favorite stal bedekking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

beste stal bedekking

stro
36 (50%)
zaagsel
16 (22%)
vlas
20 (27%)

Totaal aantal stemmen: 72


Dnies90
Berichten: 3411
Geregistreerd: 24-01-04
Woonplaats: De Meern.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 21:19

nu hebben wij stro.
mijn oude verzorgpony stond o pzaagsel en dat vond ik ook wel lekker makelijk om uit te mesten stro is rottiger omdat je dan zoveel onodig stro weggooit

roylinde
Berichten: 3144
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Haulerwijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-04 21:57

heb dus nu vlas in mijn box gedaan,
echt wonderbaarlijk schoon is dat zeg!
ik ga het dr lekker in houden, echt iedeaal, veel schoner.

IvoIce

Berichten: 1615
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-04 23:09

De mijne stond eerst op stro.. dit attie op Scheve mond
Nu ben ik overgegaan op strohaksel, dit eet hij niet, maar het is onwijs stoffig en in no time is het verdwenen.. (vermengt zich helemaal met de mest en alles wordt vies) Scheve mond
Heb een hele hoop goede verhalen gehoord over vlas.. Ga dat binnenkort maar eens proberen denk ik..

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-04 09:47

hey
mijn paard staat op stro. Dat mest makkelijk uit, en hij heeft overdag nog wat te knabbelen. Mijn vorige paard moest op houtkrullen (zaagsel) omdat hij alle stro opat, maar die stond zich dan de hele dag te vervelen. Hooi kreeg hij genoeg, maar dat was op 10 minuten op.
Vlas is wel makkelijk, omdat je enkel de mest eruit moet halen, maar het wordt na een tijdje echt vies, zo'n bruine kleur krijgt het dan. En je bent wel lang bezig met uitmesten, omdat je zoveel mogelijk van het vlas moet laten liggen.
Als ik opstrooi, zorg ik er wel voor dat m'n paard niet in zijn stal staat, en ik wacht dan even voor hem op stal te zetten, zodat het stof gaan liggen is. Dat is namelijk vrij schadelijk voor de longen..
xxx

ylva538
Berichten: 402
Geregistreerd: 18-10-11
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:45

hey

Heb je een uitloopstal of gewoon een stal dat ze er niet uit kunnen?
Als je een uitloopstal hebt zal ik geen stro doen dan komt er idd heel erg veel troep van!
En een vaste stal dat ze er niet uit kunnen zou ik vlas of zaagsel doen of een laagje met daarop stro.

groetjes,
p.s hoop dat je hier iets mee kunt :D !

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: favorite stal bedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:32

Ik heb ze op stro staan, vind het voor de paarden het fijnste omdat ze de hele dag wat te knagen en te rommelen hebben in het stro, het is het warmste voor ze en het ligt lekker omdat een dunne laag al een lekker bedje geeft. Daarnaast is het gemakkelijker kwijt te raken dan mijn eigen voorkeur: houtkrullen. Oogt netjes, blijft lang droog, stal leeghalen = propere droge vloer, makkelijk uitmesten. Ik vind het wel een nadeel dat paarden er wat droge voeten van kunnen krijgen en de eerste aanschaf is duur, hoewel het in onderhoud net zo duur is als stro. Ze liggen er heel graag in bij een goed dik bedje, maar het is een hel om uit hun staart te krijgen en je raakt je mesthoop niet kwijt.
Het enige spul wat ik echt niet hoef is vlas. Glad voor de paarden, ze durven het ooit wel te eten, ik vind het een crime om te mesten en ik heb er nooit een mooie nette droge stal bij gekregen.

baudyh

Berichten: 4282
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Dalen,in zuid-oost drenthe.

Re: favorite stal bedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:46

ik heb liever vlas. Mest makkelijker. Maar dan moeten ze wel voldoende hooi krijgen.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:35

Mijn keuze staat er niet bij. Ik heb mijn paard sinds kort op strokorrels staan. En tot nu toe bevalt het heel goed. Nog minder troep dan bij vlas en het geeft een heerlijk zachte bodem.

