Dressuur aan de lange teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-11 13:46

Ik kende het ook niet tot ik het een keertje op bokt of youtube of viaboktnaaryoutube tegen kwam :+
Ik wil proberen om op de onderlinge wedstijdjes bij mij op de manege (fnrs) mee te mogen doen aan de lange teugel. Of dat ik dan desnoods gewoon niet eens beoordeelt word maar gewoon mijn proefje doe, leuk voor idefix als ervaring en voor mij, en zo zien andere mensen het ook een keertje :D


ilovemoney

Berichten: 725
Geregistreerd: 16-04-09
Woonplaats: Roelofarendsveen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:14

Ja precies! Daarvoor doe ik het ook altijd. puur voor mezelf en het is leuk als je beoordeeld voor door een jury maar zo niet, ik het een super leuke ervaring voor mij en winny en je hebt ergens om naartoe toe te werken en dat motiveert weer!
Het is inderdaad nog vrij nieuw.

Starko Z+2 Dressuur - Klasse 2 Samengesteld

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-11 17:34

ilovemoney, heb ik niet een keertje met jou gepb't? ;) dat jij een pony hebt die precies op die van mij lijkt, of andersom, kwa karacter en uiterlijk :P

ilovemoney

Berichten: 725
Geregistreerd: 16-04-09
Woonplaats: Roelofarendsveen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 10:30

Jaa dat klopt loveidefix, hij leek er heel erg op.

Starko Z+2 Dressuur - Klasse 2 Samengesteld


AngieJ

Berichten: 1684
Geregistreerd: 01-10-11
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:01

ik heb vandaag voor de 1ste x met ollie aan de lange lijnen gedaan ging wel goed ! :+
alleen een beetje op de hoefslag gestapt en gedraafd dat ging super de viguuren ook wel alleen als ik iets te dicht bij zijn hoofd kom dan gaat hij gelijk omdraaien xd *D
wie mijn begelijder zijn en me helpen via bokt als ik vragen heb over lange lijnen of als ik probleemen heb ??
xx :P Graag berichten over het begelijder zijn :(:)

Angie (All In One) <3 - M1+0-

Een paard is een prachtig dier, maar het is vooral zo bijzonder omdat het zich beweegt alsof het altijd muziek hoort.

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-11 17:03

Wat leuk joelleollie :D Je kan je vragen gewoon hier stellen hoor ;) Dan beandwoord iedereen ze wel :) Op die manier moet je ook beginnen hoor. Gewoon doorgaan met figuren rijden enz :D

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:07

Ja ik ben ook fanatiek! Of nouja :+ i mag wel vaker trainen

De pony loopt ook op Langeteugel Z niveau, maar er zijn nog hel veel puntjes om aan te werekn. Het is jammer dat wedstrijden niet vaker zijn.

You give me hope
When all my dreams
Seem like they're out of reach

arans @ [ITP] Shoralie(2) met 'haar' paardjes!

AngieJ

Berichten: 1684
Geregistreerd: 01-10-11
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:33

loveidefix schreef:
Wat leuk joelleollie :D Je kan je vragen gewoon hier stellen hoor ;) Dan beandwoord iedereen ze wel :) Op die manier moet je ook beginnen hoor. Gewoon doorgaan met figuren rijden enz :D

okee bedankt maar als hij gwn de figuuren goed doet wat kan je dan meer gaan doen ? kunnen ze zoo hoog rijden ! de shetlanders met de lange lijnen Z! WOOOH

Angie (All In One) <3 - M1+0-

Een paard is een prachtig dier, maar het is vooral zo bijzonder omdat het zich beweegt alsof het altijd muziek hoort.

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-11 17:36

joelleollie schreef:
loveidefix schreef:
Wat leuk joelleollie :D Je kan je vragen gewoon hier stellen hoor ;) Dan beandwoord iedereen ze wel :) Op die manier moet je ook beginnen hoor. Gewoon doorgaan met figuren rijden enz :D

okee bedankt maar als hij gwn de figuuren goed doet wat kan je dan meer gaan doen ? kunnen ze zoo hoog rijden ! de shetlanders met de lange lijnen Z! WOOOH


Als alles heel goed gaat kun je beginnen met de zei gangen. Dit is wel wat lastiger. Ik weet niet of je onder het zadel al een schouder buiten hebt gedaan? Schouder buiten is ook de makkelijkste oefening om mee te beginnen met DADLT

AngieJ

Berichten: 1684
Geregistreerd: 01-10-11
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:06

uuhw neej ik heb geen schouderbuiten gedaan alleen wel wijken enzo xd

Angie (All In One) <3 - M1+0-

Een paard is een prachtig dier, maar het is vooral zo bijzonder omdat het zich beweegt alsof het altijd muziek hoort.

