sporen als tijdelijk hulpmiddel??*update*

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

sporen als tijdelijk hulpmiddel??*update*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-02 16:57

Mijn pony heeft een lange tijd stilgestaan en nu ik weer heel rustig begin met rijden is hij liever lui dan moe......

Hij is in principe heel goed aan het been, netjes aanstappen op de kuit enzo. Maar aangezien hij na een paar passen draf al zoiets heeft van laat ik maar vast ophouden voor ik moe word, valt hij terug in stap.

Dan helpt een keer een schop geven wel maar na een tijdje is het niet leuk meer. Hij weet donders goed wat de bedoeling is maar hij negeert mijn been dan volkomen (in draf dan) met veel pijn en moeite (schoppen) krijg ik hem dan nog net een half rondje verder voor ik hem zelf over laat gaan in stap (tja ik ben net zo eigenwijs als mijn pony: ik stop niet met draven voor ik de hulp heb gegeven tot stap).

Nu heeft hij ook gewoon totaal geen conditie maar dit is echt luiheid.
Ik rijd nooit met zweep en ook nooit met sporen, maar ik heb zo'n probleem een keer eerder gehad en toen hielp een spoortje mij er wel doorheen.

Ik ben van mening dat ik beter één keer goed kan inkomen met de spoor dan de hele tijd te lopen schoppen.
Maar ja is dat de oplossing? Want ik ben niet van plan met sporen te blijven rijden. Dus zou dit ook langere termijn effect hebben of zou hij juist wennen aan sporen?

Lijkt mij eigenlijk niet maar je weet maar nooit.
Dus graag jullie mening: kan ik beter een paar keer met sporen rijden (ik heb korte stompe spoortjes) of kan ik beter de zweep erbij pakken?

Sorry voor het lange verhaal, het is ook niet echt een probleem maar je word er zo moe van. Die pony weet niet eens wat werken is......
Ik vraag niet veel maar op dit moment vindt hij dat langer dan een rondje draven al grenst aan dierenmishandeling!
Laatst bijgewerkt door kaj op 25-07-02 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 17:17

Volgens mij kun je beter goed inwerken, en dan maar met behulp van een spoortje, dan dat je aan blijft modderen zoals je nu doet, want daar schiet je al helemaal niets mee op. Let er steeds op dat je altijd uitgaat van een hele kleine hulp. Pas als daar geen reactie op komt komt de correctie, in dit geval een spoorhulp.

Let er ook op dat je hulpen in overeenstemming met elkaar zijn. Je paard kan natuurlijk niet fris en vlot naar voren weg als jij hem met je houding of teugelhulpen stoort.

Ik kan redelijk onafhankelijk zitten, maar toch is Nescio bij mijn trainer altijd net wat beter voor het been dan bij mij. Ik werk hem blijkbaar toch nog ergens tegen, en omdat het zo'n gevoelig paard is komt daar dus ook reactie op. Als je hulpen niet volledig overeen stemmen komen ze nooit goed door!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-02 17:59

Normaal is hij ook heel goed voor het been!
Maar dit is gewoon een beetje puberaal lui zijn.
Hij heeft heel lang stil gestaan en dus helemaal geen conditie meer maar dat is het niet. Want zogauw ik richting stal ga moet ik hem echt inhouden rijd ik dan toch de andere kant op dan is het weer mis.
En dan vooral in draf. Galoperen doe ik op het moment helemaal al niet omdat ik net weer ben begonnen.

Ik wil gewoon rustig aan een paar rondjes draven maar hij neemt me gewoon in de maling. Hij heeft behoorlijk gehoest en dat is nu gelukkig over maar af en toe trekt hij echt de teugels uit mijn hand alsof hij moet hoesten zogauw ik dan toesta en ga stappen is het over.

Het is ook niet zo dat het alleen maar zo gaat hoor!
Van de week was hij een keer zo braaf dat ik hem zelfs wel kon zoenen.
Volgens mij heeft hij door dat de vakantie over is.....

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 18:24

Volgens mij kun je best een spoortje gebruiken hoor. Beter 1 keer een duidelijke hulp dan dat constante geklop met je benen aan het paard!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 19:23

Ik zou inderdaad tijdelijk een spoortje gebruiken of een zweep erbij. Dat als hij geen reactie geeft nog een flinkere hulp en anders een tik. Ook al schiet ie van de tik naar voren, je hebt dan wel reactie, dus niet gelijk tegenhouden met je hand want dan weet de pony het ook niet meer, dat wat ie te hard loopt vang je later wel op.
Je moet in ieder geval consequent zijn, verlangen dat het op 1 hulp gebeurt en anders een flinkere hulp met een tik. Als de pony wel in 1 keer reageert de pony helemaal de hemel in prijzen, ook laten weten dat je er blij mee bent.

