennels hebt voor de honden)

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:22

Voer al jaren Cavom. Ooit begonnen omdat mijn dekreuen te mager werden. Mijn kleine honden leven voornamelijk buiten en hebben vooral in de winter extra energie nodig. Ze eten het goed .
Het is ook in zakjes van 5 kilo te koop.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:23

Citaat:
Volgens mij vraagt de TS hier over ervaringen met Cavom brokken, en niet over ''hoe slecht het is om brokken tov vers te voeren''...... :o


ik heb toch gewoon mijn mening over Cavom gegeven? Ik zeg niet dat ze vers moet voeren, maar om een goede keuze te maken lijkt me achtergrond informatie wel zo goed. En als je het artikel goed had gelezen betekent het niet per definitie dat alle brokken slecht zijn, alleen zijn veel brokken niet zo goed zijn als ze beweren dat ze dat zijn.

quintolover

Berichten: 1331
Geregistreerd: 06-07-05
Woonplaats: assendelft

Re: Cavom hondenbrokken, meningen/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:36

Cavom is een goede geperste brok, waar heel veel mensen tevreden over zijn.
Ze zijn overigens ook in 3 kilo verpakkingen te verkrijgen. Je kan ook prins brokken voeren, met eventueel
afwisselend vers vlees. Mijn hond krijg vaak 2 / 3 dagen vers vlees en de rest van de dagen zit hij op
eukanuba. Verschillende brokken geprobeerd maar hij kan niet tegen ander voer. En hij krijgt ook maar een paar dagen vers vlees, omdat het een hele moeilijke eter is, als hij 2 heel soms 3 dagen vlees heeft gehad moet hij het niet meer haha. Soms slaat hij zelfs een keer over, dat maakt hem ook niet uit.
Er zijn verschillende goede brokken te verkrijgen in de winkel. Ik zou zelf zeggen verdiep je anders ook een beetje in vers vlees, en niet in het blikvlees maar het echte vlees. Er zijn verschillende soorten en maten te koop en ook betaalbaar vlees. Alleen vaak zitten er dan wel granen in.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Cavom hondenbrokken, meningen/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:38

Granen zijn vaak de boosdoener van veel huid en darmproblemen.... Lastig dat dat in zoveel voer zit

Je hebt ook wel blikvlees met meer echt vlees erin dan een standaard blik pedigree pal o.i.d.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Re: Cavom hondenbrokken, meningen/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 19:59

Ik heb juist van Cavom veel vachten op zien knappen.

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:46

Citaat:

Wat een heerlijk artikel dat, kan er goed om lachen. Als er hier en daar een bron met bewijzen stond voor de 'enge' dingen zou ik zowaar eens overwegen om vers te voeren.

Wat me zo gauw opvalt:

* Dieren mogen in Nederland geen vlees van andere vleeseters gevoerd worden. Het honden/kattenvlees verhaal is dus al niet van toepassing.
* Dieren die voor aankomst bij het slachthuis sterven worden naar mijn weten in Nederland niet meer geslacht maar gaan naar de destructie. Zelfs als dat niet waar is maakt het weinig uit, vlees is vlees, ook als het niet huppelend naar de slager is gegaan.
Voor zover ik weet is kanker niet besmettelijk, het kan dus waarschijnlijk weinig kwaad om vlees te eten waar 'sporen van ziekten zoals kanker' in zitten.
* Het hele kopje 'dierlijke bijproducten' zijn prima te eten, dat wij dat als mens niet willen omdat we dat eng en vies vinden wil niet zeggen dat het ongezond is.
* Ethoxiquine is een stof die ook in mensenvoedsel word gebruikt, en er geen bewijs dat het de gezondheid schaadt. Er is een limiet ingesteld voor de hoeveelheid Ethoxiquine die er in het voer mag zitten omdat het verhoging in bepaalde enzymen veroorzaakt, maar er zat überhaupt nooit meer dan die hoeveelheid in diervoeder. Het is wel enigzins giftig voor vissen, maar aangezien we het over hondenvoer hebben zal dat weinig uitmaken.
Het argument dat er bepaalde ziekteverschijnselen meer voorkomen sinds de opkomst van commerciële hondenbrokken kan net zo goed, zo niet veel waarschijnlijker, door het doorfokken van rashonden gaan.