Esther43
Berichten: 3306
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-11 18:26

Oke, nou wijken is een lastigere oefening aan de lange teugel dan schouder buiten. Ik kan schouder buiten wel een beetje proberen uit te leggen als je wilt?

Je begint op een lange zijde, dan ga je aan de buitenkant van je paard lopen, dus bij de bak rand. Nu heb je dus je binnen teugel over de rug heen. Nu neem je je buiten teugen aan tot dat je paard schuin gaat. Als hij alleen zijn hoofd opzij doet moet je hem nog meer aan je buiten teugel nemen. Als hij zich omdraait en met zijn neusje naar jou toe staat, draai je hem weer terug en probeer je het opnieuw :D Neem nooit genoegen met alleen zijn hoofdje opzei, hij moet echt met zijn lichaam schuin gaan lopen. Als hij dit een paar pasjes doet moet je gelijk belonen :) Doe het niet te vaak achter elkaar in het begin, en ook niet al te lange stukken ;)

AngieJ

Berichten: 1684
Geregistreerd: 01-10-11
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:34

loveidefix schreef:
Oke, nou wijken is een lastigere oefening aan de lange teugel dan schouder buiten. Ik kan schouder buiten wel een beetje proberen uit te leggen als je wilt?

Je begint op een lange zijde, dan ga je aan de buitenkant van je paard lopen, dus bij de bak rand. Nu heb je dus je binnen teugel over de rug heen. Nu neem je je buiten teugen aan tot dat je paard schuin gaat. Als hij alleen zijn hoofd opzij doet moet je hem nog meer aan je buiten teugel nemen. Als hij zich omdraait en met zijn neusje naar jou toe staat, draai je hem weer terug en probeer je het opnieuw :D Neem nooit genoegen met alleen zijn hoofdje opzei, hij moet echt met zijn lichaam schuin gaan lopen. Als hij dit een paar pasjes doet moet je gelijk belonen :) Doe het niet te vaak achter elkaar in het begin, en ook niet al te lange stukken ;)

Ooohhw super bedankt gaa het gelijk uitproberen !
ik heb ook al een topic gemaakt als je wil kijken hoe het eruit ziet>??

Angie (All In One) <3 - M1+0-

Een paard is een prachtig dier, maar het is vooral zo bijzonder omdat het zich beweegt alsof het altijd muziek hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 18:58

joelleollie schreef:
loveidefix schreef:
Wat leuk joelleollie :D Je kan je vragen gewoon hier stellen hoor ;) Dan beandwoord iedereen ze wel :) Op die manier moet je ook beginnen hoor. Gewoon doorgaan met figuren rijden enz :D

okee bedankt maar als hij gwn de figuuren goed doet wat kan je dan meer gaan doen ? kunnen ze zoo hoog rijden ! de shetlanders met de lange lijnen Z! WOOOH



Afbeelding

Ja hoor... dat kan :D En hoger kan ook nog

AngieJ

Berichten: 1684
Geregistreerd: 01-10-11
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:53

ohh wat eeen knapperrrdddd <3 in wat voor niveau zit die ??

Angie (All In One) <3 - M1+0-

Een paard is een prachtig dier, maar het is vooral zo bijzonder omdat het zich beweegt alsof het altijd muziek hoort.

ilovemoney

Berichten: 725
Geregistreerd: 16-04-09
Woonplaats: Roelofarendsveen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:25

Succes joelleollie, het is echt heel verslavend als je merk dat de pony het super leuk vind!
Voor vragen zit je hier goed!

Starko Z+2 Dressuur - Klasse 2 Samengesteld

Shettepret

Berichten: 2208
Geregistreerd: 31-03-10

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:35

Ik meld me ook! Ik doe regelmatig LTD-en met mijn shets!
Vooral nog basis. Ik ben nu sinds een week echt serieus aan het trainen.
Beide pony's vinden het leuk.
Ik ben dus helemaal niet ver maar wel mega gemotiveerd!!

@Zus: levade? Wat gaaf! Foto via PB?
Heb van de week bij Knorrie eindelijk de knop van de zijgangen gevonden!
Zo gaaf!