Succes.

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Peet
Berichten: 251
Geregistreerd: 20-07-01
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 20:55

Sluit me aan bij mening van Kleintje maar ik zou ook veel tempowisselingen rijden en wat afwisseling. Buitenritje, longeren etc.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-02 21:53

Peet schreef:
Sluit me aan bij mening van Kleintje maar ik zou ook veel tempowisselingen rijden en wat afwisseling. Buitenritje, longeren etc.


Tja dat wil ik wel maar hij heeft op het moment totaal geen conditie dus dat maakt het wat moeilijker.
Hij is normaal gewoon goed aan het been en nu ook tot hij geen zin meer heeft dan valt hij er doorheen. Ik rijd nu ook pas net weer dus het zal vanzelf wel beter worden.

Het gaat me dus niet om hoe je een paard aan je been krijgt want dat hebben we al gehad, het gaat me nu om wat beter te gebruiken bij luiheid en tegen het been ingaan: spoortje of zweep. Ik bedoel het is echt luiheid en geen rijtechnisch probleem. Met longeren doet hij overigens precies hetzelfde: na een rondje draf moet ik hem er echt van overtuigen dat hij best nog wel wat langer kan draven.....

Ik denk dat ik er maar eens een spoortje aanhang, heeft me eerder goed geholpen.


Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 09:16

Ik zou persoonlijk voor een zweep gaan. been geen reactie = tik.
de reden is omdat je dit schrijft : maar hij negeert mijn been dan volkomen (in draf dan) met veel pijn en moeite (schoppen) krijg ik hem dan nog net een half rondje verder voor ik hem zelf over laat gaan in stap.
Als je al moet schoppen en hij negeerd je been dan negeerd hij een schop of prik met een poor ook misschien de eerste 2 keer niet maar daarna wel.
Als hij van een schop al niet onder de indruk is en daarop afstompt zal dat ook met een spoor gebeurd waardoor je dus een scherpere spoor op moet zoeken etc.
Ik zou dus voor de zweep gaan en helemaal stoppen met het vooruitschoppen.
Grote kans als hij straks niet meer lui is hij dan toch niet meer voor het been is.
succes

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 09:21

Ik ga mee met Nimber, overigens kun je in stap, draf en halt ook voldoende overgangen, misschien dat schijn overgangen ook een idee zijn. Been = reactie, succes.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-02 09:48

Ik rijd ook veel overgangen. Hij stapt ook prima weg en hij draaft ook prima aan. Het is echt gewoon na een tijdje: zo nu heb ik geen zin meer!

En ja dat vooruit schoppen heb ik een beetje overdreven gesteld hoor. Ik heb hem echt wel een schop verkocht maar het is niet zo erg als ik hier gesteld heb.
Maar misschien dat inderdaad de zweep een beter idee is.
Twijfel nog een beetje: de spoor is natuurlijk gerichter maar kan hij weer op afstompen. De zweep is wat dat betreft wel duidelijk.....

Ach ja misschien is het probleem nu wel opgelost want gisteren zat ik echt op een sneltrein!
Misschien was hij alleen een beetje aan het puberen en heeft hij nu door dat het geen nut heeft?? Ik hoop het maar.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-02 19:18

nou ik heb net heerlijk gereden. Zo licht als een veertje was hij aan mijn been!
Geen sporen geen zweep helemaal niks. Alleen simpel een halsverlenger losjes om omdat hij een beetje heet was (dan heeft hij nog weleens de neiging om zijn hoofd in één keer omhoog te gooien waarbij ik een klap voor mijn kop krijg).

Maar hij liep heerlijk. Lekker rustig verzameld drafje. Wilde in één hoek nog wel een beetje tegen het been inkomen want ik ging volgens hem de verkeerde kant op, maar even extra buitenbeen en meneer liep weer voorbeeldig.

Nou ja niet zo voorbeeldig als de meeste wedstrijdpaarden die veel van jullie hebben maar voor zijn doen heel goed.

Ik heb er zo'n zin in om binnenkort met hem te gaan lessen!
Na de vakantie ga ik eerst zelf privelessen op een manegepaard en tzt mag hij zelf een keer mee en als dat goed gaat wil ik minimaal 1 keer per week gaan lessen (misschien zelfs twee)

Iedereen bedankt voor het advies!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers