De nieuwste regelementen mbt MKZ !!!!! Nimber, ook bij julli

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-01 16:31

Paardenhouderij-activiteiten nagenoeg vrij! (21 mei 2001)
Op 22 mei is het 30 dagen geleden na het laatste MKZ-besmette bedrijf. Nu er geen nieuwe gevallen zijn bijgekomen, wordt de regelgeving voor met name paarden in vergaande mate versoepeld. De versoepelingen gaan in om 0:00 uur in de nacht van maandag 21 op dinsdag 22 mei.

Wat mag wel en wat mag niet?
In het kort komt het erop neer dat er geen beperkingen meer zijn voor het vervoer van paarden:

Compartimentsgrenzen tellen niet meer; van elk bedrijf in Nederland mogen naar elk ander bedrijf in Nederland paarden worden vervoerd.
Ook uit en naar de beschermings- en toezichtsgebieden (inclusief de entdriehoek rondom Oene) mogen paarden worden vervoerd. Een voorafgaande melding is niet meer nodig.
In heel Nederland mogen paarden van bedrijven met evenhoevigen naar andere bedrijven vervoerd worden. Komt het vervoersmiddel op of vanaf een bedrijf met evenhoevigen, dan moet het hygiëneprotocol wel worden toegepast!
Paarden mogen weer kortdurend verzameld worden. Het verzamelverbod is niet langer van toepassing. Sporters kunnen dus weer met hun paard of pony naar de manege, ook als daar evenhoevigen staan; sporters en fokkers kunnen weer deelnemen aan evenementen. Met een natuurlijk dekkende hengst kan de hengstenhouder weer op pad naar de merries.
Op bedrijven waar evenhoevigen staan, is het toegestaan om paarden aan te voeren en ook bezoekers zijn toegestaan. Op dat bedrijf is de houder wel verantwoordelijk voor het aanbrengen van een fysieke scheiding tussen de aanwezige evenhoevigen (en materiaal daarvan afkomstig of bestemd voor die evenhoevigen) en de bezoekers.
Bij export van een paard uit Nederland blijft staan, dat het paard de laatste 15 dagen niet in een beschermings- of toezichtsgebied mag hebben gestaan.
Het beschermings- en toezichtsgebied in Noord-Friesland is inmiddels opgeheven. In Nederland zijn nog beschermings- en toezichtsgebieden rond Oene en Kootwijkerbroek. Voor het vervoer van paarden maakt het echter niet meer uit of men in of buiten een beschermings- of toezichtsgebied zit.
Het vervoer van paarden voor een wagen, aan de hand of onder de ruiter, is in heel Nederland weer toegestaan.
Bron: Ad-hoc werkgroep MKZ, sectorbestuur Paarden.
Voor meer informatie: http://www.minlnv.nl

Kitty

Berichten: 7696
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 16:44

Ik vind dit supergoed nieuws, maar toch blijf ik een beetje in mijn achterhoofd zitten met al die boeren die hun Koe Koe Koe wel zijn kwijtgeraakt...

In elk geval: op naar de lessen en wedstrijden!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 16:50

Citaat:
Het vervoer van paarden voor een wagen, aan de hand of onder de ruiter, is in heel Nederland weer toegestaan.


Betekend dat we weer buitenritten mogen maken? Zijn de bossen dan weer open? Ik vind het zo raar...ik durf haast niet.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 19:07

Ik heb net geld naar 0800-1556 en het is inderdaad waar, ik kan het haast niet geloven!

Voor iedereen in toezichtsgebieden: morgenvroeg moet je vanaf 08.00 u nog even bellen voor de voorwaarden, voor ons zijn er nog wel wat regeltjes waar we aan moeten houden. Ik denk dat het zoiets is van dat we niet van de paden afmogen.

In de A'doornse Courant staat dat het Kroondomein nog dicht is. Daarom had ik ook even gebeld.
Dus morgenvroeg even bellen.
Ik dnek dat we wel gewoon op de weg mogen, maar nog niet het kroondomein in.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 20:39

ik heb het opgestuurd naar de boerin hopen dat ze het nu zelf snel weten wat ze willen ze zijn (heel begrijpelijk) nog een beetje afwachtend.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-01 20:52

O, dat is inderdaad erg goed nieuws, kan ik eindelijk Pling met Oliva naar les toegaan Pling .
En eens een stukje buiten gaan rijden.......heerlijk, heb er naar uitgekeken Party!!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 08:57

Ja ik heb net gebeld, er zijn geen regels waar we aan moeten houden. Alleen wachten tot de jachtopziender het kroondomein weer open doet.

Zip

Berichten: 1697
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 11:51

Dit is echt beter! Wij gaan onze pony's morgen eiiiiiiiiindelijk weer naar huis halen ( dat wouden we doen vlak voor MKZ uitbrak, we waren net te laat Boos!)

Dorée

Berichten: 6707
Geregistreerd: 20-05-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-01 13:05

Wat ontzettend fijn!! Echt fantasties, nu kunnen mijn examens niet meer stuk, want iets leuks is in het vooruitzicht. Oja trouwens en Kim, aangezien je nu toch iedereen les gaat geven, mag je dat bij mij van de zomer met Balou ook wel doen!!