Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:53

ZusJacobs schreef:
Op die site staat weinig info? Moet je je ergens aanmelden of?

Nou vooral de preview van de dvd ging het mij eigenlijk om. De dvd zelf is ook echt een aanrader. Zeker wanneer je niet zo goed weet hoe te beginnen. Maar in de preview wordt ook al het een en ander uitgelegd :j


Shettepret
BKB 2023 winnaar 3D

Berichten: 2185
Geregistreerd: 31-03-10

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:34

@Zus: gaaf ben benieuwd!!

Ben net met Mambo bezig geweest. Hij heeft echt duidelijkheid nodig en ik merk echt dat ik
te voorzichtig met hem ben. Dat vind ik erg moeilijk! Heb foto's en filmpjes. Zal even kijken of ik die kan posten. En even Annemarie (mijn instructrice) contacten voor nieuwe lessen!

Stapper

Our actions are what set things in motion

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 16:43

Preview was tijdelijk niet te zien? :D Dus daarom mijn vraag, kon verder weinig info vinden..

Hihi wat goed, ben benieuwd beeld materiaal!, en hoe gaat het met dootje? Zijn voetjes weer helemaal goed? Ik weet niet of ik het al had verteld maar er staat inmiddels een nieuwe pony hier voor in tweespan, erg leuk ding, maar nog net zo'n groentje als dat Do was toen hij bij mij kwam! Kent inmiddels wel al het begrip lange lijnen :)

Shettepret
BKB 2023 winnaar 3D

Berichten: 2185
Geregistreerd: 31-03-10

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:03

Ja, had je idd laten weten! Had via je berichtjes een topic met foto gevonden!
Erg leuk ding!! Hoe heet ie?
Gaat heel erg goed met hem!! Zijn voetje is helemaal goed! Heb van de week de knop zijgangen dus bij hem gevonden en heb weer een bandje op mijn wagen, dus hebben we vorige week weer een heerlijke rit gemaakt! Ben echt stapelgek op hem!!

Stapper

Our actions are what set things in motion

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:40

Mochten er trouwens mensen in Zeeland (of omgeving) les willen hebben... Dat kan bij mij ook :)

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 18:56

Hihi super goed! De nieuwe heet Denjer (Denger), maar noem hem gewoon dennie of den. Tis wel een Dennie.. haha..

AngieJ

Berichten: 1684
Geregistreerd: 01-10-11
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:30

Super leuk > ik heb een verzorgshetlander en ik verzorg hem al een jaar , maar ik ben nu ook bezig met de lange lijnen ,hij doet het echt super goed , en ik wil er graag veder in komen , maar ik weet niet of ik dat alleen kan dus ik zoek eigelijk naar iemand die me kan helpen weetjewel xd
ik woon in zuid-holland :hellevoetsluis, dus iemand die daar dichtbij woont ofzo, wilt diegene hier dan een berichtje posten :#

Angie (All In One) <3 - M1+0-

Een paard is een prachtig dier, maar het is vooral zo bijzonder omdat het zich beweegt alsof het altijd muziek hoort.

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-11 11:27

Vrijdag heb ik weer ff getraint met idefix. Hij begint steeds ontspannender te lopen en de buiging word ook steeds makkelijker :D Heb het schouder buiten weer meegepakt en rechtsom gaat het bijna goed, linksom vind hij nog moeilijker en loopt hij erg over zijn schouder weg. Hij loopt dan in een soort driehoekje, met zijn kond en hoofd naar mij toe. Ik probeer hem dan met de buiten teugel wat bij te werken of eerst verticaal tegen de rand te zetten en vanuit daar hem niet over zijn buiten schouder weg te laten lopen, maar het is en blijft lastig haha :o Nu doe ik die oefeningen ook niet zo lang, meestal 3x een halve lange zijde op elke kant, of tot er verbetering in zit, dan stop ik er weer mee :D
Heb nu ook alweer zin om te gaan, maar het is eigenlijk idefix rust dagje omdat hij gister ook nog gereden heeft :o mischien dat ik salsa pak vandaag :)

