Duidelijkheid over Tinkerstamboeken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Duidelijkheid over Tinkerstamboeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-02 11:01

Al een aantal jaren is er een Nederlands Tinkerstamboek. Dit Stamboek heeft een EU-erkenning en wordt gecontoleerd.
Sinds vorig jaar echter probeert een groep mensen een afdeling van het ICS (de Irish Cob Society) in Nederland van de grond te krijgen.
Zij bieden keuringen aan en vertellen tinkereigenaren dat zij het echte stamboek zijn.

Eindelijk heeft het produktschap PVE/SVV
van het Ministerie van Landbouw nu duidelijkheid geschept over dit stamboek en de AES. Een stamboekpapier van deze stamboeken is dus niets waard.

Hieronder de tekst van het produktschap PVE


Erkenning heeft voordelen

Voor een stamboek heeft erkenning enkele voordelen. Een stamboek mag activiteiten uitoefenen zoals het houden van keuringen en organiseren van verrichtingenonderzoek. Ook mogen stamboeken paspoorten uitgeven. Voor deelname aan de subsidieregeling voor de Zeldzame huisdierrassen is een erkenning noodzakelijk. Een groot voordeel is het mogen re gistreren van nakomelingen van goedgekeurde hengsten in een ander stamboek als het fokdoel en de rasbeschrijving overeenstemmen. Zo kunnen nakomelingen van hengsten goedgekeurd door KWPN geregistreerd worden bij het BWP (en vice versa).

Zonder erkenning geen stamboek

In Nederland zijn ook organisaties die stamboekactiviteiten beoefenen terwijl ze in geen erkenning hebben. Het is geen plicht erkenning aan te vragen voor een vereniging die activiteiten wil organiseren met paarden. Het is echter misleidend zich voor te doen als erkend stamboek en stamboekactiviteiten uit te oefenen zonder erkenning. Stamboeken in Nederland of andere lidstaten mogen deze paarden niet accepteren in het hoofdstamboek. Ook kunnen ze geweigerd worden voor deelname aan keuringen en wedstrijden voor jonge paarden. En het paspoort dat een niet-erkende organisatie uitgeeft, heeft geen waarde. Zo is het Europese Stamboek (ES) bijvoorbeeld niet erkend maar wekken de naam en activiteiten wel die indruk. Het is vervelend voor de paardenbezitter als blijkt dat zijn bij het ES-geregistreerde paard niet aan een evenement als de PAVO-cup mag deelnemen.

Buitenlandse stamboeken in NL

Paarden die ingeschreven staan bij een stamboek dat door een EU-lid-staat is erkend, hebben dezelfd e status als paarden, die bij een door Nederland erkend stamboek zijn ingeschreven. Fokkers met deze paarden, die zich verenigen en ook in Nederland als stamboek opereren, moeten een erkenning vragen in Nederland. Zij worden erkend als dochterstamboek. Dat betekent dat ze moeten voldoen aan de eisen die het stamboek van het oorspronkelijke ras (moederstamboek) stelt en aan Nederlandse erkenningscriteria. Alleen op deze wijze is toezicht op de stamboeken zoals bedoeld in de Europese regelgeving mogelijk en kunnen fokkers vertrouwen op de activiteiten van het stamboek.

Het Engelse stamboek Anglo European Studbook (AES) voor sportpaarden en het Ierse stamboek Irish Cob Society (ICS) zijn organisaties die stamboekactiviteiten in Nederland ontwikkelen zonder dat er controle is vanuit de Nederlandse, Britse of Ierse overheid.

Nadere informatie
Als bijlagen in deze Sectorinfo treft u aan een overzicht van de erkende stamboeken in Nederland. Ook kunt u terecht op de site www.pve.nl
Voor nadere vragen over de fokkerij kunt u terecht bij Margo Vonk (PVE/SVV), tel. (079) 368 75 44.


Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 11:59

justice at last!!!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 12:02

Hoi, interessant verhaal, maar als ik dit zo zie, dan moet ik meteen denken aan wat er in Nederland gebeurd is met de Welsh. Ook daar zijn twee stamboeken: de WPCV en het NWPCS. Beiden zijn erkend door de EU, dus wat dat betreft geen verschil. Het NWPCS was eerst opgericht, daarna kwam het WPCV omdat er een aantal fundamentele verschillen waren omtrent principes voor registratie en selektie. Het WPCV poogde daarbij meer de Britse richtlijn aan te houden. Ook registreerden fokkers wel bij het moederstamboek (de WPCS in Wales), zoals wij dat ook deden.

De stamboeken zijn na meer dan 25 jaar nog steeds niet gefuseerd en de vraag is ook of dit wel ooit gebeurd. De zaken hadden in het begin opgelost moeten worden. Nu is dat moeilijker.

Dus: een advies voor het stamboek met de Tinkers: kijk even wat beter naar de argumenten van de nieuwkomer. Zijn die redelijk en verenigbaar met de argumenten van het Tinkerstamboek? Probeer dan samen te gaan en schep duidelijkheid.