Stapper

Our actions are what set things in motion

AngieJ

Berichten: 1684
Geregistreerd: 01-10-11
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:55

hahaha ik wil nu egt sirieus gaan trainen alleen een vriendin vroeg wat het nut er van is xd :P

Angie (All In One) <3 - M1+0-

Een paard is een prachtig dier, maar het is vooral zo bijzonder omdat het zich beweegt alsof het altijd muziek hoort.

Nyaleti

Berichten: 6109
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 17:21

ik wil graag beginnen daar mee met mn shetlandertje,
weet iemand een site waar makkelijke beginnselen op staan? :j

ilovemoney

Berichten: 725
Geregistreerd: 16-04-09
Woonplaats: Roelofarendsveen

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 19:33

casperzazoe; zover ik weet, is het allemaal gedaan vanuit je eigen hersenen.
Er zijn geen officiele regelementen of speciale regels of dingen waar je je aan moet houden, of in iedergeval niet bij het trainen van dressuur aan de lange teugel. Eigelijk is het het zelfde als onder de man dressuur, alleen is je been het zweepje. Ik krijg nu ook gewoon les van een dressuur lesgeefster die helemaal niks van langelijnen af weet, en toch komen we samen een heel end!

Starko Z+2 Dressuur - Klasse 2 Samengesteld

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:05

Ik heb wel een heel fijn boek hoor :) !

@ilovemoney; dat is helaas niet helemaal waar. Bij werken aan de lange teugel moet je veel meer letten op de correcte verzameling en ruggebruik, ohz kun je daar nog wat mee sjoemelen maar als je aan de lange teugel die dingen niet in orde hebt loop gewoon onmiddellijk vast. Maar op zich is het wel te doen met een 'gewone' instructie denk ik... al zou ik er zelf persoonlijk niet gelijk voor kiezen.

AngieJ

Berichten: 1684
Geregistreerd: 01-10-11
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:17

maar waar kan je mee beginnen , want ik heb het nog maar 1x gedaan en wil er graag veder in, en wat voor dingen heb je ervoor nodig ik doe het gwn met een longeersingel en menteugel en natuurlijk hoofdstel maar is dat goed???

Angie (All In One) <3 - M1+0-

Een paard is een prachtig dier, maar het is vooral zo bijzonder omdat het zich beweegt alsof het altijd muziek hoort.

Anoniem

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 22:24

Ik werk liever zonder longeersingel :o
Maar gewoon beginnen met figuren stappen en draven, totdat de nageeflijkheid in orde is...

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 09:30

Krijg binnenkort weer foto's van de training! Zal ze dan ook hier in zetten :)

Als je imo goed dressuur matig wil lange lijnen kun je dat veel beter zonder longeersingel doen. En het beste dan leidsels of een slof met clips eraan. Een longeerlijn geeft echt een veel slechtere indruk van wat er in die mond gebeurd dan een soepele leren leidsel of een fijne katoenen slof (maatje xl zijn vaak lang genoeg). Door de clips en de zwaarte van een leren leidsel kun je spelen met het gewicht van het leidsel, hierbij hoef je dus nog minder ophoudingen etc. te geven. Verder een gewoon hoofdstel, en een dressuur zweepje. Voor de rest, gewoon km gaan maken! Lekker veel oefenen, in het begin ziet het er waarsch. niet uit, maar na wat oefenen lijkt het steeds meer! Af en toe een lesje mee pakken scheelt ook!

Eliine

Berichten: 5116
Geregistreerd: 11-09-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:22

joelleollie schreef:
maar waar kan je mee beginnen , want ik heb het nog maar 1x gedaan en wil er graag veder in, en wat voor dingen heb je ervoor nodig ik doe het gwn met een longeersingel en menteugel en natuurlijk hoofdstel maar is dat goed???


kijk anders eens op www.rijkunstzondergrenzen.nl Is de site van Piet Bakker, en naar mijn idee nog steeds een van de weinige die een concrete en duidelijke uitleg geeft over hoe je kunt (beginnen met) werken aan de lange teugel.

@zusjacobs: leuk dat je foto's hebt, ben benieuwd!

ZusJacobs

Berichten: 8530
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Nederland en Duitsland

Re: Dressuur aan de lange teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 10:36

Op die site staat weinig info? Moet je je ergens aanmelden of?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers

cron