Shettepret
BKB 2023 winnaar 3D

Berichten: 2185
Geregistreerd: 31-03-10

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:33

Als je zo'n lekkere training achter de rug hebt gaat het idd steeds meer kriebelen!
Ik heb vandaag lekker relaxed gewandeld maar morgen ga ik er weer 2 aan de LT knopen!! :j

Stapper

Our actions are what set things in motion

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-11 11:59

Nou hoe ging het? :D
Ik ga zo (het al stopt met regenen, anders moet ik zon lelijk pak aan :+ ) even heen, lekker trainen :)
Het is wel grappig, idefix kan helemaal druk worden aan de LT. Als ik echt wat van hem begin te vragen overvraagd hij zichzelf soms wel, dan even lange teugel en dan weer oppakken. Even een stukje laten galoperen is ook altijd lekker voor hun koppie :D

Shettepret
BKB 2023 winnaar 3D

Berichten: 2185
Geregistreerd: 31-03-10

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:01

Goed!! Waren erg braaf! Vandaag weer lekker het bos in met Mambo.
Hoop dat ik morgen tijd heb om Tornado weer te doen. Of ik zet hem
Voor de wagen... Hmm ... weet nog niet!

Stapper

Our actions are what set things in motion

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-11 16:43

shettepret@ Haha leuk he als je niet kan kiezen wat je weer eens gaat doen :D mooi ook dat ze zo braaf waren!

Idefix was er vandaag niet helemaal bij.. hij duwt zijn neus ook de hele tijd naar de grond onder het werk, iemand enig idee wat dat betekend? last van zijn mond? gewoon onwennigheid? Voorderest ging het heel aardig :) Zijn galop (laat ik hem op een soort volte met teugels lang) word ook steeds sterker/verzamelder ;) nog laaaannnngggg niet goed om het aan de LT te doen, maar wel fijn voor mijn ruitertje :D

Emcie

Berichten: 6
Geregistreerd: 15-10-11
Woonplaats: Vlijmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:53

Afgelopen zomer mijn topper wedstrijd klaar gemaakt!
Ben zo trots op mijn Dark Vision L. Hij heeft in het voorjaar last gehad van een blessure in zijn schouder daarom mocht ik hem niet aan de teugel rijden. Mede dankzij de LT kan ik nu alles doen zonder dat ik enige druk op mijn teugels moet gebruiken. Echt een aanrader om gewoon 2maanden met LT te rijden en daarna langzaam meer oppakken. Zeker voor jonge paarden is dit een goede oefening om te wennen aan het bit, zoals de mijne! ;)

not onely good for my horse, but also good for you!

Shettepret
BKB 2023 winnaar 3D

Berichten: 2185
Geregistreerd: 31-03-10

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:08

Het is idd perfect! In de Academische Rijkunst word zelfs alles eerst vanaf de grond aangeleerd en daarna gaat er een ruiter op die langzaam alle hulpen overneemt!

Ivm onweer toch niet naar het bos geweest maar gewoon op het erf (bak is zwaar ellendig) LTD training gedaan. Mambo begint zowaar een stuur te ontwikkelen :j
Ook hij gaat soms stofzuigen, maar daar beloon ik hem voor! Lekker alles oprekken even haha!
Als ik een wending in ga en hem niet genoeg begrens, loopt ie vrolijk een rondje en staat dan ineens tegenover mij! 8)7 Doet ie nu minder, dus we gaan vooruit!! *\o/*

Stapper

Our actions are what set things in motion

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-11 21:04

Haha, ik denk dat wel dat allemaal wel hebben meegemaakt, ponys die in een keer met de neus tegenover je eigenwijs staan te kijken :+ gaat gelukkig allemaal over :o

Shettepret
BKB 2023 winnaar 3D

Berichten: 2185
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 14:49

Even weer een post van mij. Heb afgelopen zaterdag en vandaag les gehad. Super super!
Voorwaarts neerwaarts zit er super in! We zijn nu bezig met de lengtebuiging. Gaat echt super!
Op rechts heeft Mambo nog wat ondersteuning nodig maar gaat het best goed! Links is super! Hij heeft de lengtebuiging super te pakken, zonder ondersteuning! Hij is zelfs al aan het ondertreden!! Op rechts ook maar dan kleine stukjes! Super super super!