Ieder stamboek kan erkenning aanvragen volgens mij. Bij een aantal rassen moet je de beginselen van het moederstamboek volgen. Bij de Welsh is dat dus het WPCS in Wales. Als het bij de Tinkers de ICS in Ierland is, dan kan ik me voorstellen dat erkenning niet ver weg is. Reden te meer om tot overeenkomst te komen.

Overigens: ik heb nog nooit een Tinker in het echt gezien en ken Tinkers alleen maar van Bokt. Dus ik ben echt niet voor het een of het andere. Dit is alleen maar gratis advies.

Balte

Berichten: 3549
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: provincie Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 12:20

Goed dat je dit geplaatst hebt. In Bit stond er ook net een heel artikel over die stamboeken.
Het is belangrijk om als fokker of paardeneigenaar goed op de hoogte te zijn!

N'Oubliez Jamais van de Breden Dries - v. Ismir du Tilleul (na 333 dagen dracht geboren op 14 mei10)

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-02 12:24

Inderdaad een interessante stelling maar de situatie is niet vergelijkbaar. De ICS is in Ierland namelijk ook niet erkend en die erkenning zit er ook niet echt aan te komen. Ze voldoen namelijk totaal niet aan de regels voor een stamboek.
In Zweden is het zelfs strafbaar om een Tinker met ICS-papieren aan te bieden als zijnde een stamboekpaard.

In Nederland is samenwerking ook uitgesloten omdat degenen die hier de afdeling ICS Nederland vormen het bestuur van het Nederlands Tinkerstamboek op alle mogelijke manieren proberen zwart te maken. Niet echt een goede basis dus.

Dan is er nog een probleem. Zoals de naam al aangeeft hebben zij het over de Irish Cob. Maar er zijn meerdere types Tinkers waarvan de Cob er maar een is. Je kan moeilijk voor een type een extra registratie maken. Op de site van het Nederlands Tinkerstamboek staat een uitleg over de verschillende types. Deze uitleg is afkomstig van de oorspronkelijke fokkers van de Tinker (namelijk de zigeuners).

Overigens is Irish Cob ook niet echt terecht aangezien de roots van dit paardenras in Engeland liggen.


joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 12:56

Percy schreef:
Inderdaad een interessante stelling maar de situatie is niet vergelijkbaar. De ICS is in Ierland namelijk ook niet erkend en die erkenning zit er ook niet echt aan te komen. Ze voldoen namelijk totaal niet aan de regels voor een stamboek.


Geen zin om me met Tinkerzaken te bemoeien, maar dit wordt een interessante soap-opera als jullie dit niet verstandig aanpakken. Ook het Nederlandse Tinkerstamboek is pas drie jaar oud, dus dat maakt weinig recht van spreken. Ik vond deze quote van het ICS wel interessant:

"The Irish Cob Society was approved on 16th July 1998 by the Department of Agriculture (the Competent Authority in the Republic of Ireland), in accordance with EU Directive to Member States 90/427/EEC and EU Commission Decision 92/353/EEC for the purpose of
maintaining The Irish Cob Stud Book which is, the Stud Book of the Origin of the Breed. "

tinkerstamboek.nl heeft hun gewoon als link naar de website staan.

Ik ben vroeger wel eens voor minder aangeklaagd. Zoek dit wel goed uit, want ik kom hier veel te veel tegenstellingen tegen.

Overigens is de Website van het tinkerstamboek wel goed opgezet. Zelfs een sterk verhaal over de oorsprong van het ras. Heel beste marketing! Knipoog

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-02 13:26

ik zal het nog grappiger maken: in ierland vallen alle pony's tussen een bepaalde vallen onder de irish cobs ga maar navragen in ierland, ik roep het al 3 jaar maar het enige wat ik te horen krijg van het bestuur van de ics is dat ik geen recht van spreken heb want ik ben nog maar een "kind"
I rest my case

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-02 13:52

In Ierland is de Irish Cob Society inderdaad een zeer breed opgezet iets en beslist niet een "Tinkerstamboek" maar een Cob-stamboek.
En dat is een wereld van verschil.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 08:57

ja idd maar sommige mensen willen en kunnen dat niet begrijpen, die zien vlekken voor hun ogen

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 10:21

Hoi, geen probleem hoor! Los het maar zelf op. Bij de Welsh wordt er al meer dan 100 jaar geregistreerd en er zijn nog veel problemen. Een tip: ben heel uitgesproken over de verschillen en probeer goed om te gaan met wat de definitie van een Tinker is.

Ik probeerde hooguit maar even te waarschuwen voor complicaties. Ik heb jaren geleden de Europese wetgeving rondom stamboeken redelijk goed bestudeerd vanwege de tonmalige harmonizatie. Niet alles in die wetgeving is even logisch.

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-02 11:14

En nu is de wetgeving ook weer veranderd dankzij de Europese regelgeving. En zo blijf je studeren Haha!

Feit blijft dat om in Nederland te mogen registreren je een erkenning nodig hebt, jammer is het dat er wel gesuggereeerd wordt dat deze erkenning er is terwijl het stamboekpapier van het ICS feitelijk niets waard is.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 11:57

jeps en de mensen zouden daar voor gewaarschuwd moeten worden want handelaren hangen een groter prijskaartje aan paarden die daar goedgekeurd zijn


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 140 bezoekers