Ik heb ze vroeger ook op stro, zaagsel en vlas gehad. Stro stinkt echt gigantisch vind ik, bij het uitmesten stonk ik ook telkens naar de paardenpies en het gaf een grote mesthoop. Dus daarom overgegaan op zaagsel, maar dat nam weinig vocht op en werd een natte bedoeling en het was niet goed voor de hoeven. Daarom weer overgestapt op vlas. Daar was ik tot voor kort erg tevreden over. De stal was altijd netjes droog en het uitmesten was zo gepiept, de mesthoop bleef ook mooi klein. Maar vlas is de laatste tijd schrikbarend duur aan het worden dus vandaar de overstap op strokorrel. En ik ben tot nu toe echt blij verrast, hopelijk blijft het zo goed bevallen.

Mijn paard staat trouwens in een uitloopstal die in de herfst en winter 's nachts dicht gaat zodat ze binnen staat. Met stro en zaagsel haalde ik elke dag de mestballen en natte plekken eruit en 1x per week ging alles eruit. Met vlas haalde ik elke dag de mestballen eruit, eens in de week de echt natte plekken en eens in de 3 maanden alles, wel elke 5-7 dagen een nieuwe baal vlas erbij. En nu met de strokorrel haal ik tot nu toe alleen de mestballen eruit en hoeft er nog geen nieuwe korrel bij.
Laatst bijgewerkt door xxappiexx op 30-10-11 23:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:38

Urielle schreef:
Ik heb ze op stro staan, vind het voor de paarden het fijnste omdat ze de hele dag wat te knagen en te rommelen hebben in het stro, het is het warmste voor ze en het ligt lekker omdat een dunne laag al een lekker bedje geeft. Daarnaast is het gemakkelijker kwijt te raken dan mijn eigen voorkeur: houtkrullen. Oogt netjes, blijft lang droog, stal leeghalen = propere droge vloer, makkelijk uitmesten. Ik vind het wel een nadeel dat paarden er wat droge voeten van kunnen krijgen en de eerste aanschaf is duur, hoewel het in onderhoud net zo duur is als stro. Ze liggen er heel graag in bij een goed dik bedje, maar het is een hel om uit hun staart te krijgen en je raakt je mesthoop niet kwijt.
Het enige spul wat ik echt niet hoef is vlas. Glad voor de paarden, ze durven het ooit wel te eten, ik vind het een crime om te mesten en ik heb er nooit een mooie nette droge stal bij gekregen.



Even ter verduidelijking: Het stro dit jaar is zo slecht dat paarden er koliek van krijgen, dus het is beter dat ze nu niets te knabbelen hebben aan dat stro. Stro is ook verre van warm en ligt nog minder lekker. Strooi eens een dunne laag in en ga er eens op liggen. Ligt niet lekker en na een half uur heb je het helemaal koud.

Urielle

Berichten: 50071
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: favorite stal bedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 23:54

Wat is er mis dan met het stro? Volgens mij is het stro wat we tot dusver geleverd kregen echt prima spul, gewoon goudgeel, langstengelig en ruikt fris. Als er iets mis is, wil ik graag weten waar ik op moet letten in dat geval.
Het comfort zie ik wel aan de paarden, op vlas lagen ze nooit, in krullen vooral rollen en alleen bij een dik bed slapen en het stro slapen ze echt heel uitgebreid in, en ondanks dat ik flink opstrooi maken ze steeds een 'kale' plek in het midden met rollen waar ze dan opliggen.

Anoniem

Re: favorite stal bedekking

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 19:44

Dit jaar zit er veel pulp in het stro. Hier eten ze van en krijgen ze makkelijk koliek. Allersinds, het eerste klas stro dit jaar is bij ons hier toch zo.