Edit: hoeveel keer kan je super in zo'n klein stukje proppen... :o

Stapper

Our actions are what set things in motion

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-11 12:29

8 keer om precies te zijn :+

Haha, echt super ( :o ) leuk! :D Moet je wel een keertje fotos maken he, dan kunnen wij meegenieten.
Ik denk dat ik morgen idefix maar eens even pak. Smorgens eerst even naar school toe, toetsje maken, en dan lekker
met de peerdjes bezig :D Ik kwam er trouwens achter dat ik idefix bij het schouderbuiten gewoon veel te schuin laat lopen. Eerder op 8 dan op 3 sporen :(:) :P daar maar eens aan werken :D

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:15

8 sporen? :D Hoeveel benen heeft hij? Je bedoeld dat hij op 4 sporen loopt terwijl het op 2 moet.

Wat goed dat Mambo het zo goed doet! Ik kom echt echt echt een keertje kijken hoor! Kan ik Dootje ook nog eens zien.. Mis hem wel hoor met zijn grappige hoofd (zat laatst eens leuke foto's terug te kijken :D )

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:24

ZusJacobs schreef:
8 sporen? :D Hoeveel benen heeft hij? Je bedoeld dat hij op 4 sporen loopt terwijl het op 2 moet.

Eh juist op 4 sporen toch? Bij 2 sporen loopt ie gewoon rechtdoor, of ben ik nou in de war. Tis toch voor elk been 1 spoor bij de klassieke Schouderbuiten of binnenwaarts, dus 4 sporen. In de huidige dressuur wordt ie op 3 sporen gevraagd, dus 1e spoor: buitenachterbeen 2e spoor: binnenachterbeen en buitenvoorbeen 3e spoor: binnenvoorbeen.

Nou super dat het zo supergoed ging Shettepret :))

Te schuin in de schouderbuitenwaarts kan hoor loveidefix. Dan zit er teveel ruimte tussen het binnenvoorbeen en buitenachterbeen. Je kunt m op 2 manieren uitvoeren. Op 3 sporen, dan zit het buitenachterbeen recht achter het binnenvoorbeen. Of op 4 sporen, dan zit het buitenachterbeen net iets binnen het binnenvoorbeen. Te recht of te schuin heeft beide meestal te maken met een onjuiste lengtebuiging. Dit is vaak ook best lastig voor ze in het begin, vergt een stukje gymnastiek. Dus probeer m goed in te zetten, paar passen opzij, en dan gelijk weer rechtmaken. Merk je dat ie te schuin wordt, even ophouding aan de buitenteugel, zorgen dat je stelling intact blijft en dan weer een pasje vragen. Als je m er echt niet meer uitkrijgt en hij schuin door blijft stappen, dan liever recht maken en overnieuw beginnen.

Hier gaat de training ook erg lekker momenteel. Had vandaag als hoogtepunt een hele fijne verzamelde galop te pakken. Met af en toe een levade tussendoor :Y) Werd ie zo enthousiast dat ie vergat door te springen en kwam ie alleen maar omhoog. Ook niet erg, de verzameling zat er namelijk wel netjes in. Binnenkort maar weer eens iemand regelen om wat foto's te maken :j


Shettepret
BKB 2023 winnaar 3D

Berichten: 2185
Geregistreerd: 31-03-10

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 15:52

Ja, geeft super gevoel!! Nog niet aan de lange teugel maar ernaast (aanleer fase zeg maar).
Zal idd eens foto's plaatsen! Jullie ook doen dan hè!