Collie2008
Berichten: 9644
Geregistreerd: 08-01-11
Woonplaats: Ergens in Noord Holland

Re: Cavom hondenbrokken, meningen/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:56

Het zal vast overtrokken zijn hoor, en het is natuurlijk geschreven door een anti-beweging, maar het stukje over weinig vlees en veel bijproducten klopt wel, dat is natuurlijk wel al langer bekend.

kimmie261

Berichten: 19203
Geregistreerd: 30-03-04
Woonplaats: duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 20:58

feit alleen al dat een hond van nature geen brokken eter is,maar een vlees eter,zou je al moeten laten overwegen om vers te gaan voeren ;)

honden eten van nature geen granen en ook geen bietenpulp,om maar over alle toevoegingen om een beest er nog redelijk eruit te laten zien, die men in brokken toevoegd maar niet te spreken...

vraag me werkelijk weleens af hoé honden er wel niet uit zouden zien zonder al die toevoegingen...

Wendy_Komen

Berichten: 6296
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Cavom hondenbrokken, meningen/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 21:17

Ga hierin met Kimmie mee, en raad je aan om je eens meer te verdiepen in KVV/ barf. Je hebt nog tijd genoeg, dus neem ook deze hoek in je "onderzoek" mee. Heel veel informatie is te vinden op www.barfplaats.nl En mocht je vragen hebben kun je gerust bij mij of Kimmie terecht.

Dat je maar een wel overwogen beslissing gaat maken ;-)

Leandra

Berichten: 1591
Geregistreerd: 06-01-03

Re: Cavom hondenbrokken, meningen/ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 09:51

Bij mijn stage voerden ze Cavom. Daar was het erg handig, je hoefde er niet veel van te geven om de honden toch genoeg te geven. De honden (Ierse Wolfshonden) zagen er altijd goed uit en deden het super!

Even off-topic over vlees vs brokken. In het artikel hierboven staat dat in sommige brokken vlees zit van dieren die een spuitje hebben gehad. Zoals eerder al werd gemeld, mag dat niet in Nederland. Sowieso mag en kan er geen vlees in van dieren die geëuthanaseerd zijn. Het spul dat ze in de bloedvaten hebben gekregen (en dus ook in spieren, organen enz. is dodelijk. Andere dieren die geëuthanaseerd zijn (bijv. paarden) mogen ook niet verwerkt worden, maar gaan naar destructie of crematie.

Ik heb gisteren een lezing gehad over vers vs brok en de conclusie daarvan was dat je beter brok kunt geven als je niet weet hoe het vers vlees in elkaar zit en hoe je de beset samenstelling kan maken. Uit onderzoeken is gebleken dat meer dan de helft van de mensen die vers voeren, vaak te weinig mineralen, vitaminen enz. voeren. Ook vuile pens voeren is niet honden eigen. Wolven slopen ook eerst de pens eruit, maar leggen die daarna weg omdat ze het niet eten.

Milly_

Berichten: 3946
Geregistreerd: 05-05-06
Woonplaats: O.V.Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 09:56

het enige merk waarvan mijn honden geen huidproblemen kregen.., en ik heb veeeeel geprobeerd :)
grote fan hier dus

Bassenqua

Berichten: 4854
Geregistreerd: 18-06-10
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 10:10

Cavom is inderdaad een brok waar de honden gemakkelijk dik van kunnen worden, het wordt ook veel gevoerd aan dieren die naar tentoonstellingen gaan om ze goed op gewicht te houden. Ik vraag me alleen af of de brok niet wat aan de grote kant is voor een teckel. Als je toch brok wil voeren zou ik persoonlijk voor de Prins brokken gaan, een super goede brok naar mijn mening. Als de financieen het toe staan zou ik overigens kiezen voor vers vlees voeding, bij een teckel is de hoeveelheid en de kosten daardoor nog te overzien maar ik vind Cavom een prima brok! ;)