@Zus; Knorrie is zo'n heerlijke pony!! <3 Hij loopt tegenwoordig los over het erf achter mij aan. Geweldig! Hij heeft Donja geclaimd als vriendinnetje en Bijoux (nieuwe shet) heeft hem geclaimd als vriendje. Ze is ook zwart dus ze worden liefkozend het echtpaar de Zwart genoemd. :P
We zijn lekker aan het mennen (heb weer een nieuw bandje en aangezien hij dat leuker vind als de Lange Teugel knoop ik hem eerder aan de wagen als aan de Lange Teugel). Gaat super! Heb trouwens een vraagje... had jij Knor wel eens naast de fiets lopen?
Hoe gaat het met Den? En Bill niet te vergeten! Wacht nog op de foto van de levade! :D

Stapper

Our actions are what set things in motion

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:24

Sohhy bedoelde 3 sporen, schouderbuiten (wat ik btw een absurde oefening vind.., daar gelaten), hoort op 3 sporen, 2 gaat inderdaad rechtdoor, schouderbinnen 3, travers 3 etc. Schouderbuiten word wel op eens op 4 gevraagd maar heeft minder nut, 8 sporen is onmogelijk..

Foto's komen eraan, zo eerst pony verhuizen terug naar Wageningen........ Stage zit er weer op..

Wat je trouwens kun doen bij de schouderbuiten.. Als je dan (ga er even vanuit dat je hem nu van rechtsom pakt) zijn hoofd tegen de buitenkant zet, de rechterteugel aan zijn rechterkant houden, zo zorg je dat zijn kont niet te ver uit kan zwaaien.

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:35

waarom is schouderbuiten absurd? In feite is het hetzelfde als travers en renvers. Zo heb je schouderbinnen en schouderbuiten. Zeker in de aanleerfase vind ik het een prettige oefening :j Ik geloof dat in het langeteugelwerk de meningen nog altijd verdeeld zijn over het aantal sporen := Piet Bakker verteld er een leuke anekdote over op zijn dvd. Dat ze tegenwoordig de schouderbinnen een schoudervoor noemen, en de schouderbinnen eigenlijk op 4 sporen werd gereden en de schoudervoor op 3, en dat dat nu is omgedraaid.
8 sporen is idd onmogelijk :))

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:36

Omdat het word aangeleerd door het hoofd (meestal dan.. helaas) gewoon simpel weg tegen het hek aan te zetten, hoeveel leuker is het niet gewoon gelijk het goed te leren. Want wat gebeurd er als je het hekje weg laat.. Juist..

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:43

Toch werkt het voor veel pony's erg verhelderend juist door ze met behulp van een afrastering in te laten zien dat de enige juiste oplossing van de puzzel is dat ze opzij moeten. Scheelt doorgaans een hoop frustratie omdat je anders met een pony zit die steeds naar voren gaat of naar achteren gaat omdat ie de zijwaartse hulp niet begrijpt. En nee dan hoef je ze echt niet met hun hoofd dwars tegen het hek te parkeren. Wanneer de oefening bevestigd is, en de zijwaartse hulp duidelijk is, zit de schouderbinnen er doorgaans in een mum van tijd op. En later kun je beide varianten meepakken op de middenlijn of 2e of 3e hoefslag. En daarbij kan het ook een prettige voorbereiding op het appuyement en de travers zijn.

Shettepret
BKB 2023 winnaar 3D

Berichten: 2185
Geregistreerd: 31-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 18:52

Is er wat dat betreft sowieso niet een verschil in schouderbinnen wat betreft de Moderne en Klassieke Dressuur? (3 of 4 sporen).
Ligt er dan toch ook aan middels welk systeem je je pony traint.

ZusJacobs schreef:
Omdat het word aangeleerd door het hoofd (meestal dan.. helaas) gewoon simpel weg tegen het hek aan te zetten, hoeveel leuker is het niet gewoon gelijk het goed te leren. Want wat gebeurd er als je het hekje weg laat.. Juist..


Eens!

Het zal misschien ook per pony verschillen. De 1 heeft een tussenstap nodig en de ander niet. Al denk ik ook dat als de trainer heel duidelijk aangeeft wat de bedoeling is, dat het in 1 keer goed te leren is.

Stapper

Our actions are what set things in motion


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Maartje_M en 3 bezoekers